A AG A skrev:
Vad mer krävs innan det kan kallas åkermark?
Vet inte, spelar det någon roll? Det går inte att odla på den när det är kompakterat och matjorden är borta.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
Så har man gjort ett par hus bort.

Prima jordbruksmark innan, igenväxt efter ett tiotal år. Där står två nybyggda villor idag.
Tragiskt att man måste först förfula området med sly innan man kan få lov att bygga på sin egen mark.

Man får vara ute i god tid om man har tänkt stycka av åkermark från föräldrahemmet eller liknande för att bygga.
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Vet inte, spelar det någon roll? Det går inte att odla på den när det är kompakterat och matjorden är borta.
Det spelar väl roll om du hävdar att jag har fel. Särskilt om du samtidigt inte vet vad det handlar om.
Naturligtvis kan lite matjord blivit bortfört IOM planering för byggnader. Men det kan även hs tillförts mer vid tomtplanering.
Kompakterad blir ju jorden när den brukas. Därför plöjer man marken med jämna mellanrum.
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det spelar väl roll om du hävdar att jag har fel. Särskilt om du samtidigt inte vet vad det handlar om.
Naturligtvis kan lite matjord blivit bortfört IOM planering för byggnader. Men det kan även hs tillförts mer vid tomtplanering.
Kompakterad blir ju jorden när den brukas. Därför plöjer man marken med jämna mellanrum.
Åkermarken är inte återställd om man inte kan odla på den.
 
Med tanke på hur mycket åkermark det finns som en gång varit järnväg, väg, eller bara upplag för sprängmassor, skall det nog inte vara något problem att återställa.
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
A
A AG A skrev:
Det tar ca en dag att knuffa omkull alla byggnader, och få iväg all bråte på några lastbilar. Ca en dag till att knacka sönder grundplattor, samt köra bort eller gräva ner skiten. Detta är arbete för en medelstor grävmaskin.
Två dagar vete sjutton om man plockar ner en solpark på.
Men matjorden man kört schaktat bort är borta.
 
Jag fick inte bygglov på en åker plätt för att någon har gjort hästhage av den. Utan min tillåtelse..
LRF hade varit expert..
 
S skogaliten skrev:
Det krävs tillstånd från Länsstyrelsen för att plantera energiskog, eller för att omvandla åkermark till (gran-)skog.
Du får anmäla grankottarna.
 
  • Gilla
Eld
  • Laddar…
Helt sjukt att man inte får göra vad man vill på sin egen mark
Sveriges mark är en gemensam resurs, som staten har överlåtit viss förvaltning av. Den är inte "din egen".
 
  • Gilla
  • Haha
matsgran och 4 till
  • Laddar…
B
M -MH- skrev:
Sveriges mark är en gemensam resurs, som staten har överlåtit viss förvaltning av. Den är inte "din egen".
Det märks det inte när jag betalar ränta och amortering på min åkermark att den är gemensam, det är nästan som det är mitt eget konto som belastas och inte det allmänna..
 
  • Gilla
callebergh och 9 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Sveriges mark är en gemensam resurs, som staten har överlåtit viss förvaltning av. Den är inte "din egen".
Det låter som en politisk ideologi som man prövade i vårt grannland i öster med förödande konsekvenser.
 
  • Gilla
jonasdande och 8 till
  • Laddar…
Tja, vi har haft det här i många hundra år i alla fall.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Blir så less när man hör om sådana dumheter. Borde vara en självklarhet att få bygga på sin egen mark. Schakta ihop jorden så kan den återanvändas vars som helst till ny åkermark. Med dagensmaskiner är det inga problem att flytta åkermarken. Är det något som borde förbjudas är det försäljning av prima jord till varenda gräsmatta, där har vi slöseri med resurser..
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Åkermarken är inte återställd om man inte kan odla på den.
Nej naturligtvis inte. Men på vad sätt är den inte klar att odla på efter nämnda åtgärder???
 
  • Gilla
islander och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.