S Skyflakes skrev:
Vid temperaturer över +5celsius i krypgrunden fungerar kondensavfuktare mycket bra i kombination med marktäckande plast. Det måste vara tätt i grunden i ventiler och längs syll. Kontinuerlig mätning av relativa luftfuktigheten i grunden är nödvändig oavsätt vald avfuktningsprincip.
För att kondensavfuktare ska fungera bra och i enlighet med kondenstekniken energisnålt krävs minst +15°C temperatur. Redan under 25°C kommer kondensavfuktaren att börja tappa i förhållande till sin maximala kapacitet. Vid +5°C kommer i stort sett ingen avfuktning alls att ske. Redan vid +10°C finns kondensavfuktare som inte längre avfuktar, samtidigt som det fryser till is på evaporatorn och inte går att tina upp. Jag har gjort denna resan och konstaterandet ifråga väldigt många gånger.
 
  • Gilla
Stoffy och 8 till
  • Laddar…
F
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
För att kondensavfuktare ska fungera bra och i enlighet med kondenstekniken energisnålt krävs minst +15°C temperatur. Redan under 25°C kommer kondensavfuktaren att börja tappa i förhållande till sin maximala kapacitet. Vid +5°C kommer i stort sett ingen avfuktning alls att ske. Redan vid +10°C finns kondensavfuktare som inte längre avfuktar, samtidigt som det fryser till is på evaporatorn och inte går att tina upp. Jag har gjort denna resan och konstaterandet ifråga väldigt många gånger.

Är det ett riktigt problem? Generellt sett så har man störst behov på sommaren. Vintern har ju betydligt torrare luft vintertid och man kan antagligen ligga på 80% fuktighet utan större problem? Obs, bara spekulationer från mitt håll. Woods nyare modeller funkar ner till 2+ och har även avfrostning. Men jag vet inte hur bra det är. Min fungerar ner till 5 och det har inte varit några problem hitintills.
 
  • Gilla
Incitament
  • Laddar…
Diagram som visar mögelrisk i förhållande till relativ luftfuktighet (RH) och temperatur över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaia och 11 till
  • Laddar…
Älvsbyhus från 95. Corroventa inst av Anticimex nov/dec 2019 pga 90 % i krypgrunden. 35 tusen inkl allt. De la plast över hela och proppade igen ventilerna. Kör efter mögelindex och satt på 68 % vilket det håller fint +- 5 %. Har separat elmätare och läste just av: 1100 kWh sen start. 1:a året c:a 400 kWh, 2:a 400 igen och ser ut att bli samma i år. Bor i fuktiga Skåne. Den mesta driften är under sommar o höst, vintern är ändå torrt i grunden.
Kan ju va stor skillnad mellan hus o installationer men vill bara nyansera en del domedagssagor här. Bedöm själv.
Mvh BV
 
  • Gilla
Runnis och 2 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Är det ett riktigt problem? Generellt sett så har man störst behov på sommaren. Vintern har ju betydligt torrare luft vintertid och man kan antagligen ligga på 80% fuktighet utan större problem? Obs, bara spekulationer från mitt håll. Woods nyare modeller funkar ner till 2+ och har även avfrostning. Men jag vet inte hur bra det är. Min fungerar ner till 5 och det har inte varit några problem hitintills.
Om @Forskande Fukttekniker är personen på bilden (och inte bara någon störd typ som missbrukar bilden) så är det där Jerker på Ljungby Fuktkontroll & Sanering, sannolikt Sveriges enskilt kunnigaste yrkesman på området. Deras hemsida lfs-web.se är den bästa sammanställningen av tillämpad fuktteknik som skrivits på svenska.

Grafen som @4092 lade upp är suverän och lättöverskådlig.

Själv går jag och funderar på att bygga en liten kondensavfuktare som exjobb på min kylteknikutbildning, den skulle bli "ekonomisk" i så måtta att jag lär kunna bygga den nästan gratis av skrotdelar och lite hjälp från skolan, men jag är tveksam till att det skulle vara värt det. Huset ligger i slänt i regniga Borås, det har ingen ordentlig dränering och även om jag var så noggrann jag kunde när jag plastade och isolerade krypgrunden var det närmast omöjligt att få det bra på sina håll (bottenbjälklaget vilar på oregelbundna natursten). Bjälklaget var ändå i OK skick för att vara nästan 100 år, och nu har jag åtminstone rensat bort mycket organiskt skräp som låg på marken. Blir väl att köpa någon seriös fuktmätare som kan logga över tid, men de är så snablars dyra. :/
 
  • Gilla
Incitament och 1 till
  • Laddar…
nordlp nordlp skrev:
Satte mätning på min Acetec sorbtionsavfuktate.
Den drar 8 kWh per dygn trots att jag har en extra regulator som skall stänga av då innanför säkra intervallet för temperatur / fukt.
Det blir ju minst 1000 kr per månad med nuvarande elpris !
8 kWh/dygn x 30 dygn i en månad = 240 kWh/mån.

240 x elpris = 1000

Elpris 4,16 kr/kWh? Är det redan så illa? :(
 
nordlp nordlp skrev:
Satte mätning på min Acetec sorbtionsavfuktate.
Den drar 8 kWh per dygn trots att jag har en extra regulator som skall stänga av då innanför säkra intervallet för temperatur / fukt.
Det blir ju minst 1000 kr per månad med nuvarande elpris !
Vad göra? Törs man ha 80% 15 grader när man har täckta ventiler o plast på golvet?
Kan man sätta en enkel utsugsfläkt på vintern då avfuktningen är mindre kritisk?
Annars kanske gå över till timpris o bara köra på natten.
I bland var det bättre förr när folk inte visste så mycket. Eller var de kanske klokare?
Mitt hus är byggt 1905 med torpargrund. Inte behövs det ngn avfuktare där. Torrt och fint i 117 år!
Men, nuförtiden gräver man en grop och ställer huset ovanpå. Klart som korvspad att det blir fukt.
 
  • Gilla
Brotorpet och 3 till
  • Laddar…
F
torparavgrund torparavgrund skrev:
Elpris 4,16 kr/kWh?

Augusti landade på ca 400 öre i SE4.

Skärmdump av mobil visar elpriser och abonnemangsdetaljer med kostnader för elektricitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
torparavgrund torparavgrund skrev:
Grafen som @4092 lade upp är suverän och lättöverskådlig.

Ja precis, det är den jag utgår från i min krypgrund. 72% är safe på sommaren, aningen högre på vintern. Har satt min på en shelly plug och en aqara temp meter. Har satt upp logik för att styra det i HA.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Har satt min på en shelly plug och en aqara temp meter. Har satt upp logik för att styra det i HA.
Lär mig denna grekiska. Shelly plug? Aqara? Och vad har Hells Angels med det att göra? :O
 
  • Gilla
  • Haha
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Är det ett riktigt problem? Generellt sett så har man störst behov på sommaren. Vintern har ju betydligt torrare luft vintertid och man kan antagligen ligga på 80% fuktighet utan större problem? Obs, bara spekulationer från mitt håll. Woods nyare modeller funkar ner till 2+ och har även avfrostning. Men jag vet inte hur bra det är. Min fungerar ner till 5 och det har inte varit några problem hitintills.
I vissa krypgrunder fungerar kondensavfuktare inte alls bra, medan det i andra kan fungera, dock inte energioptimalt sett till att kondensavfuktaren måste jobba väldigt mycket ned i temperaturer för att få bort tillräckligt med fukt. I krypgrunder med flera sektioner kan inte kondensavfuktare utan slanganslutningar sprida torrluften tillräckligt bra. Kondensavfuktaren kan inte heller hålla ett visst undertryck och luftombyte. Dessutom kommer kondensavfuktaren att något värma upp luften då den jobbar. När man värmer upp luften kommer ångtrycket i luften tillfälligt att sjunka. Då dras fukt ut ur material, likt grundmurar som kan dra upp fukt kontinuerligt. Temperaturstegringen försvinner snabbt, men fukten i luften stannar kvar. Då ökar den relativa fuktigheten och avfuktaren behöver snabbare gå igång igen. Kondensavfuktaren motarbetar i vissa krypgrunder sig själv på detta sätt. Sorptionsavfuktaren håller temperaturen mer konstant och jobbar garanterat energieffektivare i låga temperaturer.
 
  • Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Om @Forskande Fukttekniker är personen på bilden (och inte bara någon störd typ som missbrukar bilden) så är det där Jerker på Ljungby Fuktkontroll & Sanering, sannolikt Sveriges enskilt kunnigaste yrkesman på området. Deras hemsida lfs-web.se är den bästa sammanställningen av tillämpad fuktteknik som skrivits på svenska.
Hej torparavgrund! Jag har gått vidare i livet och sålt min del i det företag du nämner. Tog ett sabbatsår 2021 och använde ett tidigare opublicerat bokmanus "Optimera din kunskap om hus" för att lansera ett nytt företag som gräver än djupare i problem och lösningar än vad möjligheten var att göra det när det fanns mer än en ägare till det gamla företaget. Meningen är att kunna ge mer än vad man så att säga tar, särskilt till yngre personer som ska bli husägare och redan etablerade husägare som inte satt sig in i ämnet fukt och mögel ännu.

Det vore intressant att framåt få höra om och när du bygger avfuktaren. Ja, dett kan vara klurigt och faktiskt ganska omöjligt att få byggplast etc. perfekt lagd i en äldre, kanske stenig och ojämn torpargrund eller krypgrund. Det gäller att tänka till och göra det så bra det går. I annat fall blir det högre fuktlast och en avfuktare, oavsett teknik, måste jobba mycket mer då markångan i princip aldrig avtar. Snarare lyfts den upp om man värmer upp utrymmet, likt med värmeslingor och med kondensavfuktare.
 
  • Gilla
Sigrid2020 och 1 till
  • Laddar…
4 4092 skrev:
[bild]
Detta s.k. Mögelindex är mycket bra att utgå ifrån. Man måste dock vara varse vilka köldbryggor som finns i utrymmet i förhållande till de punkter där man mäter fukten. Vid köldbryggorna blir det svalare och fuktigare. Redan en grad kallare gör att den relativa fuktigheten kan stiga med upp till 6%. Lite skämtsamt sagt är det utan vidare information så att Mögelindexet är lite torrt. Man måste veta mer om fukt för att kunna laborera och särskilt då man börjar släppa upp den relativa fuktigheten när det blir kallare.
 
Vi gick 2015 från två kondensavfuktare till en sorptionsavfuktare. Älvsbyhus, vinkelhus. Plast på grunden, inga öppna ventiler. Vi har konstant mellan 60-62%, Stor skillnad på luften och fuktigheten i grunden. Själva sorptionsavfuktaren går på mer sällan t.ex. under vintern. Vi bor i Luleå, därmed långa kalla vintrar.
I det stora hela är vi väldigt nöjda, blivit så att vi inte behöver tänka på grunden alls efter att vi installerade sorptionsavfuktaren, den sköter sig självt väldigt bra. Med kondensavfuktaren så isade bakdelen på den varje vinter, fungerade mindre bra i vår kyla.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
För att kondensavfuktare ska fungera bra och i enlighet med kondenstekniken energisnålt krävs minst +15°C temperatur. Redan under 25°C kommer kondensavfuktaren att börja tappa i förhållande till sin maximala kapacitet. Vid +5°C kommer i stort sett ingen avfuktning alls att ske. Redan vid +10°C finns kondensavfuktare som inte längre avfuktar, samtidigt som det fryser till is på evaporatorn och inte går att tina upp. Jag har gjort denna resan och konstaterandet ifråga väldigt många gånger.

Jag har fått min att fungera. För att minska energiförbrukning och ev. Igen-isning så har jag testat att styra till och påslag med separat brytare via telldus. Jag har en Woods där hysteresen på den inbyggda hydrostaten är rätt grov. Kondensvattnet leds ut ur utrymmet med en slang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.