År 2021 : 512 kWh. Kostade då: 1392kr
År 2022: 397 kWh Kostar nu: 1888kr
 
Nyheten om att svenskarna – trots energikrisen – använder mer el än förr verkar ha byggt på ett fel i den preliminära statistiken. ”Det är olyckligt att vi gav ut siffrorna”, säger Patrik Svensson, pressansvarig på Svenska Kraftnät.
Ligger bakom paywall på Svd, någon som kan sammanfatta?
 
Installerade LLVP Slutet av December 2021. Har ökat med 300kwh i September jämfört med förra året, men om man ser hur det ser ut över resten av året har vi gjort en väldigt stor energibesparing. Framförallt höjde vi komforten.
Vi kan komma väldigt billigt undan, säkert ner på 7000kwh på ett år om vi stänger av LLVP och bara eldar för värme.

Januari-Maj 2021 körde vi vattenburen golvvärme med elpatron. Stor besparing att ha den avständ! Kör dock med cirkulationspumpen igång, tycker värmen blir bättre fördelad med det.
 
  • Energianvändningsdiagram på en display som visar månatlig förbrukning med en topp i september.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gullebrand
  • Laddar…
G Gullebrand skrev:
Ligger bakom paywall på Svd, någon som kan sammanfatta?
Har inte SVD så det vore spännande att höra vad som är sant? I citatet var det ich 9,5 TWh för 2021 men detta stämde inte med några siffror i SCB-stat, utifrån vad jag tolkade in.
 
  • Gilla
Gullebrand
  • Laddar…
N Nephew skrev:
Fina grafer. Vad vi är det för program du använder?
e-ON mobil-app. Det bygger på att man har e-ON som leverantör (tror jag)
Jag har det iaf. Kolla om din leverantör har något liknande i app-store eller motsvarande ställe för icke iPhone.
 
Hos sambon (just nu halvt särbo) har vi slutat använda luftvärmepumpen och ändrat den gamla oljepannan till vedeldning.
Hos föräldrarna där jag just nu bor halvt om halvt eldar vi mer ved och mindre olja än vi brukar.

Några siffror har jag inte men vi sparar så gott det går.
 
  • Gilla
hakan_o och 1 till
  • Laddar…
2021: 1362kwh
2022: 729kwh
48% mindre förbrukning.

Åtgärder: stängt av avfuktaren i krypgrund. Har betongbjälklag och hyfsat uppstädat & plastat.
Torktumlaren använder vi inte längre mer än nödvändigt.
Sen har vi 1 tonåring mindre i huset.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Sänkning 831kWh till 691kWh.

Gjorde väl några mindre justeringar andra halvan av månaden (lite lägre temp., sänkt elgolvvärmen i hallen ett par snäpp, samt ny kyl/frys (av andra skäl)). Oklart hur stor skillnad det gjort då jag inte har koll på temperatur och soltimmar respektive år. En ”försvårande omständighet” är barn på 14 och 16, som har rampat upp sitt duschande en del sen förra året. Jag ber dem tänka sig för hur länge de duschar, men vill inte vara för på om det.

Nu i oktober planerar jag att labba lite med att sänka tempen och stänga om ett par rum de veckorna barnen inte är här, samt sänka tempen i garaget. Har fast pris på 0.44 kr/kWh (plus en massa moms och skatt och avgifter) i 1,5 år till, men vill dels göra mitt för allas bästa, men även för egna syften få klart för mig vad som kan göras med relativ enkla medel.

/C
 
  • Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Tydligen men vet inte egentligen varför. Vi kanske hade poolen på längre förra året.
2021: 1840kWh
2022: 1870kWh varav 560 elbil. Dock bara köpt drygt 800 pga solceller
 
Needas Needas skrev:
2021: 1362kwh
2022: 729kwh
48% mindre förbrukning.

Åtgärder: stängt av avfuktaren i krypgrund. Har betongbjälklag och hyfsat uppstädat & plastat.
Torktumlaren använder vi inte längre mer än nödvändigt.
Sen har vi 1 tonåring mindre i huset.
Tonåringen måste stå för minst 40% av minskningen :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
[bild]

Viss skillnad i förbrukning här :rofl:[/QUOTE
Violina Violina skrev:
[bild]

Viss skillnad i förbrukning här :rofl:
Hur kommer det sig att förbrukningen månaderna jun- sept 2021 var högre än jan-feb?
 
Jadå, hela sommaren faktiskt. Beror nog på att en dotter har flyttat hemifrån. Tror tex att vi hade golvvärmen på i badrummet hela förra sommaren för att hon tyckte det var skönt med varma fötter på morgonen. Och när det var varmt stod alla fönster öppna och luftvärmepumpen på kyla. :seenoevil:
I år har vi inte slagit på vare sig badrumsvärmen eller luftvärmepumpen ännu.

Tabell över elförbrukning per månad i två år med jämförelser och förändringar highlightade i färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Gullebrand och 1 till
  • Laddar…
Man borde ta i beaktning utomhustemperaturen och klimatet för månaden September osv för att få till en mer samlad bild och kunna vara realistisk samt inte lura sig själv.

Sep 2021: 2135
Sep 2022: 1594

Inga egentliga åtgärder mer än vanligt, vi är endast 2 vuxna i hushållet 200kvm, dubbla elbilar (vi laddar endast hemma och kör runt 200mil i månaden snittförbrukning 24,4kWh per 100km, så det innebär runt 500kWh av ovanstående används till laddning) , spaet står på 38grader (här funderar jag på att sänka den till 15grader då den används typ en gång i månaden, undrar om man kan spara en så här 200-300kwh i månaden bara genom att göra den exercisen), inomhus 20grader vattenburet golvvärme i hela huset BVP och FTX.
 
Redigerat:
-3% i september
-5% 1a september - 7e oktober
Mot 2021, och i år med laddhybrid sedan augusti.

Skärmklipp som visar jämförelse av elförbrukning mellan september 2021 och 2022, med minskning på 3%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
September månad, fyra års jämförelse, elförbrukning och vad jag betalade:

2019: 875,2 kWh - 1.565:-
2020: 840,6 kWh - 1.408:-
2021: 757,4 kWh - 1.886:-
2022: 431,5 kWh - 1.877:-

Tråkig läsning men det blir ännu tråkigare när vinterhalvåret ska summeras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.