M Marsman80 skrev:
Nu när det börjar bli dyrt med el så börjar man fundera på sätt att spara på den. Därför funderade jag på det här med att bada mot att duscha. Rekommendationen brukar ju vara att en snabb dusch är bättre än ett bad, men hur mycket skillnad gör det om man lämnar vattnet i badkaret efter bad för att det ska värma rummet? Gör det stor skillnad eller är det bara en myt? Vid dusch så rinner ju garanterat varmvattnet rakt ned i avloppet iaf.

Jag har iaf börjat spara badvattnet i badkaret när barnen har badat till det kallnat. Någon sorts skillnad borde det ju göra iaf.
Kissa i en skål. Låt stå en timme :thinking::thinking::thinking::thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 10 till
  • Laddar…
S simonnorrman skrev:
Kissa i en skål. Låt stå en timme
Med bubbelplast!
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 10 till
  • Laddar…
J
H halj skrev:
Tänk då på att en påse chips, 300gram, innehåller cirka 1500 kcal. Vilket omräknat blir 1.74 kWh. Alltså cirka 14.5 kr/kWh ifall en påse kostar 25kr. Ingen superbillig uppvärmning direkt och du måste dessutom se till att vara hemma för att inte ge bort värmen till någon annan.

Detta förutsätter ju också att allt förbränns och inte blir ett energilager som det verkar bli för många envetna chipsätare :rofl:
Fast utöver isoleringsmöjligheterna så får man ju dessutom ett batteri! Om man tror på fortsatt stegrade chipspriser så kan det vara extra rimligt att investera i batteriet/isoleringen innan priserna ökar dessutom.
 
K
S simonnorrman skrev:
Kissa i en skål. Låt stå en timme :thinking::thinking::thinking::thinking:
Man kan ju kissa i en potta.. annars är det väl ett spartips att inte spola så ofta i toaletten.

Tror att det är täckt i min länk tidigare.


Är man riktigt förslagen skulle man isolerat tanken till toaletten så att vattnet i den inte värms upp av rummet
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Man kan ju kissa i en potta.. annars är det väl ett spartips att inte spola så ofta i toaletten.

Tror att det är täckt i min länk tidigare.


Är man riktigt förslagen skulle man isolerat tanken till toaletten så att vattnet i den inte värms upp av rummet
Helt rätt. Du får börja med det! För nu samlas det väl mest i byxorna?

Trevlig helg byggarkamrat!
 
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Ska snart utlysa en tävling: vem kan komma med bästa snåltipset! (Läs mest korkade).
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 9 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ska snart utlysa en tävling: vem kan komma med bästa snåltipset! (Läs mest korkade).
Ja, bra idé! (Ett glas rött in...) :crysmile:
 
Du måste ta hänsyn till den ökade luftfuktigheten när du lämnar badet för att svalka dig... Ett torrt hus kostar mindre att värma upp än ett fuktigt hus. Det kan till och med spara pengar att använda en avfuktare. Ett torrt hus innebär att du inte behöver köra torktumlaren... Häng bara upp de fuktiga kläderna någonstans. Man måste titta på matematiken.
 
  • Gilla
Bromma1927 och 1 till
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Nu när det börjar bli dyrt med el så börjar man fundera på sätt att spara på den. Därför funderade jag på det här med att bada mot att duscha. Rekommendationen brukar ju vara att en snabb dusch är bättre än ett bad, men hur mycket skillnad gör det om man lämnar vattnet i badkaret efter bad för att det ska värma rummet? Gör det stor skillnad eller är det bara en myt? Vid dusch så rinner ju garanterat varmvattnet rakt ned i avloppet iaf.

Jag har iaf börjat spara badvattnet i badkaret när barnen har badat till det kallnat. Någon sorts skillnad borde det ju göra iaf.
Ingen dum idé, men bra vore att täcka karet, minska fukten, som väl kyler (först värmer väggar, sedan dryper och kyler vid avdunstning).

Om man värmer huset med värmepump kan det bli en förlust att bada i st f duscha, givet varmvattnet inte kommer via värmepump.

I Umeå införde man cirkulerande duschvatten, ett projekt för att spara vatten och värmen.
 
M Marsman80 skrev:
Nu när det börjar bli dyrt med el så börjar man fundera på sätt att spara på den. Därför funderade jag på det här med att bada mot att duscha. Rekommendationen brukar ju vara att en snabb dusch är bättre än ett bad, men hur mycket skillnad gör det om man lämnar vattnet i badkaret efter bad för att det ska värma rummet? Gör det stor skillnad eller är det bara en myt? Vid dusch så rinner ju garanterat varmvattnet rakt ned i avloppet iaf.

Jag har iaf börjat spara badvattnet i badkaret när barnen har badat till det kallnat. Någon sorts skillnad borde det ju göra iaf.
Ibland spar vi rejält genom att duscha med hink och svamp. 37° vatten, 8 liter, det räcker för att tvätta kropp och håret. Man lyfter upp vatten med svampen, klämmer ur över kroppen vid behov. det blir faktiskt en skvätt över!

om man gör det i balja kommer vattnet sedan att värma rummet lite… , men så långt går vi inte!
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 5 till
  • Laddar…
Jag har ett badkar på en plats så långt från kranen att jag brukar fylla det med duschslangen.
Tog tid att det tar 11 min för mig att få tillräckligt med vatten i karet.
Är jag frusen o trött och vill vara i det varma vattnet längre tid än 11 min är det alltså logiskt att badkaret sparar pengar!

Jag kan fylla karet på 11 min o sen ligga där en timme!
Skulle jag duscha i en timme skulle det bli mycket dyrare! ;)
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Nu när det börjar bli dyrt med el så börjar man fundera på sätt att spara på den. Därför funderade jag på det här med att bada mot att duscha. Rekommendationen brukar ju vara att en snabb dusch är bättre än ett bad, men hur mycket skillnad gör det om man lämnar vattnet i badkaret efter bad för att det ska värma rummet? Gör det stor skillnad eller är det bara en myt? Vid dusch så rinner ju garanterat varmvattnet rakt ned i avloppet iaf.

Jag har iaf börjat spara badvattnet i badkaret när barnen har badat till det kallnat. Någon sorts skillnad borde det ju göra iaf.
Så gör vi också. Har man ändå värmt upp vattnet så bör det ju alla gånger vara bättre att värmen avges i badrummet än i avloppet.

/Pierre
 
Ove. Du spar Max nån krona per år om du har FLVP. Passa på att diska i badkaret så tjänar du ytterligare nåt öre;)
 
  • Gilla
Gubbe 65 och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det beror enbart på vilket sätt du använder minst antal liter varmvatten, att värma luften med vatten ger dig inte många öre på år i minskad elräkning…
På vintern har vi inget rinnande vatten stugan utan hämtar vatten i hink från sjön. För att duscha värmer jag vatten på vedspisen och häller det sedan i en tiolitershink. Sedan har jag en liten batteridriven dusch som jag stoppar ner slangen till i hinken. Tio liter vatten räcker mer än väl för att bli ordentligt ren.
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 1 till
  • Laddar…
Faktum är att huden inte mår bra alls av dagliga duschar. För en vanlig kontorsnisse/a är 1-2 duschar i veckan att föredra och däremellan kan man vaska av utsatta områden med en tvättlapp. Det tar några veckor innan huden vänjer sig av med att överproducera fett som kompensation för all uttorkande tvål men sedan är det inga som helst problem.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.