Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
ja. Har de råd att betala mer så ska de ju göra det. Tycker jag. Iallafall om vi pratar om ett stöd. Långsiktigt behöver systemet göras om ifrån grunden för att alla ska kunna få en rimlig prisnivå. Exempelvis förstatliga, sätta fast pris på försäljning och dra oss ur den fria marknaden på el. Men just nu pratar vi ju om ett stödsystem för de som har behov. Det ska väl främst riktas till de som förlorar allt pga detta, företag framför allt.
Så klart vi måste rädda företag och familjer/personer som riskerar att gå i KK, men jag tycker inte att höginkomsttagare ska betala mer än den breda massan som klarar av ekonomin trots de sjuka priserna, som avvecklingen av kärnkraften och den internationella elhandelsbolag har bidragit till. Elmarknaden måste rättas till.
Tycker snudd på att vi kan få EU bidrag för energin, då vi bor i ett så kallt land och behöver värma våra bostäder mera, samt att vi har en glesbygd som behöver energi för extra långa transporter.
 
Redigerat:
Lill72 Lill72 skrev:
Du vill alltså begränsa vad individen gör med sina privata pengar?
nej nej. Det vill jag inte. Men om vi pratar om att alla ska få lika så ska man naturligtvis inte kunna köpa bättre. Då är det ju inte lika längre. Antingen är det så, eller så går man på individnivå och hjälper de som behöver och låter de som har pengar köpa sig ett bättre liv. Det är den vägen vi valt i sverige - social rättvisa. Inte rättvisa i kronor och ören.
 
Inget parti har ens yppat ett förslag om ett inkomsttak på föreslagna högkostnadsskydd av elpriser. Just saying.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
men ska det då vara lika åt andra håller i de fallen du tar upp alltså? Att rika personer inte får sätta sina barn i privatskola, eller köpa plats på en privat vårdklinik? Då är det ju rättvist åt alla håll.
Så förutom att de "rika" ska betala betala högre skatt ska de heller inte få köpa något som de "fattiga" inte har råd med;)

/Krille
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 5 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Undrar vem som tycker synd om sig själv? Om du syftar på mig så vill jag inte ha några pengar alls utan vet att välfärden behöver rustas upp ordentligt om vi ska ha fler poliser tillhörande utrustning, fler sjukvårdsplatser modernare analysmaskiner, mediciner, bygga fler skolor ( skolböcker, datorer m.m) och äldreboende, med mer personal och ta bort karensdagen för dem som arbetar nära med barn och gamla!

Men visst jag har påpekat att alla drabbas av alla höjda priser inte bara husägare och förstår inte varför vi inte i så fall har matsubventioner om vi ska vara konsekventa.

Antingen kommer de husägare med låg inkomst få en ordentlig slant från staten eller så kommer alla husägare få en liten symbolisk summa. Vad väljer ni?
Du förstår alltså inte skillnaden mellan höjningar på kanske 500-1000 procent den här vintern och maten som ökar 20 procent? Inflationen har vi skapat själva den senaste åren genom att trycka pengar och gemene man har med dessa konsumerat som aldrig förr, underklass medelsvensson och överklass. Elpriser är något helt annat det är dels politiskt skapat och beroende av vår omvärld.
Hoppas du förstår skillnaden, vilket inte verkar vara självklart, utöver det faktum att denna tråd handlar om elpriset och eventuellt stöd.
 
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Men om vi pratar om att alla ska få lika så ska man naturligtvis inte kunna köpa bättre
Alla ska givetvis få lika när det gäller skattesubventioner, om man sen vill köpa sig något annat för sina egna skattade pengar så är det upp till individen.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
jo det är väl så de flesta bidragssystemen i sverige är utformade. A-kassa och socialförsäkring exempelvis.
Nej, denflesta gäller för samtliga medborgare, barnbidrag, föräldrapeng etc. Bostadsbidrag, soc mm mm är för de absolut fattigaste i vårt land, vilket är väldigt bra.
Detta är inte ett direkt bidrag, det är ett stöd som görs för en felfördelad skatteintäkt. Mkt av svenska kraftnäts enorma intäkter görs genom överföringarna, hela systemet är uppenbarligen felkonstruerad då vi kan ha 1kr i norr och en liten bit därifrån 8kr per kWh. Detta är en nödlösning för att det inte skall gå åt skogen för den stora majoriteten av befolkningen. De 1 procent rika spelar ingen roll i sammanhanget.[/QUOTE]
 
  • Gilla
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Så förutom att de "rika" ska betala betala högre skatt ska de heller inte få köpa något som de "fattiga" inte har råd med;)

/Krille
det var skrivet som en fråga. Du ser ju själv hur absurt det är. Vi kan inte dela glassen med linjal som när man var barn. Klart rika ska få göra vad de vill. Men om pengarna inte räcker till alla, och det gör dom inte, så måste man prioritera de som annars inte klarar sig. Alternativet är att även denna vinter subventionera för alla, och gräva inflationen djupare.
Klart det hade varit asgött om alla bara kunde få billigare el, men det är en utopi i minst 15 år till.
 
R Rkarlsson skrev:
Jag ser alltid ett problem att straffa de som betalar mest i skatt.

Nej jag tycker inte att man ska undanta miljonärer som arbetar oftast mer än många andra. Inte på just eldelen eller heller den delen med mat.

Men jag tycker absolut att bidraget till se1-2 var vansinne där vissa "tjänade" på att förbruka mer.

Då tillhör jag inte medelklassen om man vill använda sånt, utan ligger under. Men har troligtvis de lite bättre än många med mer pengar.
Gjorde du möjligtvis en sån där tankevurpa nu?
Jag skulle vilja påstå att väldigt många fler personer i elområde 3 & 4 som gick vinnande ur förra vintern.
Varför? Jo för att ca 11%, därikring, av Sveriges befolkning bor norr om Gävle, och det är där efter omkring som elområde 2 börjar, inte jätte exakt men det duger, och i elområde 3 & 4 så har omkring 30 % (alltså fler personer än som bor i hela Norrland) fast elprisavtal, så jag skulle påstå att det var ett större problem med vem som fick ersättning istället för vart.
 
Förhoppningsvis får vi alla lindrigare elpriser nu när Tyskland börjar köpa gas från Förenade Arabemiraten.
 
  • Gilla
Pjer Polanski
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Förhoppningsvis får vi alla lindrigare elpriser nu när Tyskland börjar köpa gas från Förenade Arabemiraten.
Ja, hoppas de köper mycket!
Undrar bara hur stor volym man kan få hem via fartyg (som jag antar det är), jämfört med vad de planerade att de skulle köpa från Ryssland?

/C
 
R Rkarlsson skrev:
Jag ser alltid ett problem att straffa de som betalar mest i skatt.

Nej jag tycker inte att man ska undanta miljonärer som arbetar oftast mer än många andra. Inte på just eldelen eller heller den delen med mat.

Men jag tycker absolut att bidraget till se1-2 var vansinne där vissa "tjänade" på att förbruka mer.

Då tillhör jag inte medelklassen om man vill använda sånt, utan ligger under. Men har troligtvis de lite bättre än många med mer pengar.
Vilket skitsnack. Att de skulle arbeta mer än gemene man. Trött när folk ursäktar rika människor med att de skulle jobba mer än andra och därmed förtjänar mer än andra.
 
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Idag i Sverige beskattas redan en med hög inkomst mer än den med låg inkomst. Dels innebär kommunalskattesatsen att den med högre lön betalar mer i kronor och ören. Sen utöver det så läggs det ytterligare 20% i statlig skatt över ett visst belopp, och sen ytterligare 5% i nästa steg i inkomstskalan.
Det innebär att de här "rika" som är så hatade bland vänsterfolk är de som faktiskt betalar sjukvård, skola, barnomsorg, bidrag etc. till de som har låg inkomst. Hur många skulle satsa 5-10 år extra i skolan om det sen inte lönar sig i form av högre levnadsstandard? Sverige hade blivit ett u-land rent kunskapsmässigt. Att tycka att elpriser ska vara högre för de som har hög inkomst än de med låg är lika snedvridet som att anse att vi ska ha differentierade bränslepriser, matpriser, etc.
Nu räddar ju de rika samhället genom att få mer bidrag?
 
S Selma 80 skrev:
Vilket skitsnack. Att de skulle arbeta mer än gemene man. Trött när folk ursäktar rika människor med att de skulle jobba mer än andra och därmed förtjänar mer än andra.
Men jag skulle vilja ha en definition på vad "rik" är...
För mig är en rik person/hushåll någon som inte behöver tänka på utgifter och leva ett bekvämt bra liv utan att behöva fundera på om man har råd med något och kan resa, renovera kök och ha flertalet boenden.

Det är väldigt få personer i Sverige som hör dit.

När andra här i tråden slänger sig med "rika" verkar de syfta på dyra villor (över 4 miljoner har nämnts) vilket skulle göra alla villaägare i Stockholm till "rika".

Sen verkar det vara allmänt ok för dessa "rika" att de måste sälja tillgångar och sälja sina villor medan de "fattiga" ska få bidrag och statssanktionerade bonusar för att kunna bo kvar...?
 
  • Gilla
MiaV och 5 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Ja det kan de lycka till med, det är kris i hela världen och runt ekvatorn kan man snart inte. bo
Finns väl en anledning till att miljonärer är miljonärer. Var nu glad för du är lite pessimist. Vi har en cykeltillverkare som drog tillbaka produktionen till vårt land. Kanske vi har tur att fler tänker likadant om "subventioner" vill gynna företagen.
(du vill inte det)
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.