Sittställning
475kwh iår mot 838 förra året, snålade och solpaneler. Ca 50 % minskning
 
Det har fluktuerat en hel del över tid, det känns som att pengen är den största motivatorn att masa sig ner i källaren och fylla på pellets.
Stapeldiagram som visar elförbrukning i kWh per månad från 2013 till 2022 i en källare med pelletsuppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
P Peter_K skrev:
Sänkt med 35 %
Fattar inte hur en del kan ha så låg förbrukning. 230 kvm hus från 1929. 60 % av fönsterna är bytta. Tilläggsisolerad vind. Ca 50 % av fasaden tilläggsisolerad. 4 personer i hushållet.
[bild]
Mitt hus är byggt på 1800-talet och sedan tillbyggt 1963 (badrum). Alla fönster är från det året. Putsad fasad på vassmatta och timmer. Vinden oisolerad (frånsett det sedvanliga spånet) och likaså golven (torpargrund).
Det som är en tydlig skillnad mellan oss är antalet personer och boytan. Det tror jag påverkar väldigt mycket. Mer än om man t.ex. bytt glödlampor till LED (ett område där jag tycker hysyterin gått över alla gränser).
 
Vi har slutat torktumla, kör tvättmaskin mestadels i Eco-läge, tagit bort en av fyra frysskåp samt sett över onödiga småförbrukare.
 
  • Stapeldiagram visar minskad elanvändning från 739 kWh i sep 2021 till 322 kWh i sep 2022, en sänkning med 417 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Peter_K skrev:
Sänkt med 35 %
Fattar inte hur en del kan ha så låg förbrukning. 230 kvm hus från 1929. 60 % av fönsterna är bytta. Tilläggsisolerad vind. Ca 50 % av fasaden tilläggsisolerad. 4 personer i hushållet.
[bild]
Hus byggt 1940 samt utbyggt 1980.
148 + 148 m2
BVP, kamin och solceller
Alla vitvaror bytta under 2018/2019
2 vuxna och en lilleman, jobbar hemma på heltid inkl 3 lagade mål om dagen.
Dushar… Ja den årliga då :rofl:
Innetemp 20 grader i detta nu, ingen värme påslagen.
Ja du, kan vara många faktorer som nämnts i detta forum som påverkar :)
 
  • Gilla
Jesperabcd
  • Laddar…
2021 =513 kWh
2022 = 402 Kwh

Priset? Förra året 1831kr. I år, ingen aning ännu. Kommer väl imorgon, men det blir mer.

Vi har ingen värme att tala om igång, men bergvärmepumpen har jobbat lite.

Igår satte jag in ngenic, Och det verkar som jag ska kunna spara en hel del om jag jämför. Vanligtvis 00-07 ca 3,5kWh. Idag 00-1200 3,5kWh.

Oktober förra året 777kWh. Så hoppas på att slå det enormt, vi börjar elda om någon dag :)
 
Har varken vv eller uppvärmning via el (ved) men sänkte från 1150 2021 till 690 2022 bara genom att stänga av en frys och en hel del ledlampor......
 
Vi har haft 54% mindre el under september, 23% mindre under senaste året. Ligger nu nere på 8800 kWh/år i beräknad årsförbrukning och räknar med att det snart kommer att hamna under gränsen för att klassas som småförbrukare i nätavgiften (under 8000 kWh per år). Ca 330 kWh för denna september bara, 2-3 pers i hushållet som jobbar en hel del på distans från hemmakontoren.

Åtgärder för mindre elförbrukning har framför allt skett just senaste månaden, satt en del uppkopplade ”smartmeters” på olika enheter som tex hemmakontoret och tv/surround/tv-spelshörnan, optimerat dessa på olika sätt framför allt att det är riktigt avstängt och inte går på standby i onödan. Grenkontakt med switch är en väldigt effektiv grej.

En annan och säkert väldigt stor anledning till den halverade elförbrukningen i september är att vi avslutade sommarens kylperiod genom att inte knäppa igång LLVP i värmeläge, Som konsekvens får vi en något högre fjärrvärmeförbrukning. Varmatten ingen förändring, alltid via fjv.

Ska bli spännande att se om vi med såpass enkla och blygsamma åtgärder kan fortsätta hålla nere onödig elförbrukning, vi hade ärligt talat inte en tanke på detta tidigare, körde en massa energikrävande halogenlampor etc men nu är det ersatt med bra LED istället.
 
  • Gilla
Niclas_AB och 2 till
  • Laddar…
Ner cirka 35% för oss. Slutade på straxt över 700kwh i september.

Åtgärder sen förra året
Fönster bytta i hela huset (beställdes innan den här soppan drog igång)
Temperatur i huset sänkt cirka 2 grader men fortfarande inte kallt inne
Dragit ner golvvärme i källaren (ett badrum)
Stängt av onödiga förbrukare, letar fler nu.


Värmebehovet är inte så stort ännu så effekten av fönsterbytet är svårt säga något om ännu. Återstår att se under vintern.
 
P
N Nalleman64 skrev:
Mitt hus är byggt på 1800-talet och sedan tillbyggt 1963 (badrum). Alla fönster är från det året. Putsad fasad på vassmatta och timmer. Vinden oisolerad (frånsett det sedvanliga spånet) och likaså golven (torpargrund).
Det som är en tydlig skillnad mellan oss är antalet personer och boytan. Det tror jag påverkar väldigt mycket. Mer än om man t.ex. bytt glödlampor till LED (ett område där jag tycker hysyterin gått över alla gränser).
N Nalleman64 skrev:
Mitt hus är byggt på 1800-talet och sedan tillbyggt 1963 (badrum). Alla fönster är från det året. Putsad fasad på vassmatta och timmer. Vinden oisolerad (frånsett det sedvanliga spånet) och likaså golven (torpargrund).
Det som är en tydlig skillnad mellan oss är antalet personer och boytan. Det tror jag påverkar väldigt mycket. Mer än om man t.ex. bytt glödlampor till LED (ett område där jag tycker hysyterin gått över alla gränser).
Ja vi har kanske mer uppvärmd yta men i september tror jag knappt värmen varit igång. Har bergvärmepump så den kör ju kanske 6 laddningar per dygn för varmvatten. Elgolvvärmen x 3 har vi stängt av. Sänkt innertemperaturen till 18 grader därav ingen värme på elementen. Nya vitvaror 2015. Ledlampor etc så så mycket mer går ju inte att göra.
 
  • Gilla
Oskick
  • Laddar…
Från 1273 till 576 kWh.
 
  • Gilla
Marina76 och 3 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Ämne på allas läppar är ju energi och förbrukning.

Men, hur ligger det till för användare här, har ni

1. Använt mindre el?
2. Gjort några aktiva åtgärder?



Mina svar:

1. 2021: 930 kWh, 2022: 667 kWh. - nästan 30%
2. Inte slagit på golvvärme i badrummen än, väldigt sparsamt användande av torktumlare
Sänkt från 691 till 608.
Inte mycket, men det som är gjort är att värmen i stora huset ej är igång. I vårt attefallshus som vi hyr ut är det lite värme igång och i en frigga vi har går det lite värme nattetid
 
Flyttade in i radhuset 1/9 2021.
Förbrukning då: 939 kwh
Förbrukning september 2022: 728 kwh

Elementen avstängda, 2 llvp igång på 21 grader.

Hoppas kunna hålla elementen (som nu är nya Mill istället för gamla Adax från 80 talet.)

Tror ni nya element drar mindre än dom gamla? Inbillar mig att dom ska vara lite bättre på att förbruka mindre...
 
Har gjort exakt noll för att förändra förbrukningen, eller har faktiskt ändrat lite med avfuktaren i grunden.
Skärmbild av elanvändning med 557 kWh för september 2022 och jämförelse med tidigare månader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen vad kalaset för enbart elhandel.
Skärmdump av elanvändningsapp som visar kostnaden för september till 207 kr, med tidigare månaders jämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan inte göra så mycket. Låg på 592kWh förra året och i år blev det 600kWh.

Förra året bodde jag själv. Nu bor jag med sambo så det är väl bra ändå :)
 
  • Gilla
Mattias Gustafsson2 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.