Elpriset vi har just nu är tack vare vindkraft, eller är det pga renovering av ledningen mot Polen/Baltikum, jag vet inte men en sak vet jag att alla detta påverkar elpriset just nu positivt om man bor i Sverige.

Så vem och vad påverkar nästa ledning, (Hej Säpo),
 
  • Haha
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vi skulle kanske efter 1985 fortsatt bygga en AseaAtom reaktor vart femte år, då hade vi kunnat försörja oss själva och våra grannar med stabil baskraft till ett vettigt pris och sluppit det mesta av slumpkraften och dess prisfluktuationer...
Tänk om Vattenfall byggt kärnkraftverk istället för att köpa Nuon för 89 miljarder SEK, då hade vi kunnat drifta 2 'nya' reaktorer nu och elpriset hade sannolikt varit drygt 30% lägre detta år om reaktorerna byggts i SE4 och rubriken på tråden kunde varit " Elräkning 10000kr för december"
Svårt att säga hur det skulle ha gått, men jag tror en stor del av problemet då det gäller stora infrastruktursprojekt i dagens västvärld kan förklaras såhär.

Gv0jHVT.png
 
  • Gilla
  • Ledsen
Hullefar och 9 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Svårt att säga hur det skulle ha gått, men jag tror en stor del av problemet då det gäller stora infrastruktursprojekt i dagens västvärld kan förklaras såhär.

[bild]
Jo, om nu inte `Dave' redan är utbränd och sjukskriven
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Fast det lär ju inte hända med en regering som ser ny kärnkraft hägra om 10 år.
Då kan man ju inte lösa problemet över en natt genom att införa Bekenmodellen eller återföra den sjuka prismodellens övervinster till de som betalat dem.
Det vore ju självmål.
Den som lever får se....
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
hsd
Verkar gå trögt :thinking:
 
D Daniel 109 skrev:
Nej. Varför skulle behöva förklara varför dina resonemang blir konstiga när du baserar dem på en felaktig uppfattning av hur elmarknaden fungerar?
Som jag sa, du tror du kommer undan argument genom att påpeka att en detalj var fel.
Trots att detaljen inte hade med saken att göra.
Men du är genomskådad.
Det finns andra sandlådor för såna som du.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F Fdriver skrev:
Nu säger man att beror på utbyggnad inför vintern där VI behöver el, så vem ska man tro på tro på tro...
Hur menar du? Det är en tydlig koppling till våra elpriser och hur många kablar dom är drift.
Det som hände för ett år sedan var nya kablar från Sydnorge.
 
Det är inte en detalj. Det är grunden för hur elmarknaden fungerar.
 
  • Gilla
  • Haha
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej. Varför skulle behöva förklara varför dina resonemang blir konstiga när du baserar dem på en felaktig uppfattning av hur elmarknaden fungerar?
D Daniel 109 skrev:
Det är inte en detalj. Det är grunden för hur elmarknaden fungerar.
Förklara hur det påverkar mitt argument eller knip igen.
 
  • Ledsen
ajn82
  • Laddar…
Det handelsavtal vi har på el inom EU går såklart att omförhandla vilket skulle göra att vi kan ha två olika priser på el, ett för inhemsk och ett för export.

Det pågår diskussioner i Bryssel i detta nu..
 
  • Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Det handelsavtal vi har på el inom EU går såklart att omförhandla vilket skulle göra att vi kan ha två olika priser på el, ett för inhemsk och ett för export.

Det pågår diskussioner i Bryssel i detta nu..
Gör det? Att det pratas vet jag, men ingår verkligen att införa prisskillnader på olika marknader där. Jag uppfattade nästan det motsatta. Att länder som får in mycket pengar på att beslagta övervinster och kapacitetsavgifter ska dela med sig till andra länder. Men jag är inte insatt i hur diskussionerna går.
 
D Daniel 109 skrev:
Gör det? Att det pratas vet jag, men ingår verkligen att införa prisskillnader på olika marknader där. Jag uppfattade nästan det motsatta. Att länder som får in mycket pengar på att beslagta övervinster och kapacitetsavgifter ska dela med sig till andra länder. Men jag är inte insatt i hur diskussionerna går.
Förklara gärna hur det franska systemet fungerar. Verkar som att de har ett annat system än Sverige. Och sedan är det givetvis hål i huvudet att inre klimatet räknas ned, Sverige har helt enkelt ett kallare klimat.

Läs gärna följande länk:
https://www.rfi.fr/en/france/20220915-france-to-cap-electricity-gas-prices-increases-at-15-percent
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men samtidigt är vi med i en frihandelsorganisation, ska vi vara med i den så måste vi ställa upp på frihandel.
Elmarknadsförordningen som reglerar handel av el har inget med frihandel av varor att göra, det är två helt olika typer av marknader.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Förklara gärna hur det franska systemet fungerar. Verkar som att de har ett annat system än Sverige. Och sedan är det givetvis hål i huvudet att inre klimatet räknas ned, Sverige har helt enkelt ett kallare klimat.

Läs gärna följande länk:
[länk]
Ja, de har tydligen fortfarande en reglerad konsumentmarknad.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Elmarknadsförordningen som reglerar handel av el har inget med frihandel av varor att göra, det är två helt olika typer av marknader.
Nej, det är inte helt olika saker. Även om det naturligtvis finns skillnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.