SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
schaktar rent i något stenhie
Sten som legat i mer än ett år på eller i närheten av jordbruksmark är biotopskyddat...
 
M maria01 skrev:
som bondjävel får man bygga nästan vad man vill
Ja visst är det bra att vi i Sverige sedan 286 år har Byggningabalken 2kap 1§ som reglerar vad som ska och får byggas på lantbruk ;)
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Sten som legat i mer än ett år på eller i närheten av jordbruksmark är biotopskyddat...
Tänkte inte på det. Då får det bli något icke skyddat skogsskifte som stryker på foten.

Det är verkligen inte bara att göra som en vill bara för att en är bonde. Snarare tvärtom.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Sten som legat i mer än ett år på eller i närheten av jordbruksmark är biotopskyddat...
Du har nog rätt, det är en tydlig inskränkning i äganderätten och borde kanske ses över om man vill ha färre byggen på god åkerjord och bättre tillgång på byggbar tomtmark.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
När du inte kunde köra sopbil, får du alltså bli bonde för att få massa fördelar istället. Perfekt :D!

Du tycker inte det är övermaga att kalla personerna som odlar och producerar den mat du behöver för att överleva - för "jävlar"?

En bonde får, under vissa förutsättningar (se redan postade länkar) bygga ekonomibyggnader till sitt lantbruk utan bygglov, ja. Men inte hundan bygger bonden sin stora maskinhall på produktiv åkermark! Nej, hen schaktar rent i något stenhie (som inte är alltför mycket fornlämning) eller tar ner lite skog nära gårdscentrum och bygger där.

Vad gäller att bygga på sin privatbostad och -tomt, är det samma regler för alla oss som bor utanför detaljplanerat område/samlad bebyggelse. Det är ingen skillnad om vi har näringsfastighet eller inte. (Eller hur, @MetteKson ?)
Jag har flera nära polare som är bondjävlar och dom kallar mig för jävla Stockholmare och så vidare en av dom har en nybyggd maskinhall för sin antika traktor samling var inget problem att få bygga den och jag har inget problem med det det som är problemet är borde vara lika för alla att bygga en på sin mark ska inte spela roll vilket yrke man har
 
  • Gilla
Peri30
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Jag har flera nära polare som är bondjävlar och dom kallar mig för jävla Stockholmare och så vidare en av dom har en nybyggd maskinhall för sin antika traktor samling var inget problem att få bygga den och jag har inget problem med det det som är problemet är borde vara lika för alla att bygga en på sin mark ska inte spela roll vilket yrke man har
Fast det är inte ett godkänt bygge.. Alternativt hade han fått bygga maskinhallen oavsett bonde eller ej tack vare regler på landsbygden.
 
Har maskinhallen fått bygglov eller har han byggt den som ekonomibyggnad till lantbrik? I så fall är maskinhallen är troligen olovlig. Man får bygga ekonomibyggnader utan lov bara i den mån och storlek som behövs för lantbruket. Traktorsamlingar hör nog inte dit.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Jag har flera nära polare som är bondjävlar och dom kallar mig för jävla Stockholmare och så vidare en av dom har en nybyggd maskinhall för sin antika traktor samling var inget problem att få bygga den och jag har inget problem med det det som är problemet är borde vara lika för alla att bygga en på sin mark ska inte spela roll vilket yrke man har
Det är inte ägarens yrke som spelar roll, utan vad fastigheten är taxerad som. Det är lite olika regler för lantbruksfastigheter och småhusfastigheter.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Nej inte heller. Även om fastigheten är klassad som lantbruksfastighet kan du inte bara sådär bygga en ekonomibyggnad om det inte bedrivs något landbruk.
 
A AG A skrev:
Det tar ca en dag att knuffa omkull alla byggnader, och få iväg all bråte på några lastbilar. Ca en dag till att knacka sönder grundplattor, samt köra bort eller gräva ner skiten. Detta är arbete för en medelstor grävmaskin.
Två dagar vete sjutton om man plockar ner en solpark på.
du får inte bort fyllningen så lätt förutom exv de vägar som byggdes för exploateringen (om det är ett bostadsområde som ska plockas bort för att återställa åkern.)
 
C
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är inte ägarens yrke som spelar roll, utan vad fastigheten är taxerad som.
Även om det i praktiken är så, bör det dock påpekas att det inte finns någon sådan formell strikt koppling mellan PBL och vare sig skattelagstiftningen eller fastighetsbildningslagen. Nu när det är möjligt att bilda stora bostadsfastigheter med s.k. kombinationsändamål kan man nog tänka sig att det även skulle vara möjligt att bygga en bygglovsfri ekonomibyggnad på en sådan fastighet.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej inte heller. Även om fastigheten är klassad som lantbruksfastighet kan du inte bara sådär bygga en ekonomibyggnad om det inte bedrivs något landbruk.
Att det bedrivs näringsverksamhet är en förutsättning för att få bygga ekonomibyggnader på näringsfastigheten, ja.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Jag har flera nära polare som är bondjävlar och dom kallar mig för jävla Stockholmare och så vidare en av dom har en nybyggd maskinhall för sin antika traktor samling var inget problem att få bygga den och jag har inget problem med det det som är problemet är borde vara lika för alla att bygga en på sin mark ska inte spela roll vilket yrke man har
Nä, det är om det är näring kopplat till markinnehavet som avgör, om polaren ska bruka sin jord eller skog med traktor så är det rimligt att bygga maskinhall för reparation/renovering och förvaring av maskinen. Varför skulle staten lägga sig i om markägaren har nya eller gamla maskiner?
Det har ingen betydelse om man är sthlmare, har betalt arbete på eller utanför gården eller inte eller vilket yrke du har, byggandet regleras sedan hundratals år av Byggningabalken
 
  • Gilla
Maijckel och 2 till
  • Laddar…
I länken:

"Det står inte i PBL att fastigheten måste vara taxerad som lantbruksfastighet för att verksamheten ska kunna ses som jordbruk. Detsamma gäller skogsbruk eller annan liknande näring. Omvänt så finns det inte en automatisk rätt att bygga bygglovsbefriade ekonomibyggnader bara för att en fastighet är taxerad som lantbruksfastighet."

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nde/anmalningsplikt/byggnader/ekonomibyggnad/
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
I länken:

"Det står inte i PBL att fastigheten måste vara taxerad som lantbruksfastighet för att verksamheten ska kunna ses som jordbruk. Detsamma gäller skogsbruk eller annan liknande näring. Omvänt så finns det inte en automatisk rätt att bygga bygglovsbefriade ekonomibyggnader bara för att en fastighet är taxerad som lantbruksfastighet."

[länk]
Det är ända sedan år 1736 Byggningabalken som reglerar vad bonde ska och får bygga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.