L Lund skrev:
Jag drog igång roboten först och senare lade jag stenplattorna på plats. Jag borrade några hål i stenplattorna, satte i plugg och skruvade fast laddplattan. Valde rostfria skruvar.
Snyggt!!

Hur förankrade du huset i stenplattorna? Några beslag fästa på insidan av huset och så skruva i plattorna på samma sätt?
 
Spelar det någon roll om huset är heltäckande eller inte?

Heltäckande måste ju skydda mer från regn och snö, men jag undrar om det kan bli för varmt där inne på sommaren och den med ribbor fläktar bättre?

Eller spelar det ingen roll och man ska gå på utseende?
 
  • Trägarage för robotgräsklippare med sluttande tak och ribbad underdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdsskjul för robotgräsklippare i trä med lutande tak och öppen front.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P peter.linkan skrev:
Snyggt!!

Hur förankrade du huset i stenplattorna? Några beslag fästa på insidan av huset och så skruva i plattorna på samma sätt?
Ja, huset sitter i plattorna med små vinkeljärn. Tack vara det fick jag några millimeter luft mellan huset och plattorna så att huset inte står på blöta plattor utan att det torkar upp under husets fötter :)
 
L Lund skrev:
Ja, huset sitter i plattorna med små vinkeljärn. Tack vara det fick jag några millimeter luft mellan huset och plattorna så att huset inte står på blöta plattor utan att det torkar upp under husets fötter :)
Smart!

Körde du någon makadam eller småsten etc under stenplattorna för att de ska ligga stabilt? Eller bara plattor ner i jorden?
 
P peter.linkan skrev:
Smart!

Körde du någon makadam eller småsten etc under stenplattorna för att de ska ligga stabilt? Eller bara plattor ner i jorden?
Jag grävde ur lite och fyllde med grus/makadam och sedan jämnade jag av med lite flis. Ett tips är att lägga guidekablarna i rör under plattorna så behöver du inte gräva upp om du msåte dra om guide/begränsningskablarna.
 
  • Gilla
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
Nu är hus och robot på plats! Stort tack till forumet som hjälpte mig med olika frågor under tiden :heart:
 
  • Robotgräsklippare under ett nybyggt takskydd i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ninhuo och 2 till
  • Laddar…
Ps....

Husets funktion är ju att skydda mot bla regn och skit, men jag inser ju att det kommer regna rakt in. Allt blir ju inte blött och elektroniken på stationen där bak är väl skyddad, men det blir ändå regn på fronten och blåser in löv etc.

Borde man göra en lucka och fästa med gångjärn, så att man kan dra för den när det vankas oväder eller när den inte används så ofta? Eller ska det vara så här öppet?
 
Det beror på din personliga ambitionsnivå. Robot och laddstation är konstruerade för att stå helt utan skydd (nåja), så för den sakens skull är det inte nödvändigt att ens ha hus.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
Ps....

Husets funktion är ju att skydda mot bla regn och skit, men jag inser ju att det kommer regna rakt in. Allt blir ju inte blött och elektroniken på stationen där bak är väl skyddad, men det blir ändå regn på fronten och blåser in löv etc.

Borde man göra en lucka och fästa med gångjärn, så att man kan dra för den när det vankas oväder eller när den inte används så ofta? Eller ska det vara så här öppet?
Klipparen är gjord för att tåla lite regn så lucka är egentligen överkurs även om vissa gillar att nörda med sånt.
En enklare variant jag sett är att ta typ en bit gummimatta och skära i smala remsor. Men skär inte hela vägen utan lämna ett par cm i ena änden så att det fortfarande hänger ihop. Sen skruvar man det från insidan av öppningen så hänger det ner som ett drapperi. Det tar bort det värsta av slagregnet men är inga problem för klipparen att ta sig igenom
 
  • Gilla
json74 och 2 till
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
Jag kommer installera roboten i helgen eftersom jag kan få hjälp till det då, men kommer inte hinna köpa ett hus till dess. Är det möjligt att installera roboten först, och så addera stenplattor och hus sen?

Om man har stenplattor under, hur förankras då laddstationen på stenplattorna?
Borrar hål i dem, med frigång för skruven så den fortsätter ner i marken. Haft så i många år, inga problem att ta upp dem
 
  • Gilla
UHA
  • Laddar…
S SvPa skrev:
Borrar hål i dem, med frigång för skruven så den fortsätter ner i marken. Haft så i många år, inga problem att ta upp dem
använder du original skruven i plast ?
 
Jag använder originalskruven i plast!
 
Dottern och mitt lilla sommarprojekt till "Ferdinand", en Husqvarna Automower 430X NERA.

Mycket målning och många passbitar senare...
I huset får, förutom Ferdinands krukväxter, överspänningsskyddet till laddstationen plats.
Taket blev lite väl tungt dock, med råspont under takpappen...

Tack för alla inspirerande bilder i forumet!
 
  • Rosa och grå hundkoja i trä bredvid ett hus, placerad på gräs och plattor, soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En rosa och grå hundkoja med dekorativa detaljer placerad utomhus vid en träbyggnad och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rosa och grått lekstuga med lutande tak, stående i en grön trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Älska
Beemaster och 38 till
  • Laddar…
L Lord Vader skrev:
Dottern och mitt lilla sommarprojekt till "Ferdinand", en Husqvarna Automower 430X NERA.

Mycket målning och många passbitar senare...
I huset får, förutom Ferdinands krukväxter, överspänningsskyddet till laddstationen plats.
Taket blev lite väl tungt dock, med råspont under takpappen...

Tack för alla inspirerande bilder i forumet!
Sjukt vackert! Våran ”Pedro” bor ju ett skjul jämförelsevis.
Dock hade vi taklagsfest när hans hus vart uppe, grill + bärs för 15-20 pers (givet mest ett sätt att just få ses) och det enda vi hade att fira var nog hans hus 🙈
 
L Lord Vader skrev:
Dottern och mitt lilla sommarprojekt till "Ferdinand", en Husqvarna Automower 430X NERA.

Mycket målning och många passbitar senare...
I huset får, förutom Ferdinands krukväxter, överspänningsskyddet till laddstationen plats.
Taket blev lite väl tungt dock, med råspont under takpappen...

Tack för alla inspirerande bilder i forumet!
Ni tog inga bilder under byggtiden?
Hade varit roligt om tillverkningsskedet varit med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.