J JohanLun skrev:
Har man stort låneutrymme borde nog rätt väg vara att en bit innan pension se till att växla en bit av husvärdet mot andra investeringar, tex utöka lånet med 500.000 som man investerar i något säkert som ungefär håller ränta/inflation och som man kan knapra på tex 50.000/år. Det borde kunna räcka för den där "guldkanten". Om man vill ha mer guldkant än så är det nog bättre sälja villan, flytta till ett billigt boende och sätta sprätt på pengarna... Om det är enda sättet att bo kvar kanske det är enda vägen, men det var där jag menade att kanske nån yngre kan gå in och hjälpa till. Men visst, alla har inte de förutsättningarna.

Nå, låt oss inte trasha tråden mer, TS verkade inte vara i position att vilja ta ett hypoteks/senorlån. Just nu skulle jag nog säga att har man inte råd idag så kommer man ha än sämre råd om ett år, så tyvärr är väl den dystra sanningen att ta förlusten och hitta en hyresrätt.
"...investera i något säkert..."

Jag påstår att det inte finns säkra investeringar.
Du är mer än välkommen att bevisa att jag har fel...
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
"...investera i något säkert..."

Jag påstår att det inte finns säkra investeringar.
Du är mer än välkommen att bevisa att jag har fel...
Näe visst, man får väl ta en del med risk och en med kass ränta. Men tror ändå det är bättre att ha lite pengar tillgängliga fast man har lån. Självklart är en helt säker investering som spöar ränta och inflation svår att hitta, men man kanske kan hitta nåt utan jättehög risk?
 
A
1 117kvadrat skrev:
Hej behöver verkligen lite input på vad som är fel...

Vi köpte huset förra året i september, i ett populärt villa område i en mindre stad i Mellansverige. Vi köpte huset för 100 000 över utgångspriset förra året och har under året gjort en del renoveringar på huset. Vi har bytt kök, lagt nytt golv på hela nedre våningen, fixat till tvättstugan, tapetserat och målat väggarna i huset, ändrat om planlösningen nere, rivit en gammal rutten altan och byggt en ny altan på samma plats, vi har gått igenom elen i huset med elektriker, servat FTX systemet samt gjort vissa mindre underhåll. Alla vitvaror har vi bytt ut. Vi försöker nu sälja huset för 300 000 kr över vad vi köpte den för. Alla renoveringar vi har gjort motsvarar bara i material 250 000 kr sen tillkommer hantverkare och hyra av maskiner mm för 100 000 kr. Vi kommer alltså på bara renoveringen gå back.

Mäklaren har kommenterat att det ser jättefint ut och att han tycker att priset vi har gått ut med är definitivt i underkant. I besiktningsprotokollet finns inga större anmärkningar. Bara prisindex i området har gått upp under det här året så baserat på det så skulle huset säljas för 240 000 över inköpspriset (utan hänsyn till våra renoveringar). Huset är ca 115 kvadrat meter stort med 4 rum och kök. Tomten ligger bra till i området. Ett problem som har kommit upp på visningarna är att två sovrum är på övre plan och att det andra är nere. Men är det verkligen ett så stort problem? En annan sak är att det är ingen vägg in till det ena sovrummet. Det var tidigare husets vardagsrum. Det kanske kan avskräcka en del köpare. Är det värt att ta bort huset från marknaden och bygga två till sovrum uppe?

Det säljs fortfarande fastigheter och det är ett högt tryck på det här området. Vi har haft flera visningar nu med 15 spekulanter och inget händer.

(Kan tillägga att vi säljer för att min sambo inte kan ta sig fram och tillbaka lätt från jobbet (inget körkort) och han jobbar skift.)
Ni vill ha alldeles för mycket betalt.

Priserna officiellt är kanske nere runt 10% men det bygger ju på att det knappt säljs ett enda hus längre. Hade alla de som nu försöker sälja sina hus tvingats sälja hade nog priserna varit ned -25% mot I vintras.

I övrigt måste jag fråga, hur kan du vara så förvånad? Lever ni i total nyhetsskugga? Elpriserna är alltså i vinter sannolikt runt 5-10 ggr dyrare än normalt och att värma en villa är vansinnigt dyrt numera. Räntorna stiger som tusan och kommer så fortsätta göra och vi har den högsta inflationen på 30 år.

Ett hus som de senaste åren kostat ägaren runt 10k i månaden kan i vinter sannolikt kosta 30k att äga. Du förstår väl att det kommer påverka priset enormt?

Jag letar hus själv och upplever att säljarna är totalt orealistiska i de flesta fallen och vägrar inse att marknaden dippat. Därav att inget säljs öht i Stockholm nu.

Visst kan jag förstå de som som har renoverat för mycket pengar men det kommer ingen köpare ta hänsyn till.

Mitt tips är sälj nu för det ni får. Det kommer inte bli bättre på flera år sannolikt. Alternativt förbered er på att bo kvar i många år till tills det möjligen vänder. Men det kan också bli så att prisnivåerna mellan 2020 och 2022 inte kommer åter på 20 år.

Lycka till!
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
Ni vill ha alldeles för mycket betalt.

Priserna officiellt är kanske nere runt 10% men det bygger ju på att det knappt säljs ett enda hus längre. Hade alla de som nu försöker sälja sina hus tvingats sälja hade nog priserna varit ned -25% mot I vintras.

I övrigt måste jag fråga, hur kan du vara så förvånad? Lever ni i total nyhetsskugga? Elpriserna är alltså i vinter sannolikt runt 5-10 ggr dyrare än normalt och att värma en villa är vansinnigt dyrt numera. Räntorna stiger som tusan och kommer så fortsätta göra och vi har den högsta inflationen på 30 år.

Ett hus som de senaste åren kostat ägaren runt 10k i månaden kan i vinter sannolikt kosta 30k att äga. Du förstår väl att det kommer påverka priset enormt?

Jag letar hus själv och upplever att säljarna är totalt orealistiska i de flesta fallen och vägrar inse att marknaden dippat. Därav att inget säljs öht i Stockholm nu.

Visst kan jag förstå de som som har renoverat för mycket pengar men det kommer ingen köpare ta hänsyn till.

Mitt tips är sälj nu för det ni får. Det kommer inte bli bättre på flera år sannolikt. Alternativt förbered er på att bo kvar i många år till tills det möjligen vänder. Men det kan också bli så att prisnivåerna mellan 2020 och 2022 inte kommer åter på 20 år.

Lycka till!
Jag tror att de som renoverat med tanke på låg uppvärmningskostnad kommer att ha väsentligt högre priser än de som inte har det.
Hur pristappet kommer att vara (läst till högst)
1) Lågenergi hus
2) Hus under 200kvm med låg driftskostnad
3) Lägenheter
4) Hus över 200kvm med lågdriftkostnad
5) Hus under 200kvm med medel/hög driftkostnad
6) Hus över 200kvm med medel/hög driftkostnad

Anledningen till att jag sätter lägenheter först på 3:e plats är att de kan oftast inte påverka sin uppvärmningskostnad direkt. Den kommer via föreningen. Det är ytterst få Brf:er idag som har individuell värmekostnad.

Sen om man kollar på "grundtappet" så beror det på hur länge inflation och räntor går uppåt.
Sen tar det ju något år för priserna att hämta upp igen.
Personligen tror jag inte att det kommer ta 20 år .... men väl 5-7 år minst
 
Aaake37 skrev:
Ett hus som de senaste åren kostat ägaren runt 10k i månaden kan i vinter sannolikt kosta 30k att äga. Du förstår väl att det kommer påverka priset enormt?
Nu har TS fjärrvärme, så elpriset slår inte igenom direkt, å inte med den prisökningen heller.

Det kommer troligen bli prishöjningar på fjärrvärmen efter nyåret å då kanske uppåt 20%, men de flesta hamnar nog på upp till 5-10%.

https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/skane/eon-chockhojer-priset-pa-fjarrvarme-sagas-av-kunderna

https://www.goteborgenergi.se/foretag/fjarrvarme/sa-bestams-fjarrvarmepriset

https://www.mynewsdesk.com/se/oresundskraft/pressreleases/fjaerrvaermepriset-2023-klart-3198883
 
A
Demmpa Demmpa skrev:
Nu har TS fjärrvärme, så elpriset slår inte igenom direkt, å inte med den prisökningen heller.

Det kommer troligen bli prishöjningar på fjärrvärmen efter nyåret å då kanske uppåt 20%, men de flesta hamnar nog på upp till 5-10%.

[länk]

[länk]

[länk]
Må så vara men utbudet är helt enormt. I min bevakning jag haft i över ett år ligger nu 54 fristående villor mot normalt 10-15. Det säljs i princip inga villor öht (segment 150+ kvm, fristående villa med runt 1000 kvm tomt).

Mindre hus med lägre prispunkter verkar vara lite mer osäljbara till "gamla" priser.

Det är meningslöst att försöka vänta ut detta. I de undersökningar som gjorts tror svenska folket att styrräntan om ett år ska vara runt 1
5%. Den kommer ökas från 0.75% till 1.5 eller 1.75% redan i morgon tisdag och ligga runt 3.5% om ett år enligt alla seriösa bedömare.

Matinflationen är redan upp 15% mot 2021 och kommer överstiga +20% innan året är slut. Det går i princip inte att få tag i en bil att köpa, nybilar har 1 års väntetid och beggade kostar som nybil. Leasar man kommer kostnaden öka iom räntehöjningen.

Etc etc

Man får räkna med -20 till -25% mot vad grannen fick i vintras om man vill sälja idag. Om 5 månader kan det vara mycket värre. De som lyckas sälja är de som accepterar läget.

Vi lyckades sälja vår lgh till relativt bra pris i maj eftersom vi var realistiska.

FÖ har jag svårt att tycka synd om de villaägare vi potentiellt kommer köpa av då deras pantbrev överlag brukar ligga på 2-3 msek på villor de fortfarande får 10 msek för..
 
A
M MrDizzy skrev:
Jag tror att de som renoverat med tanke på låg uppvärmningskostnad kommer att ha väsentligt högre priser än de som inte har det.
Hur pristappet kommer att vara (läst till högst)
1) Lågenergi hus
2) Hus under 200kvm med låg driftskostnad
3) Lägenheter
4) Hus över 200kvm med lågdriftkostnad
5) Hus under 200kvm med medel/hög driftkostnad
6) Hus över 200kvm med medel/hög driftkostnad

Anledningen till att jag sätter lägenheter först på 3:e plats är att de kan oftast inte påverka sin uppvärmningskostnad direkt. Den kommer via föreningen. Det är ytterst få Brf:er idag som har individuell värmekostnad.

Sen om man kollar på "grundtappet" så beror det på hur länge inflation och räntor går uppåt.
Sen tar det ju något år för priserna att hämta upp igen.
Personligen tror jag inte att det kommer ta 20 år .... men väl 5-7 år minst
Tja beror ju på vart man kollar. Att dra in bergvärme och vattenelement i en kåk kanske kostar 500k. I Skövde får det enorm effekt såklart. I Stockholm när man ändå lägger +10 msek på en större villa inte samma sak
 
Aaake37 skrev:
Tja beror ju på vart man kollar. Att dra in bergvärme och vattenelement i en kåk kanske kostar 500k. I Skövde får det enorm effekt såklart. I Stockholm när man ändå lägger +10 msek på en större villa inte samma sak
Precis, det är någonstans taket för vad prisskillnaden mellan "bra" och "dåliga" hus är. Möjligtvis en liten peng för att det redan är gjort och det bara är att "flytta in" vilket många uppskattar.
 
Aaake37 skrev:
Tja beror ju på vart man kollar. Att dra in bergvärme och vattenelement i en kåk kanske kostar 500k. I Skövde får det enorm effekt såklart. I Stockholm när man ändå lägger +10 msek på en större villa inte samma sak
Jodå, man måste skilja på köpeskilling och tillkommande renoverings peng efter köpet är klart.
Du måste ha cash/lösa pengar för att kunna göra energi renoveringar.

I Sthlm till exempel om du köper en kåk för 5M behöver du minst 750k i cash för att öht kunna köpa huset.
att då behöva lägga 200k till för bergvärme ... betyder att du måste ha 950k cash
Men de som kollar på hus har ju oftast bara en viss mängd cash (vi tar i detta fall 750k) och kollar man på två objekt ett med bergvärme och ett med direktverkande el.
Den med bergvärmen kan köpas för 5M medan den utan endast kan köpas loss för 3.7M iom att de måste investera 200k rakt av i bergvärme efter köpet.

Och detta endast räknat på 200k i direkta energirenoverings kostnader du "vill ha omgående för att ha råd att bo"

Mao , hus med låga driftkostnader där energi renoveringar är gjorda kommer att betinga ett mycket högre försäljningspris.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Jodå, man måste skilja på köpeskilling och tillkommande renoverings peng efter köpet är klart.
Du måste ha cash/lösa pengar för att kunna göra energi renoveringar.

I Sthlm till exempel om du köper en kåk för 5M behöver du minst 750k i cash för att öht kunna köpa huset.
att då behöva lägga 200k till för bergvärme ... betyder att du måste ha 950k cash
Men de som kollar på hus har ju oftast bara en viss mängd cash (vi tar i detta fall 750k) och kollar man på två objekt ett med bergvärme och ett med direktverkande el.
Den med bergvärmen kan köpas för 5M medan den utan endast kan köpas loss för 3.7M iom att de måste investera 200k rakt av i bergvärme efter köpet.

Och detta endast räknat på 200k i direkta energirenoverings kostnader du "vill ha omgående för att ha råd att bo"

Mao , hus med låga driftkostnader där energi renoveringar är gjorda kommer att betinga ett mycket högre försäljningspris.
Du har en poäng. Men samtidigt köper ju de flesta, särskilt om vi pratar villor i storstad, inte med endast 15% kontant. Dvs. det borde finnas pengar att ta av för renoveringar, och begränsningen ligger istället i lön kontra lånebelopp.
 
A
M MrDizzy skrev:
Jodå, man måste skilja på köpeskilling och tillkommande renoverings peng efter köpet är klart.
Du måste ha cash/lösa pengar för att kunna göra energi renoveringar.

I Sthlm till exempel om du köper en kåk för 5M behöver du minst 750k i cash för att öht kunna köpa huset.
att då behöva lägga 200k till för bergvärme ... betyder att du måste ha 950k cash
Men de som kollar på hus har ju oftast bara en viss mängd cash (vi tar i detta fall 750k) och kollar man på två objekt ett med bergvärme och ett med direktverkande el.
Den med bergvärmen kan köpas för 5M medan den utan endast kan köpas loss för 3.7M iom att de måste investera 200k rakt av i bergvärme efter köpet.

Och detta endast räknat på 200k i direkta energirenoverings kostnader du "vill ha omgående för att ha råd att bo"

Mao , hus med låga driftkostnader där energi renoveringar är gjorda kommer att betinga ett mycket högre försäljningspris.
Ingen som köper villa i Stockholm gör det med 85% belåningsgrad.

När jag kollar villor ligger belåningsgraden ofta runt 30-40% även när säljarna bara bott där något år
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
Ingen som köper villa i Stockholm gör det med 85% belåningsgrad.

När jag kollar villor ligger belåningsgraden ofta runt 30-40% även när säljarna bara bott där något år
Nä men tog det som exempel.
Även om belåningsgraden är betydligt lägre och därmed betyder att man har mer cash att röra sig med så har de flesta redan "intecknat" vad de pengarna ska gå till... och i dagsläget innefattar det inte energirenoveringar.
De hus som har stora behov av det för att sänka driftkostnader kommer att betinga ett väsentligt lägre pris (i förhållande till motsvarande objekt och område som redan har låga driftskostnader)

Och som jag sa ... just nu är det inte riktigt så ... men det kommer att bli med tanke på uppvärmningskostnaderna stiger kraftigt oavsett slag.
El 5-10 ggr dyrare
pellets 3-5 ggr dyrare
ved ca dubbelt så dyrt
fjärrvärme 20-50 % dyrare.
 
A
M MrDizzy skrev:
Nä men tog det som exempel.
Även om belåningsgraden är betydligt lägre och därmed betyder att man har mer cash att röra sig med så har de flesta redan "intecknat" vad de pengarna ska gå till... och i dagsläget innefattar det inte energirenoveringar.
De hus som har stora behov av det för att sänka driftkostnader kommer att betinga ett väsentligt lägre pris (i förhållande till motsvarande objekt och område som redan har låga driftskostnader)

Och som jag sa ... just nu är det inte riktigt så ... men det kommer att bli med tanke på uppvärmningskostnaderna stiger kraftigt oavsett slag.
El 5-10 ggr dyrare
pellets 3-5 ggr dyrare
ved ca dubbelt så dyrt
fjärrvärme 20-50 % dyrare.
Självklart är energin viktig. Samtidigt ser jag massor av hus i mina bevakningar med energiklass B som stått på hemnet i månader nu.

Ärligt talat tror jag ALLA nuvarande köpare räknat med någon form av energiförbättringar

Snarare är det så att köparna vet att priserna kommer vara lägre imorgon. Samt att det finns 5ggr fler hus än vanligt på marknaden som aldrig säljs. Varför ska man stressa? Man kan i lugn och ro leta efter perfektion till bra pris.
 
Aaake37 skrev:
Snarare är det så att köparna vet att priserna kommer vara lägre imorgon. Samt att det finns 5ggr fler hus än vanligt på marknaden som aldrig säljs. Varför ska man stressa? Man kan i lugn och ro leta efter perfektion till bra pris.
De flesta köpare är ju också säljare. Att priserna är lägre imorgon är nog inte motivationen att vänta. Istället tror jag det är osäkerheten, ffa att osäkerheten vad man själv kan sälja för är större just nu.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Skulle tro att många nu säljer innan de köper. Nånstans måste man bo, så när förväntningar för köpare och säljare justerats kommer säkert det börja att röra på sig igen, men kanske långsammare försäljningar. Jag tror många levt över sina tillgångar i det att man tycker att huset ökat i värde och istället för att amortera av har man kanske tagit nya lån för att kunna renovera, köra fin bil och ha råd att åka på semester.

Framöver kanske man får spara in på semestern för att ha råd att renovera osv.

Dock lär det nog finnas de som även nu levt så att de sparar till semester och renoveringar och har relativt lågbelånade hus som inte använts som bank för bättre levnadsstandard. De är nog de som kommer kunna byta upp sig om priserna går nedåt.

Det är lätt att peka finger över hur andra gjort, drabbas man av tex att en eller båda blir av med jobbet spelar det ingen roll att man levt snålt, då kan man ändå behöva sälja huset.

Jag håller tummarna för att det inte går åt skogen, för det drar med sig så mycket i fallet även om man själv skulle klara sig. Men att bostadspriserna snarare backar än ökar tror jag bara är bra, även våra barn ska väl nån gång köpa ett boende och uppgångarna har inte varit sunda.

Som sagt, sälj med viss förlust och hoppas att ni får nog mycket för att kunna köpa ett nytt hus och inte har bara en skuld kvar. Nästa hus ni köper lär vara billigare än det ni sålde som det ser ut nu.
 
  • Gilla
Henningelvis och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.