K
Sänkt 25% från 260 kWh till 210 kWh. Inte gjort något speciellt. Sett över onödiga förbrukare, men annars var det nog helt enkelt lite bättre väder i år
 
12% lägre än förra året.

Beror väl mest på att jag har dragit ur ett par elektronikprylar, satt svagare lampor i utebelysningen och startat en av cirkulationspumparna senare.

Har precis skaffat elbil men den har jag slutat ladda hemma.
 
Totalt 586 kWh i år mot 636 förra året. Normalt sedan inflytt för 4 år sedan är 600+\- 30 ungefär.
I år är dock bara 425 kWh från nätet resten från solcellerna.
Stora skillnaden från föregående år är att hybridbilen tillkommit vilken laddats med ca 70 kWh under sep.
Har dock också försökt börja styra om inför byte till timpris. Så en större del av förbrukningen torde vara under låglasttid jfr med förra året, det har jag dock inga siffror på.
 
1078 kWh 2021
783 kWh 2022
Småförändringar bara, inte köra torkskåp, väntat med värmen lite lite kortare duschar.
 
  • Gilla
Matte60
  • Laddar…
2021: 1061 kWh
2022: 764 kWh
Minskning med 28%
Förra året gick LLVP på tomgång hela sommaren vilket ändå värmde pannrummet till max. I år hade vi den helt avstängd fram till slutet av september. Det är ju inte helt fel att ha värme i källaren sommartid pga fukt så jag funderar på om jag ändå ska låta den gå i framtiden.

Men nu i oktober ligger vi ändå 47% lägre än vi gjorde vid samma tid förra året. Det kan ha att göra med att jag misstänker att elpatronen som är monterad efter värmepumpen hade hängt sig så den körde oavsett om den behövdes eller inte.

Vi har väl lite kallare i år än förra året men inte särskilt. Jag brukar justera upp värmen när 4-åringen klagar på att det är kallt och ber mig sätta på värmen, då har sambon redan bett mig göra detsamma i en veckas tid. Men det är något fel med hennes termostat, hon använder vinterduntäcke året runt (och jag tunnaste syntettäcket året runt).
 
Sept 2021 - 512 kWh
Sept 2022 - 489 kWh
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Sept 2021: 1497 KWh
Sept 2022: 1026 KWh

Framförallt sänkt innetemperatur. Barnfamilj med 2 småbarn så duscha och tvätta och laga mat kommer man tyvärr inte undan.
Nästintill exakt mina siffror. Sänkte 28%. Elpatronen är avstängd samt att jag inte låter kompressorn tillverka varmvatten på dagen. Detta gav en besparing på 1400kr.

Sparade ytterligare 800kr genom att jag har 2/3 av förbrukningen på natten och har timtaxa.
 
-62%
Stora boven vi har stängt av är spabadet, men även andra åtgärder har gjorts också.
 
  • Elanvändningsstatistik som visar en minskning på 62% med jämförande kWh-förbrukning mellan 2021 och 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Jovisst och 1 till
  • Laddar…
Elförbrukningen har sjunkit till 116 kWh i september 2022 från 193 kWh i september 2021.
Två personer i ett gammalt timmerhus på två rum med eldrivna oljeradiatorer som värmekälla. Dålig isolering i golv och tak samt enkelfönster.

Den största förändringen vi har gjort är att vi har satt in innerfönster i ett fönster och ullgardiner i två FÖRE då nattemperaturen utomhus går under noll grader. Vi kör också endast solcellslampor utomhus. Det är lite mörkt när jag parkerar, så möjligen tänder jag dem så småningom. Det är ju ändå ingen större kris för oss eftersom vi har fast avtal något år till. Men jag vill ju vänja mig vid en lägre elförbrukning - något som är relativt enkelt i ett torp byggt före elen. Vi skulle lätt kunna elda i gjutjärnsspisen och installera en kamin i sovrummet, innerfönster finns till övriga fönster och garderoberna är välfyllda med ullkläder.
 
  • Gilla
Raimo T och 5 till
  • Laddar…
galento
N Nalleman64 skrev:
Har inte gjort några särskilda ansträngningar. Luftvärmepump på 21 grader precis som vanligt när det börjar bli kyligt nattetid.
Glödlampor och tjock-TV precis som tidigare. Tvätt och dusch i samma omfattning som vanligt precis som matlagning (på spis med "vanliga" d.v.s. gjutjärnsplattor).
Trots bundet elpris (60,5 öre/kWh inkl. moms t.o.m. 270228) finner jag ingen anledning att slösa med el men heller inte att sitta inne och frysa. Min förbrukning ligger trots allt på en helt okej nivå (runt 6500 kWh/år med el som enda uppvärmning).
Imponerande årsförbrukning (y)
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
P
Sänkt med 35 %
Fattar inte hur en del kan ha så låg förbrukning. 230 kvm hus från 1929. 60 % av fönsterna är bytta. Tilläggsisolerad vind. Ca 50 % av fasaden tilläggsisolerad. 4 personer i hushållet.
Diagram som visar minskad elförbrukning, jämförande 2022 med 2021, i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sep-21: 523 kWh
Sep-22: 295 kWh
En minskning med 44%.

I huvudsak har vi bara inte dragit igång elektrisk golvvärme. Har fjärrvärme som primär värmekälla.
 
403 i år.
540 förra. Stängde poolpumpen lite tidigare. Väntade med att sätta på värmen till sista dagen i månaden, har varit varmt.
 
Sept 2020: 1770kWh
Sept 2021: 1766kWh
Sept 2022: 773kWh. 549 från nätet, 224 från solceller.
Den stora skillnaden är en utflyttas tonårsdotter och mindre mil med bilen (150kWh).
 
T
Yes, kring 20%.

Sänkte elförbrukningen från 743,16 kWh i sep-21 till 594,36 kWh sep-22 vid vårt egnahemshus och från 473,21 kWh till 372,38 kWh vid vår fritidsbostad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.