Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Man köper sig ändå bara något eller några få år av säkerthet i de flesta fallen. Jag tycker de som vill ha stabilitet i sin ekonomi och planerar för det ska få ha det om de vill. De betalar en premie för en försäkring helt enkelt. På de år man får på sig kan man göra nödvändiga förändringar så att det den dagen bindningstiden går ut ser bättre ut. Går bindningstiden ut nu har man haft minst ett år på sig att förändra situationen eller eventuellt sparat pengar för att klara vintern. Osäkerheten visar sig nu t.ex. i se4 genom att det är väldigt dyrt att binda elavtalet.
Samma här, vi har ett år kvar på vårt bundna elavtal och kommer att under detta år göra förändringar i huset för att minska elförbrukningen framöver.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
B Bogeymannen skrev:
Samma här, vi har ett år kvar på vårt bundna elavtal och kommer att under detta år göra förändringar i huset för att minska elförbrukningen framöver.
Är i ungefär samma sits själv. Bundet elpris genom kommande två vintrar, men vem vet hur det ser ut sen?
Ett litet krux är ju att det blivit rusning till, och därmed brist på, de "givna" åtgärderna.
Jag försöker tighta till energikonsumtionen lite lagom, och försöker lägga undan pengar för åtgärder våren 2024. Vilka som passar bäst då hoppas jag utkristalliserat sig tills dess.

/C
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det vi sparar ihop blir det solceller, styrning av värmepump mot nordpol, lite elmätare för uppföljning m.m
Jag kollar också efter styrning av bergvärmepump och varmvattenberedare Nordpool. Har du hunnit kolla på några lösningar?
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag kollar också efter styrning av bergvärmepump och varmvattenberedare Nordpool. Har du hunnit kolla på några lösningar?
Man kan väl på ett enkelt vis styra sin värmepump genom ett tidur som slår på och av under vissa tider om man är orolig för höga kostnader. Min värmepump har separat elmätare så jag kan se exakt vad just värmen (inklusive varmvatten) drar/kostar. Huvudmätaren ger ju totalen som jag får betala efter, dessutom har jag även separat mätare för garaget. Jag har "tjuvkopplat" min värmepump då går inte pumpen i onödan och värmer för kråkorna utan värmer bara då temperaturen passeras nedåt eller alternativt när elpriset är som billigast. Har man koll på vilka inställningar/teknik som behövs går detta att fixa. Ett tips.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag kollar också efter styrning av bergvärmepump och varmvattenberedare Nordpool. Har du hunnit kolla på några lösningar?
Lutar åt ngenic trots månadskostnad. Men vilken lösning som helst som manipulerar signalen från utegivaren duger för mig.
 
N Nordsjö skrev:
Man kan väl på ett enkelt vis styra sin värmepump genom ett tidur som slår på och av under vissa tider om man är orolig för höga kostnader. Min värmepump har separat elmätare så jag kan se exakt vad just värmen (inklusive varmvatten) drar/kostar. Huvudmätaren ger ju totalen som jag får betala efter, dessutom har jag även separat mätare för garaget. Jag har "tjuvkopplat" min värmepump då går inte pumpen i onödan och värmer för kråkorna utan värmer bara då temperaturen passeras nedåt eller alternativt när elpriset är som billigast. Har man koll på vilka inställningar/teknik som behövs går detta att fixa. Ett tips.
Bryter du strömmen till hela pumpen? Ogillar sådana lösningar. Då kör jag hellre ett piggtback-system…
 
N Nordsjö skrev:
Man kan väl på ett enkelt vis styra sin värmepump genom ett tidur som slår på och av under vissa tider om man är orolig för höga kostnader. Min värmepump har separat elmätare så jag kan se exakt vad just värmen (inklusive varmvatten) drar/kostar. Huvudmätaren ger ju totalen som jag får betala efter, dessutom har jag även separat mätare för garaget. Jag har "tjuvkopplat" min värmepump då går inte pumpen i onödan och värmer för kråkorna utan värmer bara då temperaturen passeras nedåt eller alternativt när elpriset är som billigast. Har man koll på vilka inställningar/teknik som behövs går detta att fixa. Ett tips.
Vi har en IVT Greenline HT Plus E11 från 2005 men tillverkaren avråder starkt från att använda "hård" frånkoppling via brytare. De flesta modellerna från IVT har dock modbus och separata ingångar för styrning av VV och värmeproduktion.

S Styrman_jansson skrev:
Lutar åt ngenic trots månadskostnad. Men vilken lösning som helst som manipulerar signalen från utegivaren duger för mig.
Ngenic ligger på min lista också. Vårt fastprisavtal löper ut i november så jag lite tid att spela på men tänkte försöka bestämma mig inom ett par veckor.
 
A
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Man köper sig ändå bara något eller några få år av säkerthet i de flesta fallen. Jag tycker de som vill ha stabilitet i sin ekonomi och planerar för det ska få ha det om de vill. De betalar en premie för en försäkring helt enkelt. På de år man får på sig kan man göra nödvändiga förändringar så att det den dagen bindningstiden går ut ser bättre ut. Går bindningstiden ut nu har man haft minst ett år på sig att förändra situationen eller eventuellt sparat pengar för att klara vintern. Osäkerheten visar sig nu t.ex. i se4 genom att det är väldigt dyrt att binda elavtalet.
Jag har mina avtal bundna också.
Men om mina avtal hade gått ut nu så hade jag varit en stor förlorare. Bland många som har bundit så kommer deras avtal att gå ut i år eller nästa år. Du tänker bara från ditt eget perspektiv men du är trögfattad .
 
Bengt1964 skrev:
Jag har mina avtal bundna också.
Men om mina avtal hade gått ut nu så hade jag varit en stor förlorare. Bland många som har bundit så kommer deras avtal att gå ut i år eller nästa år. Du tänker bara från ditt eget perspektiv men du är trögfattad .
Oj, vad du tar i.

Jag tror du missuppfattade mitt inlägg. Det var ett svar till någon som ville ta bort fasta avtal. Det vill inte jag. Jag är för att folk ska kunna planera sina kostnader som du gjort.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
A
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Oj, vad du tar i.

Jag tror du missuppfattade mitt inlägg. Det var ett svar till någon som ville ta bort fasta avtal. Det vill inte jag. Jag är för att folk ska kunna planera sina kostnader som du gjort.
Ja, men fortfarande så kommer alla binda på olika perioder. Du binder nu, någon nästa år, någon om tre år och vissa kör rörligt.
När krisen kommer så drabbas de som har rörligt och de som har avtal som löper ut.
Hade det inte varit bättre om alla fick hjälpa till att sänka inflationen?
 
Bengt1964 skrev:
Ja, men fortfarande så kommer alla binda på olika perioder. Du binder nu, någon nästa år, någon om tre år och vissa kör rörligt.
När krisen kommer så drabbas de som har rörligt och de som har avtal som löper ut.
Hade det inte varit bättre om alla fick hjälpa till att sänka inflationen?
Nej, det tycker jag inte. Var och en får se om sitt eget hus. Har man varit förutseende så och bundit får man det bättre än de som inte gjort det just nu. Man har med största sannorlikhet redan varit förlorare i hur många år som helst.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
Bengt1964 skrev:
Hade det inte varit bättre om alla fick hjälpa till att sänka inflationen?
Det är naivt att tro att inflationen började vid årsskiftet med att elen, de fossila bränslena och sedan maten blev dyrare.
Det är så dags nu att komma och gnälla om inflation (eller höja reporäntan om man heter Stefan). Inflationen tog fart redan när vi fick rekordlåga räntor, det blev superbilligt att låna pengar och fastighetspriserna sköt i höjden tillsammans med hushållens skuldsättning. Och som lök på laxen en massa coronastöd som ökade penningmängden.

Att redan överbelånade personer ska få höjda räntor kallar inte jag för att hjälpa till med att stävja inflationen. Det lär inte göra någon nytta nu.
 
  • Gilla
Kristian Ask och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det som .... förbryllar mig lite är pressens förväntningar på inflationen. Pressen blir förvånad över att inflationen är fortsatt hög. Men, allt annat vore ju jättekonstigt.

Inflation mäts på årsbasis, och de flesta prisökningar är väl ändå en enkelriktad historia. När priset på en vara väl stigit så kommer det att vara fortsatt högre, med några undantag som el och bensin. Så. Om vi nu hade ett "hack i kurvan" i våras på ~10%, så kostade alltså en vara 110 kr som tidigare kostade 100 kr. Det där hacket på +10% runt påsk kommer ju ofelbart då släpa med inflationssiffrorna i 12 månader? Varan kommer kosta 10 kr mer än året innan ända till påsk 2023. Om det bara var ett hack i kurvan så kommer ju nu inflationen vara 10% till påsk, och då plötsligt sjunka igen. Det vore ju jättekonstigt om inflationen plötsligt sjönk nu. Det skulle ju innebära att säljarna plötsligt ångrade sig och kraftigt sänkte alla priser.
Att inflationen sjunker betyder ju inte att priserna går der, bara att dom ökar långsammare.
Negativt inflation (deflation) däremot, då sjunker priserna, men det skapar en massa annan oreda...
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Att inflationen sjunker betyder ju inte att priserna går der, bara att dom ökar långsammare.
Negativt inflation (deflation) däremot, då sjunker priserna, men det skapar en massa annan oreda...
Precis. Om inflationen skulle gå ner till 0% imorgon så kommer dagens priser bestå (och det kommer ta ett tag innan löner m.m. kommer ikapp).

Kanske är det enklaste sättet att hjälpa medelsvensson just nu att få bukt med elpriserna. Jag tror det finns större möjligheter att sänka medelpriset där än på t.ex. mjölk.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Att inflationen sjunker betyder ju inte att priserna går der, bara att dom ökar långsammare.
Negativt inflation (deflation) däremot, då sjunker priserna, men det skapar en massa annan oreda...
Vi är helt överens.

Edit: men som @Styrman_jansson skrev. Om alla priserna fryses idag och stod still så skulle ju inflationen på årsbasis sakta sjunka i ett år framåt. Nästa månad skulle siffran bara vara marginellt lägre än idag och samma sak nästa månad. Det verkar inte den genomsnittlige journalisten (eller Svensson för den delen) begripa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.