Men blir det lättare märken och repor när golvet är tunnare eller har jag missförstått? Annars kanske man kan avvakta, precis som ni säger.
 
MMMGGG skrev:
Vi fick vårt bygglov godkänt av Kävlinge kommun i juni efter ca. 8 veckors väntan, tror det är ganska normalt. Vi har iaf beställt hus och fått leveransdatum, dock ett Basic 2.
Vi tänker bygga basic 3 i bollebygd, vad fick ni för leveranstid på basic 2??
Borde inte skilja så mycket mellan 2&3.....
Vi har inte kommit så långt änn, men det vore kul att veta.
Vi var inne på basic 4 först men ångrade oss. Det var 36 veckor på det sa vår säljare, men kunde inte säga hur lång tid det tar för basic 2 just då.......:confused:
 
Leveranstiden....är det från att man skriver på tills inflyttning?????
 
JoanBaez skrev:
Men blir det lättare märken och repor när golvet är tunnare eller har jag missförstått? Annars kanske man kan avvakta, precis som ni säger.
Det har jag inte hört och kan inte se varför det skulle vara så, däremot blir det lättare fula repor på ett lackat golv.
 
skogsbo skrev:
Vi tänker bygga basic 3 i bollebygd, vad fick ni för leveranstid på basic 2??
Borde inte skilja så mycket mellan 2&3.....
Vi har inte kommit så långt änn, men det vore kul att veta.
Vi var inne på basic 4 först men ångrade oss. Det var 36 veckor på det sa vår säljare, men kunde inte säga hur lång tid det tar för basic 2 just då.......:confused:
Det tar 18 veckor från det att vi skrev på TOLON (tillverkningsordern). Då kommer huset sen tar det ju ytterligare 16-18 veckor för snickare osv att få huset inflyttningsklart. Har för mig att det var denna tid som dom beräknade att det skulle ta när vi kontaktade A-hus första gången, alltså 36 veckor från TOLON är påskriven. Resan är väldigt lång eftersom man inte skriver TOLO förrän bygglovet är godkänt. Kommunen kan ta väldigt långt tid på sig som du ser i tidigare inlägg.. Du får nog räkna med att det tar runt ett år från det att du bestämmer dig för husleverantör tills det att du kan flytta in.
 
Vi har hela tiden fått informationen att det tar ca 4 månader innan huset levereras efter man skrivit TOLO:n, då är grunden färdig, sen tar det ytterligare 4 månader innan man får flytta in, tror dem säger 2 extra veckor för att vara på det säkra sidan om något skulle visa sig vara fel och behöva åtgärdas efter besiktningen...
 
Flamingo skrev:
Vi har hela tiden fått informationen att det tar ca 4 månader innan huset levereras efter man skrivit TOLO:n, då är grunden färdig, sen tar det ytterligare 4 månader innan man får flytta in, tror dem säger 2 extra veckor för att vara på det säkra sidan om något skulle visa sig vara fel och behöva åtgärdas efter besiktningen...
Var det inte precis det jag skrev? ;)
 
MMMGGG skrev:
Var det inte precis det jag skrev? ;)
Kankse, tänkte bara berätta vd dem sa till oss :)
 
Hur tänker ni kring det här med elradiatorer på ovanvåningen? Känns som att alla byter till fjärrvärme nuförtiden, blir det inte dyrt med annan el? Någon som har nån koll på beräknade driftskostnader?
Man kan ju byta till fjärrvärme men bara på nedervåningen.
 
JoanBaez skrev:
Hur tänker ni kring det här med elradiatorer på ovanvåningen? Känns som att alla byter till fjärrvärme nuförtiden, blir det inte dyrt med annan el? Någon som har nån koll på beräknade driftskostnader?
Man kan ju byta till fjärrvärme men bara på nedervåningen.
Att sätta elradiatorer på övervåningen tror jag inte behöver bli så dyr drift. Det kommer endel värme från bottenvåningen......Man kan ju sätta in en luft-luft pump på övervåningen, då kan du även köra med kyla på endel varma sommardagar om sovplatserna blir lite varma.:D
 
Vi ska skriva på för tomten på onsdag den 15/8 och den ligger i sthlm. Och det blir ett basic 2 hus vi ska bygga.
Vi kommer att både ta bort kök och golvet och i stället välja till extra WC i klädkammaren och ryggstråk i kök/vardagsrum. Tycker inte att ett 8mm parkett golv e så lockande har inte lust om typ något år riva upp golv och alla lister för att byta golv när det finns dom som livnär sig på att slipa golv..
Och så stora ytor e det inte den enda stora ytan för oss e ju i kök/vardagsrum. Och vem säger att man måste slipa om golvet i de små rummen samtidigt. Priset för köket utan vitvaror skulle bli ca 24k och vitvarorna
ca 24k. ett ikea köp som vi vill ha det skulle kosta ca 19k.
Men ska väll säga att vi har bara beställt stommrest ska fixa allt annat själv . blir i stort sätt inget bortlejt till någon hantverkare skulle vara rör jobbet.

skulle vara tolligt att höra om det finns fler en vi som ska bygga i sthlm.



///// Nenne& Annica
 
Nån som har kommit lite längre i husprocessen? Tom flyttat in? Vore kul att höra lite om det blivit som ni tänkt er? Ännu roligare om nån har bilder.
 
Vi har bokat möte med säljaren nästa vecka och är intresserad av basic 3. Blev lite skeptisk när jag såg bilderna här på det, tyckte att det ser ut som en liten sommarstuga utifrån.... Kanske känns annorlunda när men ser det i verkligheten. Det finns ju inget visningshus att titta på, då hade man kunnat bilda sig en riktig uppfattning. Vad tycker ni som har sett det irl?
 
Våren08 skrev:
Vi har bokat möte med säljaren nästa vecka och är intresserad av basic 3. Blev lite skeptisk när jag såg bilderna här på det, tyckte att det ser ut som en liten sommarstuga utifrån.... Kanske känns annorlunda när men ser det i verkligheten. Det finns ju inget visningshus att titta på, då hade man kunnat bilda sig en riktig uppfattning. Vad tycker ni som har sett det irl?
Vi har varit i kontakt med en säljare i göteborg (husknuten) som sa att det finns 2 st basic 3 som håller på att byggas på ett ställe som heter Nödinge. finns två ställen vad jag vet som heter så,båda 2-3 mil från Gbg.Säljaren skulle återkomma till oss när han har kollat tid och datum för ett besök där.
Skall bli skit spännande tycker vi:D
 
Våren08 skrev:
Vi har bokat möte med säljaren nästa vecka och är intresserad av basic 3. Blev lite skeptisk när jag såg bilderna här på det, tyckte att det ser ut som en liten sommarstuga utifrån.... Kanske känns annorlunda när men ser det i verkligheten. Det finns ju inget visningshus att titta på, då hade man kunnat bilda sig en riktig uppfattning. Vad tycker ni som har sett det irl?
Om jag hade pengar skulle jag bygga för minst det dubbla. Myresjöhus hade ett fint hus, som kostade 300 Kkr mer än Basic 3. Men vi resonerade, att för vår del blir det bättre med ett Basic 3 än ett begagnat i samma prisklass. Och visst, ett arkitektritat hus exakt som du vill ha det är ju kanske att föredra. Men som flera säger, du får mycket hus för pengarna, som du kan lyxa till med tiden.

Vi ska flytta in i mitten av oktober i vårat Basic 3, och det känns otroligt bra. Det är inte någon sommarstugekänsla kan jag säga när man står i hallen och tittar på den öppna planlösningen.

Vi håller just nu på att välja tapeter ;-)

Jag lovar, priset på huset är en sak, sedan kommer tomten och allt annat runt omkring. Datanätverk, farstukvist, veranda, garageuppfart, häck osv osv.

/Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.