Status
Tråden går ej att kommentera.
Miljöpartiet terroristerna:

 
  • Gilla
Boende45 och 2 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Vilken sten har du legat under?

Vindkraft släpper ut mer än tre gånger så mycket koldioxid per producerad kWh som kärnkraft.

Lägg därtill till att elen som kommer från vindkraften inte är planerbar och dessutom gör elnätet instabilt. Sådana kWh är mindre värda. Dessutom produceras de i fel elområden vilket belastar elnätet mer och innebär större förluster. Så den egentliga siffran är snarare fem gånger sämre för miljön.

Men fem gånger sämre förutsätter att vindkraften räcker till. Det har den inte gjort i år. Istället bränner man numera olja för att producera el! Förr i tiden brände man olja i villorna för att värma dem vilket inte är så bra för klimatet. Istället har de flesta konverterat till el, först direktverkande och sedan med värmepumpar. Även bilflottan har börjat konvertera till el. Men numera produceras mycket el med olja, så vi är snart tillbaka där vi började.
Dessvärre argumenterar du mot faktaresistenta som lever i sina bekräftande miljöer.

Intressant att notera att det är billigare per kWh att värma sitt hus med olja kontra att värma det med el. Det är fantastiskt jobbat av våra politiker. Som vanligt säger de en sak och gör raka motsatsen.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Ja, det går åt mer olja att göra en kWh el än en kWh värme. Så det bör vara billigare att värma med olja än el när oljekraften går.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, det går åt mer olja att göra en kWh el än en kWh värme. Så det bör vara billigare att värma med olja än el när oljekraften går.
Det är billigare för mig att köpa en kbm villaolja än att köpa motsvarande mängd energi el till samma villa.
 
Har nu fått augustidebiteringen, 4,73/kWh, rörligt.. Hur in i h-skotta ska det här sluta?

Förbrukar för lite för att gå över på timdebitering men det blir mycket i alla fall.
 
yonna yonna skrev:
Har nu fått augustidebiteringen, 4,73/kWh, rörligt.. Hur in i h-skotta ska det här sluta?

Förbrukar för lite för att gå över på timdebitering men det blir mycket i alla fall.
Ja du...staten kommer att bli tvungna att gå in, annars pratar vi tvåsiffrigt procent som kommer att gå i personlig konkurs, för att inte tala om alla företag som kommer att bomma igen.

Jag kollade nu: 348 öre/kWh. Rörligt avtal.
 
Redigerat:
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ehhh...va? Så det är lögn att karlshamnsverket är igång? Det eldar ju bara 70000 liter olja per timme, vilket garanterat ger mer utsläpp än kärnkraften som hade behövts för att göra driften av karlshamnsverket överflödig.
som jag förstått det är oljeverket igång för export pga priset, inte efterfrågan inhemskt. Det är lönsamt att starta upp, inte nödvändigt just nu. Eller har jag fått det om bakfoten?
 
  • Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
som jag förstått det är oljeverket igång för export pga priset, inte efterfrågan inhemskt. Det är lönsamt att starta upp, inte nödvändigt just nu. Eller har jag fått det om bakfoten?
Hade det inte varit bättre att exportera kk-el som INTE har utsläpp i närheten av vad oljeeldning har?

Och alltså aldrig starta oljekraftverket...
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja du...staten kommer att bli tvungna att gå in, annars pratar vi tvåsiffrigt procent som kommer att gå i personlig konkurs, för att inte tala om alla företag som kommer att bomma igen.
September: sänker diskmaskin från varannan dag till var fjärde; tvättmaskin 2 ggr/veckan till 1 gång varannan; ugn sällan dvs flera måltider samtidigt; mikron 120 sek/dagligen; bastun varannan dag till var fjärde inkl dusch. Bytt filter i FTX'n. Skippar golvvärmen i badrummet. Har inte startat kaminen än och den motsvarar väl en gammal glödlampa. Huset mörkt dvs bara min läslampa. Ska jag behöva dra ner på TV tittandet?
 
yonna yonna skrev:
September: sänker diskmaskin från varannan dag till var fjärde; tvättmaskin 2 ggr/veckan till 1 gång varannan; ugn sällan dvs flera måltider samtidigt; mikron 120 sek/dagligen; bastun varannan dag till var fjärde inkl dusch. Bytt filter i FTX'n. Skippar golvvärmen i badrummet. Har inte startat kaminen än och den motsvarar väl en gammal glödlampa. Huset mörkt dvs bara min läslampa. Ska jag behöva dra ner på TV tittandet?
Skippa bastun om den inte är vedeldad. Den lär dra el som bara den.

Eller köp badhallskort och basta där. Det blir låååångt billigare.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Hade det inte varit bättre att exportera kk-el som INTE har utsläpp i närheten av vad oljeeldning har?

Och alltså aldrig starta oljekraftverket...
Säg det till Uniper.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Skippa bastun om den inte är vedeldad. Den lär dra el som bara den.
Nej, den är liten och drar förvånansvärt lite enl elräkningen i januari då jag hade ryggproblem och bastade 1-2 ggr/dag. Men numera minimerar jag tiden den är på (och ser inte färdigt TVprogrammet ;)).
 
Guzzi Guzzi skrev:
Säg det till Uniper.
Det är bättre att vi får kompetenta politiker som agerar på fakta och inte önsketänkande och ideologier. Då kan de straffskatt ihjäl oljeverken och subventionera kk istället. Vinst för alla, inte minst miljön och klimatet. Ja, alla utom uniper då :)
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Nej, den är liten och drar förvånansvärt lite enl elräkningen i januari då jag hade ryggproblem och bastade 1-2 ggr/dag. Men numera minimerar jag tiden den är på (och ser inte färdigt TVprogrammet ;)).
Hur många kWh "förbrukade" du under augusti?
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Hur många kWh "förbrukade" du under augusti?
283 kWh (faktura totalt 1.978). Förstår att det finns många som har det mycket värre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.