stefancrs stefancrs skrev:
Och hur mycket kan man spara på elräkningen genom att stödelda lite?[/
J Jens33 skrev:
Det beror på vad är det för värmepump som du skriver om.
Det går inte att värma en villa med en luft luft värmepump exempelvis under de kallaste månaderna. Då går antingen elpatronen in eller direkt el.
En värmepump är en komplement till uppvärmningssystemet. Den kan inte ensam stå för hela uppvärmningen.
Din beräkning behöver räknas om.
Klart att det går om husets värmebehov är mindre än luft/luft värmepumpen ger oavsett årstid.

Jag har en Mitsubishi MSZ FD35 VABH med utmärkta 4.76 som COP-värde, och går ned till -30 grader med full effekt till 15-.

Och jag har enbart kört med den i 10 år nu i 256 kvm hus i område 3, och rekordet var 27 minus ute ca 3 dar då vart det 18-19 grader inne och lite kallare längst bort i huset.
Men 20 minus flera veckor funkar rätt bra, även om det blir lite ojämnare värme i huset då.

Sedan har jag en FTX som drar in frånluft på 4 olika ställen, växlar värmen och skickar ut den på 6 olika ställen varav 1 tilllufts-don finns i varje sovrum.

Ingen värmekälla alls i min 90 kvm källare, men FTX gör att det håller ca 19 grader året runt.

Allt gällande alla hus värmekälle-val, ska alltid baseras på just det husets värmebehov.

/Jawen
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag hoppas bara nu inte att någon tar detta på allvar då konsekvenserna av att elda stearinljus inomhus i större mängd än 4-5st samtidigt innebär stora hälsoeffekter och skador på ytskikten inomhus.
Intressant!

Har du någon källa på det som jag kan läsa?

Trodde kraven för ljustillverkarna var mycket höga, & att moderna ljus inte "släpper ut" så mycket skit.
Vissa kör ju fotogenvärmare inomhus, men flera olika bränslen.

/Jawen
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J
J jawen skrev:
Klart att det går om husets värmebehov är mindre än luft/luft värmepumpen ger oavsett årstid.

Jag har en Mitsubishi MSZ FD35 VABH med utmärkta 4.76 som COP-värde, och går ned till -30 grader med full effekt till 15-.

Och jag har enbart kört med den i 10 år nu i 256 kvm hus i område 3, och rekordet var 27 minus ute ca 3 dar då vart det 18-19 grader inne och lite kallare längst bort i huset.
Men 20 minus flera veckor funkar rätt bra, även om det blir lite ojämnare värme i huset då.

Sedan har jag en FTX som drar in frånluft på 4 olika ställen, växlar värmen och skickar ut den på 6 olika ställen varav 1 tilllufts-don finns i varje sovrum.

Ingen värmekälla alls i min 90 kvm källare, men FTX gör att det håller ca 19 grader året runt.

Allt gällande alla hus värmekälle-val, ska alltid baseras på just det husets värmebehov.

/Jawen
Hur har du räknat nu då?!
Ett normalt isolerat hus på 256 kvd behöver 256x45=11520 watt effekt behov. Det vill säga att du behöver en värmepump med effekt ca 11 kw.
Den värmepump som du nämnde har 4 kw effekt. Var har du hämtat resterande effekt behovet på 7 kw?
 
J Jens33 skrev:
Hur har du räknat nu då?!
Ett normalt isolerat hus på 256 kvd behöver 256x45=11520 watt effekt behov. Det vill säga att du behöver en värmepump med effekt ca 11 kw.
Den värmepump som du nämnde har 4 kw effekt. Var har du hämtat resterande effekt behovet på 7 kw?
Tror du generaliserar lite för mycket här :)

Mitt hus som jag själv byggde har ett U-värde på klimatskalet om totalt 0,156, W/m²·ºC, så precis som jag skrev tidigare har jag ett värmebehov om vintern om "max" ca 4100 watt för värme.

Och jag har utöver det kyl, frys, lampor, människor, stand by elprodukter, tv, datorer, tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin o.s.v, som konstant tillför viss värme.

Sedan ger Mitsubishi FD35 6.600 watt ända upp till minus 15 ( inte 4.000 watt som du säger)
Och den tillförda effekten är max 2.500 watt vid kyla, resten levererar pumpen.

https://blogg.polarpumpen.se/mitsubishi-electric-fd35/

/Jawen
 
  • Gilla
Jens33
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag hoppas bara nu inte att någon tar detta på allvar då konsekvenserna av att elda stearinljus inomhus i större mängd än 4-5st samtidigt innebär stora hälsoeffekter och skador på ytskikten inomhus.
Verkar ju till och med hälsosamt om man eldar stearinljus lugnt & fint enligt forskningen som finns.

"CITAT"
Vi har inte hittat något som tyder på att rena och lugnt brinnande stearinljus skulle vara skadligt för hälsan, tvärtom, säger Christina Isaxon, doktorand i Ergonomi och aerosolteknologi
Därför är det extra intressant att vi har sett en positiv effekt på den del av autonoma nervsystemet som är kopplat till bättre hjärthälsa
Ett ljus utan fladdrande låga avger mest saltpartiklar och mycket lite sot, ju mer lågan fladdrar desto högre blir sothalten.
SLUT CITAT"

https://www.lu.se/artikel/rok-fran-stearinljus-kan-ha-positiva-effekter-pa-hjartat

Lite forskning finns om ämnet, & rena Paraffinljus kan vara något man inte ska överdriva med tills forskningen vet mer..
Ikea säljer både rena stearinljus som värmeljus i 50 pack (JUBLA) med 5,5 timmar brinntid, och vanliga 100-packet (GLIMMA) som är tillverkat av plantbaserat vax, paraffinvax.
Så med Ikea´s rena stearinljus/värmeljus Jubla blir det 27,5 kWh för 59 kr d.v.s 2,14 kr per kWh

Men är nog garanterat ingen fara för ytskikten i huset, eller något man ska gå runt & vara orolig för.

/Jawen
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tomture61
Billiga värmeljus innehåller paraffin , som är cancerogent .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Billiga värmeljus innehåller paraffin , som är cancerogent .
Ikeas är billiga (eller rättare sagt var) men paraffinet i dessa är inte petroleumbaserat utan växtbaserad.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Istället för kamin så sätt in vedspis så lönar det sig sig att elda med dyr ved också.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
harry73
J jawen skrev:
Vi har inte hittat något som tyder på att rena och lugnt brinnande stearinljus skulle vara skadligt för hälsan, tvärtom, säger Christina Isaxon, doktorand i Ergonomi och aerosolteknologi
Därför är det extra intressant att vi har sett en positiv effekt på den del av autonoma nervsystemet som är kopplat till bättre hjärthälsa
Intressant att levande ljus kan vara hälsosamt. Jag läste om infraröd-ljusets positiva inverkan på kroppen.
De flesta känner till melatonin som ett sömnhormon, som delvis stämmer. På kvällen producerar hjärnan melatonin som gör att man blir sömnig, men den största delen av melatonin produceras i cellerna med hjälp av infraröd strålning/ljus. Och det är en av de starkaste antioxidanter.
Solljus står ju för den största delen av infraröd strålning som vi får, men även en brasa eller levande ljus står för en del och på vintern kan det vara en betydande del.

Nu vet jag inte om det påverkar det autonoma nervsystem, men men.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Istället för kamin så sätt in vedspis så lönar det sig sig att elda med dyr ved också.
Om man nu ska installera en ny lokaleldstad bör man välja en tung accumulerande sådan om huset medger detta, förslagsvis en kakel eller täljstensugn
 
F fribygg skrev:
Om man nu ska installera en ny lokaleldstad bör man välja en tung accumulerande sådan om huset medger detta, förslagsvis en kakel eller täljstensugn
Eller en värmevägg till vedspisen. Spis är direktverkande el, som uppvärmningen i ett hus sällan är idag.
 
Bjor Bjor skrev:
Eller en värmevägg till vedspisen. Spis är direktverkande el, som uppvärmningen i ett hus sällan är idag.
Värmevägg är ju en utmärkt idé med en ren brännande modern kamin.

Vilken vedspis menar du skulle vara bättre på att sänka elförbrukningen än en kamin generellt?
 
F fribygg skrev:
Värmevägg är ju en utmärkt idé med en ren brännande modern kamin.

Vilken vedspis menar du skulle vara bättre på att sänka elförbrukningen än en kamin generellt?
Alla man lagar mat på.
 
  • Gilla
Bjor
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Istället för kamin så sätt in vedspis så lönar det sig sig att elda med dyr ved också.
På vilket sätt skulle en vedspis vara lönsammare än en kamin?
 
stefancrs stefancrs skrev:
Alla man lagar mat på.
Hur menar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.