richardtenggren
P pennybridge skrev:
Ja du bör nog ha utrymme för karmen att expandera när den ev sväller. Hade dikt an montage själv i förra bostaden som jag fick fixa då dörrbladet började ta i på sommaren då luftfuktigheten var högre.
Jo precis, det som är min rädsla, men det finns som minst 2-3 mm spel runt om förutom på något litet område där jag tänkte skrapa lite innan montaget.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jo precis, det som är min rädsla, men det finns som minst 2-3 mm spel runt om förutom på något litet område där jag tänkte skrapa lite innan montaget.
Du kan ju fimpa bort material på karmen med ex en fein med.

Jag vill helst ha iaf 5mm spel runtom själv.
 
P pennybridge skrev:
Du kan ju fimpa bort material på karmen med ex en fein med.

Jag vill helst ha iaf 5mm spel runtom själv.
Då hade jag nog funderat på att montera ner karmen, skruva isär den och köra med klyvsåg. Fein är bra när man ska köra lite småpill men att klyva ett karmstycke det tar sin lilla tid.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Då hade jag nog funderat på att montera ner karmen, skruva isär den och köra med klyvsåg. Fein är bra när man ska köra lite småpill men att klyva ett karmstycke det tar sin lilla tid.
Ja det har du rätt i. Dammar och låter förjävligt med :rolleyes:
 
richardtenggren
Hennke85 Hennke85 skrev:
Då hade jag nog funderat på att montera ner karmen, skruva isär den och köra med klyvsåg. Fein är bra när man ska köra lite småpill men att klyva ett karmstycke det tar sin lilla tid.
Precis, men då jag vill försöka köra utan lister, sträcker mig som längst till en liten smyglist, så känns det inte som en rolig lösning heller.
Kommer nog få göra detta på en annan karm, där hålet är lite kort höjdmässigt.

Skrapar nog ur för att skapa lite spel där det är tight nu när jag plockar ur karmen och borrar ikväll, för tillfället är den bara provmonterad :)
Kikade lite snabbt på hur mycket karmen sväller vid förändring av fuktkvoten, så känns det ändå chill.
 
  • Gilla
mackee
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Precis, men då jag vill försöka köra utan lister, sträcker mig som längst till en liten smyglist, så känns det inte som en rolig lösning heller.
Kommer nog få göra detta på en annan karm, där hålet är lite kort höjdmässigt.

Skrapar nog ur för att skapa lite spel där det är tight nu när jag plockar ur karmen och borrar ikväll, för tillfället är den bara provmonterad :)
Kikade lite snabbt på hur mycket karmen sväller vid förändring av fuktkvoten, så känns det ändå chill.
Kom på att standardmontage för dessa karmar är med karmjusteringsskruv. En träskruv med hullingar som griper fast i karmen. Men det händer ibland att det skiter sig och då får man borra upp och köra med karmskruv istället. Men för din del när du ska fästa i betong eller tegel så är nog karmhylsor att föredra.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Nu är det bara lite runt om kvar… ;)
Får skaffa hem en luxskiva att sätta ovanför karmen så:)
Nyinstallerad vit innerdörr med stilrent dörrtrycke och osynlig överdel, vid vit vägg och ljusgrått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpte trycken på Byggfabriken som kändes gedigna och stilrena. :)
Nyinstallerad stilren dörrhandtag av silverfärgad metall på en vit dörr med dekorativa lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Lill72 och 5 till
  • Laddar…
Byter panel på garaget och passade då på att sätta ett Ø40mm avloppsrör bakom locken så jag i framtiden kan dra tryckluft m.m. mellan källaren och garaget.
Kommer göra det klart när det är dags att asfaltera garageuppfarten.

Ø40mm avloppsrör installerat bakom fasadpanel på garage, fixerat med byggfog, bredvid ett stängt skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fixerade med byggfog så det kanske inte blev så snyggt MEN det kommer ju ändå inte synas.

Installation av ett Ø40mm avloppsrör bakom panel på garagevägg för framtida dragning av tryckluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska foga lite runt och fixa två lock så får det vara så här så länge...
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 4 till
  • Laddar…
S
Prototypat solskyddet till nya köket genom att sätt upp ett par aspplankor provisoriskt.
De ska gå hela vägen över tre balkar så det får bli en skarv på mitten.
 
  • Provisoriska aspplankor monterade på balkar som solskydd över en terrass under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Provisoriska aspplankor monterade som solskydd över fönster på hus under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lill72 och 6 till
  • Laddar…
nikasp
Phew. Tur som fasen att jag målade garageport igår kväll. Hösten kom snabbt nu. Hade hoppats på att gå runt på torrt betongpannetak och rensa lite mossa samt behandla med bensaltensid till helgen. Ser inte så lovande ut…

Väderprognos som visar regn och kalla temperaturer för kommande dagar i Sollentuna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Appendix
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Prototypat solskyddet till nya köket genom att sätt upp ett par aspplankor provisoriskt.
De ska gå hela vägen över tre balkar så det får bli en skarv på mitten.
Det var rejäla dimensioner på däcket, ser härligt ut med så breda brädor. Vad är det för virke och dimension?
 
S
R roli skrev:
Det var rejäla dimensioner på däcket, ser härligt ut med så breda brädor. Vad är det för virke och dimension?
Det är Accoyatrall. De är 195 mm breda.

Min förhoppning är att Accoyan och aspvirket blir lika silvergråa om ett par år.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Det är Accoyatrall. De är 195 mm breda.

Min förhoppning är att Accoyan och aspvirket blir lika silvergråa om ett par år.
Vad kostar sådant? Låter som om det inte är "billigt" men det är inte det vanliga "tryckta" virket längre heller.....
 
Lexington Lexington skrev:
Fönstret inne!

[bild]
Inte jag men målaren är igång!
På fredag ska han va klar och i helgen river vi spånskivegolvet. Må-on fixar VVSaren/snickaren spårad skiva, fräser böjar och lägger golvvärme.
På onsdag levereras köket!

Renoveringsarbete i rum med väggar som spacklats, osatt golv och synlig ledningsdragning, med fönster mot trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett orenoverat rum under förberedelse med spacklade väggar och oslipad spånskivegolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har iaf fixat fönstret på utsidan, så nu kan hösten komma!

Nymålat svart fönsterfoder på ett hus med tegelfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
S
R roli skrev:
Vad kostar sådant? Låter som om det inte är "billigt" men det är inte det vanliga "tryckta" virket längre heller.....
Tyvärr är det svindyrt och mindre tillgång än efterfrågan så man får vara ute i god tid. Allt Ceos har hemma är sålt och nästa leverans kommer oktober/ november.

400kr/m tror jag det kostade.
Kebony har entrall med liknande egenskaper som jag tror kostar hälften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.