1. Ja!
sep 2020: 852 kWh
sep 2021: 458 kWh
sep 2022: 238 kWh inköpt (904 kWh producerat, 681 kWh sålt ger ca 461 kWh använt)

2.
hösten 2020: bytt flvp till bvp+ftx
hösten 2021: solceller
september 2022: något sänkt innetemp och tidstyrning av bvp

De som inte lyckats sänka sin användning eller inte bryr sig svarar knappast t i denna tråd. Vore alla lika duktiga som vi som svarat i tråden skulle vi inte ha någon elkris i Sverige.
 
  • Gilla
Hålis och 4 till
  • Laddar…
Villa 156kvm från 1976 i Kalmar län.
Sept 21: 947 kWh
Sept 22: 546 kWh
  • Sänkt innertemp från ca 22 till 20-21.
  • Ny luft/luftvärmepump sedan jan 22 (dock knappast använd under sept).
  • Stängt av spabad.
  • Inga bad i badkar, kortare duschar.
  • Bytt från kopplade 2-glas till nya 3-glasfönstet under sommaren.
 
Knappt märkbart , skilde ungefär 40 kWh.

Men kan ärligt säga att jag inte lägger någon större vikt i att försöka heller.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vore intressant att veta hur skillnaden i beteende är mellan oss som har billig el i ett bundet avtal och de som får betala fullpris. Jag vågar nog erkänna att enda anledningen till att vi kämpar är för att vi ska vara beredda när vårt avtal tar slut sista november. Hade det inte varit det så hade jag knappast varit en av de som hjälpte till. :thinking:
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
richardtenggren
Från 1950 till 807 kWh blev det för oss, dock skulle jag säga att avfuktarna som kördes efter skyfallet står för den stora skillnaden… :)
Men den procentuella förändringen är stor ;)
 
  • Gilla
Jejo16
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Ämne på allas läppar är ju energi och förbrukning.

Men, hur ligger det till för användare här, har ni

1. Använt mindre el?
2. Gjort några aktiva åtgärder?
1. Sänkt, nästan halverat
Men då har vi också bott en del på landstället vilket förstås märks där istället.
Förbrukningen är exl värme (fjärrvärme), dock finns elgolvvärme som komplement, men inkl två st elbilar, varav en används för daglig pendling.
2. Bott delvis i stugan. Minskat torktumling. Stängt av el-golvvärme i badrum. Försökt puscha tonåringar mer till att släcka lampor/dra ur laddare etc

Vi har rörligt pris (per månad)

Stapeldiagram visar jämförelse av hushållets elförbrukning per månad för åren 2019-2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Strip Strip skrev:
Vore intressant att veta hur skillnaden i beteende är mellan oss som har billig el i ett bundet avtal och de som får betala fullpris. Jag vågar nog erkänna att enda anledningen till att vi kämpar är för att vi ska vara beredda när vårt avtal tar slut sista november. Hade det inte varit det så hade jag knappast varit en av de som hjälpte till. :thinking:

Hej Strip

Hur ställer du dig då till, att du (vi) kan undvika en bortkoppling om vi, tillsammans, kan begränsar den effekt (kW) vi tar ut från elnäten. Att vi tillsammans, genom besparing, undviker en bortkoppling på grund av att eleffekten inte skulle räcka till vid effekttopparna i vinter.

Svenska kraftnät uppmanas oss (2022-10-03) att; ”Plana ut kurvan i elsystemet och minska risken för effektbrist”. På deras hemsida kan vi läsa; ” Det är dags för svenska folket att återigen plana ut kurvan. Denna gång behöver vi flytta vår elförbrukning för att kapa topparna och minska risken för frånkoppling. Energimyndigheten har startar en informationskampanj "Varje kilowattimme (kWh) räknas" för att uppmana till minskad elanvändning i hela landet.”
https://www.svk.se/press-och-nyhete...elsystemet-och-minska-risken-for-effektbrist/

Följer man länken så kan man bl.a. se förklarande kurvor och text gällande vad som menas med att ”plana ut kurvan” och varför ”Din insats ger effekt ”

”Kan man göra något som privatperson? Ja, alla bäckar små gäller i dessa lägen. Om det är många som kan flytta sin förbrukning och inte ladda bilen eller sätta igång tvättmaskinen just när elen behövs som mest – då kan vi kapa topparna, plana ut kurvan och minska risken för bortkoppling.”

Även om man inte har en ständig övervakning och avläsning av sin elmätare, så kan man ändå, genom att hålla reda på tiden på dygnet och vad utomhustemperaturen är, ungefär veta när de största effekttopparna (kW) normalt inträffar. Det är när de största effekttopparna (kW) inträffar man främst skall minsk sin elanvändning, och därigenom plana ut effektkurvan.

Jag klipper inte in Svenska kraftnäts kurvor här utan följ länken och läs deras beskrivning.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Skogen#3
21 = 580 kWh
22 = 624 kWh
Kör 2 luft luftvärmepumpar, Mitsubishi Hero fram till mitten av november eller början av december. Bara för att spara på veden. Sen börjar man elda. Fast elavtal fram till november 24. 0,54:- kWh. Så lever väl som vanligt kan man väl säga. Brukar förbruka i snitt 10500 kWh / år totalt. Hus från början av 50-talet :)
 
Osäker på om du missförstår mig eller inte @Martin Lundmark , men jag menar (och erkänner) att det är ytterst få av oss som är villiga att göra någon större uppoffring om det inte kraftigt gynnar oss själva. Självklart borde det vara annorlunda, självklart borde alla hjälpas åt.
 
Strip Strip skrev:
Osäker på om du missförstår mig eller inte @Martin Lundmark , men jag menar (och erkänner) att det är ytterst få av oss som är villiga att göra någon större uppoffring om det inte kraftigt gynnar oss själva. Självklart borde det vara annorlunda, självklart borde alla hjälpas åt.
Jag tror du har helt rätt. Vi ställer oss bakom tanken på energieffektivisering av många olika skäl; Ukraina, klimatet etc. Men det är ekonomin som får oss att faktiskt genomföra förändringarna. Det visar ju på hur effektiva ekonomiska styrmedel kan vara. Ett exempel är ju det kloka förslaget att subventionera åtgärder som hushållen vidtar för att energieffektivisera. Om jag hade fått 80% av kostnaden för att vidta fler energieffektiviserande åtgärder med mitt hus så hade jag tveklöst gjort det. Får jag subvention på elpriset så kommer jag göra färre. Nu kom det aktuella förslaget från MP och därmed kanske det blir svårt för kommande regering att gå vidare med det. Jag röstade inte på MP och sörjer inte deras frånvaro i en regering. Men förslaget var objektivt klokt och jag hoppas att vi får se någonting liknande framöver.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Jag har bundet till första oktober 2024. Så jag behöver inte heller bry mig. Men det har vi hela tiden gjort. Till skillnad mot dem som bryr sig nu när det blir dyrare.

Vi band vårt till första oktober 2021. Efter en svajig elmarknad som fler borde ha sett. Visst några 10 öre dyrare då än tidigare fasta elavtal. Då det även sjönk lite efter mitt tecknande. Så jag fattar inte varför fler brydde sig. Vår samfällighetsförening valde att fortsätta med obundet elavtal.

När vi flyttade in låg elförbrukningen på 18.000 kWh. Den tidigare familjen förbrukade 21000 kWh. Vi har bytt fönster, isolerat altandörrar, tätat under dragiga golvlister och skaffat luftvärmepump etc. Så tillverkningen har succesivt gått ner till ca 120000-10000 kWh. Nu när vi är själva så klarar vi oss på 8000 kWh. Med nattsänkning och kallställt gästrum etc.

Även vinden kommer att få lite mer isolering i oktober. Men bara lite mer och inte nå upp till 30 cm. Då ventilationen numera har begränsats av brandskydd. Torktumlare används mest till handdukar. Vi duschar ca 5-6 minuter. Medans utflugna barn duschade upp till 20 min. Nattsänkningen är på 17 grader. Värmen i huset pendlar mellan 19-21 grader p.g.a. timer och nattsänkning. När det är kallt i huset har vi på oss tröjor.
Sedan har jag en hustru som vill ha kallt och hon sporrar mig att hålla igen på värmen.

Som någon skrev så kan priser avgöra sänkningar. Tittar man på vattenpriser så är det helt tvärtom. Då man tidigare kunde ha ett lägsta pris på förbrukning. Mot att alla nu ska betala samma pris för ledningar och avlopp oavsett hur mycket man förbrukar. Så det sporrar inte folk att spara på vatten. Mot om vattnet blev dyrare som jag tycker det kan bli. Så kan förbrukningen minska även på vatten.
 
Redigerat:
A
nej ishallen drar fortfarande 150.000kwh om dagen!
 
electroluxaren skrev:
nej ishallen drar fortfarande 150.000kwh om dagen!
Vad ska detta tillföra?
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
F
Folk här på forumet som minskat sin förbrukning verkar vara i majoritet, men i verkligheten gick Sveriges elförbrukning upp under September trots prisrekord.

https://sverigesradio.se/artikel/okad-elanvandning-trots-hogre-priser

Vi med fasta avtal kör ju på som vanligt eller har uppenbarligen då ökat vår förbrukning med elbilar och liknande.
 
P PurreP skrev:
Ämne på allas läppar är ju energi och förbrukning.

Men, hur ligger det till för användare här, har ni

1. Använt mindre el?
2. Gjort några aktiva åtgärder?

1. Ja 30% lägre förbrukning från sep 2021
2. Ja. Stängt av golvvärmen i båda badrum samt skruvat ned värmepumpen så det är max 20 grader inomhus från ca 22-23 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.