16,8 kWh per dag i el. Vi kör luftvärmepumpen fortfarande för värme istället för fjärrvärmen.
Tänkt köra luftvärmepumpen tills det börjar stadigt vara några minus. Då slår vi av jula pumpen och kör på fjärrvärmen

10,77 kWh I fjärrvärme per dag. Då är det golvvärme för hall och badrum samt varmvatten.
 
150 hitills i september men då har värmen inte slagits på än, mig veterligen. Ska påpekas att jag inte är frusen och dessutom singel och gillar att vara utomhus eller läsa böcker som inget drar el.

Luftvattenpump från 2011 i ett trähus från trettiotalet.
 
  • Gilla
Fuzzy.wuzzy
  • Laddar…
D dibb skrev:
I vilka kriterier? En del har förbrukning på värme, varmvatten och hushållsström. Andra har bara hushållsström men värmer med fjärrvärme eller pellets eller ved.
all förbrukning ni betalar för
 
  • Gilla
Swinson666
  • Laddar…
Inköpt el i september 158 kWh med medel per dag 9,3 kWh. Såld el 486 kWh. 109 kvm med källare byggt 1969 i Sydsverige. Värms med luftvattenpump,
 
Vi har ett snitt per dag på 16,2 kwh i september. 30-talshus med direktverkande el. Bara satt på värmen i badrummet än så länge.
 
37,06kWh totalt fram till 17e september. 2,18kWh/dygn i snitt. Fyra personer, 133m2 villa. Har inte satt på nån värme annat än vedeldning ännu. Har lite solpaneler kopplade till batterier som driver en del. Värmer vatten och tvättar oss i vedeldad bastu.

Kommer att satsa på att räkningen ska bli ungefär lika hög denna vinter som andra vintrar. Har inte lust att betala mera än jag brukar så att elbolagen ska få ta ut miljardvinster och skylla på kriget.

Stapeldiagram och linjediagram som visar husets energiförbrukning och utomhustemperatur i september.
 
  • Gilla
perkag och 6 till
  • Laddar…
631 kWh hittills i september.
Ser ut som att jag legat på kring 23kWh per dygn fram till igår, då det plötsligt verkar ha gått åt 37 kWh...

70-talsvilla med bergvärme. Tilläggsisolerad vind, men 50 år gamla tvåglasfönster som inte håller inne värmen så bra.

/C
 
C Costanza skrev:
631 kWh hittills i september.
Ser ut som att jag legat på kring 23kWh per dygn fram till igår, då det plötsligt verkar ha gått åt 37 kWh...

70-talsvilla med bergvärme. Tilläggsisolerad vind, men 50 år gamla tvåglasfönster som inte håller inne värmen så bra.

/C
jag hade också en höjning just igår. 6 kwh mer än vad jag legat på dom senaste veckorna
 
C Costanza skrev:
631 kWh hittills i september.
Ser ut som att jag legat på kring 23kWh per dygn fram till igår, då det plötsligt verkar ha gått åt 37 kWh...

70-talsvilla med bergvärme. Tilläggsisolerad vind, men 50 år gamla tvåglasfönster som inte håller inne värmen så bra.

/C
låter väldigt mycket. Jag ligger på 6-8 kwh om dagen. Då är vi 3 som duschar, lagar mat, diskar, tvättar och tittar på tv. Ändå tror jag värmen är igång lite är dock osäker. Det är fortfarande 22 grader inne varje dag. Nästan lite för varmt.. hade dörren öppen hela dagen igår och på kvällen var det bara 18 men när vi vaknade var de 22 grader igen. Har jordvärme
 
21,8 kwh snitt per dygn hittills i september.
70 tals radhus.
2 llvp som står på 20 grader. Element avstängda. Hoppas kunna nyttja llvp så länge som möjligt denna vinter. Har dock bundit för 196 öre inkl allt (utom nät) så vintern ska väl inte bli för dyr hoppas jag.

Imorgon ska jag installera nya Mill element. Har fått för mig att dom är lite bättre än nuvarande Adax från 70 talet:geek:
 
H Hammarspik skrev:
låter väldigt mycket. Jag ligger på 6-8 kwh om dagen. Då är vi 3 som duschar, lagar mat, diskar, tvättar och tittar på tv. Ändå tror jag värmen är igång lite är dock osäker. Det är fortfarande 22 grader inne varje dag. Nästan lite för varmt.. hade dörren öppen hela dagen igår och på kvällen var det bara 18 men när vi vaknade var de 22 grader igen. Har jordvärme
Kanske, jag vet inte.
Brukar inte kolla så noga dag för dag, men att ett hus som mitt har en förbrukning på 13000-15000 kWh per år tror jag är rätt normalt.

/C
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Mälardalen/Stockholms klimat
17 dagar i september 392kWh.
Mellan 19-28kWh dygn
12500 kWh/år
Ca 240 m2, 2 vuxna + 2 barn
Bergvärme
Grundvattenkyla
Värmen är igång. Väldigt liten förbrukning för värmen just nu. 2 siffrigt på KB in samt ca 25-27°C på framledningen så skyhög COP. +6 COP.
Håller mellan 20-22 grader inne beroende på rum.
Kör kyla i master-sovrum 12h dygn ca 19:00-07:00 för att hålla 14 grader sovtemp. Övrig tid ca 21 grader.
Inga sparåtgärder.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
I snitt 18 kWh om dagen i september. Nytt hus 240 m2 med inte intrimmat Nibe f750 och tilluftsaggregat i Jämtland. Installerat kWh mätare på värmepumpen nyligen och det verkar som att elen går mest till annat än värme.
Vi är då 2 vuxna och 2 barn varav de vuxna är hemma på dagarna.
 
219kwh hittills, 120kvm flvp
 
Gjort åt 105kwh hittills i september. Gjorde åt 242kwh augusti.
120kvm hus,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.