-60% ner till 294kwh
2 vuxna, 2 barn.
365kvm bya inkl garage.

Stängt av onödiga förbrukare som sonos, skrivare m.m. stängt av ytterbelysning.
Eldat med ved sålänge det gick, sista veckan startade vi bergvärmen.
 
  • Gilla
  • Wow
burger och 2 till
  • Laddar…
@
P PurreP skrev:
Ämne på allas läppar är ju energi och förbrukning.

Men, hur ligger det till för användare här, har ni

1. Använt mindre el?
2. Gjort några aktiva åtgärder?



Mina svar:

1. 2021: 930 kWh, 2022: 667 kWh. - nästan 30%
2. Inte slagit på golvvärme i badrummen än, väldigt sparsamt användande av torktumlare
Låter som att du sparat en hel del ström genom att i princip inte göra några uppoffringar alls (y) varför inte strunta i att köra torktumlaren över huvud taget?
 
R
2021 sept 346kwh
2022 sept 275kwh
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Intressant tråd och fascinerande hur mycket man faktiskt kan dra ner utan att egentligen ha det så mycket sämre...

September 2022: 1 854,21 kWh
September 2021: 3 238,1 kWh

-43%

Stapeldiagram som visar daglig energiförbrukning i kWh för september 2022, med en märkbar nedgång efter den 16:e.

Stängde av poolen tidigare än vanligt (16 sep. som syns tydligt)
Installerat min "VP Control" som styr VP'n efter faktiskt innetemperatur/varmvatten och elpris (det har ju dock inget med förbrukningen at göra direkt men färre gångtimmar på VP per dygn)
 
  • Gilla
Wizzen 23 och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Från 1275 kWh 2021 till 610 kWh I år.
Reparerat värmepumpen och sänkt inomhustemperaturen. Inte använd bastu
Finland ensamt har ju potential att klara 5% för Europa :)
 
  • Haha
  • Gilla
Jonobe och 10 till
  • Laddar…
Magnus E K
Torktumlaren är bland det sista jag skulle sluta använda. Min tar ca 3 kWh (uppmätt, och som blir välbehövlig värme i källaren) för att torka en omgång tvätt ca var 10:e dag. Tvätten blir torr direkt och mjuk och skön utan några extra medel.
 
  • Gilla
burger
  • Laddar…
Ner 20%, från 1040 till 825, har inte kollat hur stor diff det varit på utetemperaturen men har sänkt bvp då den historiskt gjort det alldeles för varmt i huset.

Inte gjort några större ändringar i övrigt, disk, tvätt, tumlare är väl värt pengarna både nu och i vinter då de kommer vara ännu dyrare.

Belysning med moderna lampor helt marginellt i sammanhanget så inte tänkt något på det.

Bastun drar 3kWh på en timmes förbrukning så det också lugnt, men låter den inte stå längre stunder som förr vilket ändå är onödigt.
 
N
Har inte gjort några särskilda ansträngningar. Luftvärmepump på 21 grader precis som vanligt när det börjar bli kyligt nattetid.
Glödlampor och tjock-TV precis som tidigare. Tvätt och dusch i samma omfattning som vanligt precis som matlagning (på spis med "vanliga" d.v.s. gjutjärnsplattor).
Trots bundet elpris (60,5 öre/kWh inkl. moms t.o.m. 270228) finner jag ingen anledning att slösa med el men heller inte att sitta inne och frysa. Min förbrukning ligger trots allt på en helt okej nivå (runt 6500 kWh/år med el som enda uppvärmning).

Så här ser siffrorna ut:
2017: 289
2018: 291
2019: 301
2020: 286
2021: 299
2022: 271
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Jerry66 och 8 till
  • Laddar…
Sep 2021: 1021kWh
Sep 2022: 623kWh

Sänkt inne temp från 22 till 18 grader(Inte vart under 21 än och jvp har hittils inte producerat värme).
Satt in kamin och eldat ett par ggr i vedpannan.
Kortare duschar och mer medvetenhet , tvätta fulla maskiner och stänga av tv:n när ingen kollar.
 
  • Gilla
Robin.sch
  • Laddar…
G
2021 491kWh
2022 410kWh
Ca 17% lägre i år men jag tror det va varmare ute i år så värmen sattes inte på förrän i går kväll. Tror värmen va på några dygn förra året i september.
 
boschkenta
Minskat med 1%...
Blir nog andra bullar när vi får igång bergvärmen dock, det är vår "åtgärd" :)
 
  • Gilla
variax81
  • Laddar…
2020: 1394 kWh
2021: 1258 kWh
2022: 879 kWh

Sänkt vämren lite, inga 15 min duschar samt det värsta ingen bastu :(
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
K
Sept. -21 1091 kwh.
Sept. -22. 927 kwh.

Jag sänkte spabadet från 39 grader till 26, borde väl inte göra så mycket tycker jag, men vad vet jag?
Köpte även nytt spalock i våras.
 
  • Gilla
Karon_76 och 1 till
  • Laddar…
N
Sänkt ca 50% till 700kwh 2022 jämfört med 2021. Oktober ser ut att bli ca 65% lägre jämfört med föregående år. 4 boende, ca 240kvm halvtaskigt isolerat 70-tals hus.
Främsta åtgärder har varit att dra ner inomhustemperaturen till 21/22 grader, slå av viss golvvärme, stängt av uppvärmingen i garaget samt isolerat fönster. En till luftvärmepump är på ingång också.

mvh NS
 
Diagram som jämför daglig elanvändning i kWh i september 2022 mot 2021 och utomhustemperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skillnad ifrån förra September:
Bytt 2st Vitrinskåpslampor: 20w > 3,6w.
Bytt 3st Köksfönsterlampor: 60w > 8w.
Bättre tidsstyrning på utomhusbelysningarna.
Bättre injustering av bvp.
Partycoolern på altanen ej igång.
M-spa:t kan ha stängts av nån 1vecka tidigare.
Bastun kan ha gått nån timma mindre.
Generellt varmare utetemperatur 2022 jmf 2021.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.