Hej,

Till ett projekt, där två tillbyggnader ska göras intill varandra på samma hus, funderar vi på att använda oss av 16m långa limträbalkar (90x405mm) som takbalkar. Dessa vilar på 3 stöd.

De två tillbyggnaderna delar en vägg.

Frågor som dyker upp blir då bland annat följande:
- Hur ska vi hantera så långa balkar i praktiken - hur lyfter man en så stor balk upp 3m? (väger 292 kg/styck)
- Finns det några nackdelar med att använda så långa takbalkar?

Några andra tankar om vad som påverkas av detta valet?
 
Kranbil, så är saken klar.
 
  • Gilla
Heij83 och 3 till
  • Laddar…
H HEA260 skrev:
Hej,

Till ett projekt, där två tillbyggnader ska göras intill varandra på samma hus, funderar vi på att använda oss av 16m långa limträbalkar (90x405mm) som takbalkar. Dessa vilar på 3 stöd.

De två tillbyggnaderna delar en vägg.

Frågor som dyker upp blir då bland annat följande:
- Hur ska vi hantera så långa balkar i praktiken - hur lyfter man en så stor balk upp 3m? (väger 292 kg/styck)
- Finns det några nackdelar med att använda så långa takbalkar?

Några andra tankar om vad som påverkas av detta valet?
Alplift finns att hyra lämpligen 2 st.
Ibland har vi hyrt 2 st eltruckar.
https://www.cramo.se/sv/category/by...materiallyft--500kg--5m-manuell-alpliftlmx500

Med en sådan lyfte jag upp alla limträbalkar i mitt uterum. Den största var 115x420 mm och då hade vi monterar alla bärande stolpar när den låg ner på betongplattan.
 
Redigerat:
  • Gilla
raspen86 och 1 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Kranbil, så är saken klar.
Tack, samlar ihop samtliga tips och väger för och nackdelar för just detta projekt.
 
L Leif i Skåne skrev:
Alplift finns att hyra lämpligen 2 st.
Ibland har vi hyrt 2 st eltruckar.
Tack, jag hade nog vågat om jag hyrt 3 stycken alpliftar. Blir en jättestor nedböjning när balken är 16m lång. Hade du haft en i början och en i slutet?

När det kommer till eltruckar så kanske det blir lite svårt att komma fram på detta projekt.
 
H HEA260 skrev:
När det kommer till eltruckar så kanske det blir lite svårt att komma fram på detta projekt.
Ja det kräver att det är betong golv under.
 
Betänk transportkostnader. Efter 12 meter blir det rasande mycket dyrare mig veterligen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D Daniel Barnaniel skrev:
Betänk transportkostnader. Efter 12 meter blir det rasande mycket dyrare mig veterligen.
Stämmer nog bra, jag fick offert på 21 000 kr för endast transport 65km med trailer (avlossning ingår inte).
 
  • Gilla
Ripley
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Ja det kräver att det är betong golv under.
Det är det i och försig. 120mm betong med centrerad armering: 10mm cc150mm. Det är dock svårt att få dit eltruckar från början. Jag ska fundera lite till kring detta.

Vet du ungefärlig kostnad för hyra av alplift respektive eltruck?
 
  • Gilla
Bläcktudan
  • Laddar…
Går det inte att skarva över väggen?

Annars är en kranbil eller teleskoplastare nog det rimligaste.
 
Skulle någ säga att kranbil/mobilkran är det enda lämpliga.

Att hantera något som är 16m långt med en truck kommer vara otroligt svårt om än omöjligt att kunna svänga runt och ha sig.
Skall dom sedan även vara synliga? Var noga med kantskydd osv isåfall. Det kommer annars bli märken pga egenvikten
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Bjud hem åtta vänner
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
16 m blir dyra transporter!
Be tillverkaren att dela balken i lämpliga längder och gör som man alltid gjort, skarva över eller mellan en bärande stolpe.
 
T topmount skrev:
Bjud hem åtta vänner
3 bör räcka utmärkt, man kan ju ta en ända i taget och fastighetsägaren borde väl också ta i?
 
  • Gilla
jsoderholm47 och 2 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Går det inte att skarva över väggen?

Annars är en kranbil eller teleskoplastare nog det rimligaste.
Kanske det går att göra en skarv som är momentstyv över mittstödet, men jag vet inte hur man gör. Man förlorar kontinuitet för balken om skarven inte är momentstyv (överför moment) vilket gör att man behöver upp minst en extra storlek i balkhöjd för samma balk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.