Status
Tråden går ej att kommentera.
J jani84 skrev:
visa mig ett hus på 300+ kvm uppvärmda yta med 4 personer i hushållet som klarar sig 10år på 18000kwh. Jag vill skaka deras hand och ta reda på hemligheten
Åtgärder är att inte värms upp hela huset. Att ha nästan 80km2 per person är inte att göra alla tänkbara åtgärder.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Att ha nästan 80km2 per person är inte att göra alla tänkbara åtgärder.
Menar du att 8000 hektar ska räcka per person? ;):thinking::rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 4 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Åtgärder är att inte värms upp hela huset. Att ha nästan 80km2 per person är inte att göra alla tänkbara åtgärder.
Jag köpte ett hus från tidigt 70-tal. Under 5år har jag:
Tilläggsisolerat hela huset
Helkonverterterat från direktverkande el till bergvärme/golvvärme
Bytt samtliga fönster/dörrar
Installerat FTX
Installerat ledbelysning
Installerat braskamin
Sänkt värmekurvan
Optimerat ventilationen/värmepannan
Stängt av handdukstorken
Tidkanal på golvvärme/belysning
Kallställt garaget

så jo, vill påstå att allt som går att göra är gjort, utom solceller där offerter har tagits in under 2-3års tid.
54kWh/kvm förbrukar jag på 4pers. vad förbrukar du?

Och hade du kontaktuppgifter till de som klarade sig på 18000kWh i 10år? Skulle va sjukt intresserad av att tala med dom
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
C
J jani84 skrev:
54kWh/kvm förbrukar jag på 4pers. vad förbrukar du?
kWh/kvm är tyvärr ett rätt trubbigt jämförelsetal i sammanhanget då det bl.a. korrelerar rätt dåligt med husets omslutningsyta. Inte minst blir, allt annat lika, värdet bättre ju större huset är.
 
J jani84 skrev:
Under 5år har jag:
Imponerande och bra gjort.

Jag tror det som Bjor menar är att ni bor ganska stort. 80 kvadratmeter är väldigt stort per person, det måste väl ändå finnas möjlighet att minska den uppvärmda ytan? Jag och sambon lever på cirka 70 kvadratmeter gemensamt i uppvärmd yta, det finns fler rum i huset men de har vi svalare eller helt ouppvärmda. Det här är inget vi lider av.

Eftersom värmen är det som kostar så är det också så att minskar du på den uppvärmda ytan så minskar du dina kostnader snabbast så. Det är inte tillbaks till medeltiden precis att tränga ihop sig under några månader.
 
C cpalm skrev:
kWh/kvm är tyvärr ett rätt trubbigt jämförelsetal i sammanhanget då det bl.a. korrelerar rätt dåligt med husets omslutningsyta. Inte minst blir, allt annat lika, värdet bättre ju större huset är.
det är denna ”trubbiga” tal som används när du energideklarerar hus idag och det är även den som råder tills anndrs metoder upprättas
 
C
J jani84 skrev:
det är denna ”trubbiga” tal som används när du energideklarerar hus idag och det är även den som råder tills anndrs metoder upprättas
Visst, så är det. Jag som har stort hus tackar och tar emot. Men det innebär också att jag har ungefär samma nyckeltal som dig, trots att huset är 150 år gammalt och dåligt isolerat.
 
T tompaah7503 skrev:
Imponerande och bra gjort.

Jag tror det som Bjor menar är att ni bor ganska stort. 80 kvadratmeter är väldigt stort per person, det måste väl ändå finnas möjlighet att minska den uppvärmda ytan? Jag och sambon lever på cirka 70 kvadratmeter gemensamt i uppvärmd yta, det finns fler rum i huset men de har vi svalare eller helt ouppvärmda. Det här är inget vi lider av.

Eftersom värmen är det som kostar så är det också så att minskar du på den uppvärmda ytan så minskar du dina kostnader snabbast så. Det är inte tillbaks till medeltiden precis att tränga ihop sig under några månader.
ja men att kallställa delar av hus eller sälja sin ”stora” bostad och köpa mindre är både upp till var och en samt orimligt att förvänta sig. Hur många vet hur man kallställer delar av en byggnad utan att den tar skada? Att gå och släcka säkringar och tro att allt är bra sen kan få förödande konsekvenser.
Om man dessutom kollar på landets elförbrukning så är inte hushållen (och även mer specifikt småhus) de stora bovarna/elslukarna och att vi börjar kallställa hus är inte lösningen på eländet, enligt mig.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
J jani84 skrev:
orimligt att förvänta sig
Orimligt för dig, normalt för oss. ;)
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
harry73
J jani84 skrev:
Om man dessutom kollar på landets elförbrukning så är inte hushållen (och även mer specifikt småhus) de stora bovarna/elslukarna och att vi börjar kallställa hus är inte lösningen på eländet, enligt mig.
Skulle vi i europa få en minskad förbrukning med 5%, skulle hela elbristen försvinna. Så det handlar om små besparingar som behövs. Så alla lösningar som finns är värda att genomföra.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 3 till
  • Laddar…
J jani84 skrev:
54kWh/kvm förbrukar jag på 4pers. vad förbrukar du? Och hade du kontaktuppgifter till de som klarade sig på 18000kWh i 10år? Skulle va sjukt intresserad av att tala med dom
54 kWh/kvm är ju kanonbra!

Vi ligger på 64 kWh/kvm. Här kan du lägga upp dina uppgifter och jämföra med andra samt söka kontakt: www.byggahus.se/jamfor-elforbrukning
 
  • Gilla
jani84
  • Laddar…
T
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
54 kWh/kvm är ju kanonbra!

Vi ligger på 64 kWh/kvm. Här kan du lägga upp dina uppgifter och jämföra med andra samt söka kontakt: www.byggahus.se/jamfor-elforbrukning
Jag ligger på 46 kWh/kvm, 4 pers.
 
  • Wow
Boilerplate4U
  • Laddar…
Räknar ni uppvärmning eller all el? Inkl elbil etc?
Hur räknar man tex en källare som håller ca 17-19 grader men inte är bostadsyta?
Jag uppskattar vi ligger på 55kWh/kvm för bara värmen, med huset 22-23 grader och källaren ~5 grader kallare.
Total förbrukning 4 pers, varmvatten, elbil, datorer mm, samma "totalyta" - 95kWh/kvm
Om nu min snabba överslagsräkning blev rätt...
~150kvm+70 källare, bergvärme och hus från 1909 i sthlm, ca 1500mil på el 2021.

Det finns nog endel att spara på. Så det ska förbättras.
 
J jani84 skrev:
Mina tankar kring dagens elpriser..

Jag har precis som de flesta andra följt händelserna kring elpriserna och det politiska käbblet kring dessa prisnivåer.
Diskussionerna vid middagsbordet, runt fikabordet på kontoret mm handlar nästan oavkortat om just detta. Men när jag lyssnar så börjar jag ändå undra om folk verkligen på riktigt har förstått vilka konsekvenser detta kommer innebära för privata hushåll, för företag och för oss som land.
Jag vill påstå att konsekvenserna med elpriser kring 4-8kr i vinter är abnorma.
Vi som bor i Sverige verkar ha en stor förmåga att slå ifrån det hemska som är framför oss och mer eller mindre förneka problemet genom att säga ”Ne men vi bor i Sverige, vi har det ändå oförskämt bra jämfört med stora delar av världen”
Eller så litar vi stenhårt på att våra politiker och staten kliver in och räddar oss innan det blir riktigt skitilla.
jag är genuint orolig. Vi är en familj på 4personer. Vi bor i villa på 330kvm i Sthlm området. Vi har rörligt elavtal, bundna lån med låg ränta. Alla åtgärder för att energieffektivisera (utom solceller) är utförda sedan ett par år och vi förbrukar idag 18000kWh på ett år. Vi har två inkomster och vi tjänar ”bra” och har en buffertsparande som går att använda.
Vi kommer klara 20000kr/månaden i elräkning men när du kombinerar detta med dagens matpriser, drivmedelspriserna och övriga kostnader så blir det mer eller mindre inget utöver detta. Det betyder att restaurangbesök, idrottsevenemang, semester, resor och övrig vardagslyx försvinner och då är vi den delen av befolkningen som har det alltså bra. Ekonomin går ihop för oss. Resten då?
Ensamstående, pensionärer, företag och många många andra?
Hur många i Sverige har råd med en elnota på 15-20k/månad i vinter? Det som i ”normala” fall har legat på 3000kr

Hur många butiker lever på en lyckad julhandel? Hur många restauranger behöver en succéartad julbord för att gå runt? Hur många har råd att köpa biljetter/säsongskort till sitt favoritlag? Hur många idrottsklubbar har råd att tappa den försäljningen? Hur många har råd att tanka bilen? Handla den mat som behövs? Hur många hushåll klarar ens av en ökning i fasta kostnader på säg 3000kr? När matten inte går ihop, vem ska du strunta i och betala?

jag tror på riktigt att det som väntar oss framöver är enkelt sagt skitilla men ibland känns det som att jag är en av få som tänker såhär.
Jag vet inte, nu har jag iaf fått skriva av mig lite.

Jo en sista grej, politikerna säger gärna att ”det finns ingen Quickfix” så må det vara när det handlar om planerad produktion men det finns en quickfix till dagens priser: slopad moms,jättesänkning av energiskatten och ett maxtak. Återstår att se hur illa det ska gå innan någon börjar rycka i dessa trådar

Må väl där ute!
Snabbt svar på frågan: NEJ

Ohoj va mycket mothugg jag fått hela tiden när jag lite fint påpekat att det bara finns EN ENDA FRÅGA som valet handlar om (handlade om? det här var ju innan).

Det pratade om vården och vårdköerna?
Ja, vad är det med dem? om inte elpriset sjunker.. så spelar de absolut ingen roll.. de kommer lägga ner flera vårdplatser.. personal kommer få gå.. rum stängas.. köerna öka.. (de har redan stängt avdelningar osv pga att de inte har råd att värma upp dem).

Det pratas om brottslighet?
Ja.. vad tror de kommer och hända i brottets sverige när el-priserna skjuter i höjden och folk inte har råd att "leva".. de kommer INTE bli mindre frustrerad eller smartare.. nej, de kommer som vanligt ta de chanserna de har för att sno lite extra saker som de kan sälja.. dvs inte bara småbrotten kommer öka, folk kommer tappa temperamentet oftare av ilska och frustration.. vilket kommer ge mer våldsbrott..

När man dessutom började tala om hur mycket deras duschningar skulle kosta dem per månad i vinter.. eller hur hög deras värmeräkning skulle kunna bli.. (vissa har ju turen att inte ha så höga priser) .. ja då blev de arga på mig istället - som om jag kan rå på elpriserna!

De har inte riktigt tänkt längre än näsan är lång.. på hur mycket som bottnar i elpriserna idag..

Tänk er små företag:
Alla lokala icahandlare/små mataffärer på landet..
Frisörer..
Restauranger
Grönsakshandlare
Bönder
Matproducenter
Mekaniker
Bostadsbolag där värmen ingår i hyran..
mfl

Alla företagare som har en lite högre elförbrukning än andra.. kommer få det mer än svårt. Skånes största tomatodlare har redan gått ut med att de inte tänker odla några tomater i år.. för ingen skulle ha råd att köpa tomaterna!

Tänk er då att det handlar om fler än denna producent..

Badhus
Gym
Ishallar

Alla fritidsaktiviteter som använder mycket el för värme o kyla..
Om de ens överlever höjningarna, så måste du ju dubbla sina medlemspriser..

Allt blir en ond cirkel.. där alla delar måste höja sina priser
Vilket betyder att vi som slutkunder kommer få betala mer för allt i stort sett..

.. och har man redan betalat en månadslön i egen elräkning.. blir det svårt att dubbla andra kostnader (i mat o hobbyväg). Maten är ju redan dyrare och den ökar också av andra skäl också.. och räntan är på väg upp.

Det enda man kan glädja sig lite åt är väl att bensinpriset gått ner litegrann, men den är ju också eg ganska dyr!
 
  • Gilla
  • Älska
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
Hikkadu
kashieda kashieda skrev:
Du glömde lägga in inlägget nio gånger. Tror du att dina tankefränder har lite bättre minne nu, eller har du själv blivit glömsk?
Ursäkta dröjesmålet! Det inlägget kanske fick någon att vakna upp och inse vad MP sysslat/ar med innan dom stoppade sin röst i valkuvertet. Det behövdes inga personliga åsikter från mig själv, videon, den talade för sig själv.
 
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.