E elmont skrev:
Men fasadbelysningen kan väl knappast klassas som nödvändig så där kan du snåla lite mer ;)
Nej, visst har du rätt! Men jag har 5 gamla (14 år) lågenergilampor som aldrig släcks och det är antagligen orsaken till att de håller. Sitter besvärligt till så jag måste ta hem elektriker då de ska bytas. De drar tydligen marginellt lite men jag kollar nu dag för dag min förbrukning. Med allt inkopplat, som jag skrev tidigare, förbrukar jag under 10 kWh/dag inkl enklare matlagning.
 
K
Alltid kul att jämföra sig. Vi har gjort av med 108 kWh hittills. Ligger på 4-8 kWh/dygn Skåne. Första morgon jag tyckte det var lite kallt idag, det ser ut att bli bra sol de närmaste dagarna så jag unnade mig att använda lite av det solvärmda vattnet i ackumulatortankarna till golvvärme. Annars är all form av värme fortfarande avstängt
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi ligger på 20-50 normalt 25 men toppar upp till 50 när elbilen laddas.
kan också säga att vi kör ved samt värmepump. inga el-element.
 
Verkar ligga på ett snitt om 2,5-5 kWh per 24 timmar.

Och för att få någon sorts ram att jämföra med (vilket behövs för annars är ju siffrorna vi postar helt irrelevanta)

2 personer som bor i en bostadsrättslägenhet på 90kvm.
Vi betalar för hushållsel, dvs ingen uppvärmning. TT och TM i lägenheten, värmegolv i Badrummet.
 
Redigerat:
528 på 18 dgr. Blir 29 kwh per dag. Inklusive laddning av två elbilar.
 
Cirka 15kWh om dagen. Två plans sutterräng från 1974 på totalt 180 kvm med ekonomiutrymnen. Tilläggsisolerat. Bara LLVP på övre plan går och är ställd på 20C. Försöker snåla in på allt.
 
  • Gilla
Queen
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Hur många kwh använder ni just nu om dagen?
Vad är ni uppe i totalt denna månaden?

känner för att jämföra lite så man inte använder mycket mer än andra, isf kanske något är galet

Hus 214 m2, vi stödeldar lite i kamin, försöker tvätta och diska när det är billigare el. Sedan har vi försökt snåla med varmvattnet.
Värmer annars med två luft-luft, men vi kör extra strumpor ett tag till
 
  • Energianvändningsapp som visar förbrukade 195 kWh och kostnaden på 625 kr för "Kråkslottet" jämfört med andra hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hammarspik skrev:
Hur många kwh använder ni just nu om dagen?
Vad är ni uppe i totalt denna månaden?

känner för att jämföra lite så man inte använder mycket mer än andra, isf kanske något är galet
400 kWh hittills i september varav solpanelerna försett mig med 200 kWh och jag har fått köpa resterande 201 kWh. Ligger på dryga 20 kWh/dag förbrukning. Bergvärmepumpen (värme/vatten) snittar på 7 kWh om dagen men genererar drygt 4 ggr i uppvärmningsenergi.

Diagram över energianvändning och solproduktion med staplar som visar dagligt förbrukning och produktion samt cirkeldiagram över energifördelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Langos och 1 till
  • Laddar…
Ca 7 kWh om dygnet. 126 kWh totalt i september hittills. Rekord var nog förrförra lördagen då vi bara gjorde av med ca 2,5 kWh. Bor i Södermanland, i gammal timmerkåk, med 2 våningar. Har inte börjat ha igång några elradiatorer eller luftvärmepumpen än. Stödeldar ibland i kaminen när det är lite kyligt. Lagar mat på vedspisen de dagar elen varit extra dyr.
 
  • Gilla
Langos och 3 till
  • Laddar…
300kwh till nu idag 12.00. har sänk förbrukningen från ifjol med ca 50%.
Bergvärme gammalt dåligt isolerat 1800-talshus på 140 kvm många kopplade fönster som i år fått tätningslister.
Sänkt bergvärmen från 22 till 19 gr. (Småland)
 
A
149,7 kWh hittills i september, 146 kvm, gavelradhus, byggt 2010. Frånluftsvärmepump. Värmen inte startad än. Lund
 
H Hammarspik skrev:
Hur många kwh använder ni just nu om dagen?
Vad är ni uppe i totalt denna månaden?

känner för att jämföra lite så man inte använder mycket mer än andra, isf kanske något är galet
ca 30 kWh/dag i september, 180 m2 40-talshus. Har en gammal, ineffektiv elpanna med ett expansionskärl som ständigt är i övertryck och släpper av vatten och som jag tror är en bidragande faktor till hög förbrukning. ftx som nog drar en del, värmen är än så länge inte uppskruvad, ingen laddning av elbilar.
 
Huset byggt 1964, Skåne, källare och 220 kvm i total yta.

4 personer och flyttade in i mitten av oktober i fjor men har bytt till luft/vatten, nya fönster och dörrar plus kollat igenom ventilation. Även byte av vitvaror.

… och det är plattor, telefoner, diskmaskin varje dag, tv, laptops, partycooler mm igång här. Igår hade vi en topp på 19,8 kW men tvättade 5 maskiner och körde 2 torktumling. Så normal användning mellan 10-15 på en dag. Totalt än i sep 244.
Eldiagram som visar elanvändning i kWh över veckor med jämförelse mellan september 2021 och september 2022 samt temperaturgraf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hittills 441kWh, igår 21kWh per dag! Huset 145m2 fördelat på 3 plan, 2 värmepumpar i huset + 1 värmepump i garaget. Huset befinner sig i Lappland, Västerbotten i inlandet.
 
K Kallebo skrev:
Alltid kul att jämföra sig. Vi har gjort av med 108 kWh hittills. Ligger på 4-8 kWh/dygn Skåne. Första morgon jag tyckte det var lite kallt idag, det ser ut att bli bra sol de närmaste dagarna så jag unnade mig att använda lite av det solvärmda vattnet i ackumulatortankarna till golvvärme. Annars är all form av värme fortfarande avstängt
Senaste dagarna, 9Kwh per dygn...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.