H
Stapeldiagram visar elförbrukningen i september 2021 och 2022 med minskning på 448 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Ämne på allas läppar är ju energi och förbrukning.

Men, hur ligger det till för användare här, har ni

1. Använt mindre el?
2. Gjort några aktiva åtgärder?



Mina svar:

1. 2021: 930 kWh, 2022: 667 kWh. - nästan 30%
2. Inte slagit på golvvärme i badrummen än, väldigt sparsamt användande av torktumlare
P PurreP skrev:
Ämne på allas läppar är ju energi och förbrukning.

Men, hur ligger det till för användare här, har ni

1. Använt mindre el?
2. Gjort några aktiva åtgärder?



Mina svar:

1. 2021: 930 kWh, 2022: 667 kWh. - nästan 30%
2. Inte slagit på golvvärme i badrummen än, väldigt sparsamt användande av torktumlare
344 i år 527 förra året. Har slutat köra värmepumpen till poolen. Jag har solfångare och den räcker gott.
P PurreP skrev:
Ämne på allas läppar är ju energi och förbrukning.

Men, hur ligger det till för användare här, har ni

1. Använt mindre el?
2. Gjort några aktiva åtgärder?



Mina svar:

1. 2021: 930 kWh, 2022: 667 kWh. - nästan 30%
2. Inte slagit på golvvärme i badrummen än, väldigt sparsamt användande av torktumlare
 
M Mapet890 skrev:
September 2020=721 kWh
September 2021=800 kWh
September 2022=497 kWh

har cirka 20,5 grader inne istället för 22.
Tvättar mer fyllda maskiner.
Försöker ta kortare duschar.
Sköljer disken i kallvatten innan diskmaskinen.
Försiktigare med belysningen.
Kör diskmaskinen på varmvatten om du har t.ex ved eller pellets. Det gör en del.
 
  • Gilla
Hålis och 1 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Ämne på allas läppar är ju energi och förbrukning.

Men, hur ligger det till för användare här, har ni

1. Använt mindre el?
2. Gjort några aktiva åtgärder?



Mina svar:

1. 2021: 930 kWh, 2022: 667 kWh. - nästan 30%
2. Inte slagit på golvvärme i badrummen än, väldigt sparsamt användande av torktumlare
Håll med om kära forumdetagare att det är käpprätt åt skogen när vi i ett land som vårt med stor egen energialstring genom politiska idiotbeslut och total okunskap hamnat i den situationen vi är nu. Det borde vara ett jäkla liv på gator och torg men icke. Svensken tiger och lider.
Den största protest som ev uppkommer är lite pipande över höga elräkningar. Detta år 2022, inte 1922.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Håll med om kära forumdetagare att det är käpprätt åt skogen när vi i ett land som vårt med stor egen energialstring genom politiska idiotbeslut och total okunskap hamnat i den situationen vi är nu. Det borde vara ett jäkla liv på gator och torg men icke. Svensken tiger och lider.
Den största protest som ev uppkommer är lite pipande över höga elräkningar. Detta år 2022, inte 1922.
Jag tycker visserligen att vi inte borde ha detta problem - MEN jag tycker oavsett århundrade... att vi inte borde vara så bortskämda och slösaktiga. Man säger att utvecklingen går framåt.. ändå blir vi mer och mer beroende av andra..

Som att bli barn på nytt. Vi klarar oss inte själva längre.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag tycker visserligen att vi inte borde ha detta problem - MEN jag tycker oavsett århundrade... att vi inte borde vara så bortskämda och slösaktiga. Man säger att utvecklingen går framåt.. ändå blir vi mer och mer beroende av andra..

Som att bli barn på nytt. Vi klarar oss inte själva längre.
Nja vi blir inte beroende av andra, vi gör oss beroende. En viss skillnad tycker jag
Det första fallet tyder på något som inte går att påverka fullt ut. Det andra att vi gjort det självmant vilket är fallet med elen. Oavsett århundrade.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Trasig värmepump så september är 2423kWh mot 982kWh året innan.

I övrigt borde totalen gå ner marginellt. Har beslutat att trots bra bundet pris på el köra vedpannan en del i vinter när det är som "värst".
Jag höjde min. I morgon 6 Oktober i elområde 3 kommer elen kosta 5 öre. Hur ser det ut i de andra elområdena?
 
4,65 öre/kWh imorgon i samtliga elområden
 
Jag har inte jämfört september i år mot september förra året, men däremot hade vi så katastrofalt dålig ekonomi under vintern 2021/2022, alltså november - mars för ungefär ett år sedan, så vi bestämde att vi MÅSTE förbruka mindre el.

Det allra första och största var att sänka golvvärmen (vattenburen) till att hålla en rumstemperatur på 18 grader. Alla i familjen fick fårskinnstofflor och beordrades ha varm tröja om man frös. Oväntat enkelt att drastiskt dra ner elförbrukningen!

Det andra var att sluta bada bastu, eftersom den inte är vedeldad - utan drar massor av el. Framför allt har vi slarvat med att låta den stå på - varm - medan en efter en i familjen badar bastu. Den gångna vintern minimerade vi bastubadandet och när det skedde så var vi noga med att alla gick in när bastun blev varm och sedan stängde av.

Den tredje grejen var torktumlingen. Jag fattar att man borde hänga tvätten jämt, av miljöskäl och sånt, men jag oooorkar inte. Har så stressigt ändå. Men nu var det slut med det. Enda undantaget gjordes för frottéhanddukar, som blir som sandpapper om man låter dem självtorka. Allt annat hängdes upp för att torka i pannrum och tvättstuga! Det gjorde stor skillnad.

Däremot kan jag inte påstå att vi alls har varit noga med att släcka lampor. I stort sett alla våra lampor är lågenergi eller LED. Jag tror de drar försumbart.
 
P PurreP skrev:
Ämne på allas läppar är ju energi och förbrukning.

Men, hur ligger det till för användare här, har ni

1. Använt mindre el?
2. Gjort några aktiva åtgärder?



Mina svar:

1. 2021: 930 kWh, 2022: 667 kWh. - nästan 30%
2. Inte slagit på golvvärme i badrummen än, väldigt sparsamt användande av torktumlare
Sept.2021= 1213kwh. Sept.2022= 668kwh.
P PurreP skrev:
Ämne på allas läppar är ju energi och förbrukning.

Men, hur ligger det till för användare här, har ni

1. Använt mindre el?
2. Gjort några aktiva åtgärder?



Mina svar:

1. 2021: 930 kWh, 2022: 667 kWh. - nästan 30%
2. Inte slagit på golvvärme i badrummen än, väldigt sparsamt användande av torktumlare
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Elanvändningsdata med linjediagram och totalförbrukningssiffror för september 2022 jämfört med 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Mapet890 skrev:
4,65 öre/kWh imorgon i samtliga elområden
Ok, 0,0581 enligt Spotpriser för SE3
 
Sänkt ifrån 1550 till 540
Så man blir peppad av att spara mer i vinter

Stängt av golvvärme i litet badrum ca 5m2
Inte dragit igång luftvärmepumpen
Tack för en varm höst hittills :)
Laddad med mer ved till kaminen.!

160m2 sjuttiotals hus med direktverkande el
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Jag bor i radhus och har inte satt på värmen hittills i höst och sparat 58%mot förra året, trots det har Jag 20 nu grader men det beror nog på "snälla" grannar:)
Energianvändningsstatistik som visar 58% sparad energi med jämförelse av total och daglig förbrukning mellan två år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1. Inga årssiffror än, men överslagsräkning går från ca 13000 kWh per år till 3200 kWh per år.

2. Gått från llvp till pellets och ved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.