galento
Eldar bara ved här men kommer ihåg en bekant som fått en större
kamin installerad och fyllde den med bitar av spånskivor första gången
han eldade och jäklar vad varmt det blev :sweat:
 
  • Gilla
  • Haha
Filbert och 4 till
  • Laddar…
Tomture61
Tycker det är chockerande moral från en del vedeldare i FB tråden .
"Jag eldar allt som brinner"
Skrämmande :rolleyes:
 
  • Gilla
  • Haha
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Tomture61
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vi har ju förmånen att bo i ett land med många träd + vatten kraft som får försörja Sverige och grannländer med el
Har följt hur mycket el som produceras från div energislag, vattenkraft får rädda oss när det inte blåser , kärnkraft bidrar med 4600 Mwh varje dygn !
Blev ju lite fel här , 4600Mw ska det vara .
Så 110400Mwh / dygn
Vilket Sverige verkar exportera (4600Mw)
 
L lop3r skrev:
Och en Modern fossilbil är "gratis" att tillverka?

Givetvis inte, men vill man vara miljövänlig så borde man inse att det miljövänligaste är att det tillverkas så få bilar som möjligt. Alltså är det dumt att köpa en ny bil oavsett om det är en elbil eller en fossilbil. Det allra bästa ifall man vill prioritera miljön är att reparera sin gamla bil så länge det är möjligt och inte förrän den är redo för skroten så skaffar man en annan bil. Att sälja en fungerande bil och köpa en ny elbil och skryta hur stor miljövän man är visar bara att man inte är särskilt smart.
 
  • Gilla
  • Älska
Beekeeper och 26 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Givetvis inte, men vill man vara miljövänlig så borde man inse att det miljövänligaste är att det tillverkas så få bilar som möjligt. Alltså är det dumt att köpa en ny bil oavsett om det är en elbil eller en fossilbil. Det allra bästa ifall man vill prioritera miljön är att reparera sin gamla bil så länge det är möjligt och inte förrän den är redo för skroten så skaffar man en annan bil. Att sälja en fungerande bil och köpa en ny elbil och skryta hur stor miljövän man är visar bara att man inte är särskilt smart.
Om ingen köper nya bilar blir det heller inga begagnade till salu.
Det är väl lysande att till exempel säljare som kör långt köper ett alternativ som är så lite skadligt som möjligt för miljön och vi andra som inte kör så långt kan ta över dom bilarna som skitar ner lite mer men blir ett bra val ändå pga en liten körsträcka.
 
  • Gilla
Brilje41 och 7 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Om ingen köper nya bilar blir det heller inga begagnade till salu.
Givetvis kommer det att behöva tillverkas nya bilar, men inte lika många och det är en stor vinst för miljön. Jag skrev att man ska hålla gamla bilar rullande så långt som möjligt. Kanske kan man få genomsnittsbilen att rulla några år till, bara det är värt en hel del. Så ifall staten vore verkligt intresserad av miljönytta så borde de premiera att bilar används så länge som möjligt istället för att premiera nybilsförsäljning vilket är direkt skadligt för miljön. Fordonsindustrin är dock en mäktig lobbyinggrupp så det är inte svårt att förstå att de gör det, men särskilt snyggt är det inte.
 
  • Gilla
  • Älska
kaktus55 och 15 till
  • Laddar…
Cheesen
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Varför skulle han ha så långt till tippen?
Varför inte... Dom allra flesta återvinningscentralerna ligger ju inte precis centralt.. vi har 17 km till våran, och det är det närmaste jag bott en åtvc sen 2009... Då jag hade 8 km
 
  • Gilla
bsba och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Givetvis kommer det att behöva tillverkas nya bilar, men inte lika många och det är en stor vinst för miljön. Jag skrev att man ska hålla gamla bilar rullande så långt som möjligt. Kanske kan man få genomsnittsbilen att rulla några år till, bara det är värt en hel del. Så ifall staten vore verkligt intresserad av miljönytta så borde de premiera att bilar används så länge som möjligt istället för att premiera nybilsförsäljning vilket är direkt skadligt för miljön. Fordonsindustrin är dock en mäktig lobbyinggrupp så det är inte svårt att förstå att de gör det, men särskilt snyggt är det inte.
Men så är det väl idag också?
Fordonsskatten på nya bilar som drivs av fossila bränslen är dyra dom första 3 åren.
30 år gamla bilar slipper fordonsskatten helt.
Sen är det väl inte många som skrotar fungerande bilar utan så länge det finns ett värde i dom så rullar dom.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Varför inte... Dom allra flesta återvinningscentralerna ligger ju inte precis centralt.. vi har 17 km till våran, och det är det närmaste jag bott en åtvc sen 2009... Då jag hade 8 km
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Varför skulle han ha så långt till tippen?
Det var bara ett exempel Helge, å så är det enkelt att räkna om det är jämna mil och bilen släpper ut tex 1,5kg koldioxid per mil och åker 2 mil, kostnad för både miljö och privatekonomi då varje mil brukar kostar minst en femtiolapp med bil.
 
A Argastesnickaren skrev:
Men så är det väl idag också?
Fordonsskatten på nya bilar som drivs av fossila bränslen är dyra dom första 3 åren.
30 år gamla bilar slipper fordonsskatten helt.
Sen är det väl inte många som skrotar fungerande bilar utan så länge det finns ett värde i dom så rullar dom.
De flesta bilar blir ju inte 30 år så den skatterebefrielsen kommer för sent. Ifall man efter säg 10-15 år började minska skatten med säg 10% enheter per år så skulle det fungera bättre.
Så länge bilen fungerar så skrotas den givetvis inte, men krävs det reparation för säg 10k på en bil som är värd 20k så är det nog många som väljer skroten. Med tanke på alla RUT/ROT-avdrag som finns skulle man ju kunna ge något sånt bidrag för att reparera bilar över en viss ålder. Det skulle vara miljövänligt på riktigt istället för nu när de gör saker som bara verkar miljövänliga.
 
  • Gilla
Lilllen och 7 till
  • Laddar…
TRJBerg
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Varför skulle han ha så långt till tippen?
Från min erfarenhet är det inte långt. Snarare kortare än i de flesta fall.
 
Tomture61
TRJBerg TRJBerg skrev:
Från min erfarenhet är det inte långt. Snarare kortare än i de flesta fall.
Hushållssopor hämtas av en sopbil .
Kan inte övrigt avfall hämtas på liknande sätt , ngr ggr / år :thinking:
Tror jag åker till återvinningen 2 ggr / år , men skuldkänslorna säger ngt annat (börjar hopa sig med skräp) :D
 
F fribygg skrev:
Det är väl ovanligt att vi importerar el från Polen? Om vi nu gör det lär den vara tillverkad med fossilt kol och vara väsentligt skitigare än vår svenska elmix.

I braskaminer och andra lokaleldstäder har vi svenskar förmånen att företrädesvis kunna elda koldioxidneutral lokalodlad ved även om en och annan behandlad bräda eller listbit säkert slinker med ibland medan polackerna stundtals kanske behöver ta till rester från fosilgas tillverkningen och elda koks.
Rysk fossilgas ska vi inte använda mer såvitt jag vet.
Polen var ett exempel. Det är inte bättre om vi tar från tyskarna t.ex.
Vad gäller biobränsle har vi i Sverige stor fördelar med all biomassa vi har tillgänglig. Synd bara att metanol inte förespråkas mera. Det skullefungera bra som bilbränsle vilket torde vara bra under den gröna omställningen. Att panikartat försöka konvertera allt till el på kort tid när vi inte kan distribuera eken på ett effektivt sätt över hela landet.
Det är lämpligt att byta den trasiga fälgen innan man lägger på nytt däck så att säga. ( OBS! Metafor)
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Allt kan inte vara miljövänligt in i absurdum heller. Den som köper nya saker och bilar ska naturligtvis kunna göra det även om man kan räkna hem att bruka tidigare inköpta varor i evigheter. Nyare bilar om man stannar vid det bidrar ju till utvecklingen också, ju fler som köper nytt idag och även elbilar bidrar antagligen till andra framtida produkter som antagligen är tio ggr mer vänligt. Det får man liksom acceptera.
 
G Guzzen1 skrev:
Vad gäller biobränsle har vi i Sverige stor fördelar med all biomassa vi har tillgänglig. Synd bara att metanol inte förespråkas mera. Det skullefungera bra som bilbränsle vilket torde vara bra under den gröna omställningen. Att panikartat försöka konvertera allt till el på kort tid när vi inte kan distribuera eken på ett effektivt sätt över hela landet.
Det var ju inte länge sedan staten satsade stort för att alla skulle välja etanolbilar. Vet inte hur många mackar som tvingades till nedläggning för att staten skulle tvinga dem att investera i etanolpumpar.

Efter några år var det bortglömt. Nu sen några år så är det elbilar som är statens favorit. Hur många år kommer denna trend att hålla? Vad blir nästa steg. Bränsleceller? Som det ser ut i världen nu kanske till och med gengasbilar kan få en comeback ;)
 
  • Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.