B Bästerortarn skrev:
Haha, det var värst vilket tålamod du har och hur tonen ändå har ändrats sedan dina första inlägg. Kan det vara så att Kaniuk-gänget utövat lite punktvis damage controll?

Denna tråden börjar lukta lika ruttet som FB-gruppen :crysmile:
Haha jo jag ser vad du menar. Jag är medveten om mitt tålamod just nu för så länge den här situationen fortfarande går att styra upp har jag ingen lust och väldigt lite att vinna på att explodera. Jag vill fortfarande ha produkten och jag har ännu, om än skadat, ett visst förtroende kvar för att Sunroof kan ta ansvar och se till att installationen blir bra. I så långt det går så vill jag att vi har en lösningsorienterad och positiv ton.

Jag har också lite enklare att hålla mig lugn för att jag ändå haft lite tur & varit lite förutseende. Vi har haft en entrepenadbesiktning från start, för både tak och el. Besiktningsmannen har koll och vi vet att taket går att rädda.

Och så har vi de-facto gjort rätt stora framsteg sista veckan:
- vi har en godkänd föranmälan
- vi har en korrekt ritning
- vi har solpanelerna här
- snickarna har adresserat anmärkningarna i förbesiktningen

Så... ja. Jag väljer att vara försiktigt positiv.
 
  • Gilla
GRS och 2 till
  • Laddar…
S
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Jo, elcentraler är dimensionerade för att bli rätt varma. Det är det som är poängen. Solceller däremot sänker temperaturen på materialet under.
Poängen fortsätter flyga över huvudet på dig. Släpper det nu jag :)
 
S SueCia skrev:
Poängen fortsätter flyga över huvudet på dig. Släpper det nu jag :)
Varför inte bara skriva i text vad din poäng är istället?
 
  • Gilla
NICHOLAS J och 2 till
  • Laddar…
S
G gnilrub skrev:
Varför inte bara skriva i text vad din poäng är istället?
Tyckte poängen var ganska självklar.
Det är inte brandrisken med elcentraler på träväggar i normal drift som är problemet, för så varmt att det når antändingstemperatur ska det inte bli. Det är vad som händer vid ett fel som gör att man vill brandsäkra.

Att solceller sänker tempen på underliggande konstruktion tvivlar ingen på, det är vad som händer vid ett fel som är intressant. Och en glappkontakt kan jag garantera höjer temperaturen och inte sänker.
 
  • Gilla
vessen och 2 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Mjo, utan att ha koll på hur konkurrenterna fakturerar känns det rätt tveksamt. Att betala 85% innan installationen ens har påbörjats känns tveksamt även om det är ett välrenommerat företag man har att göra med. I detta fallet när det är ett ungt företag grundat av "serieentreprenörer" som alldeles uppenbart åtminstone har haft ekonomiska problem, varken levererar eller ens svarar sina existerande kunder på flera månader, river tak innan dom vet om dom kan påbörja installation etc. så är det direkt korkat.

Är det bara för mig som alla varningsklockor ringer? Tycker mig se en inte obetydlig risk att man blir av 85% av sin budget för bygget och bara får ett rivet tak.
ulfben ulfben skrev:
Haha jo jag ser vad du menar. Jag är medveten om mitt tålamod just nu för så länge den här situationen fortfarande går att styra upp har jag ingen lust och väldigt lite att vinna på att explodera. Jag vill fortfarande ha produkten och jag har ännu, om än skadat, ett visst förtroende kvar för att Sunroof kan ta ansvar och se till att installationen blir bra. I så långt det går så vill jag att vi har en lösningsorienterad och positiv ton.

Jag har också lite enklare att hålla mig lugn för att jag ändå haft lite tur & varit lite förutseende. Vi har haft en entrepenadbesiktning från start, för både tak och el. Besiktningsmannen har koll och vi vet att taket går att rädda.

Och så har vi de-facto gjort rätt stora framsteg sista veckan:
- vi har en godkänd föranmälan
- vi har en korrekt ritning
- vi har solpanelerna här
- snickarna har adresserat anmärkningarna i förbesiktningen

Så... ja. Jag väljer att vara försiktigt positiv.
Låter bra med en entreprenad besiktningsman vilka har du anlitat för det?

Själv har jag precis skickat följande till Sunroof som svar på deras offert.

"Hej xxxx, jag har beslutat att vänta med att installera Sunroof. Anledningen är:
  • Att vi vill göra en djupare analys av vad som finns på marknaden.
  • Er fakturerings modell kan vi inte acceptera.
  • I Bygga hus forum samt FB forum är det ganska mycket kritiska röster om er leverans.
  • Er kreditvärdighet enligt Allabolag är inte bra nog för att vi ska våga göra affär med er för tillfället.

Vill tacka för det jobb du lagt ned i offertarbetet och hoppas att vi kan återkomma efter att ovanstående är på plats.
"

Hoppas verkligen att de går vägen för dig, det är ju grymt snygga tak och jag vill gärna ha ett sådant själv och avvaktar ett tag.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
J jimmy flodin skrev:
Låter bra med en entreprenad besiktningsman vilka har du anlitat för det?

Själv har jag precis skickat följande till Sunroof som svar på deras offert.

"Hej xxxx, jag har beslutat att vänta med att installera Sunroof. Anledningen är:
  • Att vi vill göra en djupare analys av vad som finns på marknaden.
  • Er fakturerings modell kan vi inte acceptera.
  • I Bygga hus forum samt FB forum är det ganska mycket kritiska röster om er leverans.
  • Er kreditvärdighet enligt Allabolag är inte bra nog för att vi ska våga göra affär med er för tillfället.

Vill tacka för det jobb du lagt ned i offertarbetet och hoppas att vi kan återkomma efter att ovanstående är på plats.
"

Hoppas verkligen att de går vägen för dig, det är ju grymt snygga tak och jag vill gärna ha ett sådant själv och avvaktar ett tag.
Det är nog klokt att avvakta med Sunroof eller att helt enkelt hitta något annat företag. Med tanke på att dom knappt verkar ha hållit något tidsschema än så lär du inte förlora så mycket tid ändå tänker jag.

Kanske jag har fel, jag hoppas att jag har fel men jag tror att om ett år så har dom packat ihop helt och lämnat massa blåsta kunder efter sig. Håller också tummarna för att slutresultatet bli bra för @ulfben
 
  • Gilla
kattlucka
  • Laddar…
J jimmy flodin skrev:
Låter bra med en entreprenad besiktningsman vilka har du anlitat för det?
https://energibyran.se/

De har hjälpt oss med två husbesiktningar tidigare. De är inte billiga, men väldigt kunniga, proffsiga och vi har stort förtroende för dem.

Kan tillexempel nämna att när projektledaren tappat bollen så som han gjort, så är det vår besiktningsman som stigit in och pratat med snickarna och förklarat vilka lösningar som behövs.
Och, om man ska vara schysst så kan jag också säga att snickarna varit helt öppna för- och tacksamma för återkopplingen. Alla som faktiskt varit på taket, även om det gjorts tabbar, vill att jobbet ska bli bra.
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
S SueCia skrev:
Har dom någonting med ”sun” eller ”solar” i företagsnamnet ska man var väldigt försiktigt och sänka sina krav rejält annars blir man besviken
Jag anser nog att man ska vara extremt skeptisk till alla lycksökare som dyker upp nu för att tälja guld på en totalt överhettad marknad ...
Dom seriösa företagen tar inte in nya ordrar just nu, så bästa beslutet är att avvakta minst över vintern och hoppas på en mera normal situation, där pris och kvalitet väger tyngre.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Blir mörkrädd när jag läser allt om Sunroof!

vi installerade tak med Sunroof under 2021 och var väldigt nöjda i slutändan. Den största anledningen är underentreprenören Codura Bygg och arbetsledaren Pontus Bergstrand.
kan inte säga att allt flöt på 100% men resultatet blev riktigt bra och vi har haft nästan 12.000 kWh produktion hittills i år.

Delar lite bilder Skärmdump av en ritning över ett hus med Sunroof solpaneler installerade på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tekniska ritningar av solcellsmontage, markerade detaljer och måttangivelser, projekt av Sunroof.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solpaneler installerade på ett hus med svarta Sunroof-plattor, skorsten och blå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus med soldrivet Sunroof-system och en nybyggd träterrass, i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Alltså solpaneler sänker ju temperaturen i materialet de sitter på då de omvandlar solenergin till elektrisk ström. En svart takplåt blir alltså mycket varmare än en svart solpanel, så med din logik skulle vi inte få använda svarta detaljer på trä. Hur går det ihop menar du?
Solpanelerna innehåller såväl ett antal kontakter som elektronik som med tiden kan bli felkällor och i värsta fall orsaka värme eller brand. Då är det väl en avsevärd skillnad om det är ett betongtegeltak eller plåt eller papp och trä under - eller??
 
F frasen_36 skrev:
Solpanelerna innehåller såväl ett antal kontakter som elektronik som med tiden kan bli felkällor och i värsta fall orsaka värme eller brand. Då är det väl en avsevärd skillnad om det är ett betongtegeltak eller plåt eller papp och trä under - eller??
Jag förstår vad du menar, men med den logiken är ju nästan allt brandfarligt.
Har man en väl installerad anläggning så är den lika brandfarlig som vilken annan bra elinstallation som helst - alltså inte alls.
Skulle man inte få utföra elinstallationer i trähus och träväggar för att de innehåller elektronik som kan brinna?
 
F
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Jag förstår vad du menar, men med den logiken är ju nästan allt brandfarligt.
Har man en väl installerad anläggning så är den lika brandfarlig som vilken annan bra elinstallation som helst - alltså inte alls.
Skulle man inte få utföra elinstallationer i trähus och träväggar för att de innehåller elektronik som kan brinna?
Jag förstår vad du menar också.
Men det jag tänker är skillnad från "vanlig" installation i torra och säkra utrymmen. Solpanelerna är ju det yttersta skiktet på ett tak och kommer därmed med tiden att bli utsatt för helt annan påverkan av sol, vind, värme och fukt. De komponenter (kontakter & kontakter) som sitter på panelerna är utsatta för relativt stora strömmar och spänningar. Jag föredrar att ha en barriär mot detta av icke brännbart mtrl (tegel eller plåt) hellre än torrt papper och trä.
Framtiden kanske får utvisa..
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S SaltaGalten skrev:
Blir mörkrädd när jag läser allt om Sunroof!

vi installerade tak med Sunroof under 2021 och var väldigt nöjda i slutändan. Den största anledningen är underentreprenören Codura Bygg och arbetsledaren Pontus Bergstrand.
kan inte säga att allt flöt på 100% men resultatet blev riktigt bra och vi har haft nästan 12.000 kWh produktion hittills i år.

Delar lite bilder [bild][bild][bild][bild]
Kul att se bilder på ett lite mer avancerat tak...

Måste nog säga att jag förväntade mig snyggare integration..
 
TRJBerg
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kul att se bilder på ett lite mer avancerat tak...

Måste nog säga att jag förväntade mig snyggare integration..
Varför tycker du det? Tycker det ser ut att vara snyggt utfört.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Alltså solpaneler sänker ju temperaturen i materialet de sitter på då de omvandlar solenergin till elektrisk ström. En svart takplåt blir alltså mycket varmare än en svart solpanel, så med din logik skulle vi inte få använda svarta detaljer på trä. Hur går det ihop menar du?
Det är väl just strömmen och komponenterna som hanterar den (kontakter och elektronik) som utgör eventuell risk. Inte solvärmen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.