Satte mätning på min Acetec sorbtionsavfuktate.
Den drar 8 kWh per dygn trots att jag har en extra regulator som skall stänga av då innanför säkra intervallet för temperatur / fukt.
Det blir ju minst 1000 kr per månad med nuvarande elpris !
Vad göra? Törs man ha 80% 15 grader när man har täckta ventiler o plast på golvet?
Kan man sätta en enkel utsugsfläkt på vintern då avfuktningen är mindre kritisk?
Annars kanske gå över till timpris o bara köra på natten.
 
  • Gilla
Jörgen63 och 4 till
  • Laddar…
Testa att öppna ventilerna och köra helt utan fläkt ett tag och bevaka. På vintern kanske det går utmärkt. Vem installerade fläkten, när, och varför ?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
nordlp nordlp skrev:
Satte mätning på min Acetec sorbtionsavfuktate.
Den drar 8 kWh per dygn trots att jag har en extra regulator som skall stänga av då innanför säkra intervallet för temperatur / fukt.
Det blir ju minst 1000 kr per månad med nuvarande elpris !
Vad göra? Törs man ha 80% 15 grader när man har täckta ventiler o plast på golvet?
Kan man sätta en enkel utsugsfläkt på vintern då avfuktningen är mindre kritisk?
Annars kanske gå över till timpris o bara köra på natten.
Timpris skulle jag nog inte gå till.

Jag har valt timpris. Men är ingen märkbar skillnad på natt vs dag. Däremot finns det vissa toppar som man ska undvika använda nåt och dalar där man ska slå allt igång.

Bor visserligen i SE1.
Graf över dagens elpris med toppar och dalar, visar högsta pris mitt i natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal graf från Tibber. Men såg ut såhär en gång. Dvs dyrast mitt i natten. Men oftast är det ungefär samma pris.

Det enda jag är glad för är billaddningen. Fick den billigare än vattenfall och halva priset på billaddning. Annars ångrar jag att jag inte band avtalet med 80 öre som vattenfall hade i juni månad.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Testa att öppna ventilerna och köra helt utan fläkt ett tag och bevaka. På vintern kanske det går utmärkt. Vem installerade fläkten, när, och varför ?
Tack för supersnabbt svar. Installerade själv efter att anticimex gratisbesiktning konstaterade viss påväxt.
när den går kommer jag till 74 % (Telldus mätare)
Bytte elementen nyss. Får testa att öppna ventilerna. Lite jobb, för jag satte plast med fogmassa som lim på all 10+ ventiler
 
  • Gilla
KristoferEs
  • Laddar…
Gaaah inte Anticimex! Jag får allergiska utslag när jag hör om deras krängare:(
 
  • Gilla
g2p3ihr och 30 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gaaah inte Anticimex! Jag får allergiska utslag när jag hör om deras krängare:(
Håller med. Vill minnas att jag tjänade 30 000 på att göra allt själv !! En dags jobb. Köpte avfuktaren från Ljungby Fuktkonttoll och dom supportade med tips.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
8kWh på ett dygn, det är 1/3 kW eller 333W. Det är en rimlig siffra.

Har du minskat körtiden och undersökt hur det påverkar luftfuktigheten? Jag kör min avfuktare i garaget under 6h varje natt numera och luftfuktigheten steg bara en aning av detta.

Huvudorsaken till att den går hela tiden är nämligen att den drar in ny fukt om den avfuktar utan att det är tätt (i mitt garage saknas fuktspärrar åt alla håll, men fukten kommer främst underifrån). På detta sätt kommer avfuktaren aldrig att få köra "färdigt". Ju större skillnad i fuktighet, desto snabbare så måste den köra igen.

Prova att sänka körtiderna, exempelvis med en timer och se hur fukthalten påverkas av detta.
 
  • Gilla
bola1963 och 1 till
  • Laddar…
Jag har en acetec 6a som jag kör till en vinkällare ovan mark i kalksten som suger fukt från marken, den kan nog jämföras med en krypgrund. Dessa avfuktare är enfas och därför väldigt enkla att styra. Jag gjorde ett test som verkar funka. Köpte en liten Plejd controller för några hundringar. Kör timpris och kör numera avfuktaren bara på natten mellan 00-06. Då drar jag ner till under 60rh sen stiger det under dagen till ca 70rh för att sedan bli natt o dras ner till 60 igen.
 
  • Gilla
AlexJ86 och 2 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jag har en acetec 6a som jag kör till en vinkällare ovan mark i kalksten som suger fukt från marken, den kan nog jämföras med en krypgrund. Dessa avfuktare är enfas och därför väldigt enkla att styra. Jag gjorde ett test som verkar funka. Köpte en liten Plejd controller för några hundringar. Kör timpris och kör numera avfuktaren bara på natten mellan 00-06. Då drar jag ner till under 60rh sen stiger det under dagen till ca 70rh för att sedan bli natt o dras ner till 60 igen.
Mer eller mindre exakt samma som jag gör. Samma tider, men jag styr via en zigbee-plugg istället.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag har en Corroventa absorptionsavfuktare i min grund under huset jag köpte förra året, så hade ingen aning om modell. Under hela sommaren har den gått 24/7, så jag bestämde mig för att börja med att byta filter för att se om den blev mer effektiv. Kröp ner i grunden för att kolla modell samtidigt som jag stängde av avfuktaren och tog med mig det gamla filtret. Beställde ett nytt, men sen var jag för lat för att installera nya filtret. Augusti kom och elpriset landade på 4.30kr/kWh. Glad att jag är lat, jag halverade nämligen elräkningen och fick bara betala 3000 istället för 6000. Är det rimligt att avfuktaren drar 600kWh per månad?! Den har en maxeffekt på 800W, vilket betyder att den går dygnet runt. Luftfuktighet på runt 80%. Behövs ens avfuktaren?
 
  • Gilla
Davidloge
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
8kWh på ett dygn, det är 1/3 kW eller 333W. Det är en rimlig siffra.

Har du minskat körtiden och undersökt hur det påverkar luftfuktigheten? Jag kör min avfuktare i garaget under 6h varje natt numera och luftfuktigheten steg bara en aning av detta.

Huvudorsaken till att den går hela tiden är nämligen att den drar in ny fukt om den avfuktar utan att det är tätt (i mitt garage saknas fuktspärrar åt alla håll, men fukten kommer främst underifrån). På detta sätt kommer avfuktaren aldrig att få köra "färdigt". Ju större skillnad i fuktighet, desto snabbare så måste den köra igen.

Prova att sänka körtiderna, exempelvis med en timer och se hur fukthalten påverkas av detta.
Tack. Testar att sätta en timer ! Går att göra med den
”Cleverio wifi Outdoor plug” jag just köpte. Det var den enda brytare / mätare jag hittade som klarade hög effekt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag har en krypgrund med balkar och platta av betong som hade en hög rf när vi flyttade in 2010. Blev rekommenderad att sätta in avfuktare. Det blev då Munters homedry. De installerade och stängde alla ventiler förutom en då den ska blåsa ut dålig och varmluft. Den drar väl ca 950w/h så det blir nästan 24kWh/dygn (SE4) ‍♂️. Har satt termostaten på lite över 55% men tänker att jag ska ner och sätta den på ännu högre %. Just nu har jag igång den endast under natten när priset är under 1kr. Frågan är om jag ens behöver ha igång den då jag sällan ser att det är över 70% rf i krypgrunden och inget organiskt material finns där.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
Helt otroligt! Nej du behöver mest troligt inte använda den med ditt betongbjälklag:(
 
  • Gilla
Incitament och 5 till
  • Laddar…
oosr ooskar skrev:
Den har en maxeffekt på 800W, vilket betyder att den går dygnet runt. Luftfuktighet på runt 80%. Behövs ens avfuktaren?
75% är den magiska siffran du ska under. Lär ju va något knasigt med grunden om du inte bor på ett träsk?

Kryp runt en blåsig dag och känn efter om det drar från något ställe? Eller om plasten släppt från marken osv. Gräv ett litet dike om det är slänt mot huset?
 
  • Gilla
Remus46 och 1 till
  • Laddar…
nordlp nordlp skrev:
Satte mätning på min Acetec sorbtionsavfuktate.
Den drar 8 kWh per dygn trots att jag har en extra regulator som skall stänga av då innanför säkra intervallet för temperatur / fukt.
Det blir ju minst 1000 kr per månad med nuvarande elpris !
Vad göra? Törs man ha 80% 15 grader när man har täckta ventiler o plast på golvet?
Kan man sätta en enkel utsugsfläkt på vintern då avfuktningen är mindre kritisk?
Annars kanske gå över till timpris o bara köra på natten.
Kondensavfuktare med stängda ventiler har en avsevärt lägre energiförbrukning.
 
  • Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.