U uplj skrev:
Du skrev "Vi betalar långt mer än vi får i bidrag = vi går back" det är bara en liten del av att vara med i EU. Du måste räkna med de fördelar vi får annars är inte kalkylen fullständig.
Detta är OT. Öppna upp så att man kan skriva pm till dig om du vill ha svar.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det var du som skrev att prisökningen beror på en effektbrist och jag poängterade att det inte är sant. Du behöver inte skriva en hel uppsats för att slingra dig ur det påståendet.
Hej

Då upprepar jag det jag nyss skrev;

Om du byter ur ordet ”eleffekt” i min text, som du citerar, till ”brist på eleffekt som säljs till ett lägre pris på elmarknaden”, blir det bättre då?

Eftersom denna tråd avser att hjälpa elkunder inför den stundande vintern så avser jag att avsluta vår dialog i ämnet här. :)
 
Rent praktiskt tror jag att väldigt många har fått upp ögonen för att elen kan komma att kosta skjortan i vinter och det ser man ju bara på antalet poster och nya trådar här på BH av både gamla och nya medlemar.
Massor handlar just om hur man ska göra för att sänka sin elförbrukning.

De som inte tänker på det speciellt mycket skulle jag tro är de som sitter med långa fasta avtal. Men dessa personer blir ju färre och färre och lär få hårda uppvaknanden om de inte sätter in åtgärder till dess deras avtal löper ut.

Så rent praktiskt så tror jag att hushållen kommer att kunna minska sin samlade elförbrukning under vintern.
Lika så butiker etc etc då de står inför samma problem som privatpersoner då det gäller egenförbrukning av el.

Sen har vi industrin ... där måste det till snabba innovativa lösningar annars blir det neddragningar på verksamheterna.

OCh för att ytterligare återknyta till Topic:
En lista i punktform för vad man kan göra (och du som TS får leka moderator för den listan tycker jag ) kan väl vara en bra ide??

Börjar lite med både stort och smått:
* Stoppa in en LLVP (om du inte redan gjort det) för se till att ditt nuvarande system inte behöver köra på elpatron/eltillskott
* Bergvärme = bra i hela landet men speciellt i Norrland.
* Luft/vatten bra i skåne och speciellt då om man har pool.
* Ved/pellets panna kan bara bra i Norrland där det finns tillgång. I Södra sverige , speciellt SE4 så installera inte ved/pelletspanna ... du kommer troligen att behöva köra på elpatron då du inte får tag i ved/pellets
* Mer kläder inomhus , så kan man sänka innetemperaturen
* Mattor .... mer mattor! Ju fler mattor man har ju varmare upplevs golven då kan man sänka innetempen.
* Kombo pellets/ved kamin för extra värmetillskott då köldknäppar + att det är mysigt
* Tilläggsisolera (men gör det rätt så att det inte orsakar fuktproblem senare)
* Om man har timdebitering eller solceller , flytta på förbrukningsmönster till tider med lägre spotpriser.
* Bada inte, duscha bara.
* Snåla dusch-munstycken
* Korta "10 min" duschar räcker (speciellt riktat till 30-45min dusch tonåringen )
* Kolla av standby förbrukningen på apparater o se om det är verkligen nödvändigt om de behöver vara på standby eller om man kan "rycka" strömmen totalt.
* Ingen elgolvärme! Glöm det om du inte vill ge dina pengar till elbolagen
* Kolla av din FTX så att den inte kör med el-tillskott
* Storkok för 1v åt gången som man sen värmer upp ska tydligen göra av med mindre el än att laga mat varje dag. (Ingen aning om det stämmer)
* Sänk temperaturen i källaren om du inte har boyta där. Visst det är trevligt men man behöver inte ha mer än 10-12 grader under vintern.

Det var det som kom fram just nu iaf. Det finns fler
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Rent praktiskt tror jag att väldigt många har fått upp ögonen för att elen kan komma att kosta skjortan i vinter och det ser man ju bara på antalet poster och nya trådar här på BH av både gamla och nya medlemar.
Massor handlar just om hur man ska göra för att sänka sin elförbrukning.

De som inte tänker på det speciellt mycket skulle jag tro är de som sitter med långa fasta avtal. Men dessa personer blir ju färre och färre och lär få hårda uppvaknanden om de inte sätter in åtgärder till dess deras avtal löper ut.

Så rent praktiskt så tror jag att hushållen kommer att kunna minska sin samlade elförbrukning under vintern.
Lika så butiker etc etc då de står inför samma problem som privatpersoner då det gäller egenförbrukning av el.

Sen har vi industrin ... där måste det till snabba innovativa lösningar annars blir det neddragningar på verksamheterna.

OCh för att ytterligare återknyta till Topic:
En lista i punktform för vad man kan göra (och du som TS får leka moderator för den listan tycker jag ) kan väl vara en bra ide??

Börjar lite med både stort och smått:
* Stoppa in en LLVP (om du inte redan gjort det) för se till att ditt nuvarande system inte behöver köra på elpatron/eltillskott
* Bergvärme = bra i hela landet men speciellt i Norrland.
* Luft/vatten bra i skåne och speciellt då om man har pool.
* Ved/pellets panna kan bara bra i Norrland där det finns tillgång. I Södra sverige , speciellt SE4 så installera inte ved/pelletspanna ... du kommer troligen att behöva köra på elpatron då du inte får tag i ved/pellets
* Mer kläder inomhus , så kan man sänka innetemperaturen
* Mattor .... mer mattor! Ju fler mattor man har ju varmare upplevs golven då kan man sänka innetempen.
* Kombo pellets/ved kamin för extra värmetillskott då köldknäppar + att det är mysigt
* Tilläggsisolera (men gör det rätt så att det inte orsakar fuktproblem senare)
* Om man har timdebitering eller solceller , flytta på förbrukningsmönster till tider med lägre spotpriser.
* Bada inte, duscha bara.
* Snåla dusch-munstycken
* Korta "10 min" duschar räcker (speciellt riktat till 30-45min dusch tonåringen )
* Kolla av standby förbrukningen på apparater o se om det är verkligen nödvändigt om de behöver vara på standby eller om man kan "rycka" strömmen totalt.
* Ingen elgolvärme! Glöm det om du inte vill ge dina pengar till elbolagen
* Kolla av din FTX så att den inte kör med el-tillskott
* Storkok för 1v åt gången som man sen värmer upp ska tydligen göra av med mindre el än att laga mat varje dag. (Ingen aning om det stämmer)
* Sänk temperaturen i källaren om du inte har boyta där. Visst det är trevligt men man behöver inte ha mer än 10-12 grader under vintern.

Det var det som kom fram just nu iaf. Det finns fler
Såhär ser min ansträngning ut, än så länge .. Har inte satt på el-elementen som brukar stå på 19 grader året om, och har stängt av golvvärme i hall och badrum. Har tjatat lite på kidsen och frugan att duscha kortare, och badkaret är bara att glömma. September ser ut att landa under 600 kWh ...
 
  • Webbsideskärm med diagram som visar en persons minskade elförbrukning över ett år, med betoning på september månad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Detta med effektbrist har dom stora nätbolaget vetat om i sedan 2014 då Miljöpartiets styrelsemedlemmar i Vattenfall direkt stoppade nybyggt av Ringhals 5 och 6 som var under planering och redo för upphandling dessutom var R1 och R2 helrenoverade för 10- tals miljarder för att kunna köras 30-50 år till.

När sedan Miljöpartiet lyckades stänga Oskarshamn O1 och O2 där O2 var helt nybyggt förutom byggnader och reaktorkärlet för drygt 8,5 miljarder kronor, när man var klar så säger Tyskarna att lägg ner starta inte!

Nu blev det bråttom för elnätsägare hur löser vi kommande effekt brist? Skall man som i USA Västkust stänga ner ett län åt gången?
För syd Sverige, 1 timma i Skåne nästa timma Halland nästa Småland/Blekinge för att åter till Skåne!
Det är nu man kommer upp med den smarta idéen att byta alla elmätare, tidigare var de bara dom med solel som fick nya mätare.
Den ny elmätaren har en ny funktion som gör att nätägaren kan stänga av elen till enskilda förbrukare med sina datorer om effekten inte räcker till! T.ex. var 3:e lägenhet/villa i 1 timma för at nästa timme stänga för grannen i stället
.
Leif i Skåne
 
Redigerat:
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Lokalproducerad el? Pratar du mat så är vi väl självförsörjande på ägg, morötter och havre i det här landet.... Men det kan man ju leva på...

Jag vill höra hur de olika priserna ska fungera... Det är ganska tunnsått med förslag som verkar fungera i verkligheten...
29934"]Lokalproducerad el? Pratar du mat så är vi väl självförsörjande på ägg, morötter och havre i det här landet.... Men det kan man ju leva på...

Jag vill höra hur de olika priserna ska fungera... Det är ganska tunnsått med förslag som verkar fungera i verkligheten...[/QUOTE]

Lokalproducerad mat menar jag och det finns väldigt mycket mer än det du nämnde. Förstår att kaffe och choklad importeras men det är solklart att vi kan minska importen. Viktigt ur säkerhet också (och inte bara miljö, koll på gifter, mognare frukt och grönsaker och gynna svenska bönder).
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
jonas.o jonas.o skrev:
29934"]
Lokalproducerad mat menar jag och det finns väldigt mycket mer än det du nämnde. Förstår att kaffe och choklad importeras men det är solklart att vi kan minska importen. Viktigt ur säkerhet också (och inte bara miljö, koll på gifter, mognare frukt och grönsaker och gynna svenska bönder).
Jo, det är jättebra med lokalproducerat, där är vi inte oeniga... Men det enda vi (idag) har tillräcklig inhemsk produktion av, är de tre livsmedel jag nämnde...
Det kommer alltså bli några rätt tråkiga år tills produktion kommer igång, och alla saker (förutom ägg, havre och morötter) kommer att bli dyrare.. Vissa saker går inte att producera i Sverige ens med den bästa av viljor...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Riv vattenkraftverken i så fall.

Då tittar jag hellre på lax som leker i levande forsar.
Att riva/lägga ner fullt fungerande elproduktionsanläggningar för att vissa så önskar politiskt eller för du hellre kikar på fisk än att ha kvar en livskraftig industri och arbeten
och välfärd i Sverige är helt orimligt.
Nedläggning har redan genomförts i Barsebäck och Ringhals och resultatet avskräcker de flesta tänkande människor.
Detta som du framför är en genuint dålig idé @Jaggatagga, du får helt enkelt flytta till en national älv om du vill kika på lekande lax, vi andra behöver ha el.
 
  • Gilla
Tubes och 3 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Då upprepar jag det jag nyss skrev;

Om du byter ur ordet ”eleffekt” i min text, som du citerar, till ”brist på eleffekt som säljs till ett lägre pris på elmarknaden”, blir det bättre då?

Eftersom denna tråd avser att hjälpa elkunder inför den stundande vintern så avser jag att avsluta vår dialog i ämnet här. :)
Då upprepar jag det jag skrev nyss: Nej.
 
F fribygg skrev:
Att riva/lägga ner fullt fungerande elproduktionsanläggningar för att vissa så önskar politiskt eller för du hellre kikar på fisk än att ha kvar en livskraftig industri och arbeten
och välfärd i Sverige är helt orimligt.
Nedläggning har redan genomförts i Barsebäck och Ringhals och resultatet avskräcker de flesta tänkande människor.
Detta som du framför är en genuint dålig idé @Jaggatagga, du får helt enkelt flytta till en national älv om du vill kika på lekande lax, vi andra behöver ha el.
Du missuppfattar inlägget du klippt ut från.
 
Hej

Det är en nackdel att de flesta av oss har en väldigt grov redovisning av hur den elkraft vi köper (antalet kWh) är fördelad i hushållet. Vi får en elräkning som gäller förra månaden utan uppdelning på hur den används i hushållet.

Många baserar värme och varmvatten på elkraft, och då är dessa två oftast de största utgiftsposterna. Kan man t.ex. ersätta elvärme med att elda en brasa, allt oftare, så brukar det synas på elräkningen. Men har man ingen bra separatmätning av el för uppvärmning då är det svårt att få en direkt återkoppling av insatserna. Att eldningen har en betydelse.

Har man en luftvärmepump då minskar man elenergin (kWh) som används över året. Men luftvärmepumpen minskar tyvärr inte maxeffekten de kallaste vinterdagarna, för de som har direktel som stödvärme.

Kan man stödja en luftvärmepump med annan värmekälla än direktel som stödvärme så minskar toppeffektbehovet.

Kan man sätta en elmätare på sin luftvärmepump och sedan notera temperatur och effekt/energibehov (kW/kWh) då kan man lära sig en hel del och sedan jämföra med dagar då man eldar.

Att spara el utan en bra återkoppling av resultatet (i närtid) går naturligtvis, men det är för de flesta svårt att ”hålla ut” om resultatet inte syns tydligt eller långt efteråt.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Det är en nackdel att de flesta av oss har en väldigt grov redovisning av hur den elkraft vi köper (antalet kWh) är fördelad i hushållet. Vi får en elräkning som gäller förra månaden utan uppdelning på hur den används i hushållet.

Många baserar värme och varmvatten på elkraft, och då är dessa två oftast de största utgiftsposterna. Kan man t.ex. ersätta elvärme med att elda en brasa, allt oftare, så brukar det synas på elräkningen. Men har man ingen bra separatmätning av el för uppvärmning då är det svårt att få en direkt återkoppling av insatserna. Att eldningen har en betydelse.

Har man en luftvärmepump då minskar man elenergin (kWh) som används över året. Men luftvärmepumpen minskar tyvärr inte maxeffekten de kallaste vinterdagarna, för de som har direktel som stödvärme.

Kan man stödja en luftvärmepump med annan värmekälla än direktel som stödvärme så minskar toppeffektbehovet.

Kan man sätta en elmätare på sin luftvärmepump och sedan notera temperatur och effekt/energibehov (kW/kWh) då kan man lära sig en hel del och sedan jämföra med dagar då man eldar.

Att spara el utan en bra återkoppling av resultatet (i närtid) går naturligtvis, men det är för de flesta svårt att ”hålla ut” om resultatet inte syns tydligt eller långt efteråt.
En bra början kan vara att sätta energimätare (tex voltcraft) på alla relevanta eluttag. Med det och daglig koll på använd energi från elbolaget har vi mer än halverat kWh jämfört med förra året. Rolig sport numera. Vet dock inte hur roligt det kommer att vara i februari...

M Martin Lundmark skrev:
Hej

Det är en nackdel att de flesta av oss har en väldigt grov redovisning av hur den elkraft vi köper (antalet kWh) är fördelad i hushållet. Vi får en elräkning som gäller förra månaden utan uppdelning på hur den används i hushållet.

Många baserar värme och varmvatten på elkraft, och då är dessa två de största utgiftsposterna. Kan man t.ex. ersätta elvärme med att elda en brasa, allt oftare, så brukar det synas på elräkningen. Men har man ingen bra separatmätning av el för uppvärmning då är det svårt att få en direkt återkoppling av insatserna. Att eldningen har en betydelse.

Har man en luftvärmepump då minskar man elenergin (kWh) som används över året. Men luftvärmepumpen minskar tyvärr inte maxeffekten de kallaste vinterdagarna, för de som har direktel som stödvärme.

Kan man stödja en luftvärmepump med annan värmekälla än direktel som stödvärme så minskar toppeffektbehovet.

Kan man sätta en elmätare på sin luftvärmepump och sedan notera temperatur och effekt/energibehov (kW/kWh) då kan man lära sig en hel del och sedan jämföra med dagar då man eldar.

Att spara el utan en bra återkoppling av resultatet (i närtid) går naturligtvis, men det är för de flesta svårt att ”hålla ut” om resultatet inte syns tydligt eller långt efteråt.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Du missuppfattar inlägget du klippt ut från.
OT: det är möjligt, inlägget var ju inte tydligt och välformulerat.
Vi kan väl låta @Jaggatagga bemöta kritiken?
 
Som enskild elanvändare lär TS inte kunna sänka elpriset. Som enskild elanvändare kan TS definitivt sänka elkostnaden.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Energianvändningsdiagram som visar minskat elförbrukning från 1,103 kWh till 750 kWh under september.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

utan att ha gjort några drakoniska åtgärder har jag och familjen skrapat ihop till ett par pizzamiddagar.

bara en sån grej
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.