ullberg
Jag har sen kanske 10 år skivor från just stocksundet, kanske lite originella personer som driver (drev då iaf) men jag tycker inte bakåtsträvande, utan snarare framåt och med bra kunskap om sina produkter.

jag har ingen hård data som kvantifierar en förbättrad isolering (har för mig at jag försökte mäta med värmekameran när jag satte in dem men fick inte riktigt till det om jag minns rätt) - men upplevelsen är att det blev märkbart bättre komfort / mindre kallras så för den lilla investeringen var det lätt värt det. Visst var det en del jobb men helt ok imho

/U
 
  • Gilla
omdirigerad och 2 till
  • Laddar…
Har kommit fram till att det handlar om ca 30 min per fönster, och pengarna i storleksordningen 3000 inkl lister. Så det är ju väl värt en chansning tycker jag.
Framförallt att jämna till innetempen och minska kallras som du säger. Nu när vinterns uppvärmning kommer att bli lite av/på beroende på timpriset.
Som en bonus blev det mycket tystare, man hör inte getingarna som flyger in under taket längre. Och vägen 30 m bort stör inte heller.
 
  • Gilla
omdirigerad och 2 till
  • Laddar…
Huggit upp ett arbetshål i kanalen där jag har tänkt ha en vedspis. Operation Laga Skorsten har inletts.

Cirka två meter ned från skorstenens topp har det rasat lite stenar, där gör jag hål nummer två.

När (om) jag får till det blir det glidgjutning senare.
 
  • Arbetshål upphugget i en vitmålad vägg för installation av vedspis och reparation av skorsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sinuslinus och 4 till
  • Laddar…
ullberg
pjgb pjgb skrev:
Som en bonus blev det mycket tystare, man hör inte getingarna som flyger in under taket längre.
visst är det härligt när man får en chans att prokastinera! Har inte kopplat det men innan jag satte in dessa skivor var jag uppe på vinden och rensade getingbon någon gång per år, speciellt de som var byggda i isoleringen (kanske det senare snarare är bin)- men nu lever jag i en skön ovisshet, jag väljer att tro att de inte länge bygger några bon, för det kan väl aldrig vara så att det bara är så att jag inte hör dem längre ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
visst är det härligt när man får en chans att prokastinera! Har inte kopplat det men innan jag satte in dessa skivor var jag uppe på vinden och rensade getingbon någon gång per år, speciellt de som var byggda i isoleringen (kanske det senare snarare är bin)- men nu lever jag i en skön ovisshet, jag väljer att tro att de inte länge bygger några bon, för det kan väl aldrig vara så att det bara är så att jag inte hör dem längre ;)
Två vita, moderna hörapparater mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Jag har sen kanske 10 år skivor från just stocksundet, kanske lite originella personer som driver (drev då iaf) men jag tycker inte bakåtsträvande, utan snarare framåt och med bra kunskap om sina produkter.

jag har ingen hård data som kvantifierar en förbättrad isolering (har för mig at jag försökte mäta med värmekameran när jag satte in dem men fick inte riktigt till det om jag minns rätt) - men upplevelsen är att det blev märkbart bättre komfort / mindre kallras så för den lilla investeringen var det lätt värt det. Visst var det en del jobb men helt ok imho

/U
Anekdotisk bevisföring har oförtjänt dåligt rykte. Tack för ditt perspektiv, ska kika vad det kan innebära att genomföra här hemma.
 
richardtenggren
Känns som jag inte kommit någon vart i helgen, men har riktat bjälklaget, isolerat, lagt lite golvspån, rivit den sista delen av innertaket/glespanelen från det ursprungliga huset, rivit och byggt upp en provisorisk vägg till det nya badrummet (som har lägst prio).
Så nu finns bara 80% av regelstommen, bjälklaget, takstolarna och grunden kvar av vad vi köpte från början :p
 
  • Renoveringsarbete med isolerat bjälklag, golvspån och provisorisk vägg i ett rum under ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med bjälklag och isolering i tak, golvspån och provisorisk vägg i ett hus under ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med nyriktat bjälklag, delvis isolerat golv och provisorisk vägg i ett hus under ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TorOdd och 8 till
  • Laddar…
Evighetsprojektet fortsätter, men idag var ändå lite trevligt när det börjar kännas som någon form av återställning...

Nyinstallerad hängränna på nyrenoverad byggnadsfasad under mulet himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min sambo har målat denna, nu är den på plats.

Nyinstallerad hängränna på ett träbeklätt hus med stegar under, mot en himmel med solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Testade att få upp lite hängränna, men började den passande nog regna, och mörkret var nära, så jag plockade ihop och gick in. Regnet? Nä, det kom inte mer än några få droppar... Men redan konstaterat att rännan ska flyttas lite högre upp.
 
  • Gilla
TorOdd och 5 till
  • Laddar…
Jag har jagat lite elbovar. Två uppvärmda toalettsitsar drog runt 40W var och är nu avstängda. Ett bubbelbad på standby förlorade strömmen och bastun stod tydligen på (dock med nedvriden termostat så jag vet inte om den drog någon el egentligen. Cirkulationspumpen till värmesystemet drar 180W kontinuerligt, men den behövs ju nu. Däremot kan det tyckas varit 130 rätt onödiga kWh/månad hela sommaren. Huset drar fortfarande orimligt mycket ström och det är tydligt att jag behöver gå igenom det här lite grundligare.
 
  • Gilla
TorOdd och 6 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Jag har jagat lite elbovar. Två uppvärmda toalettsitsar drog runt 40W var och är nu avstängda. Ett bubbelbad på standby förlorade strömmen och bastun stod tydligen på (dock med nedvriden termostat så jag vet inte om den drog någon el egentligen. Cirkulationspumpen till värmesystemet drar 180W kontinuerligt, men den behövs ju nu. Däremot kan det tyckas varit 130 rätt onödiga kWh/månad hela sommaren. Huset drar fortfarande orimligt mycket ström och det är tydligt att jag behöver gå igenom det här lite grundligare.
Bra initiativ.
Det har alltid varit helt normalt i mina kretsar att stänga av cirkulationen i början på juni och starta den på nytt i slutet av augusti.

Själv har jag hållit på och riggat om en 50 år gammal oljepanna för vedeldning den här helgen. Mest med material från skroten. Samma panna fanns nämligen i vedeldat utförande.
 
  • Gilla
Lille Lars och 2 till
  • Laddar…
omdirigerad omdirigerad skrev:
Hur kommer det bli runt fönstren? Ser ut som att skåpen redan täcker för. Kommer ni åt att fodra osv? (..och att öppna fönstren ens? Bilderna kanske förvirrar mig på nåt sätt? :))
Såhär blir det med handtagen, bänkskivan ska på såklart o kommer gå lika långt ut.
Inte optimalt men kommer funka!

Närbild av ett metallhandtag på en skjutdörr intill en osatt bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
omdirigerad och 1 till
  • Laddar…
S
Lexington Lexington skrev:
Såhär blir det med handtagen, bänkskivan ska på såklart o kommer gå lika långt ut.
Inte optimalt men kommer funka!

[bild]
Jag skulle satt något annat än spånskiva där i hålet. Förr eller senare när det bli fuktigt eller blött där så sväller spånskivan och det är jobbigt att byta ut de där bitarna när de är inbyggda.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag skulle satt något annat än spånskiva där i hålet. Förr eller senare när det bli fuktigt eller blött där så sväller spånskivan och det är jobbigt att byta ut de där bitarna när de är inbyggda.
Kommer som sagt bänkskiva ovanpå, och en kant som går upp 50 mm, alla skarvar kommer dessutom fogas och sågsnittet kommer tätas med silikon!
Det ska nog hålla!
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Tog mig upp på vinden och etablerade min arbetsplats (osb-skiva ovanpå råsponten tillkom) för Operation laga skorsten. Såg snabbt att det buktade ut lite puts som spruckit på skorstenen. Det fick bli min anfallsvinkel, och mycket riktigt, det var två lösa stenar innanför!

En bild är tagen nedåt, och en rakt fram. "Hyllan" i ena kanalen verkar bestå av stenar från den kollapsade mellanväggen.

Blir till att frigöra lite fler stenar och rensa kanalen, sedan försöka sig på en glidgjutning.
 
  • Arbetsplats på vind med OSB-skiva och utsikt över skorsten med sprucken puts och lösa stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insida av en skorsten med lösa stenar och sprickor i puts, synlig skada och behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild inuti gammal skorsten visar spruckna putsytor och lösa stenar, med sot och skräp runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TorOdd och 5 till
  • Laddar…
Gjutit fast avloppsrännan och borde därmed vara redo för gjutning. Har bokat in nästa onsdag, och måste bestämma vilken betong innan dess…”vanlig” s4 eller SKB :thinking:

Armeringsnät på byggplats med nyligen gjuten avloppsränna, redo för kommande betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TorOdd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.