TRJBerg
Anna_H Anna_H skrev:
Nej. De skickar ut en brandbil eller liknande som man får ta sig till om det blir längre strömavbrott så att mobil nätet går ner. På samma sätt som de skickar ut en tankbil med vatten om vattenledningen går av.

(hos oss får man åka till brandstationen vid fabriken)
Jag misstänkte det (jag har uppfattningen att 112 alltid går via mobilnätföretagens utrustning, dvs deras master, antenner och elektronik).
Men det vore bra att få definitiv bekräftelse på det, t ex via någon officiell skrift. Detta för att det innebär mycket stora konsekvenser vid längre strömavbrott.
Det räcker med att tänka på allvarliga sjukdomsfall, olyckshändelser och våldsbrott för att inse problemet. Bortsett från ett par timmars bortfall vid "roterande" avstängningar finns det nu en reell risk för dygnslånga och kanske veckolånga bortfall av strömförsörjning, t ex orsakade av tekniska sammanbrott i utrustning som ställverk mm samt ren sabotageverksamhet.
Har ansvariga myndigheter tagit hänsyn till det och sett till att det finns fungerande reservlösningar?
Jag tvivlar mycket starkt på det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag misstänkte det (jag har uppfattningen att 112 alltid går via mobilnätföretagens utrustning, dvs deras master, antenner och elektronik).
Men det vore bra att få definitiv bekräftelse på det, t ex via någon officiell skrift. Detta för att det innebär mycket stora konsekvenser vid längre strömavbrott.
Det räcker med att tänka på allvarliga sjukdomsfall, olyckshändelser och våldsbrott för att inse problemet. Bortsett från ett par timmars bortfall vid "roterande" avstängningar finns det nu en reell risk för dygnslånga och kanske veckolånga bortfall av strömförsörjning, t ex orsakade av tekniska sammanbrott i utrustning som ställverk mm samt ren sabotageverksamhet.
Har ansvariga myndigheter tagit hänsyn till det och sett till att det finns fungerande reservlösningar?
Jag tvivlar mycket starkt på det.
Du får ta mitt ord på det, 112 går gratis via mobilföretagens utrustning oberoende av vilken operatör du har. Det får gå på andra operatörers nät också. Även telefoner utan sim-kort kan ringa 112.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Du får ta mitt ord på det, 112 går gratis via mobilföretagens utrustning oberoende av vilken operatör du har. Det får gå på andra operatörers nät också. Även telefoner utan sim-kort kan ringa 112.
Hej pacman42
I inlägg #822 i tråden här citerande jag bl.a. Post- och telestyrelsen (PTS) uttalande i Aftonbladet.

”Forcerade avstängningar av elektriciteten i upp till fyra timmar kan bli verklighet i vinter. Nu flaggar myndigheterna för att mobiltelefonin kommer att slås ut helt under strömavbrotten. – I tätort kan man inte räkna med att någon form av mobilkommunikation fungerar efter en timmes strömavbrott, säger Mikael Ejner på Post- och telestyrelsen.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...planerade-stromavbrotten-mobilen-slutar-funka

Om ”mobiltelefonin kommer att slås ut helt under strömavbrotten” och det är mobilnäten som även förmedlar 112 numren, vad hjälper det då att ”telefoner utan sim-kort kan ringa 112” via alla operatörer?

Om inte ”någon form av mobilkommunikation fungerar” hur skall jag då kunna ringa via mobilkommunikation sedan batterierna (reservkraften) är tömd?

Har man ett fungerande bredband då kan man kommunicera till sina vänner via wifi.
En artikel i PC för alla, 21-05-18; ”Telefonsamtal över wifi – så ringer du med mobilen via nätet”
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.749391/telefoni-wifi

”En relativt ny funktion i svenska mobilnät är det som kallas wifi-samtal. Det innebär att du kan välja att ringa dina vanliga mobilsamtal över trådlöst nätverk i stället för det vanliga mobilnätet. Det är perfekt till exempel när du har dålig täckning, men tillgång till nätverk, och ger dessutom oftast bättre samtalskvalitet. De flesta svenska operatörer har i dag aktiverat stöd för denna funktion, dock oftast enbart för nyare telefoner. Om det gäller din telefon kan du hitta på operatörens webbplats, eller helt enkelt genom att prova. Funktionen måste aktiveras i telefonen.”

Har man bredband (datakommunikation) på annat sätt än via mobilmaster och har förberett sig, då kan man naturligtvis ringa telefonsamtal över wifi. Men jag vet inte om detta gäller larmnumret 112.

Kom ihåg att det du testar och konstaterar att det fungerar i normalfallet, det behöver inte nödvändigtvis fungera lika bra (eller alls) vid ett strömavbrott (en frånkoppling).
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag misstänkte det (jag har uppfattningen att 112 alltid går via mobilnätföretagens utrustning, dvs deras master, antenner och elektronik).
Men det vore bra att få definitiv bekräftelse på det, t ex via någon officiell skrift. Detta för att det innebär mycket stora konsekvenser vid längre strömavbrott.
Det räcker med att tänka på allvarliga sjukdomsfall, olyckshändelser och våldsbrott för att inse problemet. Bortsett från ett par timmars bortfall vid "roterande" avstängningar finns det nu en reell risk för dygnslånga och kanske veckolånga bortfall av strömförsörjning, t ex orsakade av tekniska sammanbrott i utrustning som ställverk mm samt ren sabotageverksamhet.
Har ansvariga myndigheter tagit hänsyn till det och sett till att det finns fungerande reservlösningar?
Jag tvivlar mycket starkt på det.
Det finns mycket riktigt inget separat telenät specifikt för 112, utan det går på samma nät som alla andra telefonsamtal, om det är det du menar?

Däremot har de ett eget nät (radio) för internt bruk, vilket är orsaken till att de kan hänvisa till brandstationen eller skicka ut en brandbil om tex en mobilmast är utslagen. Denna reservlösning slår man inte ut i första taget, men givetvis är brandstationer av detta skäl noterade som skyddsobjekt.

Förr fanns ju fasta telenätet, men nästan inga privatpersoner har kvar sådan telefon längre. Vissa har IP-telefonin, men den är ju beroende av att internet fungerar.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Däremot har de ett eget nät (radio) för internt bruk, vilket är orsaken till att de kan hänvisa till brandstationen eller skicka ut en brandbil om tex en mobilmast är utslagen. Denna reservlösning slår man inte ut i första taget, men givetvis är brandstationer av detta skäl noterade som skyddsobjekt.
Japp. Det förkättrade Rakel. Det är ett system som naturligtvis skall fungera i stort sett oavsett vad som händer. MSB säger själva:

"Byggt för att alltid fungera
Rakel är byggt för att klara svåra väderförhållanden och långa elavbrott. Eftersom Rakel är ett eget system fungerar det när andra system, som mobiltelefoni och internet, drabbats av överbelastningar, elavbrott eller andra störningar."

Men det är som sagt inte för oss vanliga dödliga. Kan man dock komma i kontakt med någon från någon blåljustjänst som står i kommunikation med genom Rakel så kommer den att fungera.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Japp. Det förkättrade Rakel. Det är ett system som naturligtvis skall fungera i stort sett oavsett vad som händer. MSB säger själva:

"Byggt för att alltid fungera
Rakel är byggt för att klara svåra väderförhållanden och långa elavbrott. Eftersom Rakel är ett eget system fungerar det när andra system, som mobiltelefoni och internet, drabbats av överbelastningar, elavbrott eller andra störningar."

Men det är som sagt inte för oss vanliga dödliga. Kan man dock komma i kontakt med någon från någon blåljustjänst som står i kommunikation med genom Rakel så kommer den att fungera.
Ja, som jag redan skrivit två gånger så hänvisar de till något i närheten när mobilnätet är nere. Om det sker där jag bor får vi ta oss till brandstationen, det är 700 meter härifrån. Är det långt till något sådant kör de ut tex en brandbil som man kan söka upp för att larma. Hemtjänst får boka in extra besök då deras klienter inte kan ta sig till larmpunkten.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, som jag redan skrivit två gånger så hänvisar de till något i närheten när mobilnätet är nere. Om det sker där jag bor får vi ta oss till brandstationen, det är 700 meter härifrån. Är det långt till något sådant kör de ut tex en brandbil som man kan söka upp för att larma. Hemtjänst får boka in extra besök då deras klienter inte kan ta sig till larmpunkten.
Fast blir det större långvariga elavbrott så kommer det inte att finnas resurser att skicka ut folk för att vara åtkomliga om folk behöver kontakta 112. Efter några dagar lär det vara totalt kaos. Folk börjar plundra affärer och liknande.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
kisumisu
C civilingenjören skrev:
Trodde att alla elmätare är digitala som kan både avläsas och stängas av på distans. Så det borde gå att stänga av elektriciteten till allt utom basstationerna. Men eftersom "myndigheterna" flaggar för detta verkar de inte ha fått saker att fungera.

Finns någon fysisk förklaring till att kopparnät har lägre effektbehov än optiskt nät? (Bortsett från att kopparledningar antagligen är enklare att skarva efter sabotage.)
Det enkla svaret är att förr i tiden var det "Televerket" man tog även krig och andra kriser mer seriöst.

Nu gäller ju det att vem som gör och driver det billigast! Kvalitet och kundservice är tyvärr saker som inte är prio 1. Man ser ju bara det hur fiber grävs in i marken. Televerkets kablar går betydligt djupare dvs mindre risk dem går av. Jag tyckte Telenor gjorde skitjobb när dem grävde bara runt 20cm djup...men nu har jag sett ett annat bolag "open infra" dra kablar. Gatorna fortfarande sönder, kablar helt synliga på vissa håll...men det är ju billigt (y)

Fiber ska i teorin kräva mindre ström. Men det kräver också att alla stationer har el. På fiberkabel går inte föra ström är strömlösa ljussignaler.
Skulle dock vara mycket enkelt fixa t ex med backupbatteri på samtliga medieomvandlaren och stationen, finns tom routrar som har backupbatteri. Men det kostar ju för mycket.....
 
Redigerat:
Hej

När det gäller förberedelser för att klara strömavbrott (frånkoppling) så är det viktigt att man väljer lösningar som verkligen fungerar, i skarpt läge, (d.v.s. vid strömavbrott, vid frånkoppling).

Satsar man på en vedkamin (vedpanna) som behöver en kylfläkt eller behöver en cirkulationspump som måste vara i drift vid uppvärmning. Då gäller det att man har någon form av (fungerande) reservkraft tillgänglig.

Har man inte prövat utrustningen eller att det fattas en viktig beståndsdel i skarpt läge, då är det inte säkert att man får igång utrustningen som tänkt.

Jag bor i prisområde 1, och även om jag inte räknar med frånkoppling denna vinter så kan det inträffa ett strömavbrott. Jag provar t.ex. mitt elverk två ggr/år, (mys)eldar med ved och provkör även (vid ombyggnaden av köket) bl.a. de vitvaror som skall fungera.

Men jag är ändå medveten att jag kan ha missat något.

När det gäller kommunikation så är det viktigt att vi inte tror att det, vid längre strömavbrott, fungerar som på ”televerkets” tid, med blanktråd eller kabel, strömmatad från närmaste telefonstation och med batterireserv för flera dagar.

Jag har minnen från min barndom med strömavbrott i några dagar där vedeldningen värmde huset med självcirkulation och telefonen fungerade som vanligt.

Vill vi verkligen klara oss vid strömavbrott (frånkoppling) och satsar på åtgärder (hemberedskap), då kan det, om tänkta insatser inte fungerar, bli motsatsen till avsikten med förberedelserna. Det kan bli en stressituation.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast blir det större långvariga elavbrott så kommer det inte att finnas resurser att skicka ut folk för att vara åtkomliga om folk behöver kontakta 112. Efter några dagar lär det vara totalt kaos. Folk börjar plundra affärer och liknande.
Förr. Då vi planerade för krig och örlogg så räknade civilförsvaret med att man skulle se plundring osv. efter 72h senast med totalt elbortfall. (Ja, det fanns lite olika siffror beroende på scenariot, årstid osv.)

Men jag vet inte vad jag tror på nu när situationen främst är civil. Vi såg ju att reservkraftaggregaten till mobilbasstationerna "försvann" när Gudrum tog strömmen i Småland efter ganska kort tid. (s. 66).

Rapporten är fö en bra sammanfattning av uppvärmingsproblemen man fick då. Jag vet inte om den länkats tidigare i diskussionen.
 
L lbgu skrev:
Fast blir det större långvariga elavbrott så kommer det inte att finnas resurser att skicka ut folk för att vara åtkomliga om folk behöver kontakta 112. Efter några dagar lär det vara totalt kaos. Folk börjar plundra affärer och liknande.
 
  • Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
räknade civilförsvaret med att man skulle se plundring osv. efter 72h senast med totalt elbortfall
Sammanhållningen i landet är ju mer eller noll vid det här laget jämfört med 80talet. Tre dagar är verkligen i överkant. Jag skulle tro att det rör sig om ca 12h när tillräckligt många drägg inser att de varken kan köpa mat då butikerna och pizzerior är stängda eller har någon mat hemma.

I mindre orter med 95%+ villor klarar de sig säkert tillsvidare utan el i jämförelse. Så länge bensinstationen har reservkraft.
 
Forskningen visar att kriser i princip alltid resulterar i att folk hjälper varandra. Det är väldigt vanligt med psykologiska problem som uppstår då krissituationen är över och folk saknar sammanhållningen och känslan av mål och mening i livet. 9-5 livet är för de flesta en mardröm och krisen visar att ett annat liv är möjligt.

Den amerikanska katastrofklassikern med våldsamma gäng som driver runt händer i princip inte i kriser utan är en fantasi skapad av amerikansk ideologi och media. Usa har haft många naturkatastrofer på sistone och till och med där har solidaritet och samarbete varit utmärkande. Det finns undantag med då har det oftast varit folk som gått på looter myten, beväpnat sig och "försvarat" sig mot oskyldiga människor, hotat och upprättat vägspärrar efter knasmedia spridit lögner. Media har dock jagat exempel som passar mallen men i stort misslyckats. Kommer ihåg helikoperjakt på "looters" under Katarina där några personer försökte komma åt mat från en översvämmad och stängd butik. Att se något moraliskt fel att i en nödsituation, där staten knappt hjälper, ta mat som håller på att bli gammal kräver ett extremt tankesätt.

Googla Elitpanik
 
Redigerat:
Detta med effektbrist har dom stora nätbolaget vetat om i sedan 2014 då Miljöpartiets styrelsemedlemmar i Vattenfall direkt stoppade nybyggt av Ringhals 5 och 6 som var under planering och redo för upphandling dessutom var R1 och R2 helrenoverade för 10- tals miljarder för att kunna köras 30-50 år till.


När sedan Miljöpartiet lyckades stänga Oskarshamn O1 och O2 !
Och där O2 var helt nybyggt förutom byggnader och reaktorkärlet för drygt 8,5 miljarder kronor, när man var klar så säger Tyskarna att lägg ner starta inte!


Nu blev det bråttom för elnätsägare hur löser vi kommande effekt brist? Skall man som i USA Västkust stänga ner ett län åt gången?

För syd Sverige, 1 timma i Skåne nästa timma Halland nästa Småland/Blekinge för att åter till Skåne!

Det är nu man kommer upp med den smarta idéen att byta alla elmätare, tidigare var de bara dom med solel som fick nya mätare.

Dom ny elmätaren har en ny funktion som gör att nätägaren kan stänga av elen till enskilda förbrukare med sina datorer om effekten inte räcker till! T.ex. var 3:e lägenhet/villa i 1 timma för at nästa timme stänga för grannen i stället.


Detta påverkar inte kunder med en verksamhet som behöver el.

Leif i Skåne
 
Redigerat:
Hej,

I inlägg #849 skrev jag om varningar om sabotage mot elkraftförsörjningen.

I kväll (21:00) kan vi i svt Nyheter läsa ”Säpo varnar: Ökad risk för sabotage mot elnätet”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sapo-varnar-okad-risk-for-sabotage-mot-elnatet

”Säpo och Energimyndigheten går nu ut till alla aktörer inom energiförsörjning och uppmanar till förstärkta resurser för att upptäcka eventuella sabotage. Redan i våras, efter krigsutbrottet, manade man till höjd beredskap. Nu skärper man tonen ytterligare. Det är explosionerna vid gasledningarna Nord Stream 1 och 2 som lett till ytterligare oro för elförsörjningen.”

Samhället är väldigt beroende av en fungerande elförsörjning. Alla aktörer inom energiförsörjning får nu en uppmaning till förstärkta resurser för att upptäcka eventuella sabotage.

Vårt uppdrag blir att hålla igen på elanvändningen i vinter, speciellt effektuttagen i vinter när kylan ökar. Eftersom uppvärmning baserad på el, hör till den största posten för många hushåll kan många av oss där göra en insats.

I dagens industri (11 oktober 2022,) kunde vi läsa; ”Tydligt lägre elförbrukning under september – trots kyla. Elförbrukningen sjönk i Sydsverige med sju procent i september jämfört med samma månad i fjol, enligt preliminär statistik från Energimyndigheten. Om det inte hade varit så kyligt hade nedgången kunnat vara ännu större.”
https://www.di.se/nyheter/tydligt-lagre-elforbrukning-under-september-trots-kyla/

De skenande elpriserna börjar få tydlig effekt. ”Det är en helt ny värld där priset påverkar användningen”, säger Martin Johansson, enhetschef på Energimyndigheten. Så har det nästan aldrig varit förut. Enligt preliminär statistik från Energimyndigheten så minskade elförbrukningen i elområde 4, det vill säga södra Götaland, med 7,1 procent jämfört med september förra året. I elområde 3, norra Götaland och Svealand, var minskningen 6,7 procent. Dessutom var september kallare i södra Sverige än samma period i fjol, vilket normalt sett borde ha ökat förbrukningen. Det gör den stora minskningen än mer anmärkningsvärd. Flera faktorer påverkar, svårt att veta exakt vilka utifrån statistiken. ”Det kan handla om att man avvaktar med att sätta på värmen eller en rad andra orsaker”, säger Martin Johansson.”

Det ser ut som besparingskampanjen har en effekt på elanvändningen. Nu får vi hjälpas åt att hålla ut.

Just nu slipper vi ett krig i vårt land. Då borde vi väl, i gengäld, kunna satsa på att minska vår elanvändning.

Det minskar elpriset för många människor i Sverige och i Europa.

Det minskar dessutom risken för frånkoppling.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.