P
Kommer följa den här tråden med nöje. :)

En sak jag undrar är om du har något att berätta om markmätarskåp?

Vi ska själva börja schakta vår tomt och efter det kommer VA och el fixas innan husfirman kommer.
Jag är ännu inte helt hundra på var jag ska placera markmätarskåpet... Något säger mig att det vore smidigt att ha det så nära det tilltänkta garaget, men är inte säker. Har du någon tanke kring detta?
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
Vi satte vårt markmätarskåp ett par meter från vägen bredvid parkeringen. Där ser vi det minst själva när vi är i huset. Tänker att där kommer vi ställa soptunnan också när det är dags. Sen får vi vara lite kreativa med att dölja det.
 
S
Borde man inte försöka placera markmätarskåpet där man har bilen parkerad? Samt se till att det går att montera en elbilsladdare på den. Det blir en smidig installation av laddarens strömsensorer på ingående matning. Se gärna till att dra en nätverkskabel dit också. Framtidens laddare vill man säkert kunna styra från internet.
 
  • Gilla
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
Denna veckan är det dags att fylla igen gropen vi grävt. Vi har hyrt en liten lastare och en padda med fram och back drift så det rullar på i bra tempo. Gruset levereras från en lokal leverantör och de har varit väldigt bra att ha att göra med.
Grävmaskin och vibreringsplatta nära en grushög i en utgrävd grop med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person använder en vibrerande padda för att packa grus i en utgrävd grop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En grävd grop som håller på att fyllas igen, en liten lastare och grushögar på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria Jonsson3 och 2 till
  • Laddar…
Liten uppdatering, markarbetet blev klart lagom till sista semesterdagen. En kontrollmätning visade att vi lyckats få det väldigt jämnt över hela ytan. Nu arbete en vecka sen bygge av ställningarna för finutsättning till helgen.
Jämnt markarbete med grus och kompaktor, grönt arbetsfordon till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Beemaster och 3 till
  • Laddar…
Det rullar på med bygget. De senaste två helgerna har vi grävt och lagt rör för dränering och dagvatten runt huset. Det som återstår är att koppla in rensbrunn och dagvattenkista. Tyvärr har det tagit lite längre tid än det borde eftersom jag har haft lite problem med ryggen så är det bara min fru som kunnat arbeta fullt ut, men nu är vi i alla fall snart klara. Nästa steg blir att lägga avlopp, förbereda för vatten in och lägga elrör för ingående el, förråd etc. Det blir en hel del sketchup och planerande innan så vi inte missar något. Livet blir ju enklare när vi ska ha belysning i trädgården tex om rör ligger på plats redan.
Dräneringsrör ligger på grus med mätinstrument på stativ i bakgrunden och skog runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
Äntligen klara med att gräva för, och anlägga dagvattenbrunn och dagvattenkista. "Jorden" består till största delen av sand med kornstorleken 2mm så lämnar man en grop en vecka så har det rasat ner en hel del i gropen när man kommer tillbaka. Fördelen är att det är väldigt lättgrävt (för det mesta).
Nyinstallerad dagvattenbrunn och kista omgiven av sandig jord, täckt med geotextil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nygrävd och anlagd dagvattenbrunn på en sandig byggplats omgiven av träd och berg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På hemmaplan så försågar vi delar till det kommande förrådet. Det kommer att behövas nu när höst och sämre väder är i antågande.
Person som använder en geringssåg för att kapa träplank i en trädgård med växthus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
pappel och 2 till
  • Laddar…
Nu har förrådet börjat ta form. Förhoppningen är att det ska vara på plats efter nästa helg. Spikpistolen på bilden är en välsignelse när stommar ska sättas ihop och fasad ska spikas.
Pågående bygge av ett träförråd med stommar uppsatta och en spikpistol i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nillea och 3 till
  • Laddar…
Lång tid sedan jag uppdaterade. Förrådet blev i stort sett färdigt under hösten innan vi tvingades ta en paus pga av en operation som höll mig ifrån att lyfta under några veckor. Dåligt väder i början av året gjorde att vi sköt lite på byggstarten, men nu är vi igång igen.
Vad har då hänt sen sist?
Förrådet är klart sånär som på papptaket (nu är det en presenning över). Ingen dörr på bilden men den är också på plats. När det blir lite varmare så lägger vi pappen och fixar till det sista.
Vitt skjul i skogen med presenning på taket, omgiven av träd, jordhög nära.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har bokat in brunnsborrning och installation av minireningsverk. Reningsverket är levererat och väntar bara på att komma i backen. Det blev ett Aquatec AT-8 som ska vara lagom för upp till fem personer.
Byggarbetsplats med markeringsband, stort vitt kärl i förgrunden, avskogad terräng, små byggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi hyrde en liten Bobcat för att gräva för inkommande vatten och avlopp under huset och har lagt alla avloppsrör på plats. Det var otroligt smidigt att jobba med Bobcat:en men den har en tendens att gräva ner sig om det är mjukt underlag. Nu i helgen så ska vi kontrollera att det är rätt fall i alla rören med rotationslasern och sen fylla igen.
Byggarbetsplats med grus, nedslagna rörledningar och konstruktionstavlor, omgiven av träd och en skjulbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
Har varit lite dåligt med uppdateringar från min sida. Det som hänt sen sist är att brunnen blivit borrad och vi har haft en hel del arbete med att jämna ut för utsättning av kantelement. All avloppsdragning och dragning av rör för el, fiber samt vatten är klar. Under helgen som gick så började vi sätta ut kantelement efter noggrann mätning av läng, bredd och kryssmått. Samtliga element kontrollmättes i i båda kanterna med rotationslaser så det tog sin lilla tid. Just nu så arbetar entreprenören med att installera pump i brunnen och med att gräva ner avlopp.
Grund till byggnad i dimma, isoleringsmaterial, gråa gruskullar, trädetaljer, skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW och 5 till
  • Laddar…
Nya steg framåt. I helgen installerades reningsverk (Aquatec AT-8) med infiltrationsbädd, pump till brunnen och de sista kantelementen kapades och kom på plats. Vi la även det första lagret frigolit på plats. En elektrisk frigolit-skärare är verkligen en bonus om man vill slippa små vita kulor över hela tomten och den gör det dessutom superenkelt att spåra för vattenrör.
Betongplatta på mark, byggplats, träd i bakgrunden, klar himmel, byggutrustning i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
S
Ser ju snyggt ut. Jag förordar varmt att man drar kallvatten i eller under det understa lagret frigolit. Då kan eventuell kondens rinna ner utan att riskera att hamna på frigoliten. Varmvatten dras i mittenlagret där den får en gratis extra isolering.

Det borde vara förbjudet att bygga nya hus utan VVC, VarmVattenCirkulation. Kostar inte många tusen extra och är en fantastisk vardagslyx.

https://docs.google.com/document/d/1nlr-lGIutgNRyYpoBWLyiIhqoNx-8cOx8-zfouy_FCo
 
  • Gilla
peterj66 och 1 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Ser ju snyggt ut. Jag förordar varmt att man drar kallvatten i eller under det understa lagret frigolit. Då kan eventuell kondens rinna ner utan att riskera att hamna på frigoliten. Varmvatten dras i mittenlagret där den får en gratis extra isolering.

Det borde vara förbjudet att bygga nya hus utan VVC, VarmVattenCirkulation. Kostar inte många tusen extra och är en fantastisk vardagslyx.

[länk]
Ja det blir kallvatten i första lagret frigolit och varmvatten i andra lagret. Finns ju såklart fördelar med VVC men vårt hus kommer användas som fritidshus och behovet känns inte lika stort då. Sen känns det som att VVC blir lite av en energibov , men det kanske är fel?
 
S
Det är en intressant fråga om VVC verkligen är en energibov. Cirkulationspumpen drar ju lite som visserligen blir värme i vattnet. Sedan har vi värmeförlusten till omgivningen i rör och slangar. Den är ju helt beroende av isoleringen och dessutom om värmen gör nytta genom att värma upp huset. Med en bra utförd installation skulle jag nog vilja hävda att den slutgiltiga kostnaden blir ganska låg i förhållande till vardagslyxen att få varmvatten omedelbart.
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
P
S STB skrev:
Det är en intressant fråga om VVC verkligen är en energibov. Cirkulationspumpen drar ju lite som visserligen blir värme i vattnet. Sedan har vi värmeförlusten till omgivningen i rör och slangar. Den är ju helt beroende av isoleringen och dessutom om värmen gör nytta genom att värma upp huset. Med en bra utförd installation skulle jag nog vilja hävda att den slutgiltiga kostnaden blir ganska låg i förhållande till vardagslyxen att få varmvatten omedelbart.
Finns det någon standard hur man skall dra varm och kallvattenrör i plattan och isoleringen om man bygger idag?
Vi skall själva snart dra igång med plattan och detta var något jag kom att tänka på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.