hsd hsd skrev:
Ta in en elektriker och se över Dina förbrukare , de kan även koppla in en effektvakt (kräver strömmätning på inkommande kablage)
Varför skulle jag ta in en elektriker för att se över mina förbrukare då jag vet exakt vad det är som tar ström & när?
(dock bra råd till alla som inte har koll på sitt hus (y) )

Och varför stoppa in en dyr effektvakt då man kan göra samma funktionalitet mha hemmaautomation + HANports mätare + kontaktor + shelly ??? till en 1/4 dels kostnad mot elektrikers pris till kund på effektvakten?
( här borde du ha gissat att jag har en smarthub iom utrycket "smart styra" )
Och hur styr elpris styr du VVBn med en effektvakt då fastprisavtalet går ut??

Visst elektrikern behöver stoppa in elkablarna i kontaktorn .. men det är ungf det.

Mitt problem sitter i att värmepumpen + VVB + vattenkokare + spis drar mer än 20A tillsammans på en av faserna då det är vid DVUT inte annars (och det är den vattenkokaren hamnar på oavsett vilken fas det är )
Och så visst kan man ge fan i att slå på vattenkokaren då man har på spisen om i fall att VVB skulle få för sig att värma vatten just då.
ELLER så då man redan har hemma-automation att låta VVB bara köra då det finns utrymme till det (plus att sen då fastpris avtalet går ut låta VVB värma vattnet 23-05 ) och inte behöva bry sig alls ??

Förresten skulle jag se de hus där du håller dig under 20A på fasen med vattenkokare + spis + VP + VVB vid DVUT. Det är ju nästan så att bara VP + VVB + spis drar 20A vid DVUT avsett fas

EDIT: Sorry om jag verkar lite grinig idag ... det är jag ... sköt ryggen i helgen (bär inte tunga laster i en hand om du inte är tillräckligt tränad ;) ) och har ont som f*n och väntar nu på att få komma till Naprapaten senare idag och bli av med problemet
 
Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
hsd
En effektvakt mäter inkommande ström och kan koppla ner tex.vvb när Di startar vattenkokaren så slipper huvudsäkring blåsa , är det samma fas på inkommande som går så kan man sortera om de olika lasterna mellan faserna det är elektriker ofta vana att göra
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
En effektvakt mäter inkommande ström och kan koppla ner tex.vvb när Di startar vattenkokaren så slipper huvudsäkring blåsa , är det samma fas på inkommande som går så kan man sortera om de olika lasterna mellan faserna det är elektriker ofta vana att göra
Jag vet.
Att sortera om i Elskåpet mellan faserna kostar en bra slant och ger i mitt hus tyvärr inte så mycket. Inte så att jag klarar det jag vill på 20A vid DVUT.

Dock så fungerar det ju i mitt fall bättre med smartstyrning av VVB.
Jag kan ju göra exakt samma sak med kontaktor + shelly (iom att jag kollar av effekten hela tiden via HAN porten. )
Har man inte smart styrning + HAN-ports övervakning ... jepp då är effektvakt troligen enklaste alternativet.
 
Idag har mitt senaste projekt för att föra över värme från natten till dagen inhandlats. En begagnad varmvattenberedare som skall användas för att hålla min inglasning frostfri i vinter. Tanken är att så snart det blir minusgrader ute så värmer jag upp varmvatten i den när elen är billig och sedan släpper jag ut värmen i rummet med hjälp av en fläkt som blåser på över den (vi får se hur mycket som krävs, eventuellt att jag behöver kröka lite rör som får avge värmen). Jag kommer att förvara den i en låda av något slag om jag behöver lite extra isolering också. Vattnet kommer alltså att stå still i den, den är bara till för att agera ackumulatortank för värmen från billiga timmar till dyra timmar.

Vi får se, det kan ju vara ett rent fiasko också, men jag tror på idén. Jag får säkert igen större delen av pengarna om jag säljer varmvattenberedaren ändå, så det är värt det bara för att experimentera med.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
H henk2055 skrev:
En annan sak som jag funderade på, vi har LLVP på nedervåningen och elelement där uppe. Har lite datorkrafs, router, switchar, liten server, nas etc i ett skåp under trappan, drar ca 150W. Om man skulle flytta upp hela den lådan till allrummet på övervåningen och sätta nån liten fläkt som blåser ut varmluften som blir i lådan ut i rummet. Allra bästa hade varit om man kunde sätta någon lite minvärmepump i lådan :)
Jag har i princip identiskt som du, men jag stänger nu ned windowsdatorn och kör en Raspberry Pi 4 som Linux-server istället och på detta sparar jag in runt 40W i snitt mätningarna. Eftersom jag har en LLVP nere så har jag stängt av alla element på ovanvåningen och rör om luften istället.
 
En annan sak jag tittar på eftersom jag ändå tänkte bygga en UPS med lite mer energi i är att köpa ett eller ett par relativt stora elcykelbatterier och använda för att driva hemmanätverket och mina raspberry Pi med. Helst 24V, för då fungerar mina Ubiquiti-prylar rakt av. Då kan jag ladda dem på natten och använda elen på dagen. Det lönar ju inte sig i allmänhet, men eftersom jag ändå tänkte bygga mig en UPS så blir det bara lite större batterier...
 
David Wallin David Wallin skrev:
Man kan också köra med vattenfyllda 1.5- liters PET-flaskor. Passar ju bra att enkelt ställa i dörren om man har plats där.
Viktigt med detta.
Fyll inte flaskorna till mer än 75% och låt de tina helt innan de fryses in igen.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Koka pasta med lock.
Pastan smakar likadant och den fastnar inte i varandra.

Och jag vet att alla italienska mästerkockar säger tvärt emot. Fast de ljuger
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Koka pasta med lock.
Pastan smakar likadant och den fastnar inte i varandra.

Och jag vet att alla italienska mästerkockar säger tvärt emot. Fast de ljuger

I mitt fall är övrig mat rätt kass så huruvida pastan blir optimal eller inte spelar mindre roll... :crysmile:
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Koka pasta med lock.
Pastan smakar likadant och den fastnar inte i varandra.

Och jag vet att alla italienska mästerkockar säger tvärt emot. Fast de ljuger
Om ingen redan skrivit det så kan man passa på att koka frukostäggen i samma kastrull när man ändå kokar pastan.

Och kör man med snabbmakaroner så är ju koktiden och därmed elförbrukningen mer än halverad jämfört med traditionell pasta :D
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Funderat på att köpa sånhär plast och montera i ett gästrum som knappt används samt ytterdörrar som har frostat glas. Nån som vet om det funkar?

[länk]
Ingen aning men recensionerna på CO var ju positiva. Man kanske skulle prova?
 
Keiller Keiller skrev:
Ingen aning men recensionerna på CO var ju positiva. Man kanske skulle prova?
Luft isolerar ju bra, så visst fungerar det. Känns ju lite B dock, men i gäststuga eller liknande så är det nog en kortsiktig lösning som kanske betalar sig.
 
hsd
Keiller Keiller skrev:
Om ingen redan skrivit det så kan man passa på att koka frukostäggen i samma kastrull när man ändå kokar pastan.

Och kör man med snabbmakaroner så är ju koktiden och därmed elförbrukningen mer än halverad jämfört med traditionell pasta :D
Häll inte bort kokvattnet, slå över det i en tom kastrull och låt den dela med sig av värmen innan den töms i vasken
 
hsd hsd skrev:
Häll inte bort kokvattnet, slå över det i en tom kastrull och låt den dela med sig av värmen innan den töms i vasken
Eller använda det till diskvatten. Kan ju också vara bra att tina upp en frusen avloppsledning med pastavattnet ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.