T
P PurreP skrev:
För de som kör Tibber kan man göra direkt jämförelse på offpeak.se.

Jag sparade 13% jämfört med viktat månadssnitt i SE3. 270 kronor i augusti.

Det vi gjort är:

- Varmvattenproduktion på natten, vi har Nibe F730 som värmer upp till 55 grader 02-05, fått kallt duschvatten en kväll när dottern fick för sig att bada badkar. Väldigt liten komfortminskning.
- Tvättmaskin och diskmaskin går, till 90%, nattetid. Ingen komfortminskning
- Nibe Smart Price Adaption med högsta påverkan på värmen, Märker inte någon större skillnad men är ju inte riktigt värmesäsong ännu.
Ja Off-Peak är riktigt användbar, i början när vi just skaffat Tibber låg vi kring +/-5% mot månadssnittet och nu med elbilen och lite smartare styrning så hamnade vi på att ha sparat 34% (Senaste 31 dagarna)
 
  • Elkostnadsjämförelse som visar besparing på 592 SEK/34% med timavräkning jämfört med viktat spotpris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
För de som inte har timdebitering idag, men med en mätare som ger timvis upplösning på förbrukningen kan man använda sig av https://timpriskollen.se/ och få veta vad timpris hade kostat. Enkelt då att jämföra med sin faktiska räkning. Sitter själv och väntar på min räkning för att se hur september föll ut.
 
  • Gilla
David Wallin och 4 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
För de som inte har timdebitering idag, men med en mätare som ger timvis upplösning på förbrukningen kan man använda sig av [länk] och få veta vad timpris hade kostat. Enkelt då att jämföra med sin faktiska räkning. Sitter själv och väntar på min räkning för att se hur september föll ut.
Den där verkar inte fungera....

Anger ett snittpris på 5,1 öre för SE3 i September...
 
P PurreP skrev:
Den där verkar inte fungera....

Anger ett snittpris på 5,1 öre för SE3 i September...
Det var underligt, den fungerade utmärkt för mig igår i SE3. Är din indata formaterad rätt? Lägg gärna upp en bild över ditt resultat och indata så kanske vi hittar vad som är fel.
Eller, skicka ett pm om du hellre vill det.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Det var underligt, den fungerade utmärkt för mig igår i SE3. Är din indata formaterad rätt? Lägg gärna upp en bild över ditt resultat och indata så kanske vi hittar vad som är fel.
Eller, skicka ett pm om du hellre vill det.
Hrm, SBS (skit bakom spakarna) här...
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
P PurreP skrev:
Den där verkar inte fungera....

Anger ett snittpris på 5,1 öre för SE3 i September...
Då har du inte matat in en CSV innehållande din förbrukning per timme, jag ska fixa att beräkningen av snittpris inte är beroende av den. Är alltså jag som ligger bakom timpriskollen.
 
  • Gilla
harry73 och 10 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Sedan vi fick våra solceller installerade och gått över till timpris har vi legat under genomsnittspotpriset.
Räknar du på använd el eller på köpt el?

Jag upplever att det blev svårare att slå "index" med solpaneler. Större delen av dagen använder jag min egen el och betalar inget. Den el jag köper är nu viktad till morgonen innan jobbet och tidig kväll när det ska lagas mat. Vilket också sammanfaller med tiden då solpanelerna inte producerar så mycket och det ofta är extra dyrt. Så jag köper mycket mindre el totalt, men den el jag köper är dyrare per kWh.

Räknar jag på totalt använd el så ligger jag mer än 80 öre under index, men det är ju fusk och säger egentligen inte så mycket.
Räknat på köpt el ligger jag 4 öre över index.
Sen har jag i genomsnitt sålt el för 60 öre över index och jag har sålt mer el än jag använt så september var en bra månad.

Edit: Insåg just att genomsnitt priserna jag tittade på för september var exkl moms medan min kostnad är inkl moms. Så jag slår faktiskt också snittet. :cool: Poängen kvarstår. Tycker fortfarande det är svårare att prestera mot "index" med solpaneler om man räknar på köpt el.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fumble och 1 till
  • Laddar…
Ta
A Anaii skrev:
Räknar du på använd el eller på köpt el?

Jag upplever att det blev svårare att slå "index" med solpaneler. Större delen av dagen använder jag min egen el och betalar inget. Den el jag köper är nu viktad till morgonen innan jobbet och tidig kväll när det ska lagas mat. Vilket också sammanfaller med tiden då solpanelerna inte producerar så mycket och det ofta är extra dyrt. Så jag köper mycket mindre el totalt, men den el jag köper är dyrare per kWh.

Räknar jag på totalt använd el så ligger jag mer än 80 öre under index, men det är ju fusk och säger egentligen inte så mycket.
Räknat på köpt el ligger jag 4 öre över index.
Sen har jag i genomsnitt sålt el för 60 öre över index och jag har sålt mer el än jag använt så september var en bra månad.
På köpt el. Tar augusti månad.

Köpt el för 2,51kr/kWh exkl avgifter. Genomsnitt (enligt länken i Ts inlägg) var på 3,05kr/kWh.

Nu har vi iofs elbil som laddas på natten, så vår matlagning står för en ytterst liten del av vår förbrukning. Solceller ligger i sydöst, och de flesta dagar är vi självförsörjande redan tidigt på morgonen så den allra största mängden el köps in nattetid när det ofta är billigare.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Då har du inte matat in en CSV innehållande din förbrukning per timme, jag ska fixa att beräkningen av snittpris inte är beroende av den. Är alltså jag som ligger bakom timpriskollen.
Det var jag som körde med fel csv-fil.... Funkar fint!
 
  • Gilla
corning och 1 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Ta


På köpt el. Tar augusti månad.

Köpt el för 2,51kr/kWh exkl avgifter. Genomsnitt (enligt länken i Ts inlägg) var på 3,05kr/kWh.

Nu har vi iofs elbil som laddas på natten, så vår matlagning står för en ytterst liten del av vår förbrukning. Solceller ligger i sydöst, och de flesta dagar är vi självförsörjande redan tidigt på morgonen så den allra största mängden el köps in nattetid när det ofta är billigare.
Hade gjort ett misstag så uppdaterade mitt förra inlägg lite.

Vi har visserligen också elbil men vi åker så lite att den inte behöver laddas så mycket.
Beror nog lite på förhållandena som du säger. Hela vårat tak är mot söder och det är några träd som skuggar både tidig morgon och sen eftermiddag/kväll. Så vi har inte de bästa förutsättningarna för att våra solceller ska klippa de pristopparna.

Ligger ändå rätt mycket plus på såld el så jag har ingen rätt att klaga på elpriserna i september. Och augusti ska vi inte snacka om.
 
A Anaii skrev:
Hade gjort ett misstag så uppdaterade mitt förra inlägg lite.

Vi har visserligen också elbil men vi åker så lite att den inte behöver laddas så mycket.
Beror nog lite på förhållandena som du säger. Hela vårat tak är mot söder och det är några träd som skuggar både tidig morgon och sen eftermiddag/kväll. Så vi har inte de bästa förutsättningarna för att våra solceller ska klippa de pristopparna.

Ligger ändå rätt mycket plus på såld el så jag har ingen rätt att klaga på elpriserna i september. Och augusti ska vi inte snacka om.
Fast för att slå månadsmedel handlar det ju om att försöka flytta sin förbrukning till de billiga timmarna. Nu är det förvisso inte vinter än, men hur ser förbrukningen för värme och varmvatten ut?
Under det varma halvåret står förstås ex. matlagning för en större del av förbrukningen procentuellt sett, men värme och varmvatten borde vara större.
 
Köpte för 1027 kr i augusti (abbonnemangsavgifterna ej inräknade). Räknar jag på Nordpools månadsmedel skulle det kostat 1170 kr. En elhandlares viktade inköpspris ligger lite högre än så. Samtidigt sålde jag för 4826 kr inklusive nätnytta och skatteavdrag. Samtidigt egenförbrukade jag till ett värde på 1231 kr.

Det enda jag gjort är att köra tvätt och disk antingen på billig nattel eller på soliga dagar om priset varit lågt. Samt undvika dusch under de dyra timmarna.
 
  • Gilla
Bosse18
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Fast för att slå månadsmedel handlar det ju om att försöka flytta sin förbrukning till de billiga timmarna. Nu är det förvisso inte vinter än, men hur ser förbrukningen för värme och varmvatten ut?
Under det varma halvåret står förstås ex. matlagning för en större del av förbrukningen procentuellt sett, men värme och varmvatten borde vara större.
Nu är det bara augusti och september jag kollat på för det är de månader jag har haft solceller och min fundering handlade just om det. Nu går vi mot mörkare tider så solcellerna kommer få allt mindre påverkan.

Värmen kickade nog in i slutet av september. Enligt Tibbers analys ökade den posten med ca 50kWh jämfört med augusti. "Alltid på" är största posten och billaddning är minsta posten. Värmen gick om beteende i september och kommer ju fortsätta öka nu framöver, men "alltid på" är fortfarande vår största post.
 
A Anaii skrev:
Nu är det bara augusti och september jag kollat på för det är de månader jag har haft solceller och min fundering handlade just om det. Nu går vi mot mörkare tider så solcellerna kommer få allt mindre påverkan.

Värmen kickade nog in i slutet av september. Enligt Tibbers analys ökade den posten med ca 50kWh jämfört med augusti. "Alltid på" är största posten och billaddning är minsta posten. Värmen gick om beteende i september och kommer ju fortsätta öka nu framöver, men "alltid på" är fortfarande vår största post.
Vill man göra bättre ifrån sig än snittet är det ju också där man bör titta. Kan man få uppvärmningen att jobba mer billiga timmar än dyra? Kan man se till att vvb går nattetid istället för på dagen?
Där finns generellt sett mest att göra skulle jag säga.
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
sunnis
Kört timspotavtal sedan 2017, har nog alltid hamnat under rörligt avtal, i alla fall de gånger jag har kontrollerat.

Enda arbetsinsatsen jag har gjort är att ställt in värmepumpen (Nibe) med den inbyggda funktionen Smart Price Adaption och sedan har jag använt olika app-stöd för att styra elbilsladdningen (Tidigare hybrid-bilarna) så de startar på automatik vid dygnets lägsta timspotpris. Ca 5 minuter arbetsinsats för värmepumpen och ca 5 minuter arbetsinsats när jag bytt bil.

Övriga små förbrukare i hushållet som tvätt och tork så försöker vi anpassa körningarna för att undvika att köra de på de absolut dyraste timmarna i onödan.

Ska man slå "index" så gäller det att kunna flytta stora förbrukare till de billiga timmarna. Då är smart värmepump eller ett externt styrsystem för värmen viktat mot timspotpris och elbilar/hybrider ett väldigt bekvämt sätt att göra det på eftersom det inte kräver en aktiv arbetsinsats. Att slå index genom att flytta små dagliga förbrukare som mat, tvätt, disk och tork till billigare timmar tror jag inte på i längden, stor uppoffring till en ganska liten vinst.
 
  • Gilla
slugger75 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.