S sandos skrev:
SVK skriver ju om precis detta, kom igen och gör er plikt nu!

[länk]
Jag har en gammal hederlig VV-beredare som går på el och hade gärna värmt den nattetid. Dock har jag fast elpris och skulle personligen inte tjäna något på att sätta in en timer. Om staten ni vill "platta ut kurvan" på allvar och detta skulle göra en skillnad på effektbrist och elpris hade det varit en bra grej för staten att subventionera istället för att ge mig pengar så jag kan komsumera el till min VV beredare på morgonen när jag dushar.
 
Funderar på att smart styra min VVB... mestadels så att den stängs av om totala effektuttaget på en fas skulle bli för högt. Slippa skjuta proppar för att VVB tycker att det var roligt att värma precis då kaffekokaren och matlagning pågår då det är som kallast på vintern och värmepumpen drar.

Sen då fastprisavtalet går ur (om det inte finns nya med vettiga priser då) kan man ju elprisstyra med.
 
Undrar hur många som tror att rörligt och timpris är samma sak..
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
BirgitS
H henk2055 skrev:
Jag har en gammal hederlig VV-beredare som går på el och hade gärna värmt den nattetid. Dock har jag fast elpris och skulle personligen inte tjäna något på att sätta in en timer. Om staten ni vill "platta ut kurvan" på allvar och detta skulle göra en skillnad på effektbrist och elpris hade det varit en bra grej för staten att subventionera istället för att ge mig pengar så jag kan komsumera el till min VV beredare på morgonen när jag dushar.
Om inte topparna kapas så kommer elen att stängas av i några områden under timmarna med högst förbrukning.
 
M MiaV skrev:
Blir det minusgrader kommer vi låta kylklamparna rotera mellan ute och kylen. Orkar inte räkna på om det gör någon skillnad, men bortsett från en minimal arbetsinsats är det helt gratis.
Man kan också köra med vattenfyllda 1.5- liters PET-flaskor. Passar ju bra att enkelt ställa i dörren om man har plats där.
 
D Dublin skrev:
Är det verkligen så? Då sker ju all sköljning mad varmvatten också. Vore intressant om nån har räknat på det "på riktigt"
Jag har rätt ofta läst tipset att uttryckligen INTE koppla diskmaskinen till varmvattnet, så jag antar att det ska vara ganska specifika förutsättningar för att det ska vara en bra idé.
 
T Thomas' skrev:
Allt!

Stänger av/sänker värmen i förråd/garage/kontor när man inte är där, skapar automationer för motorvärmare så den bara köra under viss temperatur ute och bara viss tid. LLV stängs av när du lämnar hemmet, slås på igen när du är på väg hem, stänger av tv, lampor etc som ej nyttjas, diskamaskinen startar automatiskt vid lägsta elpriset på natten. Etc etc etc. Man behöver inte bry sig, Home Assistant sköter allt det där åt dig.

Det som gör enorm skillnad är det man sparar på att inte värma upp ytor man inte vistas i, för att sedan värmas upp i förväg när man skall vara där.
"Man behöver inte bry sig" måste kanske förtydligas med tillägget att "När man till slut har lagt 10 000 timmar på att sätta upp och justera alla automationer så behöver man inte bry sig."
Min Homeassistant har definitivt blivit min Tamagochi... :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
J Vos och 4 till
  • Laddar…
T
David Wallin David Wallin skrev:
"Man behöver inte bry sig" måste kanske förtydligas med tillägget att "När man till slut har lagt 10 000 timmar på att sätta upp och justera alla automationer så behöver man inte bry sig."
Min Homeassistant har definitivt blivit min Tamagochi... :crysmile:

Är det något specifikt som krånglar för dig?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Är det något specifikt som krånglar för dig?
Nej, det är bara det att det alltid finns något att justera eller någon layout i gränssnittet att pilla på. Men ja, det kanske mest är min hjärna som krånglar och vill ha saker att göra hela tiden. :p
 
David Wallin David Wallin skrev:
Nej, det är bara det att det alltid finns något att justera eller någon layout i gränssnittet att pilla på. Men ja, det kanske mest är min hjärna som krånglar och vill ha saker att göra hela tiden. :p
Förstår verkligen inte aaaaalllsss vad du menar:crysmile::crysmile::crysmile:
Hemma-automatisering är beroendeframkallande :cool:
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
T
M MrDizzy skrev:
Förstår verkligen inte aaaaalllsss vad du menar:crysmile::crysmile::crysmile:
Hemma-automatisering är beroendeframkallande :cool:
Verkligen! Nästan tråkigt när inget krånglar.
 
  • Gilla
  • Haha
J Vos och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Förstår verkligen inte aaaaalllsss vad du menar:crysmile::crysmile::crysmile:
Hemma-automatisering är beroendeframkallande :cool:
Mitt liv sedan Covids intåg:
1. Träffar för lite folk -> Bygger ett smart hem
2. Administrerar det smarta hemmet -> Träffar ännu färre folk

;)
 
  • Haha
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
H henk2055 skrev:
Varför inte montera kyl och frys mot en yttervägg och sätta dit någon ventil rakt ut och ta in kall uteluft? Då blir ju kylen i princip gratis att köra halva året och frysen behöver bara kyla från vintertutetemp till -18 istället för från 20 till -18.

Jag förstår att man tar yta som annars kunde ha varit fönster men det är ialla fall en tanke som slagit mig länge.
Hej, henk2055

Kan det vara så här du tänkte göra?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/i-jakt-pa-eltjuvar-byggde-sven-sitt-eget-kylskap

"Följ med till Svens energisnåla hus på Ven

I takt med att elpriserna ökar föds många kreativa lösningar för att spara el. Sven Svederberg på Ven har till exempel byggt sitt eget kylskåp som vintertid inte drar någon el alls.
– Det är samma princip som ett gammaldags skafferi, men eftersom köket ligger mitt i huset kunde jag inte dra nytta av någon yttervägg. Istället drog jag ett ventilationsrör från taket in till skåpet och så ett utsugningsrör vid golvet. Då strömmar luften genom skåpet och kyler, säger Sven Svedberg.
Det hemmagjorda kylskåpet håller en temperatur på fyra plusgrader vintertid. Sommartid står en kylkompressor för nedkylningen."
 
hsd
M MrDizzy skrev:
Funderar på att smart styra min VVB... mestadels så att den stängs av om totala effektuttaget på en fas skulle bli för högt. Slippa skjuta proppar för att VVB tycker att det var roligt att värma precis då kaffekokaren och matlagning pågår då det är som kallast på vintern och värmepumpen drar.

Sen då fastprisavtalet går ur (om det inte finns nya med vettiga priser då) kan man ju elprisstyra med.
Ta in en elektriker och se över Dina förbrukare , de kan även koppla in en effektvakt (kräver strömmätning på inkommande kablage)
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej, henk2055

Kan det vara så här du tänkte göra?
[länk]

"Följ med till Svens energisnåla hus på Ven

I takt med att elpriserna ökar föds många kreativa lösningar för att spara el. Sven Svederberg på Ven har till exempel byggt sitt eget kylskåp som vintertid inte drar någon el alls.
– Det är samma princip som ett gammaldags skafferi, men eftersom köket ligger mitt i huset kunde jag inte dra nytta av någon yttervägg. Istället drog jag ett ventilationsrör från taket in till skåpet och så ett utsugningsrör vid golvet. Då strömmar luften genom skåpet och kyler, säger Sven Svedberg.
Det hemmagjorda kylskåpet håller en temperatur på fyra plusgrader vintertid. Sommartid står en kylkompressor för nedkylningen."
Ja, se där!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.