Ska du lägga tätskiktfolie på golvet i badrummet?
 
oscarwww oscarwww skrev:
Ska du lägga tätskiktfolie på golvet i badrummet?
badrumsprojektet har fått vänta, i tvättstugan har jag bara gjort lokala tätskikt runt golvbrunnar. När det väl är dags för badrummet i källaren får man väl läsa på vad de senaste råden är kring detta - just nu är väl svaret nej vad jag vet.
 
MathiasS MathiasS skrev:
badrumsprojektet har fått vänta, i tvättstugan har jag bara gjort lokala tätskikt runt golvbrunnar. När det väl är dags för badrummet i källaren får man väl läsa på vad de senaste råden är kring detta - just nu är väl svaret nej vad jag vet.
Inget tätskiktfolie trots du isolerat golv? Råder delade meningar om detta
 
oscarwww oscarwww skrev:
Inget tätskiktfolie trots du isolerat golv? Råder delade meningar om detta
Det spelar förstås ingen som helst roll i ett utrymme där golvet inte är permanent blött.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det spelar förstås ingen som helst roll i ett utrymme där golvet inte är permanent blött.
Det jag funderar på i badrum i källare, om jag ska lägga enbart i dusch/badkar eller övriga ytor också
 
Råden är väl att har man ett isolerat golv (av modern konstruktion) så är det tätskikt som gäller, precis som om badrummet låg en våning upp
 
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Ja och ett renoverat källargolv med väggar som fortfarande står på blöt mark är i en gråzon. Jag tror att dubbla tätskikt på hela ytan är en större risk än att bara ha det i dusch och runt golvbrunnar. Speciellt i ett golv med golvvärme, det kommer alltid torka ut om det finns möjlighet (dvs inte instängt mellan två täta skikt).
 
  • Gilla
oscarwww
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja och ett renoverat källargolv med väggar som fortfarande står på blöt mark är i en gråzon. Jag tror att dubbla tätskikt på hela ytan är en större risk än att bara ha det i dusch och runt golvbrunnar. Speciellt i ett golv med golvvärme, det kommer alltid torka ut om det finns möjlighet (dvs inte instängt mellan två täta skikt).
Ja det ska så klart också då vara dränerat och isolerat på väggar också, det missade jag
 
Detta projekt lever ju faktiskt fortfarande, tro det eller ej.

Arbetet fortsatte med att få undan alla synliga rör och kablar. Allt flyttades in i bjälklaget. Många hål blev det.

Installation av el och VVS i bjälklaget med borr och rör synliga, samt en Bosch borrskruvdragare och eldragningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt som hängde i taket fick tillslut komma på rätt plats.....

Renoveringsprojekt där el- och vattenrör flyttats till bjälklaget med synliga hål och kopplingsbox i tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och där gammalt behövde skarvas med nytt fick det bli en kopplingsbox i taket som kan förses med läckagelarm.

Organiserat el- och rörsystem inuti bjälklag med kopplingsbox och märkta kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev tilloch med vatten i garaget med flöde nog för att förse 3-fas högtryckstvätten med vatten.

Instalation av vattenkran med blå skyddsrör för rördragning och hål i betongvägg, del av renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



...men tillslut kom alla rör för el, larm, nätverk, tappvatten och värme på plats och projektet kunde rulla vidare...

Rör och kablar omdragen inuti bjälklaget med kopplingsbox och väggfästen i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rör och kablar ordentligt indragna i bjälklaget under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Rätt ordentligt uppmärkt på väg in i elcentralerna och jag har tillochmed ett gruppschema nu, det har jag aldrig haft tidigare!

Grupperade elrör som passerar genom träbjälklag ovanför distributionspanelen i en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ulfben och 6 till
  • Laddar…
Nytt fönster på plats och nu kunde arbetet med väggar, dörrar och ytskikt påbörjas. Utrymmet från gröna dörren och bort till fönstret blir en groventre som är vår huvudsakliga ingång till huset, bara gäster går via ytterdörren.

Renoveringsarbete i rum med nytt fönster, byggmaterial, verktyg och grön dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I början på året så murades gamla dörren mot garaget igen och en dörr monterades i nya hålet....

Lågbyggda stenblock staplade på en pall i ett lastbilsflak, förberedda för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat garage med verktygstavlor och cyklar, synlig groventré mellan en grön dörr och ett nytt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nya rör för värmen i garaget också....

Installation av nya värmesystemrör på en betongvägg i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Brandklassad dörr mot garaget.

Nyinstallerad vit dörr i byggprojekt med exponerad mur och oskyddade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
landan81 och 5 till
  • Laddar…
Vänta... är det min källare du har fotograferat?

Jag fick en så oerhört stark känsla av deja vu.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Vänta... är det min källare du har fotograferat?

Jag fick en så oerhört stark känsla av deja vu.
Förhoppningsvis är det här hemma jag jobbar..... :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag har varit ganska flitig med detta senaste tiden så vi är inte i kapp tidsmässigt ännu.

I våras blev det också mellanvägg och ännu mer rör som kom på plats.Även en lätt vägg mot ytterväggen som blir ventilerad.


Renoveringsprojekt med nyinstallerade rör och stomme för mellanvägg i ett arbetsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isolerad vägg under konstruktion med metallstänger, isoleringsmaterial och rörgenomföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provar en dosa med utbytbara stosar etc, rätt trevliga.

Renoveringsarbete med nya rör och väggkonstruktioner i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


....och det var dessa rör, fd avstick för golvvärme och element som gör att jag nu bygger om hela värmesystemet. Gick inte att plugga på ett bra sätt på andra sidan väggen och det var andra saker som skulle fixas samtidigt så det ena ledde till det andra och vips så var alla rör mellan bergvp acktack och gv-fördelare borta.....

Konstruktion av mellanvägg med isolering, elrör och ombyggt värmesystem med synliga rör och kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Denna gång blev det spottar som inte kräver låda, sparar ju enormt med tid, så det var bara att dra lite rör och sedan skicka upp skivorna....

Renoveringsprojekt med osputsade väggar, en vit dörr, arbetsbänk och byggmaterial i ett ofärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innan jag kunde få hjälp med putsningen av väggarna behövde denna 3-4cm tjocka kaka tas bort. Gick inte att bila bort utan att slå sönder betonghålstenen, så jag skaffade en spårfräs och sågade spår över hela ytan. Jättekul.

Renoveringsarbete med borttagning av väggkaka, synliga spår i betong och en sopskyffel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillslut blev det vitt på väggarna och dags för finlir. Eftersom fönstret ger ett djävulskt släpljus var det läge att lära sig spackla som en kung.....så nu har jag levlat upp rejält på det området.....

Renoverat rum under konstruktion med elledningar ur taket och en stege, redo för ytterligare arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan infodring av fönstret, enkla former utan krusiduller, går snabbt nu när man gjort det några gånger.

Träskivor limmas och kläms ihop i en arbetsbänk med flera skruvtvingar i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En profilerad trälister ligger på en arbetsbänk, förmodligen skräddarsydd för byggprojektet som beskrivs i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Närgränsbild av kanten på en spacklad och slät väggskiva i ett underkonstruktionsområde, med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En spårfräs som skapar spår i ett trästycke på en OSB-skiva, arbetsytan täckt med träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Användning av överhandsfräs på en trälist fäst i ett skruvstäd på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och avslutningsvis, en av mellanvägarna till skjutdörrsgarderoberna. Limmad i golvet, skruvad i vägg och tak.

Hörndel av en gipsskiva-mellanvägg under konstruktion med verktyg och byggmaterial utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hit kom jag innan värmesystemspaniken tog över för ett par veckor sedan...
 
  • Gilla
Mr_marcus87 och 8 till
  • Laddar…
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Trådstart 2017

5 år senare.

;)
Näe 2006 gjorde jag första halvan av huset…..
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.