A anen skrev:
Inte vad jag vet. Men finns 3 olika lägen, eco-normal-lyx, som verkar handla om mängd varmvatten snarare än temp.
Då får du koppla bort elpatronen då.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Då får du koppla bort elpatronen då.
Vad händer då med tex legionellakörning?
 
A anen skrev:
Vad händer då med tex legionellakörning?
Den går bara på kompressorn. Om du har mycket värme ut till huset så kan det ju bli ett problem, men det betvivlar jag att du har med tanke på syftet med tråden.

Vid 50 grader tar det timmar innan bakterierna dör, men redan där så är du normalt sett skyddad då man inte duschar dygnet runt hemma. När du duschar så har vattnet varit minst 50 grader i timmar redan.

Som jag skrev tidigare, det är bara om du har problem med legionella in som du har behov av att döda snabbt. Har du ett "dött" varmvattenrör i huset så bör du bryta detta oavsett varmvattenspets eller inte, då det löser inte legionellakörningen.
 
  • Gilla
anen
  • Laddar…
Är längre fram i processen nu och funderar över installation. Ang. utedelen, ska jag hänga på träfasad eller ställa på markstativ? Skulle egentligen vilja hänga på vägg pga snyggare/nättare, men orolig för ljud/vibrationer. Dock ett kök på andra sidan väggen och där låter det ju en del redan som det är.
Har ngn här erfarenhet/tips? Törs man hänga på vägg?
Mvh
 
Hej, ställde mitt uteaggregat på markstativ och längst bort ifrån sovrummet för att störa minst. Panasonic Sverigepumpen.
 
Markstativ här med så man kan kolla åt att måla osv.
 
  • Gilla
anen
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Då får du koppla bort elpatronen då.
Ang. stänga av elpatron. Vad händer med trycket i FLVP när man stänger av? Ngt att tänka på vid bortkoppling elpatron?
 
Det ska förbli detsamma men kan falla en del om panntemperaturen faller mycket. Kan vara fel på expansionskärlet om trycket faller mycket när panntemperaturen bara faller lite.
 
Okej. Vad menas med panntemperatur? Samma som framlednibgstemp? Mvh
 
Redigerat:
Tomture61
Ang att stänga av elpatroner helt i FLVP är en dålig ide , tycker jag .
I min IVT490 kan jag begränsa hur mycket elpatron som får användas , original 9 kw nu 3 kw .
Två orsaker , legionella finns naturligt i vårt dricksvatten så bra att kunna döda det . Din VP kommer aldrig att kunna värma huset/varmvattnet på vintern utan stöttning av elpatroner , även om du stöttar med en LLVP.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
. Har du ett "dött" varmvattenrör i huset så bör du bryta detta oavsett varmvattenspets eller inte, då det löser inte legionellakörningen.
Jag lät dra om rören till en toalett (ingen dusch eller liknande, bara ett handfat) och rörisen drog 16mm pex, upp från källare till 2a våning. Man tvättar nästan aldrig händerna så länge att man får upp värme i det röret. Det tar ju sån tid att få upp tempen åxå. Jag bytte även några rör i källaren och även där kunde jag nog satt mindre grova rör för att snabbare få fram varmvatten. Jag funderade på det, om man dimensionerat rören fel, finns det inte nån produkt som är en plaststräng men låg värmeförmåga som man kan "mata in" i röret så att tvärsnittet blir mindre och därmed volymen man måste spola igenom för att få varmt vatten? Det skulle göra att man oftare använde varmt vatten på sällan-tappställen långt från pannan...
 
Så här har jag ställt in min framledningstemp. Påverkar det trycket?
 
  • Digital display visar inställd framledningstemperatur för olika utomhustemperaturer i en värmepumpsstyrning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
A anen skrev:
Så här har jag ställt in min framledningstemp. Påverkar det trycket?
Om temp på värmevattnet / varmvattnet sjunker så kan trycket i ditt värmesystem sjunka , det ska normalt tas omhand av ditt expansionskärl (om du inte har ett fel på den)
Vad du ställt in för värmekurva påverkar ej trycket i värmesystemet , om allt är friskt .
 
  • Gilla
anen
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ang att stänga av elpatroner helt i FLVP är en dålig ide , tycker jag .
I min IVT490 kan jag begränsa hur mycket elpatron som får användas , original 9 kw nu 3 kw .
Två orsaker , legionella finns naturligt i vårt dricksvatten så bra att kunna döda det . Din VP kommer aldrig att kunna värma huset/varmvattnet på vintern utan stöttning av elpatroner , även om du stöttar med en LLVP.
Hej!
Mitt enplanshus på 150kvm har jag inga problem att värma upp utan elpatron. Det fungerar förvånsnsvärt bra med FLVP+LLVP. Har en takfläkt bra placerad som går på lågvarv och den hjälper att fördela värmen. Man måste även tänka noga hur man placerar LLVP samt innegivare FLVP så styrningen fungerar.
 
Väcker liv i denna tråd igen.. hoppas på klok input från er.

Gäller förväntad besparing med LLVP som komplement till FLVP.
Har ju läst många positiva erfarenheter både i denna tråd och andra forum. Men tkr det fortsatt är svårt att räkna på. Mkt påverkas av framtida elpris såklart.
Har gjort en enkel uträkning (se bild) över minskad användning av elpatron, och tkr att det inte blir så mkt besparing trots allt.

Tabell med elbesparingar, energiförbrukning, kostnader och elkostnader per kWh i kronor per år.

Bakgrundsinfo: Bott i detta 2-planshus i knappt 2 år. Första året tot förbukning 17000 kwh (kall vinter), andra året väntas landa på 12000 kwh. Två-planshus med relativt öppen planlösning och stort och öppet trapphus. Kamin på bv (ved gratis från släkting). Totalt 11 radiatorer, 6 bv och 5 öv. Tänker att jag borde kunna värma hela bv med LLVP och antagligen även allrum på öv, vilket borde kunna innebära att jag kör 3-4 element och resten neddragna/avstängda.

Angående komfort är inte kyla särskilt viktigt för mig. Tvärtom tkr jag värme från element är mer behaglig och mindre dragig än luftkyla.

Vad säger ni om jag öht bör investera i en LLVP för besparing/energieffektivisering? Något jag glömt i mitt resonemang?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.