M Mangaan72 skrev:
Steg 12

Idag kom en ny underleverantör/firma och monterade sista panelen, ganska kvick! Inte årets kallaste dag precis, gick åt mkt vätska för grabbarna! Men när kontrollmätning vid huvudbrytare skulle ske så var det ngt som var "knas" Ingen ström! Så någonstans i "slingan finns ett fel! Resan fortsätter. Har också fått besked att batteriet och växelriktaren skickas från lagret den 4 augusti.
[bild]
Steg 13

Har varit ute på sjön ett par dagar, men igår morse mailade jag Solcellen med frågan när felsökning på/ i "systemet" skulle ske! Fick svar på 20 minuter, att under V 31 kommer ett team o felsöker. Känns ngt diffust ngn gång under V 31. Men det är ju semestertider så det är väll ok. Och på fredag samma vecka ska batteri o växelriktare komma! Enligt prognos då, vi får se!
 
T Tommy Kokkarinen skrev:
Jag bor i Dalarna. Jag har kontakt med 6 till som beställt i höstas runt om i Sverige, som har det som jag eller inga paneler uppe. Vi håller på med en sammanställning av alla våra mailsvar och återkoppling från Solcellen. Dom andra ligger efter mig tidsmässigt!! Vi har en journalist som håller på med ett reportage om detta och vill ta del av infot från oss. Dom på Solcellen försöker att trissa upp priserna från offerterna med att dom erbjuder lite större effekt på panelerna med skälet att det slut på dom som offerterades. Pristillägget är långt över prisskillnaden på panelerna. Det ska bli kul att ha dig som referens som tidtabell med hur fort du blir klar med din anläggning. Vill du vara med i reportaget?.


Hej.

Jag beställde mina solceller med batteri 2021 i september. Installationen påbörjades i februari. Jag har allt material hemma men installationen är inte färdig. Senaste ursäkt var att elektrikern blev sjuk.

Jag har bokat en jurist för att ta upp mitt fall. Jag ska fråga om jag kan ta skadestånd för att inte fullfölja installationen. Jag har skickat flera mail utan svar.

Detta bolag är värdelös.

Jag rekommenderar inte solcellen.nu!
 
  • Gilla
Filbert och 1 till
  • Laddar…
M Mangaan72 skrev:
Steg 13

Har varit ute på sjön ett par dagar, men igår morse mailade jag Solcellen med frågan när felsökning på/ i "systemet" skulle ske! Fick svar på 20 minuter, att under V 31 kommer ett team o felsöker. Känns ngt diffust ngn gång under V 31. Men det är ju semestertider så det är väll ok. Och på fredag samma vecka ska batteri o växelriktare komma! Enligt prognos då, vi får se!

Steg 13

Har varit iväg en vecka. Under mån- fre V-31 skulle det kommit ett team och felsöka på mina paneler samt att jag igår skulle fått batteri och växelriktare. Inget av dessa 2 saker har hänt. Första gången som Solcellen inte har "levererat" vad de sagt i våran mejlkonversation. Får se vad som händer nästa vecka. Jag återkommer!
 
M Mangaan72 skrev:
Steg 13

Har varit iväg en vecka. Under mån- fre V-31 skulle det kommit ett team och felsöka på mina paneler samt att jag igår skulle fått batteri och växelriktare. Inget av dessa 2 saker har hänt. Första gången som Solcellen inte har "levererat" vad de sagt i våran mejlkonversation. Får se vad som händer nästa vecka. Jag återkommer!
Steg 14

Nu kl 15.00 kom "Team 1" de som monterade de första 22 panelerna för att felsöka i "slingan". Spännande o så vad som var felet! Återkommer med rapport!
 
Får dom felsöka varje panel eftersom det är seriekopplat. Missade dom att kolla att det kom ström fram till dosan efter installationen ?
 
T Tommy Kokkarinen skrev:
Får dom felsöka varje panel eftersom det är seriekopplat. Missade dom att kolla att det kom ström fram till dosan efter installationen ?
Vet ej hur de felsöker. Fick ju en panel förstörd i frakten o det visste ju inte första gänget när de kom för att monterade panelerna, de satte ju 22 st, det var den sista 23:e panelen i stapeln som var paj. Sedan kom ett nytt gäng o satte dit den sista, då mätte de o upptäckte att ngt var galet. Men nu har jag ström till ngn slags brytare. Nu väntar jag bara på batteri o växelriktare.
 
M Mangaan72 skrev:
Steg 14

Nu kl 15.00 kom "Team 1" de som monterade de första 22 panelerna för att felsöka i "slingan". Spännande o så vad som var felet! Återkommer med rapport!
Steg 15

Nu är det ström till brytaren! Väntar nu på batteri o växelriktare.
 
M Mangaan72 skrev:
Steg 15

Nu är det ström till brytaren! Väntar nu på batteri o växelriktare.
Steg 16

Har idag haft mailkontakt med Solcellen.nu. Batteri o växelriktare är försenat. Är inte förvånad med tanke på senaste dagarnas nyhetsrapporteringar på tv ang brist på "delar" rörande solceller. Men det gör inte saken bättre eller på ngt sätt roligare! Skittrist! Men det finns inte så mkt att göra just nu, Bara o ligga på o hoppas på ngn slags progression. Resan fortsätter! Just nu en trist sådan!
 
Ligger ungefär lika med dig med din installation. Panelerna är på taket väntar på batteri och växelriktare. Lite besviken är man att det är så dålig kommunikation med företaget, blir det föreningar varför inte skicka ett mail. Tänker montera solceller på taket till garaget också men kommer välja annat företag till den installationen. Kommer avråda att använda solcellen.nu till alla som jag känner som är i startgroparna till solpaneler. Företaget har sålt utan att säkra produkter, snabbt sätt att köra ett företag i botten.
 
B biotech skrev:
Ligger ungefär lika med dig med din installation. Panelerna är på taket väntar på batteri och växelriktare. Lite besviken är man att det är så dålig kommunikation med företaget, blir det föreningar varför inte skicka ett mail. Tänker montera solceller på taket till garaget också men kommer välja annat företag till den installationen. Kommer avråda att använda solcellen.nu till alla som jag känner som är i startgroparna till solpaneler. Företaget har sålt utan att säkra produkter, snabbt sätt att köra ett företag i botten.
Ja, kommunikation är inte deras starka sida! Trist att se "soltimmarna" flyga iväg.
 
Hade de varit min anläggning och de klantat sig så pass att de inte har spänning till brytaren hade jag garanterat krävt att de skulle redovisa vad som felat.. det är så pass enkel installation och ett glapp i kablaget riskerar fort att bli farligt - i värsta fall brand..

Man gör bara inte fel här.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
N Net4 skrev:
Hade de varit min anläggning och de klantat sig så pass att de inte har spänning till brytaren hade jag garanterat krävt att de skulle redovisa vad som felat.. det är så pass enkel installation och ett glapp i kablaget riskerar fort att bli farligt - i värsta fall brand..

Man gör bara inte fel här.
Så kan det vara, men som jag skrev i "ingressen" så är jag ju ingen expert. Så det känns ju skönt att du kan det här och förtydligar saker för mig! Så om det blir fler fel, kommer jag be att få en bättre beskrivning av det eventuella felet! Tack!
 
M Mangaan72 skrev:
Så kan det vara, men som jag skrev i "ingressen" så är jag ju ingen expert. Så det känns ju skönt att du kan det här och förtydligar saker för mig! Så om det blir fler fel, kommer jag be att få en bättre beskrivning av det eventuella felet! Tack!
 
T Tommy Kokkarinen skrev:
Hur går det med ditt projekt?
Stiltje! Känns rätt trist just nu! Väntar fortfarande på Batteri o Växelriktare! Hade kontakt med Solcellen 6 september, o enligt dem skulle det skickas grejor nu i fredags dvs den 23/9 och ska komma imorgon( måndag). Men som det känns nu, så litar jag inte riktigt på dem! Känns extra skitigt med tanke på hur mkt reklam de gör på ex Facebook, med löften 2,5 månads väntetid från offert till färdig anläggning! Har ju missat hela säsongen! Vet inte riktigt vad jag ska göra faktiskt! Kommer grejorna denna vecka som "lovat" så skulle det kännas lite bättre! Men resan fortsätter, jag skriver när ngt händer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.