S Stefan1972 skrev:
Allt kan inte vara miljövänligt in i absurdum heller. Den som köper nya saker och bilar ska naturligtvis kunna göra det även om man kan räkna hem att bruka tidigare inköpta varor i evigheter. Nyare bilar om man stannar vid det bidrar ju till utvecklingen också, ju fler som köper nytt idag och även elbilar bidrar antagligen till andra framtida produkter som antagligen är tio ggr mer vänligt. Det får man liksom acceptera.
Jag köper det MEN, elbilen som jagkommenterade är ett dåligt miljöalternativ. Politiker och miljörörelse skrämmer i folk att detta är den bästa lösningen.
Jag kallar elbil ett resursslöseri av gigantiska mått.
Batterierna slukar omåttliga mängder av icke förnybara begränsat tillgängliga metaller samt har en begränsad livslängd.
Ett batteri med nuvarande teknik håller kanske i max 8-10 år innan kapaciteten minskat så mycket att det blir ohållbart. Vem köper en bil som går kortare och kortare för varje år? (Den som inte begriper hur det fungerar, de flesta tyvärr) Räkna dessutom in
kapacitetsminskningen på vintern.
Ett batteribyte går kostar i runda slängar 80- 100 tkr.
Hur många skulle acceptera att byta motor in fossilare efter 8- 10 års normal körning?

Dessutom är den leasing man lockar med oskälig anser jag. Den ligger i många fall på 4000 tkr i månaden för 1000 mil om året. Med tanke på de låga servicekostnader som ofta framförs i reklamen. Om man bor i stan hår det kanske ihop men på böggda med resor till jobb m.m. går 1000 mil fort.
 
  • Gilla
  • Haha
hiflyer och 4 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hushållssopor hämtas av en sopbil .
Kan inte övrigt avfall hämtas på liknande sätt , ngr ggr / år :thinking:
Tror jag åker till återvinningen 2 ggr / år , men skuldkänslorna säger ngt annat (börjar hopa sig med skräp) :D
Själv åker jag till återvinningen när jag ändå av andra anledningar måste åka förbi den. Så just den turen skapar inte mycket extra utsläpp (blir väl några hundra meter extra).
Däremot eldar jag en hel del av mitt hushållsavfall,. Saker som mjölkpaket, kartong, hushållsplast åker in i kaminen. Undviker grövre plast. Papper typ reklamutskick åker till återvinningsanläggningen eftersom många sorters moderna papper knappt går att elda. Jag tror inte utsläppen av det är mycket värre än den vanliga vedröken. Sen bor jag så att inga grannar störs. Hade jag bott nära grannar i vindriktningen så hade jag nog varit lite mer selektiv i mitt eldande.
 
L lbgu skrev:
Det var ju inte länge sedan staten satsade stort för att alla skulle välja etanolbilar. Vet inte hur många mackar som tvingades till nedläggning för att staten skulle tvinga dem att investera i etanolpumpar.

Efter några år var det bortglömt. Nu sen några år så är det elbilar som är statens favorit. Hur många år kommer denna trend att hålla? Vad blir nästa steg. Bränsleceller? Som det ser ut i världen nu kanske till och med gengasbilar kan få en comeback ;)
Metanol är en lösning men det talar man inte om.
Värmlandsmetanol skulle ju starta en anläggning för ett 10 tal år sedan men då staten energiskattade ihjäl miljöbränslena så lades det på hyllan.
Ett miljövänligt bränsle ska givetvis vara lägre beskattat än fossila dito. Men vi bor i dårhuset Sverige där den siste idioten i politiken inte är född ännu och samma morsa har dom.
Bränslecell går att driva med metanol också.
Vätgas är tyvärr jäkligt energikrävande att tillverka.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Själv åker jag till återvinningen när jag ändå av andra anledningar måste åka förbi den. Så just den turen skapar inte mycket extra utsläpp (blir väl några hundra meter extra).
Däremot eldar jag en hel del av mitt hushållsavfall,. Saker som mjölkpaket, kartong, hushållsplast åker in i kaminen. Undviker grövre plast. Papper typ reklamutskick åker till återvinningsanläggningen eftersom många sorters moderna papper knappt går att elda. Jag tror inte utsläppen av det är mycket värre än den vanliga vedröken. Sen bor jag så att inga grannar störs. Hade jag bott nära grannar i vindriktningen så hade jag nog varit lite mer selektiv i mitt eldande.
Jag åker också till återvinningen med papper och plat/metall och till stora återvinninsstationen med skrymmande. Då passar jag också på att ta ned ett lass gratis kompostjord.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Fairlane
G Guzzen1 skrev:
Jag köper det MEN, elbilen som jagkommenterade är ett dåligt miljöalternativ. Politiker och miljörörelse skrämmer i folk att detta är den bästa lösningen.
Jag kallar elbil ett resursslöseri av gigantiska mått.
Batterierna slukar omåttliga mängder av icke förnybara begränsat tillgängliga metaller samt har en begränsad livslängd.
Ett batteri med nuvarande teknik håller kanske i max 8-10 år innan kapaciteten minskat så mycket att det blir ohållbart.
Tyvärr har du nog inte riktigt koll, utan väljer ut de mest extrema sakerna i alla delar som rör elbilar. Väljer du ut de mest extrema sakerna när det gäller fossilbilar? Dieselbilar som brinner, snacka om resursslöseri... ;)
Det finns ju ett antal elbilar som är 8-10 år, så du kan kolla facit på dem. Sen utvecklas dem nya mer och mer.
G Guzzen1 skrev:
Vem köper en bil som går kortare och kortare för varje år? (Den som inte begriper hur det fungerar, de flesta tyvärr) Räkna dessutom in
kapacitetsminskningen på vintern.
Bilarna säljs ju efter 8-10 år, så du är nog för ute. Att kapaciteten är lägre på vintern vet alla om
G Guzzen1 skrev:
Ett batteribyte går kostar i runda slängar 80- 100 tkr.
Hur många skulle acceptera att byta motor in fossilare efter 8- 10 års normal körning?
Ja så dyrt är det om man byter alla batterier, vilket man inte gör. Byte av hela motorer förekommer...
G Guzzen1 skrev:
Dessutom är den leasing man lockar med oskälig anser jag. Den ligger i många fall på 4000 tkr i månaden för 1000 mil om året. Med tanke på de låga servicekostnader som ofta framförs i reklamen. Om man bor i stan hår det kanske ihop men på böggda med resor till jobb m.m. går 1000 mil fort.
Då tecknar man väl ett leasingavtal där man får köra mer?
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Vätgas är tyvärr jäkligt energikrävande att tillverka.
Ett stort problem med vätgas som ingen riktigt verkar bry sig om är säkerheten. Hur bra är det med en massa gasbehållare precis överallt i samhället. För vanliga gasbehållare är det ju ofta stränga krav att utrymmen med gasbehållare över en viss storlek måste ha varningsskyltar och brand. Av någon anledning verkar det inte vara så viktigt när det gäller gasfordon. En bilfärja full med gasbilar låter som en spännande båtresa.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
L lbgu skrev:
Själv åker jag till återvinningen när jag ändå av andra anledningar måste åka förbi den. Så just den turen skapar inte mycket extra utsläpp (blir väl några hundra meter extra).
Däremot eldar jag en hel del av mitt hushållsavfall,. Saker som mjölkpaket, kartong, hushållsplast åker in i kaminen. Undviker grövre plast. Papper typ reklamutskick åker till återvinningsanläggningen eftersom många sorters moderna papper knappt går att elda. Jag tror inte utsläppen av det är mycket värre än den vanliga vedröken. Sen bor jag så att inga grannar störs. Hade jag bott nära grannar i vindriktningen så hade jag nog varit lite mer selektiv i mitt eldande.
Nackdelen att elda papper är den större sotmängden som även flyger ut genom skorstenen .
Men som du skrev , du har långt till närmsta granne .
Själv återvinner jag sånt i närmsta återvinningsstation , finns tom. vid mataffären (y)
 
Tomture61
G Guzzen1 skrev:
Jag åker också till återvinningen med papper och plat/metall och till stora återvinninsstationen med skrymmande. Då passar jag också på att ta ned ett lass gratis kompostjord.
Gratis kompostjord :surprised:
 
G Guzzen1 skrev:
Dessutom är den leasing man lockar med oskälig anser jag. Den ligger i många fall på 4000 tkr i månaden för 1000 mil om året. Med tanke på de låga servicekostnader som ofta framförs i reklamen. Om man bor i stan hår det kanske ihop men på böggda med resor till jobb m.m. går 1000 mil fort.
Mjo, 4 miljoner kr i månaden hade onekligen varit oskäligt :surprised:

Om vi antar att du menar 4000 kr/mån så glömmer du att inköpskostnaden är ganska mycket högre för en elbil. Eller tänker du att leasingkostnaden bara täcker service/underhåll?

Visst tycker vi olika men det är varken seriöst eller konstruktivt att jämföra äpplen med päron eller att bara "glömma" vissa detaljer.
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
Tror jag får byta rubrik på tråden :D
 
  • Haha
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nackdelen att elda papper är den större sotmängden som även flyger ut genom skorstenen .
Vete tusan vad de blandar i papperet för inte är det några högra halter pappersmassa. Enda papper jag eldar är grövre papper (typ kuvert, eller vanlig A4 man har i skrivaren) , det duger ju oftast till att tända brasan. Men resten duger bara till återvinningen.
 
Tomture61
B Bästerortarn skrev:
Mjo, 4 miljoner kr i månaden hade onekligen varit oskäligt :surprised:

Om vi antar att du menar 4000 kr/mån så glömmer du att inköpskostnaden är ganska mycket högre för en elbil. Eller tänker du att leasingkostnaden bara täcker service/underhåll?

Visst tycker vi olika men det är varken seriöst eller konstruktivt att jämföra äpplen med päron eller att bara "glömma" vissa detaljer.
Vad är det som gör en elbil så mycket dyrare än en bil som har bränslemotor ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tror jag får byta rubrik på tråden :D
Till gengasbilen?
 
  • Haha
  • Gilla
Filbert och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
imported_Benno imported_Benno skrev:
Till gengasbilen?
Följer jag på fejan ;)
 
Tomture61
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.