Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
Varför inte bara ha en typ av bås där man både väljer valsedlar och lägger de i kuverten?
Man får sina 3 kuvert när man går in i lokalen och fixar allt bakom sitt bås.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Då får man ha betydligt större bås, men det går såklart att fixa.
 
alm82 alm82 skrev:
Varför inte bara ha en typ av bås där man både väljer valsedlar och lägger de i kuverten?
Man får sina 3 kuvert när man går in i lokalen och fixar allt bakom sitt bås.
För att det skulle krävas väldigt många valsedlar då. Jag tar hellre två bås för att hämta valsedlarna i på vägen in.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ett bås för ”röda” sedlar och ett för ”blå” sedlar :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Tyckte det gick smidigt. Det tar ju klart längre tid att få ner lapparna i kuverten än att plocka på sig röstsedlarna. Om man står i sedel-bingen och går letar ledtrådar för hur man ska rösta så kan jag ju förstå att det tar tid men antar att de flesta hade bestämt sig innan de gick innanför dörren.

Skönt att inte ha en massa partiarbetare hängande över en när man plockar sina valsedlar och man slipper ju att folk tar lite av varje för att sen slänga hälften.

Dock hade nog någon med icke-godkänt i matematik (i 4:e klass) fördelat valkretsarna. Hos oss var två distrikt i lokaler vägg-i-vägg. Den ena kretsen hade 100 meter kö, den andra kretsen ingen kö alls och de tre kvartarna jag stod och väntade passerade 20 personer den lokalen. Såg ut så hela dagen dessutom och kretsarna är i princip identiska om man ser till klientel och röstfördelning så jag tror inte uppslutningen spelade någon roll. När vi gick hem 19.30 var det fortfarande lång kö men som jag förstod det lät de väl folk rösta klart.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det sker tyvärr så mycket valfusk i vårt land. Tex inte ovanligt personalen på ålderdomshem ska "hjälpa" gamlingen rösta.
Har du något bevis på detta?
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Det här problemet som vissa beskriver att det är svårt att få ner sedlarna i kuverten, vad handlar det om eller något jag missförstått? Sedlarna är ju storleksanpassade efter kuverten och vice versa, det tar ju ca två sekunder per kuvert att stoppa ner och klistra igen.
 
M Myckling skrev:
Det här problemet som vissa beskriver att det är svårt att få ner sedlarna i kuverten, vad handlar det om eller något jag missförstått? Sedlarna är ju storleksanpassade efter kuverten och vice versa, det tar ju ca två sekunder per kuvert att stoppa ner och klistra igen.
De hakar i kanten när du skall stoppa i dem och viker sig. Inget jätteproblem dock - enligt min mening.
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
@uplj Tror jag inte han har några bevis på det, han svingar åt alla håll som vanligt.

En äldre person ("gamling") som röstar i vallokal måste gå ensam både för att ta valsedlar och för att lägga dem i kuverten. Försöker någon följa med bakom skärmarna säger valarbetarna ifrån, det är inte tillåtet.

Den äldre som inte själv kan ta sig iväg och rösta, kan be att få hem ambulerande röstmottagare som har med sig valsedlar och kuvert. Har för mig att de har med sig hopvikbara skärmar också, för att skydda valhemligheten. Dessa röstmottagare får inte vara politiskt aktiva, och är oftast kommunala tjänstemän. De åker alltid 2 och 2. Rösterna behandlas sedan som vanliga förtidsröster. (Naturligtvis får inte eventuell omsorgspersonal vara med och "hjälpa" den äldre att rösta, alltså valfuska.)

Och några "ålderdomshem" har det knappast funnits under Malmgrens livstid ens.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 5 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Det här problemet som vissa beskriver att det är svårt att få ner sedlarna i kuverten, vad handlar det om eller något jag missförstått? Sedlarna är ju storleksanpassade efter kuverten och vice versa, det tar ju ca två sekunder per kuvert att stoppa ner och klistra igen.
Det verkar dom att det blev för mycket lim vid tillverkningen. Så längs ner i hörnen på kuverten gick inte lappen ner. Det var bökigt att få ner lappen så långt att den syntes i öppningen och det gick att stänga kuvertet.
Jag hörde att de använde brevknivar för att peta upp hörnen i någon förröstningslokal.
Men i grannkommunen var det inga problem vad jag vet. Så det var nog vissa batcher.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
@uplj Tror jag inte han har några bevis på det, han svingar åt alla håll som vanligt.

En äldre person ("gamling") som röstar i vallokal måste gå ensam både för att ta valsedlar och för att lägga dem i kuverten. Försöker någon följa med bakom skärmarna säger valarbetarna ifrån, det är inte tillåtet.

Den äldre som inte själv kan ta sig iväg och rösta, kan be att få hem ambulerande röstmottagare som har med sig valsedlar och kuvert. Har för mig att de har med sig hopvikbara skärmar också, för att skydda valhemligheten. Dessa röstmottagare får inte vara politiskt aktiva, och är oftast kommunala tjänstemän. De åker alltid 2 och 2. Rösterna behandlas sedan som vanliga förtidsröster. (Naturligtvis får inte eventuell omsorgspersonal vara med och "hjälpa" den äldre att rösta, alltså valfuska.)

Och några "ålderdomshem" har det knappast funnits under Malmgrens livstid ens.
I mitt kvarter fick åldringarna på ”hemmet” hjälp att rösta för några val sedan. Dock var det inte av omsorgspersonal. Det var Socialdemokrater som var där och hjälpte till.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
  • Wow
tank77 och 6 till
  • Laddar…
U uplj skrev:
Har du något bevis på detta?
Vi råkade ut för det med vår morfar
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P Pin skrev:
I mitt kvarter fick åldringarna på ”hemmet” hjälp att rösta för några val sedan. Dock var det inte av omsorgspersonal. Det var Socialdemokrater som var där och hjälpte till.
Jag hoppas att detta är anmält och de ansvariga straffats?
Innan man började med ambulerande röstmottagare (tror det var 2018), hade man ofta en slags förtidsröstning på särskilda boenden och andra typer av institutioner där det fanns folk som hade svårt att ta sig till vallokalerna. Det fungerade som vanlig förtidsröstning, men i mindre skala. Givetvis var det inte tillåtet att fuska då heller.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi råkade ut för det med vår morfar
Jag hoppas att det anmäldes och de ansvariga straffades!
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag hoppas att det anmäldes och de ansvariga straffades!
Mpste fråga min mamma hur det gick med det där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.