Nästa gång jag ska regla upp golv på grovgjuten betongplatta så ska jag ta mig en titt på de där systemgolven. Sist använde jag plastkilar och byggvinklar. Det var inte lätt och det blev inte bra. Det blir inte stumt när man lägger plastkilar på en grov betongyta. Kilarna är lite mjuka och formar sig lite efter strukturen på betongens yta. Det blir inte stumt och sjunker lite om man belastar osv.
 
O Olf Oggler skrev:
Det som verkar vara lite bökigt med subflor mm (förutom priset) är att det är färdiga hål i reglarna där fästena ska sitta. Har man en skrovlig betongplatta så vill man ju passa in fästena någon cm hit eller dit så stödet hamnar rätt i skrovlet så att säga. På alla reklamfilmer är det ju avjämnade plattor.

Eller är det här bara en nackdel som jag inbillar mig?
Det går bra att göra egna hål där det kärvar, om du köper de färdiga reglarna.
Jag gjorde som tidigare nämnt egna hål i egenköpta 45x45or pga att 3.6 metersreglar plötsligt blev 40 spänn istället för 200 och de sitter som satan.

Jag tror att det går utmärkt att använda terrassfötterna med bygg- och konstruktionslim/fog av dyrare typ om du föredrar dock, det borde kunna parera även skrovligt betonggolv som jag hade. Sån typ av fog blir ju stenhårt och kommer inte röra sig på ett par årtionden. Plus att du kan ju bara knacka lite med en hammare där du ämnar placera dessa fötter så att det värsta försvinner, då borde det jämna ut sig drägligt om du fogar ganska ok.
 
Hej på er, jag försöker väcka liv i denna tråd. Jag har precis gjort ett eget nivellsystem av 45x45 virke och reglat upp 30m2 källargolv. Jag kom över tillräckligt med cellplast och funderade på att använda det mellan reglarna. Har någon av er någon uppfattning om det kommer uppstå gnissel av friktionen som blir trä mot cellplast?
 
  • Nivellsystem med 45x45 virke på justerbara fötter och grön laserlinje i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daoq skrev:
Hej på er, jag försöker väcka liv i denna tråd. Jag har precis gjort ett eget nivellsystem av 45x45 virke och reglat upp 30m2 källargolv. Jag kom över tillräckligt med cellplast och funderade på att använda det mellan reglarna. Har någon av er någon uppfattning om det kommer uppstå gnissel av friktionen som blir trä mot cellplast?
Jag har cellplast mellan träreglar (dock inte mellan mitt subfloor-golvs reglar) utan i ett attefallshus jag slängde ihop häromsommaren. Det låter 0 där iallafall, och det fungerar som lekstuga och är således ordentligt springprövad.
 
  • Gilla
Daoq och 1 till
  • Laddar…
När jag reglade upp mina källargolv så satsade jag på en konstruktion som kan andas. Plankgolv med öppen ytbehandling direkt på reglarna. Isoleringsskivor i hängslen på reglarna. Jag hade valt bort cellplast på grund av att det inte andas. Men TS förutsättningar kanske inte är risk för fukt underifrån.
 
O Olf Oggler skrev:
När jag reglade upp mina källargolv så satsade jag på en konstruktion som kan andas. Plankgolv med öppen ytbehandling direkt på reglarna. Isoleringsskivor i hängslen på reglarna. Jag hade valt bort cellplast på grund av att det inte andas. Men TS förutsättningar kanske inte är risk för fukt underifrån.

Hej och tack för input. I mitt fall har jag ju tänkt använda två golvdon för ”tilluft” och på motsatt sida av rummet löper ett 50mm rörsystem kopplat till mekanisk frånluft. I och med detta kände jag spontant att även om cellplasten i sig inte andas kan den få ta sin plats mellan reglarna och fylla en viss isolation. Minst 3-4 cm luftspalt överallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.