Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Kanske blir lite lugnare...
[bild]
Goda nyheter för Sverige. Det kanske finns hopp för er ändå.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Kanske blir lite lugnare...
[bild]
Hon förvandlade centern från ett bondeparti till ett enfråges sosseslav parti.
 
  • Gilla
Dayangel och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja lite vanliga mord och mordhot ordnar biffen, toppen! Det är nya vägen, om någon är besvärlig så löser man det så.
Vad har det med att Röv f'låt Lööf avgår?
 
M Mattias Svederberg skrev:
Det är svårt att förutse exakt hur priserna blir i vinter. Men saker är inte som de brukar. För 10 år sedan var det vattenmagasinen och effekten i nätet som påverkade elpriset. Idag är det gaspriset i tyskland och hur många timmar om dygnet som kabeln till Tyskland är maxad (alternativt de har temporärt överskott på grund av ner/upp varvning eller sol/vind överskott)

Resultatet är at våra priset slår mellan vad vi skulle kalla "svenska priser" och "tyska priser". Där de tyska priserna är en direkt effekt av gaspriset. Detta är orsaken att vi ofta, men inte alltid, har billig el på natten och dyr el på dagen.

Under Augusti var elen extremt dyr efter en sent påkommen idé att man ska kvotta in gasen i vinterförrådet. Denna idé kom man på efter att man förra vintern blev tagen med byxorna nere med ett nästan tomt gaslager (vilket var orsaken att priset var så extremt högt i December).

Kvoterna är satta till 31 Augusti, 30 September och 31 Oktober. Sen efter 31 oktober är kvoterna slut och därför kommer de troligen finnas ett överskott av gas mellan 1 November fram till när de blir kallt.

Under Augusti blåste de mycket mindre än förväntat och därför blev de en extrem brist på gas speciellt eftersom kvoterna behövde fyllas. Då de normalt sett blåser mer under Hösten framförallt mitten av September till Mitten av Oktober, kommer vi troligen se mer Sverige priser under hösten. Det betyder alltså att högstpriserna troligen blir lägre än Augusti priserna (även om just nu ser September priserna ut att bli rätt höga).

Priset på gas har gått ner från €333 till idag €220 (låg på 185 här om dagen men de blev lite rekyl). Snittpriset i Augusti låg på ca €250 medan de än så länge i September legat på €220.

Troligen kommer gaspriset jobba sig ner till €150 till Oktober och €100 till November

Men efter att lagret är fullt kommer de troligen stabilisera sig och inte bli lika volatilt. Naturligtvis kan en väldigt kall vinter påverka priset, men inte som förra året när vi gick in i vintern med gasdepån på 60%.

Så vi kommer se volatila priser fram till 31 Oktober, sedan kommer priserna stabilisera sig på en relativt hög men stabilare nivå än vad vi sett tidigare. Om den nivån blir €100 eller €150 vet jag inte, men de blir troligen inte under €100, för då börjar de kommer ner till oljepriset. Olja är förvisso normalt sett dyrare än Gas, men som läget är för närvarande är de omvända sant, och de om vända kommer förbli sant till mer oljekraftverk är byggda. Vilket kommer ta 12-24 månader. Lite synd att Förra Regeringen beslutade att lägga ner ett jätte fint kombikraftverk utanför Malmö som kunde gå på lätt olja, skulle suttit fint nu (Beslutet togs Augusti 2021, och nermonteringen påbörjade Augusti 2022... Jepp, Under dyraste månaden någonsin monterade vi ner ett kraftverk som skulle hjälpt priset)

Ett gaspris på €100 betyder ett Elpris vid medellast timmar på 180-200 öre och vid höglast timmar på 300öre. Dito €200 blir de ungefär de dubbla.
Här blir det tydligt att vår fria marknad inte är fri. Vi tvingas sälja el till tyskarna. Det är en viktig del till att våra elpriser är så höga. Det är ganska intressant egentligen. eftersom en försäljning borde innebära en inkomst. Men här blir det en förlust för oss.
Vi kan trösta oss med att vi inte är.direkt beroende av rysk gas
 
Men nu med en blå/brun regering så startar ju de nedlagda kärnkraftverken inom max en månad & dessutom så får vi ju alla tillbaks mellanskillnaden mellan rådande elpris och det som var före 2021.

För oss som eldar pellets tillkommer ett stöd för att vi i förväg såg till att minska Sveriges el-utsatthet.

Ja, för att inte glömma, elexporten stängs också ned så länge elpriset i Sverige överstiger 0,5:-/kWh.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Här blir det tydligt att vår fria marknad inte är fri. Vi tvingas sälja el till tyskarna. Det är en viktig del till att våra elpriser är så höga. Det är ganska intressant egentligen. eftersom en försäljning borde innebära en inkomst. Men här blir det en förlust för oss.
Vi kan trösta oss med att vi inte är.direkt beroende av rysk gas
Det är definitivt en inkomst att säljs el till Tyskland. Att du inte tjänar på det beror på att du inte säljer.
 
  • Gilla
Jonobe och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är definitivt en inkomst att säljs el till Tyskland. Att du inte tjänar på det beror på att du inte säljer.
Frågan är vem som byggt upp elinftastukturen i Sverige? Om det är vi skattebetalare som äger en stor del borde vi tjäna på det. Jag tror inte det finns ett hinder för ett företag att tex begränsa att sälja bara till ett visst land. Om ägarna, dvs vi, hellre ser att vi får köpa än att tyskarna får förstår jag inte att vi helt enkelt bara kan välja sälja till oss själva?
 
  • Gilla
LaoLars och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Du menar den där en spade är en spade?

Eller försöker du hävda att SD-företrädare inte blir påkomma titt som tätt med grovt rasistiska uttalanden? Eller menar du att det bara är "otur" när dessa upptäcks, blir uteslutna och sedan släpps in igen?
vem avgör om något är grovt rasistiskt? De som skrek när sl lät "måla" ett tåg enbart med deras logga? För SD är inte nazister idag. Kan vi enas om det? det kan finnas rötägg som snabbt sorteras ut när de upptäcks. De är inte SD de har en roll på något sätt.
Om vi då diskuterar historia så tycker jag att vi ska ta upp sossarnas historia som är mycket värre än sd's någonsin har varit eller kommer att bli. sossarna införde att man skulle märka judarnas pass med ett J för att underlätta för tyskarna. Är inte det värre? Framförallt allt som det inte bara var tomma ord.
Om media skulle lägga ner samma energi på att jaga sd på att jaga de övriga partier så hade de inte blivit så roligt där heller.

men visst det finns idioter inom Sd kanske några fler. men ska man straffa partiet för det?
Om jag angagerar mig i sd. är jag rasist då?
 
  • Gilla
  • Haha
mickewest och 3 till
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Det är definitivt en inkomst att säljs el till Tyskland. Att du inte tjänar på det beror på att du inte säljer.
Svenska kraftnät "säljer" väl inte heller? Men man kan tänka sig att dvk köper i en nordligare elzon för att sedan sälja i en sydligare ( ibland genom flera zoner 1-4 och ut i exportkablar), alltså säljer svk och det ibland till extremt stor "vinst" in på deras riksgäldskonto, kontot ägs av staten-vi, alltså "tjänar" vi genom att betala mer...
 
L lat skrev:
Men nu med en blå/brun regering så startar ju de nedlagda kärnkraftverken inom max en månad & dessutom så får vi ju alla tillbaks mellanskillnaden mellan rådande elpris och det som var före 2021.

För oss som eldar pellets tillkommer ett stöd för att vi i förväg såg till att minska Sveriges el-utsatthet.

Ja, för att inte glömma, elexporten stängs också ned så länge elpriset i Sverige överstiger 0,5:-/kWh.
Om du även kallar sossarna för ett brunt parti så är det okej.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är definitivt en inkomst att säljs el till Tyskland. Att du inte tjänar på det beror på att du inte säljer.
Självklart, men om vi nu tjänar på att sälja el till tyskarna Varför syns det på min elräknlng som en kostnad.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
ossarna införde att man skulle märka judarnas pass med ett J för att underlätta för tyska
Det är jättebra om du läser din historia.

Det var en SAMLINGSREGERING som som styrde Sverige under andra världskriget, så alla partier som ingick i regeringen var lika goda kålsupare!

Kravet på märkning i passet och stoppet för judarna att komma hit kom till stor del ifrån borgarna, läs gärna om Bollhusmötet i Uppsala.

Gå inte på den där falska historiebeskrivningen som SD spridit, läs & lär själv i stället.

Jomshof är ju den senaste i partiledningen som kommit med skumma synpunkter på att begränsa yttrandefriheten i form av att public service ska begränsas.
 
  • Gilla
LaoLars och 7 till
  • Laddar…
D
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vad har det med att Röv f'låt Lööf avgår?
Läs och du ska finna.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
m jag angagerar mig i sd. är jag rasist då?
Ingen aning, men du har engagerat dig i ett parti som förenklar verkligheten genom att påstå att "dom andra" , i ert fall "invandrarna" är skyldiga till allt ni tycker är fel.

Om det inte är rasistiskt så är det i varje fall xenofobiskt (främlingsfientligt).
Jag glömde att vi i SD's samhälle bara ska prata svenska.

Att dra alla "invandrare" över en kam är lika dumt som att påstå att alla skåningar är lata & tröga.

Hur länge är man dessutom "invandrare", är valonättlingarna fortfarande det?
 
  • Gilla
  • Älska
LaoLars och 10 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Självklart, men om vi nu tjänar på att sälja el till tyskarna Varför syns det på min elräknlng som en kostnad.
Det gör det inte. Det som syns på din elräkning är din konsumtion.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.