En liten lärdom när jag kollade förbrukningen för värmepumpen... Att blockera värme och varmvatten räcker inte om man har pool!

Poolen kommer fortfarande att tuffa på och värma. Man behöver lägga till blockera kompressor och tillskott också...
Inställningsmeny på värmepumpens display visar alternativ för att blockera kompressor och tillskott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Haha, fan det här ballade ju ur helt :)

Gjort en dashboard nu där jag kan styra hur många timmar jag vill att pumpen ska köra (som inställning till power saver) och direkt få feedback i grafen hur det kommer se ut mot nordpools priser för kommande dygn.

Dashboard graf med schedule för värmepumpstimmar och nordpools elpriser, anpassat för energibesparing.
 
  • Gilla
PatSig och 4 till
  • Laddar…
K kuse skrev:
Haha, fan det här ballade ju ur helt :)

Gjort en dashboard nu där jag kan styra hur många timmar jag vill att pumpen ska köra (som inställning till power saver) och direkt få feedback i grafen hur det kommer se ut mot nordpools priser för kommande dygn.

[bild]
Snyggt!

Glöm inte att lägga det på GitHub... ;)
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Liten recension nu då efter några dagars drift... Det verkar tuffa på bra och kan konstatera att varmvattnet håller tempen längre än jag väntade mig...

Gränssnitt för värmepumpsstyrning med kontrollinställningar, statusindikatorer och temperatur- och prisgraf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PatSig och 4 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Liten recension nu då efter några dagars drift... Det verkar tuffa på bra och kan konstatera att varmvattnet håller tempen längre än jag väntade mig...

[bild]
Hur stor vvb är det? Och hur många och långa duschar tar ni?
 
J JohanLun skrev:
Hur stor vvb är det? Och hur många och långa duschar tar ni?
220 liter tror jag, vi är 2 vuxna och två 17 åringar. Skulle säga typ 3 duschar per dag i medeltal
 
Hej!,
Mycket intressant projekt! Utan att kunna något om JavaScript har jag enliggt instruktionerna på GitHub petat ihop en Pi och relämodul, installerat NodeRed och importerat ditt script. Har även fixat security token.
Dock är jag osäker på vilka miljövariabler som måste sättas. I Readme står det att Security_token skall sättas men i modulen "params" står det :
"You'll need to set a few environment variables by using, e.g:\n\n`export SECURITY_TOKEN=u-u-i-d`\n\nYou need to export:\n\n> SECURITY_TOKEN, the security token for Entsoe API\n> PRICE_REGION, the region to get the price for\n> SEK_EUR, the exchange rate between SEK and EUR\n> CUT_OFF_LIMIT, when should we block the heat-pump\n> TIME_ZONE_ADJUSTMENT, for CET this should be set to 2"
Skall dessa också sättas på samma sätt som Security_Token? (olika beroende på om man kör som sin user eller som en system service? Är inte Cut off limit samma som det man sätter i användar interfacet, Max pris per KWh?
Ursäkta lång fråga men det vore ju guld att få detta att funka till vintern.
Mvh
/Martin
 
B Bronzeman skrev:
Hej!,
Mycket intressant projekt! Utan att kunna något om JavaScript har jag enliggt instruktionerna på GitHub petat ihop en Pi och relämodul, installerat NodeRed och importerat ditt script. Har även fixat security token.
Dock är jag osäker på vilka miljövariabler som måste sättas. I Readme står det att Security_token skall sättas men i modulen "params" står det :
"You'll need to set a few environment variables by using, e.g:\n\n`export SECURITY_TOKEN=u-u-i-d`\n\nYou need to export:\n\n> SECURITY_TOKEN, the security token for Entsoe API\n> PRICE_REGION, the region to get the price for\n> SEK_EUR, the exchange rate between SEK and EUR\n> CUT_OFF_LIMIT, when should we block the heat-pump\n> TIME_ZONE_ADJUSTMENT, for CET this should be set to 2"
Skall dessa också sättas på samma sätt som Security_Token? (olika beroende på om man kör som sin user eller som en system service? Är inte Cut off limit samma som det man sätter i användar interfacet, Max pris per KWh?
Ursäkta lång fråga men det vore ju guld att få detta att funka till vintern.
Mvh
/Martin
Det är bara SECURITY_TOKEN du behöver exportera.
De andra sätts som default i koden.
 
N Nikorasu skrev:
Jag tog spänningen till Shelly från plint längst ned till vänster på det undre styrkortet. Sedan reläet över plint 9 och 10. Sedan tariffstyrning från menyn. Funkar exakt som förväntat. Jag styr på tid, öppen mellan kl. 01-05.
Sitter med EXAKT samma funderingar som frågeställaren och ber ödmjukast om hjälp.
Jag har en NIBE F1126 och tänkte använda SG-Ready funktionen för de två mjuka ingångarna.
Men det är HÖGST otydligt hur dessa ska kopplas in då man nämner "I de fall denna funktion önskas ska den kopplas in på plint X6 på ingångskortet (AA3)." Men man nämner på föregående sida att mjuka ingångar AUX skall kopplas på plint X6.

Rent logiskt borde man koppla in sig på AUX1 (X1:3-4) och AUX2 (X1:5-6)?
Jag har tidigare koppla in en RTS40 rumsgivare själv på AUX1 helt utan problem så jag är duktigt förvirrad.

Är det styrkort X6 ni syftar på när ni nämner att ni hämtar spänning eller är det styrkortet i elektroniklådan?
Om man gör det något enklare för sig med Tariffstyrning så kopplas all värme (värme + varmvatten) ifrån den valda tiden?

Jag har googlat ihjäl mig fram tills dess att jag fann denna tråd så hoppas verkligen på ett svar. All heder
 
B bakterie skrev:
Jag går i liknande funderingar som TS, men jag har en Nibe. Detta är är ett utdrag ur installationshandboken:

I de fall extern tariffblockering önskas ska denna kopplas
in på plint X6 på ingångskortet (AA3) som är placerat
bakom frontluckan.
Tariffblockering innebär att tillsatsen, kompressorn,
värmen och varmvattnet blockeras genom att ansluta
en potentialfri kontaktfunktion till ingång som väljs i
meny 5.4, se sida 37.
Sluten kontakt innebär att tariffblockering är aktiverad.


Om jag kommer till skott så tänkte jag prova att koppla in en Shelly 1 till ingången, och sedan styra via HomeAssistant. Jag har inte räknat ut hur jag ska strömförsörja Shellyn än, dock. Detta borde bli ett hyggligt billigt projekt, om jag går i land med det.

Beskrivningen i manualen är lite förvirrande, dock, då den inte nämner plint X6 och ingångskort AA3 någon annanstans, men det kanske klarnar om jag öppnar pumpen. Jag misstänker att den är avsedd att läsa tariffer från elnätet, och det är någon special-utrustning som ska kopplas in där, och den potentialfria kontakten ska kopplas in på X1 istället (antyds av annan text i närheten). Men vad vet jag? :D Funkar det inte med tariffblockering kan jag istället blockera värme och varmvatten via X1 med en potentialfri brytare på samma sätt.

Någon som har synpunkter på detta? Kommer det funka?
Hur gick det med ert projekt?
Sitter med EXAKT samma fundering och ber ödmjukast om hjälp.
Jag har en NIBE F1126 och tänkte använda SG-Ready funktionen för de två mjuka ingångarna.
Men det är HÖGST otydligt hur dessa ska kopplas in då man nämner "I de fall denna funktion önskas ska den kopplas in på plint X6 på ingångskortet (AA3)." Men man nämner på föregående sida att mjuka ingångar AUX skall kopplas på plint X6.

Rent logiskt borde man koppla in sig på AUX1 (X1:3-4) och AUX2 (X1:5-6)?
Jag har tidigare koppla in en RTS40 rumsgivare själv på AUX1 helt utan problem så jag är duktigt förvirrad.

Jag har googlat ihjäl mig fram tills dess att jag fann denna tråd så hoppas verkligen på ett svar. All heder
 
J Jaegerbef skrev:
Hur gick det med ert projekt?
Sitter med EXAKT samma fundering och ber ödmjukast om hjälp.
Jag har en NIBE F1126 och tänkte använda SG-Ready funktionen för de två mjuka ingångarna.
Men det är HÖGST otydligt hur dessa ska kopplas in då man nämner "I de fall denna funktion önskas ska den kopplas in på plint X6 på ingångskortet (AA3)." Men man nämner på föregående sida att mjuka ingångar AUX skall kopplas på plint X6.

Rent logiskt borde man koppla in sig på AUX1 (X1:3-4) och AUX2 (X1:5-6)?
Jag har tidigare koppla in en RTS40 rumsgivare själv på AUX1 helt utan problem så jag är duktigt förvirrad.

Jag har googlat ihjäl mig fram tills dess att jag fann denna tråd så hoppas verkligen på ett svar. All heder
Jag släppte tanken på tariffstyrning då jag inte begrep hur det var tänkt. Istället har jag ställt in X1:3-4 för "extern justering", och kopplat in Shellyn där. Jag hade tänkt prova att styra varmvattnet, men trots att det står i manualen så går det inte att välja det i menyerna. Så det fick bli "extern justering". När shellyn är "på" så kör pumpen (F1226) på en kurva som är inställd på "-10", vilket var det lägsta som gick.

Eller jag tror iaf att den kör på den lägre kurvan. Man får ingen som helst indikation på att "extern justering" är aktiverat. I alla fall vad jag kan hitta. Jag får väl vänta och se om jag börjar frysa. :D

Jag har ännu inte ordnat någon automatisering i HA för detta, utan just nu är det bara en på/av knapp som jag får ändra manuellt.
 
  • Gilla
Jaegerbef
  • Laddar…
Jag uppdaterade pumpens mjukvara och fick lite nya menyer (och några som försvann) så kanske är det som spökar för er.
Har beställt 2st shellys så ska gå på den initiala planen på SG ready men funkar det inte så går jag på ert tips! Tack
 
Det är ju inte helt lätt att jämföra juli (utan min styrning, HP-control) med augusti (med styrning) men förutsättningarna är ungefär de samma, varmvatten oförändrad förbrukning, augusti kan ha krävt aningen mer värme (speciellt slutet) och poolen har definitivt krävt mer värme under augusti.

Komfortmässigt med värme och varmvatten har vi inte märkt någon skillnad, men poolen har tappat en grad eller två mot slutet av augusti (från 30 ner till 28).

Fakturan för juli var på 1143 kr och augusti 780 kr. Jag har dock bara 50% rörligt men jag kan i alla fall konstatera att styrningen ger en hel del på beloppet trots att förbrukning ligger rätt nära varandra, juli 1140 kWh, augusti 1320 kWh.
Alltså högre förbrukning, men betydligt billigare i augusti...
 
anders07 anders07 skrev:
Det är ju inte helt lätt att jämföra juli (utan min styrning, HP-control) med augusti (med styrning) men förutsättningarna är ungefär de samma, varmvatten oförändrad förbrukning, augusti kan ha krävt aningen mer värme (speciellt slutet) och poolen har definitivt krävt mer värme under augusti.

Komfortmässigt med värme och varmvatten har vi inte märkt någon skillnad, men poolen har tappat en grad eller två mot slutet av augusti (från 30 ner till 28).

Fakturan för juli var på 1143 kr och augusti 780 kr. Jag har dock bara 50% rörligt men jag kan i alla fall konstatera att styrningen ger en hel del på beloppet trots att förbrukning ligger rätt nära varandra, juli 1140 kWh, augusti 1320 kWh.
Alltså högre förbrukning, men betydligt billigare i augusti...
Har du då kompenserat för att elpriserna var mycket högre i augusti? Jag gick över på timdebitering efter att min augustifaktura (rörligt elpris) låg på över 3000kr för 1000kWh. Vi får se hur bra det flyger. Som det ser ut just nu så ligger jag dock på ca 63% av dygnsförbrukningen under 7h på natten och 37% under resten av dygnet. Men då har jag flyttat över tillverkningen av varmvatten till natten (till största delen). Tvätt/tork/disk kör på natten i huvudsak. Garagets avfuktare går bara på natten. Handdukstorken förvärms under natten och ligger på under ett par timmar på morgonen. Laddning av våra elbilar sker naturligtvis på natten (även om det i praktiken oftast enbart är en av tre som laddas hemma, de andra två (inklusive en eldriven mopedbil) laddar vi i huvudsak gratis på pendelparkringar). Jag värmer också huset huvudsakligen på natten (höjer temperaturen flera grader under natten och låter det svalna av under dagen), även om det inte är så mycket värme än så länge.

Men om det skall vara många dygn med priser som morgondagens, ja då blir det inte roligt framöver...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.