Hej alla!!

Gjorde som flera av er föreslagit om systemet startade om så snällt!
Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Rena och 2 till
  • Laddar…
C
Vad använder ni för kabel för strömförsörjning av expansionsenheter, knappsats, sirener m.m.?
Drar ni ett separat kabel, kör ni matningen över vanlig larmkabel eller använder ni hybridkabel med ett grövre par för strömmatning?
 
C cpalm skrev:
Vad använder ni för kabel för strömförsörjning av expansionsenheter, knappsats, sirener m.m.?
Drar ni ett separat kabel, kör ni matningen över vanlig larmkabel eller använder ni hybridkabel med ett grövre par för strömmatning?
Vanlig CAT6 nätverkskabel, där ett par tillsammans används för +12V, ett annat par tillsammans används för GND och de två resterande paren kan används för busskommunikation. Att ha ett par ger mer kabelarea, vilket ger lägre spänningsfall.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
vboivie vboivie skrev:
Att ha ett par ger mer kabelarea, vilket ger lägre spänningsfall.
Ja precis, det är just spänningsfallet jag funderar på i en större anläggning med långa kablar och många enheter som skall strömförsörjas. Även med 2 x AWG24 = 0,5mm² blir det ju ett hyfsat stort spänningsfall även vid blygsamma effekter.
 
C cpalm skrev:
Ja precis, det är just spänningsfallet jag funderar på i en större anläggning med långa kablar och många enheter som skall strömförsörjas. Även med 2 x AWG24 = 0,5mm² blir det ju ett hyfsat stort spänningsfall även vid blygsamma effekter.
Ja, i sådana fall hade jag räknat på det. Att använda större kabelarea eller expansionsenheter med separat PSU kan absolut vara att föredra då. Men några få tiotals meter har inte varit några problem för mig iaf, med fyra enheter och 40+ meter totalt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
vboivie vboivie skrev:
Ja, i sådana fall hade jag räknat på det.
Räknade lite på det, men frågan är vad som är ett acceptabelt spänningsfall?
Använder man schablonmässiga 0,5 V är rekommendationen 0,75 mm² vid 12 V 100 mA och 100 m. Men om man driver sirener och sensorer på samma matning antar jag att det blir betydligt större strömmar än så.
Hade spontant tänkt använda hybridkabel med 1,0 mm² trådar för matningen, men den kabeln är så j-vla dyr :rofl:

Saknar överhuvudtaget resonemang kring dimensionering av strömförsörjningen i dokumentationen.
 
C cpalm skrev:
Räknade lite på det, men frågan är vad som är ett acceptabelt spänningsfall?
Jag håller med om att jag gärna hade sett mer dokumenterat, men det finns en del att gå på iaf.

Varje enhet har ett driftspänningsintervall som du behöver hålla dig inom. T.ex. klarar SPCE652 en spänning mellan 9.5--14V, men du får kolla upp alla sensorer också. En siren har också ett visst intervall (SP1000 har 10V som lägst) och har en strömförbrukning som beror på vilka inställningar du gör, men ca 90mA som mest. Det går då att räkna vilket spänningsfall du har med alla sirenerna aktiva, och vilken matningsspänning du då förväntas få vid de olika enheterna.

Eller så tar man bara i ordentligt, och ser till att det aldrig går under 12V i normal drift, och inte har extremt strömhungriga sirener, och sedan testar man.

Det finns en del knep att göra. Alla CAT6-kablar är inte likvärdiga, och det finns mellan 22 AWG och 28 AWG. Ta det bästa du hittar. Sedan att använda ett helt par till +12V ger dubbelt så mycket area som sagt. I din X-BUS, om du inte kör en hel slinga, så har du bara behov av två ledare till busskommunikationen, och då har du två till över (efter tre par till +12V, GND och X-BUS), vilket du kan använda.

Men jag hade övervägt en expansionsenhet med inbyggt PSU om det hade varit på håret - så dyra är dom inte även om det blir en ackumulator till att underhålla.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
vboivie vboivie skrev:
Men jag hade övervägt en expansionsenhet med inbyggt PSU om det hade varit på håret - så dyra är dom inte även om det blir en ackumulator till att underhålla.
Hade tänkt undvika nätdelar ute i anläggningen. Delvis därför att det inte finns ström framdraget där jag planerar att placera expansionsenheterna. Delvis då det, som du säger, trots allt inte handlar om några jätteströmmar.
Bästa kanske är att dra med en lågspännings belysningskabel, typ RQUB. Om inte någon har något tips på en billigare hybridkabel.
 
T
C cpalm skrev:
Hade tänkt undvika nätdelar ute i anläggningen. Delvis därför att det inte finns ström framdraget där jag planerar att placera expansionsenheterna. Delvis då det, som du säger, trots allt inte handlar om några jätteströmmar.
Bästa kanske är att dra med en lågspännings belysningskabel, typ RQUB. Om inte någon har något tips på en billigare hybridkabel.
Har aldrig när jag kört SPC behövt något annat än vanlig cat kabel, visst kör jag då ett helt par (typ blåa) som + och ett annat som gnd. Det går väldigt långa sträckor. Dock kör jag med pdm detektorer som drar riktigt lite sen också sir 1992 sirenen (den är dock inte certifierad om du nu har behov för det...) som också dra väldigt lite.

Ett par saker att tänka på är att bussen blir bara sämre av att köra dubbla par. Sen vid batteridrift så faller spänningen med 1,8V (om jag minns rätt) då den vid normal drift med batterier ligger på 13.8V (hoppas jag minns rätt på volten). Så då kan det vara så att viss utrustning inte funkar som den ska. En annan viktig sak som många installatörer gör fel med är att räkna kabel diameter iställer för kabel area då det på tunntråd som denna blir ganska stor skillnad, så var noga och läs vad det är den anger.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
T
C cpalm skrev:
Ja precis, det är just spänningsfallet jag funderar på i en större anläggning med långa kablar och många enheter som skall strömförsörjas. Även med 2 x AWG24 = 0,5mm² blir det ju ett hyfsat stort spänningsfall även vid blygsamma effekter.
Nae, AWG24 = 0,25mm2 area = 0,5mm i diameter. Alltså hälften av vad du skrev ovan. Väldigt vanlig miss tyvärr bland många installatörer.
 
T TechChad skrev:
Nae, AWG24 = 0,25mm2 area = 0,5mm i diameter. Alltså hälften av vad du skrev ovan. Väldigt vanlig miss tyvärr bland många installatörer.
Du missade att cpalm skrev ”2 x …”,
C cpalm skrev:
2 x AWG24 = 0,5mm²
2*AWG24 = 2*0,511mm = 2*0,205mm2 => 1,022mm = 0,41mm2
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
C
Demmpa Demmpa skrev:
Du missade att cpalm skrev ”2 x …”,
Precis, använder man båda trådarna i paret blir det 2 x 0,25 mm² = 0,5mm².

Kikade vidare lite på strömförbrukningen för olika enheter;
Sektionskort: < 80 mA
Manöverpanel: < 120 mA
Rörelsedeckare: < 10 mA
Rökdeckare: < 80 mA
Siren: < 16 - 140 mA beroende på modell

Nu lutar det åt ett separat brandlarm då brandlarmsfunktionaliteten är lite väl banal i SPC :confused:, men annars är rökdeckarna en rätt stor faktor. Varje 100 mA gör mycket för spänningsfallet när trådarna är klena.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T
C cpalm skrev:
Precis, använder man båda trådarna i paret blir det 2 x 0,25 mm² = 0,5mm².

Kikade vidare lite på strömförbrukningen för olika enheter;
Sektionskort: < 80 mA
Manöverpanel: < 120 mA
Rörelsedeckare: < 10 mA
Rökdeckare: < 80 mA
Siren: < 16 - 140 mA beroende på modell

Nu lutar det åt ett separat brandlarm då brandlarmsfunktionaliteten är lite väl banal i SPC :confused:, men annars är rökdeckarna en rätt stor faktor. Varje 100 mA gör mycket för spänningsfallet när trådarna är klena.
Vad är det för brandlarmsfunktioner som du saknar i SPCn tro?
 
C
T TechChad skrev:
Vad är det för brandlarmsfunktioner som du saknar i SPCn tro?
Det är lokalisering, förlarm och paus jag skulle vilja ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.