29 294 läst · 367 svar
29k läst
367 svar
Klarar vi av att minska elanvändningen och därmed sänka elpriset denna vinter?
Eller så river man ut isoleringen. Vad ska man med isolering till i ett fritidshus som oftast används väldigt lite tid? Jag skulle göra det ifall valet var att betala 10000-tals kronor i elräkning.M Martin_ skrev:
Det du kallar bonus kallar jag bidrag. Känsligt för vissa att upptäcka att de är bidragstagareDan_Johansson skrev:
Vissa får bidrag då de inte har råd att betala hyran, andra får bidrag för att de inte har råd att köpa en dyr bil. Eller ska man kalla hyresbidraget en hyresbonus.
Sen finns det väl bidrag för installation av laddstolpar. Verkar också rätt korkat ifall man vill minska elanvändningen.
Skiljer sig säkert för många men det är liten elkostnad på den, slamtömning är dyrare än elen. Den är även bebodd av mina föräldrar i ca 6 månader.L lbgu skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 8 963 inlägg
Ok, många ord, men ingen information om något bidrag som betalas ut till elbilsägare?L lbgu skrev:Det du kallar bonus kallar jag bidrag. Känsligt för vissa att upptäcka att de är bidragstagare
Vissa får bidrag då de inte har råd att betala hyran, andra får bidrag för att de inte har råd att köpa en dyr bil. Eller ska man kalla hyresbidraget en hyresbonus.
Sen finns det väl bidrag för installation av laddstolpar. Verkar också rätt korkat ifall man vill minska elanvändningen.
Är uppvärmningskostanden lägre än slamtömningskostanden så har just du inga större problem. Men de flesta som ser till att hålla 10-15 grader eller vad nu försäkringsbolagen kräver har nog betydligt högre elkostnader.M Martin_ skrev:
Nej elbilsägarna får inte bidrag för att det inte har råd att köpa en dyr bil, de får bidrag för att vi vill påskynda en omställning från fossila bränslen. Av samma skäl får vi gröna bidrag för laddstation och batterier.L lbgu skrev:Det du kallar bonus kallar jag bidrag. Känsligt för vissa att upptäcka att de är bidragstagare
Vissa får bidrag då de inte har råd att betala hyran, andra får bidrag för att de inte har råd att köpa en dyr bil. Eller ska man kalla hyresbidraget en hyresbonus.
Sen finns det väl bidrag för installation av laddstolpar. Verkar också rätt korkat ifall man vill minska elanvändningen.
Att vi just nu har ett elpris-problem gör knappast att den omställningen är fel. Den måste fortsätta och problemen på elmarknaden måste lösas. Även om det på sikt leder till ökad elanvändning - det är fortfarande mycket bättre än alternativen.
Det är inte några gigantiska mängder el vi pratar om. Om ALLA personbilar över en natt blev elbilar så motsvarar det mindre än 10% av vår årsförbrukning nationellt. Nu går ju denna omställning avsevärt långsammare än så, så att elbilarna skulle vara något oöverstigligt problem tror jag inte ett smack på. Ja, man kommer nog få fundera lite på hur och när man laddar bilen, men det behöver knappast bli speciellt begränsande.
Fast om man verkligen brydde sig om miljön så skulle man inte se till att öka nybilsproduktionen. Det bästa för miljön vore om folk använde sina bilar längre istället för att köpa nytt.MathiasS skrev:Nej elbilsägarna får inte bidrag för att det inte har råd att köpa en dyr bil, de får bidrag för att vi vill påskynda en omställning från fossila bränslen. Av samma skäl får vi gröna bidrag för laddstation och batterier.
Att vi just nu har ett elpris-problem gör knappast att den omställningen är fel. Den måste fortsätta och problemen på elmarknaden måste lösas. Även om det på sikt leder till ökad elanvändning - det är fortfarande mycket bättre än alternativen.
Så då borde man göra det lönsamt att behålla gamla bilar. Skatt som minskar med åldern så att bilen t.ex. är skattefri efter 15 år. ROT-avdrag för reparation av äldre bilar.
Som det nu är är det bara skattepengar som flyttas till biltillverkare som säljer onödigt dyra bilar.
EDIT: Borde heta ROT-bidrag istället för ROT-avdrag
Allvetare
· Västra götaland
· 8 963 inlägg
Tja, det var du som skrev såhär.L lbgu skrev:
"alla" antyder ju att det finns fler än ett, eller hur?L lbgu skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 8 963 inlägg
Det är jag inte säker på. På någon tidshorisont är det förstås bättre att inte köpa några nya bilar alls, på lång sikt kommer en omställning till elbilar eller andra icke fossilbränslebilar vara gynnsamt för miljön. Att det är ofördelaktigt precis vid teknikskiftet får man acceptera.L lbgu skrev:Fast om man verkligen brydde sig om miljön så skulle man inte se till att öka nybilsproduktionen. Det bästa för miljön vore om folk använde sina bilar längre istället för att köpa nytt.
Så då borde man göra det lönsamt att behålla gamla bilar. Skatt som minskar med åldern så att bilen t.ex. är skattefri efter 15 år. ROT-avdrag för reparation av äldre bilar.
Som det nu är är det bara skattepengar som flyttas till biltillverkare som säljer onödigt dyra bilar.
EDIT: Borde heta ROT-bidrag istället för ROT-avdrag
Att köra äldre bilar är bara billigt om man kan ta hand om den själv, och de kan de flesta inte. Om du får skattelättnader eller inte kommer inte spela någon större roll. Därför är det ett mål som är orealistiskt. Dessutom drar det med sig kostnader på andra ställen, tex är nya bilar typiskt säkrare än äldre bilar.
Om du vill kalla det bidrag, bonus eller avdrag spelar mig ingen roll. Allt jag får av staten kallar jag skatteåterbäring och ju mer jag får desto bättre är det, för det har jag gjort mig förtjänt av.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 963 inlägg
Jag kan inte siffrorna men något får man och då är det bidrag och sedan om det kallas laddstolpe eller laddbox är väl oväsentligt, jag kunde lika gärna skrivit laddbox tidigare. Låter mest som ett designval. Boxen fästs vid något, men stolpen står fritt, men bidraget gäller båda.