M Martin Lundmark skrev:
Som jag tidigare beskrivit så blandar jag i denna typ av (långsiktiga) beslut bl.a. in erfarenhet och ingenjörsmässiga kunskaper, förutom de ekonomiska kalkylerna.
Det här är väl pudelns kärna. Misstaget du gör är att tror att alla andra också ska agera på liknande sätt. Du har ett stort intresse i frågan vilket är bra, men du måste inse att för den stora majoriteten är frågan inte på topp 10 ifall du skulle fråga folk vad de har för intressen. Följaktligen finns det för alla dessa andra saker som ligger före i kön när det gäller att spendera sparpengarna (eller lånepengarna) på. De flesta vill bara ha ett värmesystem som funkar till rimlig ansträngning/kostnad sen exakt hur det fungerar är mindre intressant. Så att för länge sedan när elen ändå var förhållandevis billig så fanns det för många inget större motiv att förändra husets uppvärmningssystem så länge det gamla systemet fungerade och inte var orimligt dyrt.

Sen när man läser trådar här på ByggaHus så är det ju lätt att tro att massor med folk har energieffektivisering av byggnader som ett stort intresse, men de som är aktiva här är ju just till stor del folk som är intresserade av husfrågor så urvalet gentemot hela befolkningen blir väldigt skev.

M Martin Lundmark skrev:
Om avkastningen från en indexfond hade varit bättre, då är väl saken löst, då finns pengarna och då behöver svenska folket inte oroa sig.
Tänk efter lite innan du skriver saker som detta. De som har 200 000 liggande och kan sätta in dem i en indexfond klarar sig nog ändå. Problemet är att väldigt många inte har dessa pengar och de kommer att få det rejält kämpigt i vinter ifall inte våra politiker tar sitt ansvar och sätter ett lågt maxpris på El eller kapar kablarna till kontinenten eller vad som nu krävs för att få ett acceptabelt elpris. Finns mängder med pensionärer runt där jag bor som med låg pension kunnat bo kvar i sina hus där de ofta bott nästan hela sitt liv. De lär tyvärr inte få det lätt att ekonomiskt överleva vintern. Undrar ifall våra kära politiker inser vad deras huvudlösa politik lett till..
 
  • Gilla
mnils och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vi skriver i ett byggahusforum så förhoppningsvis har många gjort en viss riskspridning med sina pengar så att man kan hantera nya förutsättningar med boende med högre räntor, inflation och även det oförutsedda som oväntat höga elpriser, arbete, sjukdom, etc, men även investerat i sitt boende genom att t.ex. sänka energianvändning och dess kostnader.
Så mina investeringar genom åren har varit aktier, fonder och räntebärande papper. Men också amortering och renovering/förbättring av husen (behålla/öka värde) vi har så att även boendekostnaden kunnat hållas på rimlig nivå.
Att tänka helhet, om man nu har den möjligheten, har gjort att vi klarat de "kriser" som varit sedan första husköpet där vi började med första lånet och 13 % ränta.
Men har man lagt alla "äggen i en korg" och bara fokuserat på max avkastning utan tanke på riskspridning så förstår jag att många är oroliga idag.
Men vi har så olika förutsättningar och det som oroar mig gällande många husägare att man i panik gör felaktiga försök till elbesparingar som senare visar sig bli dyrköpta med olika skador på fastigheter, bara att läsa trådarna här i forumet.
Hej AndersS

När man jämför metoderna att minska sina kostnader med att öka sina inkomster så är en skillnad, att kostnadsminskningar inte beskattas, men däremot så beskattas ofta ökade inkomster.

Jag har minskat husets elbehov till ca 35 % av ursprungliga elbehovet och kommer troligen att landa någonstans runt 30 %. Detta har gjorts utan ”kvalitetsförsämring” (snarare en förbättring). Jag har även samtidigt kunnat välja att minska underhållsbehovet och förenkla vardagen i lämplig grad.

Jag har förberedelser för att klara effektavgifter, elbilsladdning och en veckas strömavbrott inkluderat i mina redovisade satsningar.

Jag håller därför med dig om att en helhetssyn och en riskspridning, ökar hushållets (villaägarens) stabilitet att klara rimliga utmaningar och långsiktigt boende till rimligt låga kostnader.
 
A AndersS skrev:
Budskapet från experter på området är idag att minska elanvändningen, det kan vi alla göra mera eller mindre, och med det "halvera" elpriset, samt med någon form av bidrag.
Senast idag
[länk]
Det är staten som driver denna kampanj. Bland annat skriver de.
---
Vår paroll är att varje kilowattimme räknas. Det vi vill bidra till är att varje bidrag spelar roll och summan av många bäckar små blir en väsentlig påverkan, säger Gustav Ebenå.
---

Samtidigt subventionerar staten elbilsköp. Om man nu menade allvar med att varje kWh räknas så hade man givetvis slutat med det och snarare uppmanat folk att inte köpa elbilar. Hyckleri är vad det är.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M Martin Lundmark skrev:
Jessica skriver att hon ”vanligtvis snittar på 150 kilowattimmar per månad, i december förra året ödslade osannolika 450 kilowattimmar. På juleljus.”
Något måste vara fel här. Inte han man förbruka 450 kWh på juleljus i december. Det är ju 15 kWh om dagen i snitt eller 625W konstant... :thinking:
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Det finns flera problem än elpriset, även miljö och klimatproblemen.
Som jag skrev tidigare är det viktigt att tänka helhet och inte göra panikåtgärder, oberoende av privatperson eller stat.
I ett övergripande perspektiv ska energi, miljö, klimat, arbetstillfällen, inflation mm, kunna hanteras samtidigt.
Så att finna ett helhetstänk och inte snabba panikåtgärder.
Och idag är det väl snarast 6-12 månaders, kanske längre, väntetid för leverans av elbil så att nu göra en snabbändring påverkar inte något i vinter och elförbrukning.
Elbil idag är en ickefråga då "alla" tillverkare i princip inte utvecklar bensin/elbilar utan lägger all utveckling på elbilar och ställer om produktionsanläggningar, se även Northvolt i Sverige.
 
Redigerat:
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Något måste vara fel här. Inte han man förbruka 450 kWh på juleljus i december. Det är ju 15 kWh om dagen i snitt eller 625W konstant... :thinking:
Jag har sett en del väldigt upplysta trädgårdar och hus med ljusslingor flera varv runtom. så att någon kan lyckas med det är inte helt otroligt, Förhoppningsvis slipper man ljusmarodörerna i vinter ;)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det finns flera problem än elpriset, även miljö och klimatproblemen.
Som jag skrev tidigare är det viktigt att tänka helhet och inte göra panikåtgärder, oberoende av privatperson eller stat.
I ett övergripande perspektiv ska energi, miljö, klimat, arbetstillfällen, inflation mm, kunna hanteras samtidigt.
Så att finna ett helhetstänk och inte snabba panikåtgärder.
Och idag är det väl snarast 6-12 månaders, kanske längre, väntetid för leverans av elbil så att nu göra en snabbändring påverkar inte något i vinter och elförbrukning.
Elbil idag är en ickefråga då "alla" tillverkare i princip inte utvecklar bensin/elbilar utan lägger all utveckling på elbilar och ställer om produktionsanläggningar, se även Northvolt i Sverige.
Fast ifall du vill få folk att inse allvaret i en kampanj så är det inte bra att komma med dubbla budskap. Trovärdighet är A och O och man litar inte på någon som gör tvärtom mot vad den vill att du ska göra. Kommunen gjorde en sån fadäs tidigare när de vattnade sina fotbollsplaner fast att de själva utlyst bevattningsförbud. Blev ett himlaliv och de insåg att de gjort fel så i år vattnades inga fotbollsplaner.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Något måste vara fel här. Inte han man förbruka 450 kWh på juleljus i december. Det är ju 15 kWh om dagen i snitt eller 625W konstant... :thinking:
Hej Fairlane
Jag skrev i mitt inlägg; ”Det är ett kåseri, med viss frihetsgrad gällande att ”förbättra” (förändra) verkligheten.”
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast ifall du vill få folk att inse allvaret i en kampanj så är det inte bra att komma med dubbla budskap. Trovärdighet är A och O och man litar inte på någon som gör tvärtom mot vad den vill att du ska göra. Kommunen gjorde en sån fadäs tidigare när de vattnade sina fotbollsplaner fast att de själva utlyst bevattningsförbud. Blev ett himlaliv och de insåg att de gjort fel så i år vattnades inga fotbollsplaner.
Nu håller vi oss till ämnet.
Elbilar är utifrån globala krav på omställning, där Sverige inte ligger främst, dvs klimatpåverkan men även miljö, har pågått i flera år. Ska det påverka elpriset så är det själva bilkörningen som ska minska vilket totalt minskar behovet av el och olja i vinter.
Att spara el är utifrån dagens akuta energibrist och utifrån krav på en EU-marknad, den kan i vinter påverkas av att generellt spara el oberoende hur den används, att det blivit akut är utifrån Rysslands krigsföring.
Det är ett akut europeiskt problem i första hand som får stor påverkan även i Sverige.
Vad man gjort tidigare eller inte gjort är inget jag funderar på utan hur blir det löst i vinter oberoende av om jag sitter ett mycket bra hanterbar sits eller ser enorma problem för privatpersoner. Tror inte på att fundera bakåt vad man kunde ha gjort utan fokusera på vad man kan göra idag och framåt.
 
  • Gilla
Zsam och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Elbilar är utifrån globala krav på omställning, där Sverige inte ligger främst, dvs klimatpåverkan men även miljö, har pågått i flera år. Ska det påverka elpriset så är det själva bilkörningen som ska minska vilket totalt minskar behovet av el och olja i vinter.
Om politikerna tog dessa globala krav på allvar så borde de kanske inte elda olja i Karlshamn.Skulle tro att rent politiskt så är miljömålen väldigt nedprioriterade nu när verkligheten har kommit ifatt utopierna som väglett svensk (och europeisk) energipolitik de senaste åren. Den har ju skötts så korkat som det bara kan bli när de som styr är närmast religiösa i sin undergångsskräck.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Om politikerna tog dessa globala krav på allvar så borde de kanske inte elda olja i Karlshamn.Skulle tro att rent politiskt så är miljömålen väldigt nedprioriterade nu när verkligheten har kommit ifatt utopierna som väglett svensk (och europeisk) energipolitik de senaste åren. Den har ju skötts så korkat som det bara kan bli när de som styr är närmast religiösa i sin undergångsskräck.
Kan inte påverka politiken är inget jag fokuserar på, valet har varit.
Jag fokuserar på vad jag kan göra idag och i vinter utifrån min situation.
Fokuserar på det man kan påverka och sedan kunna ge själv en liten klapp på axeln och för det jag ev.sparat blir det kanske också en lite bättre maltwhisky om jag unnar mig ett bastubad.;)
 
Hej,

För den som vill lyssna på Markus Wråke, vd Energiforsk som varit med och skriva rapporten; ”LOWERING PRICES IN A HURRY” som jag hänvisat till i mitt inledande inlägg.
Från Agenda Sön 18 sep 21:15 • 45 min
https://www.svtplay.se/video/36275993/agenda/agenda-18-sep-21-15-1

”EU-kommissionen vill att unionen ska spara el kommande vinter. Vad skulle det betyda för elpriserna? Markus Wråke, vd Energiforsk, i studion."

"Programledare: Camilla Kvartoft.”

Inslaget är från ca 1.08 till ca 10.08 i programmet
 
Redigerat:
Hej,

Svenska kraftnät uppmanas oss (2022-10-03) att; ”Plana ut kurvan i elsystemet och minska risken för effektbrist”.

På deras hemsida kan vi läsa; ” Det är dags för svenska folket att återigen plana ut kurvan. Denna gång behöver vi flytta vår elförbrukning för att kapa topparna och minska risken för frånkoppling. Energimyndigheten har startar en informationskampanj "Varje kilowattimme (kWh) räknas" för att uppmana till minskad elanvändning i hela landet.”
https://www.svk.se/press-och-nyhete...elsystemet-och-minska-risken-for-effektbrist/

Följer man länken så kan man bl.a. se förklarande kurvor och text gällande vad som menas med att ”plana ut kurvan” och varför ”Din insats ger effekt ”

”Kan man göra något som privatperson? Ja, alla bäckar små gäller i dessa lägen. Om det är många som kan flytta sin förbrukning och inte ladda bilen eller sätta igång tvättmaskinen just när elen behövs som mest – då kan vi kapa topparna, plana ut kurvan och minska risken för bortkoppling.”

Även om man inte har en ständig övervakning och avläsning av sin elmätare, så kan man ändå, genom att hålla reda på tiden på dygnet och vad utomhustemperaturen är, ungefär veta när de största effekttopparna (kW) normalt inträffar. Det är när dessa största effekttopparna (kW) inträffar man främst skall minska sin elanvändning (sitt effektuttag (kW)), och därigenom plana ut effektkurvan.

Jag klipper inte in Svenska kraftnäts kurvor här, utan uppmanar er att följa länken och läsa deras beskrivning.
 
Hej,

Marcus Oskarsson (SR) har ett inlägg som handlar om att ”Trots att elpriserna har nått rekordnivåer och att energipriserna har debatterats flitigt så ökade användningen av el i Sverige under september. Det visar siffror från Svenska kraftnät, som SR Ekot tagit del av;”
https://www.marcusoscarsson.se/forbluffande-utveckling-i-sverige/

”Ingenting i statistiken tyder på att svenskarna dragit ner på sin elanvändning. Under september användes 9,55 terawattimmar i Sverige jämfört med 9,54 under samma månad föregående år, enligt Svenska kraftnäts statistik. – Jag blir förbluffad med tanke på prisutvecklingen, jag hade faktiskt förväntat mig se en märkbar effekt, säger Magnus Thorstensson, elmarknadsanalytiker på Energiföretagen, till SR. Magnus Thorstensson anser att det är särskilt förvånande att siffrorna inte sjunker efter alla signaler som har kommit, framför allt från företag. – Vi har hört från näringslivet att det finns fabriker som har dragit ner sin verksamhet på grund av prisläget. Jag är förvånad över att det inte har synts i elanvändningen, säger han till SR.”

Det är viktigt att vi drar ned på vårt effektuttag denna vinter. Allra viktigast när det är som kallast och höglasttimmarna på dygnet, se mitt förra inlägg #269 gällande Svenska kraftnäts uppmaning att; ”Plana ut kurvan i elsystemet och minska risken för effektbrist”.
https://www.svk.se/press-och-nyhete...elsystemet-och-minska-risken-for-effektbrist/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.