Status
Tråden går ej att kommentera.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Mpste fråga min mamma hur det gick med det där
Gör det. Valfusk är allvarligt om det förekommer, och det är också en allvarlig anklagelse.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
@uplj Tror jag inte han har några bevis på det, han svingar åt alla håll som vanligt.

En äldre person ("gamling") som röstar i vallokal måste gå ensam både för att ta valsedlar och för att lägga dem i kuverten. Försöker någon följa med bakom skärmarna säger valarbetarna ifrån, det är inte tillåtet.

Den äldre som inte själv kan ta sig iväg och rösta, kan be att få hem ambulerande röstmottagare som har med sig valsedlar och kuvert. Har för mig att de har med sig hopvikbara skärmar också, för att skydda valhemligheten. Dessa röstmottagare får inte vara politiskt aktiva, och är oftast kommunala tjänstemän. De åker alltid 2 och 2. Rösterna behandlas sedan som vanliga förtidsröster. (Naturligtvis får inte eventuell omsorgspersonal vara med och "hjälpa" den äldre att rösta, alltså valfuska.)

Och några "ålderdomshem" har det knappast funnits under Malmgrens livstid ens.
Dvs ytterligare en ”råttan i pizzan” skröna.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi råkade ut för det med vår morfar
Du behöver nog ge lite mer detaljer innan vi andra kan förstå vad som har hänt (och vad ni gjorde när detta lagbrott hände).
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
2018
Degerfors kommun har polisanmält misstänkt otillbörlig valpåverkan i samband med årets förtidsröstning. En politiker från Socialdemokraterna ska enligt misstankarna ha följt med väljare in i vallokalen och hjälpt till med att göra i ordning deras röster.

Det finns även uppgifter, från en annan tipsare, att en socialdemokratisk politiker i Degerfors ska ha ringt runt och erbjudit ekonomisk ersättning i utbyte mot personkryss. Det är oklart om det här rör sig om samma person.

I valet 2010 behövde kommunvalet i Örebro göras om. En av orsakerna, enligt Valprövningsnämndens beslut, var att valarbetare hade följt väljare in i vallokalen.

https://www.dn.se/nyheter/politik/valkansli-misstankt-otillborlig-valpaverkan/
 
  • Gilla
  • Arg
Pin och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
2018
Degerfors kommun har polisanmält misstänkt otillbörlig valpåverkan i samband med årets förtidsröstning. En politiker från Socialdemokraterna ska enligt misstankarna ha följt med väljare in i vallokalen och hjälpt till med att göra i ordning deras röster.

Det finns även uppgifter, från en annan tipsare, att en socialdemokratisk politiker i Degerfors ska ha ringt runt och erbjudit ekonomisk ersättning i utbyte mot personkryss. Det är oklart om det här rör sig om samma person.

I valet 2010 behövde kommunvalet i Örebro göras om. En av orsakerna, enligt Valprövningsnämndens beslut, var att valarbetare hade följt väljare in i vallokalen.

[länk]
Så är dom sossarna, maktfullkomliga
 
  • Gilla
Snailman och 3 till
  • Laddar…
J
pacman42 pacman42 skrev:
Ett eller tre mandat skiljer det. Knappast två mandat...
Det får du ta med professorn... Skärmbild av en nyhetsartikel på en smartphone som visar valresultat och citat från professor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Jag o flera jag känner har endast fått valsedlar i brevlådan från SD denna gången. Röstade gjorde jag för typ 2 veckor sedan, det var jag, frugan och 2 valförättare i vallokalen. Gjorde misstaget att gå till vallokalen på valdagen vid ett tillfälle för många år sedan, ett misstag jag aldrig gör om igen:surprised:
 
I mitt hemland finns inte denna cirkus med valsedlarna som i Sverige. Man kommer in i vallokalen och får en enda valsedel där alla partier samt valbara kandidater är upplistade. Man sätter sitt kryss i valbåset stoppa in i ett kuvert och lämna in det.
När jag skulle rösta första gången i Sverige tyckte jag genast illa om valsedelscirkusen som då underminerade valsekretessen fullkomligt.
 
J Jocke Best skrev:
Det får du ta med professorn...[bild]
Professornbuttrycket sig slarvigt. Men han säger att drygt två mandat blir ett efter avrundning...
 
Stod i kö i 1h innan jag kom in i lokalen och sedan ytterliggare 30min innan jag var framme vid det enda sedelbås som fanns. Sedan kunde jag ju dock välja vilket av de 3 lediga båsen jag ville så det var ju lite lyxigt...
Nä, jag trodde inte vårat röstsystem kunde bli sämre än det var tidigare men jag blev ju givetvis motbevisad där med...
 
  • Gilla
  • Wow
hapazard och 4 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag hoppas att detta är anmält och de ansvariga straffats?
Innan man började med ambulerande röstmottagare (tror det var 2018), hade man ofta en slags förtidsröstning på särskilda boenden och andra typer av institutioner där det fanns folk som hade svårt att ta sig till vallokalerna. Det fungerade som vanlig förtidsröstning, men i mindre skala. Givetvis var det inte tillåtet att fuska då heller.
Det anmäldes men ingenting hände. Sossarna besökte hemmet för att göra reklam för sitt parti. När de ändå var där hjälpte de gamlingarna att rösta också :rolleyes:
 
  • Arg
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det anmäldes men ingenting hände. Sossarna besökte hemmet för att göra reklam för sitt parti. När de ändå var där hjälpte de gamlingarna att rösta också :rolleyes:
Vidrigt det där.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
J
pacman42 pacman42 skrev:
Professornbuttrycket sig slarvigt. Men han säger att drygt två mandat blir ett efter avrundning...
Precis, och det innebär att borgerliga sidan har råd att tappa över ett mandat utan att det går över till Magdalenas gäng. Bakom skynket är det alltså inte heltal.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Hur fick du ihop det där? Tappar de ett mandat då hamnar det på andra sidan. Men mer sannolikt är att de får ytterligare ett.
 
Antingen så förenklar professorn för att folk ska förstå, eller så vet han inte hur mandaten fördelas. Det som står ovan ser ut som att man anser att mandaten fördelas procentuellt vilket väl inte stämmer. I långa loppet blir det ungefär proportionerligt till partiernas andel röster men.

De är en väldigt simpel metod för att fördela mandaten, kan kan använda en miniräknare kan man i lugn och ro stega sig igenom och noterar då att med valnattens resultat så plockade vänstersidan hem 4 av de 5 sista mandaten.

Eftersom hela metoden går ut på att fördela mandaten efter partistorlek ett i taget så betyder det att de partier som fick mandat senast är mindre troliga att få ett nästa gång. Så de partier som fick de sista mandaten är de som löper störst risk att förlora dem. Tittar man sen lite bakåt i tiden (ang poströster), antar lite och applicerar sin mellanstadiematte kan man exempelvis tro att S kommer tappa ett mandat till M. Det är min gissning åtminstone. Möjligen blir det V som tappar istället, beroende på post och utlandsrösterna.

Men tittar man på siffrorna är det VÄLDIGT osannolikt att någon på vänstersidan skulle plocka mandat.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.