En annan sak som jag funderade på, vi har LLVP på nedervåningen och elelement där uppe. Har lite datorkrafs, router, switchar, liten server, nas etc i ett skåp under trappan, drar ca 150W. Om man skulle flytta upp hela den lådan till allrummet på övervåningen och sätta nån liten fläkt som blåser ut varmluften som blir i lådan ut i rummet. Allra bästa hade varit om man kunde sätta någon lite minvärmepump i lådan :)
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
H henk2055 skrev:
En annan sak som jag funderade på, vi har LLVP på nedervåningen och elelement där uppe. Har lite datorkrafs, router, switchar, liten server, nas etc i ett skåp under trappan, drar ca 150W. Om man skulle flytta upp hela den lådan till allrummet på övervåningen och sätta nån liten fläkt som blåser ut varmluften som blir i lådan ut i rummet. Allra bästa hade varit om man kunde sätta någon lite minvärmepump i lådan :)
Du kan säkert Spara flera ören eller kanske t.o.m. 2 kr per månad på detta genidrag ;)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
H henk2055 skrev:
En annan sak som jag funderade på, vi har LLVP på nedervåningen och elelement där uppe. Har lite datorkrafs, router, switchar, liten server, nas etc i ett skåp under trappan, drar ca 150W. Om man skulle flytta upp hela den lådan till allrummet på övervåningen och sätta nån liten fläkt som blåser ut varmluften som blir i lådan ut i rummet. Allra bästa hade varit om man kunde sätta någon lite minvärmepump i lådan :)
Ungefär så jag har det hemma fast skillnaden är att server racket står i garaget. Det bidrar med lite värme på vintern i garaget + att sakerna håller sig väl kylda;)
 
  • Gilla
Joakim Elfving
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du kan säkert Spara flera ören eller kanske t.o.m. 2 kr per månad på detta genidrag ;)
Varför är folk så jävla nedlåtande på det här förumet?
 
  • Gilla
TMC och 1 till
  • Laddar…
H henk2055 skrev:
Varför är folk så jävla nedlåtande på det här förumet?
Äh, så värst nedlåtande är vi inte.
En del inlägg här, vare sig det är spartips eller svar på spartipsen, är mer på skoj än på allvar.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
H henk2055 skrev:
Varför är folk så jävla nedlåtande på det här förumet?
Här bjussar man på en bombsäker kalkyl och sen förkastar du den, ay ay ay
 
H henk2055 skrev:
En annan sak som jag funderade på, vi har LLVP på nedervåningen och elelement där uppe. Har lite datorkrafs, router, switchar, liten server, nas etc i ett skåp under trappan, drar ca 150W. Om man skulle flytta upp hela den lådan till allrummet på övervåningen och sätta nån liten fläkt som blåser ut varmluften som blir i lådan ut i rummet. Allra bästa hade varit om man kunde sätta någon lite minvärmepump i lådan :)
Enklast för att spara ström är väl att stänga av utrustningen..
 
K Kallebo skrev:
Min erfarenhet är att varmvattnet är kallt i ledningen före första sköljningen.. tyvärr känns det som att mycket energi försvinner på vägen när det står i vattenledningarna
Vår maskin, och säkerligen typ alla moderna, använder sköljvattnet från omgången innan för första avspolningen för att spara vatten.
 
K
S sandos skrev:
Vår maskin, och säkerligen typ alla moderna, använder sköljvattnet från omgången innan för första avspolningen för att spara vatten.
Nja. Kan det stämma.. då har det ju stått i rumstemperatur i en vecka sedan senaste körningen.. jag är ganska säker på att vår kör pumpen som inledning i varje program för att få bort gammalt äckligt vatten och spill som runnit av tallrikar och dåligt tömda glas/mugga
 
K
H henk2055 skrev:
En annan sak som jag funderade på, vi har LLVP på nedervåningen och elelement där uppe. Har lite datorkrafs, router, switchar, liten server, nas etc i ett skåp under trappan, drar ca 150W. Om man skulle flytta upp hela den lådan till allrummet på övervåningen och sätta nån liten fläkt som blåser ut varmluften som blir i lådan ut i rummet. Allra bästa hade varit om man kunde sätta någon lite minvärmepump i lådan :)
Jag undrar om det är så dumt egentligen. Vår största förbrukar i vårt hus är den gamla 3kWh elpatronen i vvb. Jag uppskattar att den står för kanskr 1500 kWh av våra <5000 kWh per år.

Det finns ju små luft-vattenvärmepumpar för pool. Om man satte en sådan där det är varmt skulle värmen kunna bli varmvatten till botten av tanken. Med bra skiktning skulle elpatronen bara behöva värma upp toppen och jag borde kunna spara ytterligare 1000 kWh/år
 
K Kallebo skrev:
Jag undrar om det är så dumt egentligen. Vår största förbrukar i vårt hus är den gamla 3kWh elpatronen i vvb. Jag uppskattar att den står för kanskr 1500 kWh av våra <5000 kWh per år.

Det finns ju små luft-vattenvärmepumpar för pool. Om man satte en sådan där det är varmt skulle värmen kunna bli varmvatten till botten av tanken. Med bra skiktning skulle elpatronen bara behöva värma upp toppen och jag borde kunna spara ytterligare 1000 kWh/år
Jag tror det finns mycket man kan göra med varmvattenberedaren. Tänk om man i varmare klimat värmde med en värmepump och satte "utedelen" inomhus, så får man både varmvatten och en AC på samma gång.

En annan sak jag funderade över, vad händer med elnätet och elpriserna om alla som har en varmvattenberedare schemalade produktionen nattetid? Säg att den startar slumpmässiget någon gång mellan 01-05, för att jämna ut det så inte alla startar samtidigt kl 01. Hade det haft någon inverkan av något slag?
 
H henk2055 skrev:
En annan sak jag funderade över, vad händer med elnätet och elpriserna om alla som har en varmvattenberedare schemalade produktionen nattetid?
Elpriset nattetid skulle förmodligen stiga.
 
F fribygg skrev:
Elpriset nattetid skulle förmodligen stiga.
SVK skriver ju om precis detta, kom igen och gör er plikt nu!

https://www.svk.se/press-och-nyhete...elsystemet-och-minska-risken-for-effektbrist/

Kan man göra något som privatperson? Ja, alla bäckar små gäller i dessa lägen. Om det är många som kan flytta sin förbrukning och inte ladda bilen eller sätta igång tvättmaskinen just när elen behövs som mest – då kan vi kapa topparna, plana ut kurvan och minska risken för bortkoppling.
Det är här finns stora vinster om vi kan minska förbrukningen, både när det gäller effekten, men också elpriserna.
 
S sandos skrev:
SVK skriver ju om precis detta, kom igen och gör er plikt nu!

[länk]
Känner mig inte berörd då jag värmer med ved från egen skog;) du @sandos kan ju ta fasta på de statliga påbuden om du känner för det
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Känner mig inte berörd då jag värmer med ved från egen skog;) du @sandos kan ju ta fasta på de statliga påbuden om du känner för det
Har redan sagt till chefen att jag inte längre kan jobba dagtid då jag måste laga mat och leva nattetid numera....
 
  • Haha
  • Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.