Villa enplan ca 200kvm varav ca 100kvm uppvärmd, ingen värme på förutom stundtals med LLVP Sundsvall.
Ensam i huset och duschar inte så ofta längre, typ var 3-4e dag med pelletspanna som värmer vattnet en timme innan.
Förbrukning Aug 205kwh, Sep så här långt 119kwh, snittar runt 6-7kwh om dan, lägsta var igår 18sep på 3,9kwh på ett dygn. Dator igång halva dygnet men hela datanätet(fiber, router, firewall, wifi) stäng av när de inte används, övrigt så är det bara kyl å frys som är igång när jag t.ex. sover.
Har timpris så inatt kostar elen from. kl.23.00 ca 23öre så då startar jag diskmaskin och tvättmaskin.
Förra elräkningen för Aug var på 993kr (205kwh) med rörligt elpris och Sep kommer ha högre antal kwh men ändå blir billigare eftersom jag bytt till timpris.
 
2 vuxna & 3 barn. Villa 1970 med bastu och pool
250kvm och bergvärme från 2020.

Förbrukar mellan 15 och 29kwh per dag. Snittar 12000-15000kwh per år.
Nya vitvaror, led belysning överallt.
Ligger bättre än top 20 i greenly appen men elräkningen svider iallafall...
 
  • Skärmdump från en energiförbrukningsapp som visar daglig elanvändning i kWh för september 2022 med en topp på 15,3 kWh den 13:e.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Costanza skrev:
631 kWh hittills i september.
Ser ut som att jag legat på kring 23kWh per dygn fram till igår, då det plötsligt verkar ha gått åt 37 kWh...

70-talsvilla med bergvärme. Tilläggsisolerad vind, men 50 år gamla tvåglasfönster som inte håller inne värmen så bra.

/C
Kan efter en koll på "Mina sidor" hos elleverantören konstatera att "steget" i förbrukning jag såg i förrgår nu har förflyttats till igår.
Jag tolkar det som att rapporteringen av "gårdagens" siffror inte är riktigt tillförlitliga, utan kanske är någon form av schablon som rättas till någon dag senare.
Ser alltså fortsatt ut att ligga på ca 23 kWh per dygn.

Börjar bli lite kallare nu, men samtidigt har jag sänkt elvärmegolvet i hallen ganska rejält, så jag hoppas kunna få till besparing jämfört med föregående år.
Jag ligger fortfarande högt jämfört med många här med modernare hus och energilösningar än vad jag har, men jag tävlar bara mot mig själv...

/C
 
För att få svar som bäst ger dig en referens till din egen situation och på så vis skapa dig en uppfattning huruvida du har stora eller små besparingsmöjligheter så borde du kanske beskriva vad du vill jämföra med. Geografisk plats är också ganska intressant.
 
Saabgubben Saabgubben skrev:
2 vuxna & 3 barn. Villa 1970 med bastu och pool
250kvm och bergvärme från 2020.

Förbrukar mellan 15 och 29kwh per dag. Snittar 12000-15000kwh per år.
Nya vitvaror, led belysning överallt.
Ligger bättre än top 20 i greenly appen men elräkningen svider iallafall...
Det är jättebra värden, synd att elpriset är så högt där du bor.
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
Hittills 441kWh, igår 21kWh per dag! Huset 145m2 fördelat på 3 plan, 2 värmepumpar i huset + 1 värmepump i garaget. El-Varmvattenberedare 200 liters. Huset befinner sig i Lappland, Västerbotten i inlandet.
 
Solcellerna har producerat 866 kWh hittills i september.
285 av dem har vi använt själva.
Sålt 579 till elbolaget för drygt 2,50 styck.
Köpt 517 av elbolaget för ca 72 öre styck.
 
F Fdriver skrev:
Det är jättebra värden, synd att elpriset är så högt där du bor.
Japp jag har sänkt den årliga förbrukning från 30000kwh per till 13600kwh.

Bor mitt i elområde 3 så det finns de som har det värre. Hopps på en vändning snart
 
Västmanland, 117kvm enplansvilla från -89 med luftvärme i ftx (värmen ej på än) 4pers i hushållet och llvp på vid behov. 14-20kwh/dygn tot 264kwh i september. Håller ca 20grader inne än så länge.
 
H Hammarspik skrev:
Hur många kwh använder ni just nu om dagen?
Vad är ni uppe i totalt denna månaden?

känner för att jämföra lite så man inte använder mycket mer än andra, isf kanske något är galet
Ca. 1,1 kWh/tim jordvärme och TV.
 
Stickan56
D dibb skrev:
I vilka kriterier? En del har förbrukning på värme, varmvatten och hushållsström. Andra har bara hushållsström men värmer med fjärrvärme eller pellets eller ved.
Precis, en helt meningslös fråga.

Stickan
 
Kom till mitt hus i tisdags, satte på golvvärmen i tvättstugan i källaren på låg temp samt avfuktare i övriga rum nere.
Elpanna på mycket lågt för varmvatten.
Luftvärmepumpen ej påsatt.
Betonghus från 57 med källare som behöver värmas lite för att inte bli unken. 75+15 kvm exklusive källare.
När jag inte är här förbrukar huset under 5.
Denna veckan har jag använt 12-23 kWh/dygn.
Tvättar o lagar mat.
Har barnbarnen på besök ofta annars är jag själv.
147 kWh hittills i september.
 
  • Skärmbild av elanvändningen i ett hem med stapeldiagram och detaljerad statistik för september.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snitt sep 24 kWh, 464 totalt so far.

226m2 70-tals villa med källare, bergvärme (inte satt på än)

2 vuxna, 2 små barn så fulla maskiner med bajskläder.

Ska tilläggas att jag stängde av elektriska golvvärmen i källaren i för någon vecka sedan vilket drog rätt mycket ström. Så siffrorna hade sett bättre ut.

Laddar även hybridbil uppskattningsvis ca 6kWh per natt så runt 70kWh kan man ju ”ta bort” om man inte har de.

Då hade vi landat på 394kWh, snitt 20,7kWh.
 
D D-Lundmark skrev:
Västmanland, 117kvm enplansvilla från -89 med luftvärme i ftx (värmen ej på än) 4pers i hushållet och llvp på vid behov. 14-20kwh/dygn tot 264kwh i september. Håller ca 20grader inne än så länge.
Bra värden, hur värmer du varmvatten?
 
180kvm, SE3, Bergvärme 2 vuxna + 2 barn Snittar under september 15kwh/dag hittills :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.