J jawen skrev:
Och bara el-bidragen Svenska staten pratat om nu i vinter är på 70-80 miljarder, så ett kärnkraftverk kostar i runda slängar 15% av det.
J jawen skrev:
Och det kanske iofs skulle kosta 60 miljarder att bygga
Finska Olkiluoto 3 vart väl världens dyraste byggnad, så just den kanske är ett skräckexempel, men kan man sikta på vad Japan, Ryssland, Kina, Sydkorea kan bygga för så kanske 45-65 miljarder är realistiskt..
Vart fick du de 15% ifrån?

Om man kan bygga 4 exakt lika dana kopior på O3 för så lite som 250miljarder borde vi självklart göra detta, men AseaAtom finns inte längre kvar och Westinghouse kanske har en annan prisbild på sina produkter?
 
F fribygg skrev:
Vart fick du de 15% ifrån?

Om man kan bygga 4 exakt lika dana kopior på O3 för så lite som 250miljarder borde vi självklart göra detta, men AseaAtom finns inte längre kvar och Westinghouse kanske har en annan prisbild på sina produkter?
Det är inte vettigt att kopiera O3. De som byggde den finns inte kvar, processerna mm finns inte kvar. Då är det bättre att bygga en kopia på OL3. Eller något annan reaktor som byggts i närtid. Inte en helt ny konstruktion och inte en gammal. Utan en ganska ny men som faktiskt har byggts och fungerar.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Åter igen, hur ska du separera marknaderna?
Det borde inte vara ett problem. Idag vet man ju hur mycket el som går över gränsen.
Vi vet också vårt eget behov. Alltså prissätts vårt behov med ett pris och exporten med ett annat. Det kan inte v ara svårare än vår områdesindelning.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte vettigt att kopiera O3. De som byggde den finns inte kvar, processerna mm finns inte kvar. Då är det bättre att bygga en kopia på OL3. Eller något annan reaktor som byggts i närtid. Inte en helt ny konstruktion och inte en gammal. Utan en ganska ny men som faktiskt har byggts och fungerar.
En gammal ASEA konstruktion som reaktorn i Oskarshamn, billig snabbbyggd(5år) som uppfyller alla dagens krav och producerar 1450MW måste vara ett mycket bättre val, det är nog väldigt få förutom du @Daniel109 som tycker att en kopia på OL3 (1600MW?) för 90miljarder med 17år byggtid vore ett vettigt tillskott till vårat elnät och bygger vi sådana är de väl i bästa fall klara tills nuvarande reaktorer blir gamla och dyrbara att renovera i mitten på 40talet. Vi behöver mer baskraft nu på 20talet om vi vill ha kvar fördelen för vår industri med gott om prisvärd elkraft 24/7, annars flyttar nog elintensiv produktion till länder som Polen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Skillnaden i pris mellan elområden beror på olika marknadspris i olika områden. Du har inte kraftproducenter som kan sälja till två olika pris. Ska du göra något liknande med exporten så handlar det om en ren exportskatt. Det är inte vad Beken modellen handlar om. Det skulle visserligen fungera, men knappast accepteras av EU.
 
F fribygg skrev:
En gammal ASEA konstruktion som reaktorn i Oskarshamn, billig snabbbyggd(5år) som uppfyller alla dagens krav och producerar 1450MW måste vara ett mycket bättre val, det är nog väldigt få förutom du @Daniel109 som tycker att en kopia på OL3 (1600MW?) för 90miljarder med 17år byggtid vore ett vettigt tillskott till vårat elnät och bygger vi sådana är de väl i bästa fall klara tills nuvarande reaktorer blir gamla och dyrbara att renovera i mitten på 40talet. Vi behöver mer baskraft nu på 20talet om vi vill ha kvar fördelen för vår industri med gott om prisvärd elkraft 24/7, annars flyttar nog elintensiv produktion till länder som Polen.
Rätt där.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Helt fel. Priset sätts på den nivån där tillgång och efterfrågan matchar. Ingen säljer innan någon annan och priset sätts inte efter lägsta budet. Och ingen tvingas sälja till någons annans lägre bud
Du ska ha klart för dig först vi är många som inte heller orkar med dina kortfattade tramserier.
Jag nöjer mig därför med att kommentera det första här.
Jag har inte skrivit något av det du harklar upp.

Alla säljer givetvis samtidigt en given timme.
Alla kan välja att sälja eller avstå.
Men hur menar du att priset sätts denna timme då?
Är det inte genom att man budar och en köpare väljer det lägsta pris han kan få?
Och den affär som får det högsta accepterade priset, blir den affär som avgör priset för alla övriga affärer denna timme?
Vadå tillgång o efterfrågan? Om det inte råder brist så blir det ju priset som avgör.

Nu förväntar jag mig ett rakt svar, om det var något i detta inlägg som var fel så får du berätta exakt vad.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skillnaden i pris mellan elområden beror på olika marknadspris i olika områden. Du har inte kraftproducenter som kan sälja till två olika pris. Ska du göra något liknande med exporten så handlar det om en ren exportskatt. Det är inte vad Beken modellen handlar om. Det skulle visserligen fungera, men knappast accepteras av EU.
Det är ju direkt fel. Givetvis säljer man till olika elområden samtidigt och får olika betalt.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Magnus E K
Nya kärnkraftsverk är så extremt dyra att bygga för att de är onödigt säkra. Bygg på ej jordbävningsdrabbat område och kör med kompetent personal i kontrollrummet så kan vi bygga en kopia av Ч4 för gissningsvis 25 miljarder SEK. Till på köpet kan vi vid behov köra den på naturligt inhemskt uran och får en enkel väg till vapenplutonium om det skulle visa sig behövas.
 
K karlmb skrev:
Du ska ha klart för dig först vi är många som inte heller orkar med dina kortfattade tramserier.
Jag nöjer mig därför med att kommentera det första här.
Jag har inte skrivit något av det du harklar upp.

Alla säljer givetvis samtidigt en given timme.
Alla kan välja att sälja eller avstå.
Men hur menar du att priset sätts denna timme då?
Är det inte genom att man budar och en köpare väljer det lägsta pris han kan få?
Och den affär som får det högsta accepterade priset, blir den affär som avgör priset för alla övriga affärer denna timme?
Vadå tillgång o efterfrågan? Om det inte råder brist så blir det ju priset som avgör.

Nu förväntar jag mig ett rakt svar, om det var något i detta inlägg som var fel så får du berätta exakt vad.
Nej, det är inte så det fungerar. Alla säljare och köpare lägger sina bud dolt. Sedan sätts priset där tillgång och efterfrågan möts. Det är inte en mängd uppgörelser till priser som sedan inte gäller på det vis du beskriver det.

K karlmb skrev:
Det är ju direkt fel. Givetvis säljer man till olika elområden samtidigt och får olika betalt.
Nej, det gör man inte. Man säljer enbart till det pris som är aktuellt i det elområde man säljer i.

Det här är verkligt grundläggande saker om hur marknaden fungerar. När du inte ens har koll på det är det svårt att diskutera mer detaljerade saker.


K karlmb skrev:
Jomen tack då!
[länk]
Det är inget nytt. Det är ju det som är anledningen till risken gör bortkopplingar anses vara reell.
 
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jomen tack då!
[länk]
Synd att dom inte skriver hur mycket vi brukar importera från Tyskland. :(
 
K karlmb skrev:
Jomen tack då!
[länk]
Men...men...men så får man ju inte göra enligt alla EU-experter. :thinking:

 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag tror inte att Tyskland skulle kräva att ha ett lägre pris på gas än Sverige.
Nej, de skulle givetvis lösa problemet på ett annat sätt. Men de skulle lösa det.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte så det fungerar. Alla säljare och köpare lägger sina bud dolt. Sedan sätts priset där tillgång och efterfrågan möts. Det är inte en mängd uppgörelser till priser som sedan inte gäller på det vis du beskriver det.
Som vanligt blockerar du allt genom att svamla om detaljer. Ja, dolda bud. Sedan vinner det bud som är lägst för den timmen. Sedan är det visst en massa affärer för att fylla upp den efterfrågan som finns. Precis vad jag skrev. Vad ändrar det du kom med, oavsett?

D Daniel 109 skrev:
Nej, det gör man inte. Man säljer enbart till det pris som är aktuellt i det elområde man säljer i.

Det här är verkligt grundläggande saker om hur marknaden fungerar. När du inte ens har koll på det är det svårt att diskutera mer detaljerade saker.
Ja, man kan bara sälja till ett enda pris i samma område.
Det jag svarade på var att du skrev att man inte kan sälja i olika områden samtidgt.
Igen, du bara svamlar för att slippa svara på de verkliga frågorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.