Vi har haft denna fjärrvärmeanläggning i cirka 2 år och i veckan hade vi en service på den. Man höjde trycket på manometern och sedan var det inte så mycket mer. Jag tycker nu detta ljud tillkommit mer frekvent. Bara nu imorse så kommer det med cirka 6 minuters mellanrum. Det kanske är precis så här det skall låta, speciellt när det börjar bli kallt ute och golvvärmen börjar köra igång igen men jag frågar er experter för säkerhets skull. Det är det sista ljudet, låter typ som om något fylls på eller pyser (svårt att avgöra).
Det jag funderar på är om det kan vara luft i systemet,
Ta några bilder på fjv-centralen.
Du kan hålla spetsen på en mejsel mot olika objekt, tex cirkulationspumpen, samt sätta handtagsänden i örat och lyssna, då går det att höra var ifrån ljudet kommer.
Gammalt mekanikertips, går tex hör om ett lager börjar ge upp.
Eller om man har ett stetoskop så kan man använda det istället för mejseln.
Ta några bilder på fjv-centralen.
Du kan hålla spetsen på en mejsel mot olika objekt, tex cirkulationspumpen, samt sätta handtagsänden i örat och lyssna, då går det att höra var ifrån ljudet kommer.
Gammalt mekanikertips, går tex hör om ett lager börjar ge upp.
Eller om man har ett stetoskop så kan man använda det istället för mejseln.
Skall se ifall man kan lokalisera ljudet. Nu är det borta för tillfället, höll på i cirka 1,5 timme (med 6 minuters mellanrum). Märker att det är samma ljud som när man duschar så det måste ju vara att vatten fylls på, på något sätt?
Ta några bilder på fjv-centralen, dels en översiktsbild, dels lite närbilder.
När du skriver att det låter som när någon tar varmvatten så kan det vara fjärrvärmevattenflödet som låter, når någon av de två ventilerna öppnar.
Vilka olika inställningar har reglercentralen (Danfoss ECL 110)?
I följande inlägg finns våra inställningar av ECL 110,
https://www.byggahus.se/forum/threa...ur-staeller-jag-in-denna.463668/#post-4852909
Eventuellt så kan det vara så att regulatorn är lite felinställd gällande PID-parameterna.
När du skriver att det låter som när någon tar varmvatten så kan det vara fjärrvärmevattenflödet som låter, når någon av de två ventilerna öppnar.
Vilka olika inställningar har reglercentralen (Danfoss ECL 110)?
I följande inlägg finns våra inställningar av ECL 110,
https://www.byggahus.se/forum/threa...ur-staeller-jag-in-denna.463668/#post-4852909
Eventuellt så kan det vara så att regulatorn är lite felinställd gällande PID-parameterna.
Här kommer lite data och bilder:
Akt. T ute 13°C
Ack. T ute 11°C
Akt. T rum -
Önsk T rum 21°C
Akt T till -
Önsk T till 28°C
Akt T ret. -
Begr T ret. 50°C
Akt. T ute 13°C
Ack. T ute 11°C
Akt. T rum -
Önsk T rum 21°C
Akt T till -
Önsk T till 28°C
Akt T ret. -
Begr T ret. 50°C
Bästa svaret
Är det två streck eller är det tre streck?B bingo-berra skrev:
Från manualen, sida 9:
”Om temperaturen visas på displayen som "- -" är givaren i fråga inte ansluten.
"- - -" är givaren kortlsuten.”
”Akt T till” är framledningstemperaturen, utan framledningsgivare så vet inte regulatorn hur varmt/kallt radiatorvattnet är.
Där har du problemet.
En PT1000-givare brukar sällan gå sönder, mest troligt är att någon tråd har lossnat.
En framledningsgivare måste alltid finnas, det brukar alltid sitta monteradi fjv-centralen.
Om du tar bort locket över anslutningsplintarna på ECL110 och tar närbild på vänstra halvan, så ska du ha en kabel på plint 1-2 (utegivare) och en kabel på plint 3-4 (framledningsgivare),
Har du en multimeter/Ohm-mätare?
Om du har det så kan du jacka ur plint 3-6 och resistansmäta mellan 3-4 på den bortplockade kontakten, då ska du ha ett ohmtal på ca 1100-1200ohm (ca 26°-52°)
https://www.nn-energy.se/sites/default/files/tools/pt1000tabell.pdf
En framledningsgivare måste alltid finnas, det brukar alltid sitta monteradi fjv-centralen.
Om du tar bort locket över anslutningsplintarna på ECL110 och tar närbild på vänstra halvan, så ska du ha en kabel på plint 1-2 (utegivare) och en kabel på plint 3-4 (framledningsgivare),
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du en multimeter/Ohm-mätare?
Om du har det så kan du jacka ur plint 3-6 och resistansmäta mellan 3-4 på den bortplockade kontakten, då ska du ha ett ohmtal på ca 1100-1200ohm (ca 26°-52°)
https://www.nn-energy.se/sites/default/files/tools/pt1000tabell.pdf
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Tror att när serviceteknikern var här och monterade fast panelen (som hade lossnat, plastfästerna hade spruckit) så måste kabeln ha åkt ut, ser att det finns en kabel under panelen som är lös (se bild). Ringer dem i morgon, detta är över min nivå
Stort tack för hjälpen!
Stort tack för hjälpen!
Den grå kabeln är troligen till utegivaren.
Framledningsgivaren ska gå in i ECLn i vänstra halvan.
I högra halvan har du inkommande 230V matning, utgående till shuntmotorn samt utgående till cirkulationspumpen.
Framledningsgivaren ska gå in i ECLn i vänstra halvan.
I högra halvan har du inkommande 230V matning, utgående till shuntmotorn samt utgående till cirkulationspumpen.
Produkter som diskuteras i tråden