Status
Tråden går ej att kommentera.
Jonas Persson
L Lakritsianen skrev:
Nej men de har fast avtal och gick typ 7000 kr plus! Lite bortkastade skattepengar till dem som inte behöver. Och sedan sänkte en del inte sin förbrukning med den modellen utan höjde lite så de fick bidrag.
Gillar inte alls sossarnas förkärlek till att dela ut allmosor. Bortsett från det politiska tramset är det fördyrande - som redan diskuterats är det inte enkelt att returnera dem rättvist eller där de behövs. Fundera på den stadsapparat med programutveckling, juridisk granskning mm som måste till innan man ens kan börja betala ut stöd. Tills dess är nästa kärnkraftverk redan byggt. :oops:

Bäst är att göra rätt från början och inte samla in pengarna. Men då blir det inga allmosor till folket. Men valet är nu över och det är något år kvar tills det är dags att köpa röster inför nästa val.
 
C
peterbroberg peterbroberg skrev:
Nej, vi är ganska förberedda samt har preppat mat för 1 år framöver.
Mat för 1 år! Helvete... Blir att käka gamla konserver en lååång tid framöver om krisen uteblir. :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
C cpalm skrev:
Mat för 1 år! Helvete... Blir att käka gamla konserver en lååång tid framöver om krisen uteblir. :rofl:
Tio säckar med havregryn...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Mat för 1 år! Helvete... Blir att käka gamla konserver en lååång tid framöver om krisen uteblir. :rofl:
Nja, rotera och torrmat så räcker det i 10-20 år beroende på vad det är. Inte så mycket konserver, kanske 40-50 burkar, men de roterar på 1-2mån. Kolla fakta så löser det sig kanske för dig ;)
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Tio säckar med havregryn...
Inga havregryn alls, inte ens en liten påse ;) Kolla fakta istället för idiotiska kommentarer, men lycka till med ditt havregryn om det är det du satsar på
 
peterbroberg peterbroberg skrev:
Inga havregryn alls, inte ens en liten påse ;) Kolla fakta istället för idiotiska kommentarer, men lycka till med ditt havregryn om det är det du satsar på
Frugan har bunkrat tvättmedel och diskmedel, blir en tuff vinter…
 
  • Gilla
  • Haha
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Frugan har bunkrat tvättmedel och diskmedel, blir en tuff vinter…
Ja, det kan var något att lägga på listan när man får erbjudande från Willys (Vi äger), ICA och andra att köpa. Kaffe har vi nog för 1 år på 50%. Växlade in 50 000 SAS poäng till 200 000 coop poäng så i år åker vi dit o handlar för 0 kr :)
 
J jani84 skrev:
Mina tankar kring dagens elpriser..

Jag har precis som de flesta andra följt händelserna kring elpriserna och det politiska käbblet kring dessa prisnivåer.
Diskussionerna vid middagsbordet, runt fikabordet på kontoret mm handlar nästan oavkortat om just detta. Men när jag lyssnar så börjar jag ändå undra om folk verkligen på riktigt har förstått vilka konsekvenser detta kommer innebära för privata hushåll, för företag och för oss som land.
Jag vill påstå att konsekvenserna med elpriser kring 4-8kr i vinter är abnorma.
Vi som bor i Sverige verkar ha en stor förmåga att slå ifrån det hemska som är framför oss och mer eller mindre förneka problemet genom att säga ”Ne men vi bor i Sverige, vi har det ändå oförskämt bra jämfört med stora delar av världen”
Eller så litar vi stenhårt på att våra politiker och staten kliver in och räddar oss innan det blir riktigt skitilla.
jag är genuint orolig. Vi är en familj på 4personer. Vi bor i villa på 330kvm i Sthlm området. Vi har rörligt elavtal, bundna lån med låg ränta. Alla åtgärder för att energieffektivisera (utom solceller) är utförda sedan ett par år och vi förbrukar idag 18000kWh på ett år. Vi har två inkomster och vi tjänar ”bra” och har en buffertsparande som går att använda.
Vi kommer klara 20000kr/månaden i elräkning men när du kombinerar detta med dagens matpriser, drivmedelspriserna och övriga kostnader så blir det mer eller mindre inget utöver detta. Det betyder att restaurangbesök, idrottsevenemang, semester, resor och övrig vardagslyx försvinner och då är vi den delen av befolkningen som har det alltså bra. Ekonomin går ihop för oss. Resten då?
Ensamstående, pensionärer, företag och många många andra?
Hur många i Sverige har råd med en elnota på 15-20k/månad i vinter? Det som i ”normala” fall har legat på 3000kr

Hur många butiker lever på en lyckad julhandel? Hur många restauranger behöver en succéartad julbord för att gå runt? Hur många har råd att köpa biljetter/säsongskort till sitt favoritlag? Hur många idrottsklubbar har råd att tappa den försäljningen? Hur många har råd att tanka bilen? Handla den mat som behövs? Hur många hushåll klarar ens av en ökning i fasta kostnader på säg 3000kr? När matten inte går ihop, vem ska du strunta i och betala?

jag tror på riktigt att det som väntar oss framöver är enkelt sagt skitilla men ibland känns det som att jag är en av få som tänker såhär.
Jag vet inte, nu har jag iaf fått skriva av mig lite.

Jo en sista grej, politikerna säger gärna att ”det finns ingen Quickfix” så må det vara när det handlar om planerad produktion men det finns en quickfix till dagens priser: slopad moms,jättesänkning av energiskatten och ett maxtak. Återstår att se hur illa det ska gå innan någon börjar rycka i dessa trådar

Må väl där ute!
En fråga som jag ställer mig så här dagen efter valet är att hur i helsicke kan priset på låset el36 månader så precis stilla med tanke på att varje politiskt osteo katt ju en agenda som bör påverka priset upp eller ner? Kartellbildning! " Vi gör priset med 2 kronor, vad ska de göra"?
 
  • Gilla
Selma 80
  • Laddar…
F frityreldarn skrev:
En fråga som jag ställer mig så här dagen efter valet är att hur i helsicke kan priset på låset el36 månader så precis stilla med tanke på att varje politiskt osteo katt ju en agenda som bör påverka priset upp eller ner? Kartellbildning! " Vi gör priset med 2 kronor, vad ska de göra"?
Inte helt med på vad du menar?

Sep
2022-1920kr
2021-1960kr
I år -40kr
1,98kW/h Aug
 
peterbroberg peterbroberg skrev:
Inte helt med på vad du menar?

Sep
2022-1920kr
2021-1960kr
I år -40kr
1,98kW/h Aug
Förtydligande om någon missa så får man Aug fakturan i Sept ;)
 
sysmali
peterbroberg peterbroberg skrev:
Vi har Arvika bankavtal 1 till 1 och kommer elda i kamin hela vintern. Klyvt ca: 3 kubik i sommar och med solbanken - så kommer elräkningen ligga på runt 100-200kW under vintern ;) Inte så orolig och vi har en 1000/l dieseltank med ats som kickar in om strömmen går eller till bilen om det behövs inköpt för 15kr/litern. Nej, vi är ganska förberedda samt har preppat mat för 1 år framöver.
Bra jobbat! Hur är det med toapapper?
 
Jonas Persson
F frityreldarn skrev:
En fråga som jag ställer mig så här dagen efter valet är att hur i helsicke kan priset på låset el36 månader så precis stilla med tanke på att varje politiskt osteo katt ju en agenda som bör påverka priset upp eller ner? Kartellbildning! " Vi gör priset med 2 kronor, vad ska de göra"?
Elpriset beter sig inte som tex aktier där marknadens åsikter och politiska beslut påverkar dess värde.

Elpriset är mer en fråga om verklig tillgång och efterfrågan. Blanda inte ihop detta med börsvärdet för elbolaget som kan gå upp för att marknaden tror bolaget kommer att växa.

Så länge inget beslut indikerar att vi tar oss ur denna soppa så kommer inte mycket att hända mer än det vi ser just nu. Den dagen ett nytt kärnkraftverk eller, hujedsmig, en stor vindkraftspark är på väg att bli verklighet så kan elbolagen se en framtida prisminskning och därmed sänka det fasta priset för säg tre års bundet avtal. När vi kommer närmare produktionsstarten, sjunker även de kortare bindningstiderna.

Självklart skulle även fred i Ukraina sänka priset förutsatt att gasen börjar flöda igen. Alternativt att EU säkrat upp sitt gasbehov från andra länder än Ryssland. Men för att få ner priset till normala nivåer som möjliggör en fortsatt utveckling i samhället, krävs ny elproduktion.
 
Jonas Persson
Glöm inte att vi behöver mer el i framtiden, mycket mer och inte mindre.
 
sysmali sysmali skrev:
Bra jobbat! Hur är det med toapapper?
Bor på landet så vi har egen skog, men vi klarar oss 2-3 mån med toapapper från Lambi för 50% alt av egen skog. Samma premisser, kolla var det är billigt eller sandpapper där det är billigare.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Glöm inte att vi behöver mer el i framtiden, mycket mer och inte mindre.
Det är inte alltid som verkligheten förmår uppfylla behoven. Då får man börja fundera på om "behoven" är verkliga eller påhittade.
Realistiskt kan vi öka elproduktionen en del men inte så mycket att ökningen hinner ifatt de gallopperande "behoven". Därför blir vi tvungna att lära oss spara energi på allvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.